Письмо 25 русскому ветерану, оплакивающему свою распятую родину
Утешься, братик дорогой. Христос воскресе! И мы с тобой плачем, утешься. Все мы, православные, плачем над Святой Христовой Русью. На первом месте православные славяне. И не только славяне, все православные. Два года назад сербские паломники были на пасхальной литургии в Назарете. Служил священник-араб; после службы он произнес проповедь. Он говорил о Христовом воскресении и о страданиях русского народа. Плакали арабы, плакали сербы. В конце проповеди, вытирая слезы, священник воскликнул: “Но мы, арабы, твердо верим, что мы еще будем свидетелями воскресения Христова через Россию!”. И возникло чудесное зрелище: весь народ сквозь слезы воскликнул: “Аминь! Аминь! Аминь!”.
Утешься, братик дорогой. Христос воскресе! Не спрашивай, за что Господь испытывает Россию, ибо написано: Господь, кого любит, того наказывает [50]. И бьет. Именно так написано, что милостивый Бог бьет того, кого любит. Бьет в царстве земном, чтобы прославить в Царстве Небесном. Бьет, чтобы не прилепился к тленности земной, к мирским кумирам, к обманчивым идолам человеческой ловкости и богатства, к преходящим теням и нездоровым соблазнам.
Без великих гонений Православие не пронесло бы истину Христову через все пропасти и века и не преодолело бы столь долгий путь, исполненный препятствий, не сохранило бы чистоту истины и святость. Без страданий оно не сохранило бы своей чистоты и ста лет. За девятнадцать веков существования Православия не прошло ни одного столетия без его гонений, без бичевания, без рабства, огня, страха и ужаса. Другим религиям это непонятно. Еретики этого не принимают. Ни один народ, избравший идеалом счастья земное царство, не понимает и не принимает того, что сейчас происходит в православной России. Это понятно лишь прозорливым, созерцающим вечное и бессмертное Царство Христово как реальность. Но и прозорливость — дочь страданий.
Утешься, братик дорогой, утешься воскресением Христовым. Не ропщи на безбожников, терзающих русский народ. Раньше были монголы, теперь иные. Но и те, и другие идолопоклонники. Монголы поклонялись идолам из материи, теперешние палачи России поклоняются идолу материи. Они поклоняются материи, как божеству, промышленности, как божеству, идеологии, как божеству. Они называют себя безбожниками, правильно называют. И если бы назвались идолопоклонниками, опять правильно бы назвались. Но, когда ты говоришь о русской беде, не забывай, что угнетатели, а не угнетенные — сейчас самые несчастные существа на Русской земле. Жалей их, не осуждай. Ибо иссохнут, яко трава, один за другим стираясь из памяти, уходя от власти. Они поденщики Божии, хотя сами того не ведают. Они льют воду на Христову мельницу: понося Его, они на Него работают. Не дано им пока это видеть, но когда они исчезнут, как тени, тогда увидят и возрыдают горько, ибо ничего, кроме проклятия, им не останется. Получили они вознаграждение свое здесь, на земле, в виде преходящих власти и могущества. А ты не плачь, радуйся! Настала в России великая жатва душ. В эти дни многострадальный русский народ наполняет рай больше, чем любой другой христианский народ на земле.
Радуйся, Христос воскресе!
Святитель Николай Сербский
Утешься, братик дорогой. Христос воскресе! И мы с тобой плачем, утешься. Все мы, православные, плачем над Святой Христовой Русью. На первом месте православные славяне. И не только славяне, все православные. Два года назад сербские паломники были на пасхальной литургии в Назарете. Служил священник-араб; после службы он произнес проповедь. Он говорил о Христовом воскресении и о страданиях русского народа. Плакали арабы, плакали сербы. В конце проповеди, вытирая слезы, священник воскликнул: “Но мы, арабы, твердо верим, что мы еще будем свидетелями воскресения Христова через Россию!”. И возникло чудесное зрелище: весь народ сквозь слезы воскликнул: “Аминь! Аминь! Аминь!”.
Утешься, братик дорогой. Христос воскресе! Не спрашивай, за что Господь испытывает Россию, ибо написано: Господь, кого любит, того наказывает [50]. И бьет. Именно так написано, что милостивый Бог бьет того, кого любит. Бьет в царстве земном, чтобы прославить в Царстве Небесном. Бьет, чтобы не прилепился к тленности земной, к мирским кумирам, к обманчивым идолам человеческой ловкости и богатства, к преходящим теням и нездоровым соблазнам.
Без великих гонений Православие не пронесло бы истину Христову через все пропасти и века и не преодолело бы столь долгий путь, исполненный препятствий, не сохранило бы чистоту истины и святость. Без страданий оно не сохранило бы своей чистоты и ста лет. За девятнадцать веков существования Православия не прошло ни одного столетия без его гонений, без бичевания, без рабства, огня, страха и ужаса. Другим религиям это непонятно. Еретики этого не принимают. Ни один народ, избравший идеалом счастья земное царство, не понимает и не принимает того, что сейчас происходит в православной России. Это понятно лишь прозорливым, созерцающим вечное и бессмертное Царство Христово как реальность. Но и прозорливость — дочь страданий.
Утешься, братик дорогой, утешься воскресением Христовым. Не ропщи на безбожников, терзающих русский народ. Раньше были монголы, теперь иные. Но и те, и другие идолопоклонники. Монголы поклонялись идолам из материи, теперешние палачи России поклоняются идолу материи. Они поклоняются материи, как божеству, промышленности, как божеству, идеологии, как божеству. Они называют себя безбожниками, правильно называют. И если бы назвались идолопоклонниками, опять правильно бы назвались. Но, когда ты говоришь о русской беде, не забывай, что угнетатели, а не угнетенные — сейчас самые несчастные существа на Русской земле. Жалей их, не осуждай. Ибо иссохнут, яко трава, один за другим стираясь из памяти, уходя от власти. Они поденщики Божии, хотя сами того не ведают. Они льют воду на Христову мельницу: понося Его, они на Него работают. Не дано им пока это видеть, но когда они исчезнут, как тени, тогда увидят и возрыдают горько, ибо ничего, кроме проклятия, им не останется. Получили они вознаграждение свое здесь, на земле, в виде преходящих власти и могущества. А ты не плачь, радуйся! Настала в России великая жатва душ. В эти дни многострадальный русский народ наполняет рай больше, чем любой другой христианский народ на земле.
Радуйся, Христос воскресе!
Святитель Николай Сербский
Letter to 25 Russian veteran mourning his crucified homeland
Comfort yourself, dear brother. Christ is Risen! And we cry, console yourself. All of us Orthodox are crying over Holy Christ Russia. Orthodox Slavs come first. And not only Slavs, all Orthodox. Two years ago, Serbian pilgrims attended the Easter liturgy in Nazareth. An Arab priest served; after the service he delivered a sermon. He spoke of Christ's resurrection and the sufferings of the Russian people. Arabs cried, Serbs cried. At the end of the sermon, wiping away tears, the priest exclaimed: “But we Arabs firmly believe that we will still be witnesses of the resurrection of Christ through Russia!” And a wonderful sight arose: all the people exclaimed through tears: “Amen! Amen! Amen!".
Comfort yourself, dear brother. Christ is Risen! Do not ask why the Lord tests Russia, for it is written: the Lord, whom he loves, punishes him [50]. And beats. That is how it is written that the gracious God beats the one whom he loves. Beats in the kingdom of the earth to glorify in the kingdom of heaven. It strikes so that it does not cling to earthly corruption, to worldly idols, to the deceptive idols of human dexterity and wealth, to transient shadows and unhealthy temptations.
Without great persecution, Orthodoxy would not have carried the truth of Christ through all the chasms and centuries, and would not have overcome such a long path, full of obstacles, and would not have kept the purity of truth and holiness. Without suffering, it would not have kept its purity for a hundred years. Over the nineteen centuries of the existence of Orthodoxy, not a single century has passed without its persecution, without scourging, without slavery, fire, fear and horror. Other religions do not understand this. Heretics do not accept this. Not a single nation that has chosen the earthly kingdom as the ideal of happiness understands and does not accept what is happening in Orthodox Russia. This is understandable only to the perspicacious, contemplating the eternal and immortal Kingdom of Christ as reality. But sagacity is the daughter of suffering.
Comfort yourself, dear brother, comfort yourself by the resurrection of Christ. Do not complain about the atheists tormenting the Russian people. There used to be Mongols, now others. But both those and other idolaters. The Mongols worshiped idols from matter, the present executioners of Russia worship the idol of matter. They worship matter, as a deity, industry, as a deity, ideology, as a deity. They call themselves atheists, correctly called. And if they were called idolaters, they would again correctly be called. But when you talk about Russian misfortune, do not forget that the oppressors, not the oppressed, are now the most miserable creatures on Russian soil. Pity them, do not blame them. For they wither away, like grass, one after another being erased from memory, moving away from power. They are the day laborers of God, although they themselves do not know it. They pour water on Christ’s mill: when they carry Him, they work for Him. It is not yet possible for them to see this, but when they disappear like shadows, then they will see and cry bitterly, for nothing but a curse will remain for them. They received their reward here on earth in the form of transient power and might. And you do not cry, rejoice! The great harvest of souls has arrived in Russia. These days, the long-suffering Russian people fill paradise more than any other Christian people on earth.
Rejoice, Christ is risen!
St. Nicholas of Serbia
Comfort yourself, dear brother. Christ is Risen! And we cry, console yourself. All of us Orthodox are crying over Holy Christ Russia. Orthodox Slavs come first. And not only Slavs, all Orthodox. Two years ago, Serbian pilgrims attended the Easter liturgy in Nazareth. An Arab priest served; after the service he delivered a sermon. He spoke of Christ's resurrection and the sufferings of the Russian people. Arabs cried, Serbs cried. At the end of the sermon, wiping away tears, the priest exclaimed: “But we Arabs firmly believe that we will still be witnesses of the resurrection of Christ through Russia!” And a wonderful sight arose: all the people exclaimed through tears: “Amen! Amen! Amen!".
Comfort yourself, dear brother. Christ is Risen! Do not ask why the Lord tests Russia, for it is written: the Lord, whom he loves, punishes him [50]. And beats. That is how it is written that the gracious God beats the one whom he loves. Beats in the kingdom of the earth to glorify in the kingdom of heaven. It strikes so that it does not cling to earthly corruption, to worldly idols, to the deceptive idols of human dexterity and wealth, to transient shadows and unhealthy temptations.
Without great persecution, Orthodoxy would not have carried the truth of Christ through all the chasms and centuries, and would not have overcome such a long path, full of obstacles, and would not have kept the purity of truth and holiness. Without suffering, it would not have kept its purity for a hundred years. Over the nineteen centuries of the existence of Orthodoxy, not a single century has passed without its persecution, without scourging, without slavery, fire, fear and horror. Other religions do not understand this. Heretics do not accept this. Not a single nation that has chosen the earthly kingdom as the ideal of happiness understands and does not accept what is happening in Orthodox Russia. This is understandable only to the perspicacious, contemplating the eternal and immortal Kingdom of Christ as reality. But sagacity is the daughter of suffering.
Comfort yourself, dear brother, comfort yourself by the resurrection of Christ. Do not complain about the atheists tormenting the Russian people. There used to be Mongols, now others. But both those and other idolaters. The Mongols worshiped idols from matter, the present executioners of Russia worship the idol of matter. They worship matter, as a deity, industry, as a deity, ideology, as a deity. They call themselves atheists, correctly called. And if they were called idolaters, they would again correctly be called. But when you talk about Russian misfortune, do not forget that the oppressors, not the oppressed, are now the most miserable creatures on Russian soil. Pity them, do not blame them. For they wither away, like grass, one after another being erased from memory, moving away from power. They are the day laborers of God, although they themselves do not know it. They pour water on Christ’s mill: when they carry Him, they work for Him. It is not yet possible for them to see this, but when they disappear like shadows, then they will see and cry bitterly, for nothing but a curse will remain for them. They received their reward here on earth in the form of transient power and might. And you do not cry, rejoice! The great harvest of souls has arrived in Russia. These days, the long-suffering Russian people fill paradise more than any other Christian people on earth.
Rejoice, Christ is risen!
St. Nicholas of Serbia
У записи 5 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко