Вопрос: Как же писание говорит, что есть «Небесный Иерусалим» (Евр.12:22), а ты сказал, что он находится в сердце?
Ответ: Мы знаем, что не только Иерусалим, но и прочие блага, которые долженствуют получить в воскресении праведные, находятся горе (т.е. на небе --- В.П.); обручения же их и начатки в сердцах твердо верующих отныне действуют духовно, дабы, будучи удостоверены о будущих, мы презрели все настоящее и возлюбили Бога до смерти. Посему (апостол) не сказал: имеете приступить, «но приступаете к Сионстей горе и ко граду Бога живаго, Иерусалиму небесному» (Евр.12:22), ибо способными к принятию сих мы все соделались от Крещения, получить же их сподобляются одни твердо верующие, которые всякий день умирают ради любви Христовой, то есть стоящие превыше всякой мысли здешней жизни и не помышляющие ничего другого, кроме того, когда достигнут в совершенную любовь Христову, которая есть внутреннейшее отверзение сердца, «идеже Предтеча о нас вниде Иисус» (Евр.6: 20). Этого ища в начале всего, святой Павел говорил: «гоню же, аще и постигну, о немже и постижен был, то есть да возлюблю так, как и возлюблен был от Христа» (Флп.3:12). И когда достиг этой любви, более уже не хотел помышлять ни о чем: ни о скорбном для тела, ни о дивном в творении, но все оставил явно и говорит: «Кто ны разлучит от любве Божия; скорбь ли, или теснота, или гонение, или глад, или нагота, или беда, или мечъ?» И еще: «Известихся, - говорит, яко ни смерть, ни живот, ни Ангели, ни Начала, ни Власти, ниже Силы, ни настоящая, ни грядущая, ни высота, ни глубина, ни ина тварь кая возможет нас разлучити от любве Божия, яже о Христе Иисусе Господе нашем» (Рим.8:35,38,39); ибо ни о чем из сих не хотел помышлять, а только пребывать там (в любви Христовой).
Марк Подвижник
Ответ: Мы знаем, что не только Иерусалим, но и прочие блага, которые долженствуют получить в воскресении праведные, находятся горе (т.е. на небе --- В.П.); обручения же их и начатки в сердцах твердо верующих отныне действуют духовно, дабы, будучи удостоверены о будущих, мы презрели все настоящее и возлюбили Бога до смерти. Посему (апостол) не сказал: имеете приступить, «но приступаете к Сионстей горе и ко граду Бога живаго, Иерусалиму небесному» (Евр.12:22), ибо способными к принятию сих мы все соделались от Крещения, получить же их сподобляются одни твердо верующие, которые всякий день умирают ради любви Христовой, то есть стоящие превыше всякой мысли здешней жизни и не помышляющие ничего другого, кроме того, когда достигнут в совершенную любовь Христову, которая есть внутреннейшее отверзение сердца, «идеже Предтеча о нас вниде Иисус» (Евр.6: 20). Этого ища в начале всего, святой Павел говорил: «гоню же, аще и постигну, о немже и постижен был, то есть да возлюблю так, как и возлюблен был от Христа» (Флп.3:12). И когда достиг этой любви, более уже не хотел помышлять ни о чем: ни о скорбном для тела, ни о дивном в творении, но все оставил явно и говорит: «Кто ны разлучит от любве Божия; скорбь ли, или теснота, или гонение, или глад, или нагота, или беда, или мечъ?» И еще: «Известихся, - говорит, яко ни смерть, ни живот, ни Ангели, ни Начала, ни Власти, ниже Силы, ни настоящая, ни грядущая, ни высота, ни глубина, ни ина тварь кая возможет нас разлучити от любве Божия, яже о Христе Иисусе Господе нашем» (Рим.8:35,38,39); ибо ни о чем из сих не хотел помышлять, а только пребывать там (в любви Христовой).
Марк Подвижник
Question: How does the scripture say that there is “Heavenly Jerusalem” (Hebrews 12:22), and you said that it is in the heart?
Answer: We know that not only Jerusalem, but also other blessings that the righteous are to receive in the resurrection, are grief (that is, in heaven --- V.P.); their betrothals and the beginnings in the hearts of firm believers are now spiritually acting, so that, being certified of the future, we despise the whole present and love God to death. Therefore (the apostle) did not say: you have to proceed, “but proceed to Mount Zionstey and to the city of the living God, Jerusalem of Heaven” (Heb. 12:22), because we were all capable of accepting these from Baptism, but we are able to receive them firmly believers who die every day for the love of Christ, that is, standing above all thoughts of life here and not thinking anything else, except when they are reached into the perfect love of Christ, which is the inner rejection of the heart, “the hope of the Forerunner of us Jesus” (Heb. .6: 20). Looking for this at the beginning of everything, Saint Paul said: “I persecute, and I will also understand, I was also cognized of him, that is, I will love him as I was beloved of Christ” (Phil. 3:12). And when he reached this love, he no longer wanted to think about anything: neither mournful for the body, nor wonderful in creation, but he left everything clearly and says: “Who will separate us from the love of God; "sorrow, or crowding, or persecution, or smooth, or nudity, or trouble, or a sword?" And yet: “Famous,” says, as neither death, nor stomach, nor Angels, nor Origin, nor Power, below the Power, nor present, nor future, nor height, nor depth, nor other creature, can separate us from the love of God , about Christ Jesus our Lord ”(Rom. 8: 35,38,39); for he did not want to think of anything of these, but only to abide there (in the love of Christ).
Mark the Ascetic
Answer: We know that not only Jerusalem, but also other blessings that the righteous are to receive in the resurrection, are grief (that is, in heaven --- V.P.); their betrothals and the beginnings in the hearts of firm believers are now spiritually acting, so that, being certified of the future, we despise the whole present and love God to death. Therefore (the apostle) did not say: you have to proceed, “but proceed to Mount Zionstey and to the city of the living God, Jerusalem of Heaven” (Heb. 12:22), because we were all capable of accepting these from Baptism, but we are able to receive them firmly believers who die every day for the love of Christ, that is, standing above all thoughts of life here and not thinking anything else, except when they are reached into the perfect love of Christ, which is the inner rejection of the heart, “the hope of the Forerunner of us Jesus” (Heb. .6: 20). Looking for this at the beginning of everything, Saint Paul said: “I persecute, and I will also understand, I was also cognized of him, that is, I will love him as I was beloved of Christ” (Phil. 3:12). And when he reached this love, he no longer wanted to think about anything: neither mournful for the body, nor wonderful in creation, but he left everything clearly and says: “Who will separate us from the love of God; "sorrow, or crowding, or persecution, or smooth, or nudity, or trouble, or a sword?" And yet: “Famous,” says, as neither death, nor stomach, nor Angels, nor Origin, nor Power, below the Power, nor present, nor future, nor height, nor depth, nor other creature, can separate us from the love of God , about Christ Jesus our Lord ”(Rom. 8: 35,38,39); for he did not want to think of anything of these, but only to abide there (in the love of Christ).
Mark the Ascetic
У записи 1 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Виктор Петров