Христос сказал: "Блаженны чистые сердцем, ибо они Бога узрят". (Мф. 5, 8)
Чистота сердца — это отсутствие в сердце, душе и разуме всего того, что отдаляет нас от Бога.
Но что подразумевает окончание заповеди — «Бога узрят»? Узреть — значит увидеть. Как можно увидеть Бога, и что это означает? Ведь в Евангелии от Иоанна сказано, что Бога не видел никто никогда (Ин. 1, 18). Противоречие? Нет, потому что затем евангелист Иоанн добавляет: «Единородный Сын, сущий в недре Отчем, Он явил» (Ин. 1, 18). Сын Божий, ставший человеком, являет нам Бога, делает нас способными увидеть Бога. Слово «видеть», или «узреть», как и слово «сердце», несет духовный смысл. Вообще, в Священном Писании видеть зачастую означает «целостно познавать, видеть духовными очами». Душа, запятнанная, оскверненная грехами, не может увидеть или познать Бога. Только очистившись от скверн, мы становимся способными к познанию. Ведь иногда даже в обычной жизни мы можем прозреть: увидеть что-то таким, каково оно на самом деле, правильно понять и оценить ситуацию. Нечто подобное происходит и в жизни духовной: чистое сердце прозревает и видит Бога, познает Его, наполняется Его любовью. Великий русский подвижник и святой XX века, преподобный Силуан Афонский учил: «Чтобы познать Господа, не надо иметь ни богатства, ни учености, но надо быть послушливым и воздержанным, иметь смиренный дух и любить ближнего, и Господь возлюбит такую душу, и Сам явит Себя душе, и будет учить ее любви и смирению, и все полезное даст ей, чтобы обрела она покой в Боге», и, «сколько бы мы ни учились, все равно невозможно познать Господа, если не будем жить по Его заповедям».
Все добродетели, о которых Христос говорил в предыдущих заповедях блаженства, становятся составляющими, которые готовят человека к «видению Бога». Парадоксально то, что можно многое знать о Боге, можно прочитать все Священное Писание и творения святых отцов Церкви, но при этом не узреть Бога, не познать Его сердцем и душой. Познание Бога не сводится к накоплению информации. Познание Бога — это путь всей жизни христианина. При этом Сам Бог выходит нам навстречу. Главное — не пройти мимо.
Священник Василий Куценко
Чистота сердца — это отсутствие в сердце, душе и разуме всего того, что отдаляет нас от Бога.
Но что подразумевает окончание заповеди — «Бога узрят»? Узреть — значит увидеть. Как можно увидеть Бога, и что это означает? Ведь в Евангелии от Иоанна сказано, что Бога не видел никто никогда (Ин. 1, 18). Противоречие? Нет, потому что затем евангелист Иоанн добавляет: «Единородный Сын, сущий в недре Отчем, Он явил» (Ин. 1, 18). Сын Божий, ставший человеком, являет нам Бога, делает нас способными увидеть Бога. Слово «видеть», или «узреть», как и слово «сердце», несет духовный смысл. Вообще, в Священном Писании видеть зачастую означает «целостно познавать, видеть духовными очами». Душа, запятнанная, оскверненная грехами, не может увидеть или познать Бога. Только очистившись от скверн, мы становимся способными к познанию. Ведь иногда даже в обычной жизни мы можем прозреть: увидеть что-то таким, каково оно на самом деле, правильно понять и оценить ситуацию. Нечто подобное происходит и в жизни духовной: чистое сердце прозревает и видит Бога, познает Его, наполняется Его любовью. Великий русский подвижник и святой XX века, преподобный Силуан Афонский учил: «Чтобы познать Господа, не надо иметь ни богатства, ни учености, но надо быть послушливым и воздержанным, иметь смиренный дух и любить ближнего, и Господь возлюбит такую душу, и Сам явит Себя душе, и будет учить ее любви и смирению, и все полезное даст ей, чтобы обрела она покой в Боге», и, «сколько бы мы ни учились, все равно невозможно познать Господа, если не будем жить по Его заповедям».
Все добродетели, о которых Христос говорил в предыдущих заповедях блаженства, становятся составляющими, которые готовят человека к «видению Бога». Парадоксально то, что можно многое знать о Боге, можно прочитать все Священное Писание и творения святых отцов Церкви, но при этом не узреть Бога, не познать Его сердцем и душой. Познание Бога не сводится к накоплению информации. Познание Бога — это путь всей жизни христианина. При этом Сам Бог выходит нам навстречу. Главное — не пройти мимо.
Священник Василий Куценко
Christ said: "Blessed are the pure in heart, for they shall see God." (Matt. 5, 8)
Purity of the heart is the absence in the heart, soul and mind of all that separates us from God.
But what does the end of the commandment mean, “God will be seen”? To see is to see. How can God be seen, and what does it mean? Indeed, in the Gospel of John it is said that no one has ever seen God (John 1, 18). Contradiction? No, because then the Evangelist John adds: “The Only Begotten Son, who is in the bosom of the Father, He has manifested” (John 1, 18). The Son of God, who has become man, reveals God to us, makes us able to see God. The word “see,” or “behold,” like the word “heart,” carries a spiritual meaning. In general, seeing in the Holy Scriptures often means "to know in a holistic way, to see with spiritual eyes." A soul stained, defiled by sins, cannot see or know God. Only after being cleansed of filth do we become capable of cognition. Indeed, sometimes even in ordinary life, we can see clearly: to see something as it really is, to correctly understand and evaluate the situation. Something similar happens in spiritual life: a pure heart sees and sees God, cognizes Him, is filled with His love. The great Russian ascetic and saint of the 20th century, the Monk Silouan of Athos taught: “In order to know the Lord, one must not have either wealth or scholarship, but one must be obedient and temperate, have a humble spirit and love one's neighbor, and the Lord will love such a soul, and He himself will manifest He will teach himself to the soul, and will teach her love and humility, and she will give everything useful to her so that she can find peace in God ", and," no matter how much we study, it is still impossible to know the Lord if we do not live according to His commandments. "
All the virtues that Christ spoke of in the previous commandments of bliss become components that prepare a person for “seeing God.” It is paradoxical that you can know a lot about God, you can read all of the Holy Scriptures and the creations of the Holy Fathers of the Church, but at the same time you cannot see God, you cannot know Him with your heart and soul. The knowledge of God is not limited to the accumulation of information. Knowing God is the way of a Christian's whole life. At the same time, God Himself comes out to meet us. The main thing is not to pass by.
Priest Vasily Kutsenko
Purity of the heart is the absence in the heart, soul and mind of all that separates us from God.
But what does the end of the commandment mean, “God will be seen”? To see is to see. How can God be seen, and what does it mean? Indeed, in the Gospel of John it is said that no one has ever seen God (John 1, 18). Contradiction? No, because then the Evangelist John adds: “The Only Begotten Son, who is in the bosom of the Father, He has manifested” (John 1, 18). The Son of God, who has become man, reveals God to us, makes us able to see God. The word “see,” or “behold,” like the word “heart,” carries a spiritual meaning. In general, seeing in the Holy Scriptures often means "to know in a holistic way, to see with spiritual eyes." A soul stained, defiled by sins, cannot see or know God. Only after being cleansed of filth do we become capable of cognition. Indeed, sometimes even in ordinary life, we can see clearly: to see something as it really is, to correctly understand and evaluate the situation. Something similar happens in spiritual life: a pure heart sees and sees God, cognizes Him, is filled with His love. The great Russian ascetic and saint of the 20th century, the Monk Silouan of Athos taught: “In order to know the Lord, one must not have either wealth or scholarship, but one must be obedient and temperate, have a humble spirit and love one's neighbor, and the Lord will love such a soul, and He himself will manifest He will teach himself to the soul, and will teach her love and humility, and she will give everything useful to her so that she can find peace in God ", and," no matter how much we study, it is still impossible to know the Lord if we do not live according to His commandments. "
All the virtues that Christ spoke of in the previous commandments of bliss become components that prepare a person for “seeing God.” It is paradoxical that you can know a lot about God, you can read all of the Holy Scriptures and the creations of the Holy Fathers of the Church, but at the same time you cannot see God, you cannot know Him with your heart and soul. The knowledge of God is not limited to the accumulation of information. Knowing God is the way of a Christian's whole life. At the same time, God Himself comes out to meet us. The main thing is not to pass by.
Priest Vasily Kutsenko
У записи 8 лайков,
0 репостов,
209 просмотров.
0 репостов,
209 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко