Святитель Игнатий (Брянчанинов):
Бог, попуская нам искушения и предавая нас диаволу, не перестает промышлять о нас, наказывая, не перестает благодетельствовать нам.
Мученики терпели напасти от людей... чем разнообразнее и тяжелее был подвиг их... тем больше получали дерзновения к Богу. Иноки терпят напасти от злых духов. Чем больше напастей наносит им диавол, тем большую славу они получат в будущем веке от Бога, тем большего утешения они сподобятся от Святого Духа... среди самых страданий своих.
Чтобы окрепли и возмужали в иноке евангельские свойства, нужны непременно скорби и искушения. Кротость... смирение... терпение и вера должны быть испытаны.
Бог, в точности зная состояние всех, и то, сколько каждый имеет сил, столько каждому допускает и искуситься.
Искушения и скорби посылаются человеку для его пользы, что бы испытанная ими душа сделалась более сильной и честной перед Господом своим.
Искушение в уме и сердце страшнее всех внешних искушений. Никто так не опасен для нас, как мы сами. "Бодрствуйте и молитесь,- сказал Господь,- чтобы не впасть в искушение" (Мф. 26, 41).
Без искушения приблизиться к Богу невозможно. Неискушенная добродетель... не добродетель.
Священное Писание соединяет понятие искушения с понятием обличения... Это видно из слов Господа: "Кого Я люблю, тех обличаю и наказываю" (Откр. 3, 19). На каком основании обличения соединяются с искушением? На том, что всякая скорбь обнаруживает сокровенные страсти в сердце, приводя их в движение.
Кто видит Промысл Божий оком веры, тот при искушениях, наносимых людьми, не обратит никакого внимания на эти слепые орудия Промысла и духовным разумом своим пребудет единственно в руках Бога, взывая к Нему Единому в скорбях своих.
Падший дух усмотрел, что искушения явные, грубые и жестокие возбуждают в человеке пламенную ревность и мужество к перенесению их... и заменил грубые искушения слабыми, но утонченными и действующими очень сильно.
Искушения от лукавых духов обыкновенно попускаются после обучения искушениями от падшего естества, от мира и от людей.
Ничто, никакое искушение, нанесенное людьми и духами, возникшее из падшего естества, не должно смутить его (монаха). Источником непоколебимости и силы да будет вера в Бога, Которому мы предались в служение. Который - всемогущ.
Монах до самого гроба находится в опасности подвергнуться какому либо искушению, не зная, откуда и в каком характере оно возникает.
Верующий живой верой в Бога, с самоотвержением предавшийся Богу, пребывает несмущенным при всех искушениях, наносимых духами злобы, видит в духах лишь слепые орудия Промысла Божия.
Чтобы грех твой, предстоя... пред очами твоими, низлагал в тебе высокоумие и превозношение, Господь попустил искушению... набежать на тебя...
Чтобы мы усвоили себе смирение, попускаются нам различные напасти: от демонов, от людей, от многообразных лишений, от извращенного и отравленного грехом нашего естества.
Бог, взирая... на преткновения человеческие.., попускает их, как противоядие, которым изгоняется... гордость, самость.
Св. Игнатий (Брянчанинов). Отечник:
Однажды авва Агафон шел по дороге с учениками своими. Один из них нашел на дороге небольшую связку зеленого мелкого гороха, и сказал старцу: "Отец! если ты благословишь, я возьму это". Старец внимательно посмотрел на него, и как бы удивляясь, спросил: "Разве ты положил тут эту связку?" Брат отвечал: "Нет". Старец сказал: "Как же ты хочешь взять то, чего не положил?"
Сказал некоторый старец: "Когда попустится искушение человеку, то со всех сторон умножаются напасти, чтобы он впал в малодушие и ропот". При этом старец рассказал следующую повесть. Некоторый брат безмолвствовал в келлии, и нашло на него искушение: никто не хотел принимать его к себе в келлию. Если кто встречался с ним,- отворачивался и на приветствие не отвечал приветствием. Если он нуждался в хлебе,- никто не давал ему. Когда возвращались братия с жатвы, никто не приглашал его, как это было в обычае, к трапезе. Однажды он пришел с жатвы и не было у него ни одного хлеба в келлии; но брат принес - как приносил во всех подобных случаях - благодарение Богу. Бог, видя терпение его, отнял искушение,- и вот кто-то постучался в дверь. Это был неизвестный человек из Египта, он привел верблюда, навьюченного хлебами. Брат, увидя это, заплакал и сказал: "Господи! недостоин я потерпеть и малой напасти". По прошествии искушения братия сделались приветливыми к нему и в келлиях, и в церкви, и стали его приглашать к себе, как раньше.
Некий брат был борим в течение девяти лет помышлениями о том, чтобы выйти из иноческого общежития. Он ежедневно брал рогожу, на которой спал, чтобы уйти. Когда наступал вечер, он говорил: "Завтра уйду отсюда". При наступлении же утра он говорил помышлениям: "Постараюсь пробыть здесь еще один день ради Господа". Когда исполнилось девять лет, как он откладывал день за днем свой уход, Господь снял искушение его.
Бог, попуская нам искушения и предавая нас диаволу, не перестает промышлять о нас, наказывая, не перестает благодетельствовать нам.
Мученики терпели напасти от людей... чем разнообразнее и тяжелее был подвиг их... тем больше получали дерзновения к Богу. Иноки терпят напасти от злых духов. Чем больше напастей наносит им диавол, тем большую славу они получат в будущем веке от Бога, тем большего утешения они сподобятся от Святого Духа... среди самых страданий своих.
Чтобы окрепли и возмужали в иноке евангельские свойства, нужны непременно скорби и искушения. Кротость... смирение... терпение и вера должны быть испытаны.
Бог, в точности зная состояние всех, и то, сколько каждый имеет сил, столько каждому допускает и искуситься.
Искушения и скорби посылаются человеку для его пользы, что бы испытанная ими душа сделалась более сильной и честной перед Господом своим.
Искушение в уме и сердце страшнее всех внешних искушений. Никто так не опасен для нас, как мы сами. "Бодрствуйте и молитесь,- сказал Господь,- чтобы не впасть в искушение" (Мф. 26, 41).
Без искушения приблизиться к Богу невозможно. Неискушенная добродетель... не добродетель.
Священное Писание соединяет понятие искушения с понятием обличения... Это видно из слов Господа: "Кого Я люблю, тех обличаю и наказываю" (Откр. 3, 19). На каком основании обличения соединяются с искушением? На том, что всякая скорбь обнаруживает сокровенные страсти в сердце, приводя их в движение.
Кто видит Промысл Божий оком веры, тот при искушениях, наносимых людьми, не обратит никакого внимания на эти слепые орудия Промысла и духовным разумом своим пребудет единственно в руках Бога, взывая к Нему Единому в скорбях своих.
Падший дух усмотрел, что искушения явные, грубые и жестокие возбуждают в человеке пламенную ревность и мужество к перенесению их... и заменил грубые искушения слабыми, но утонченными и действующими очень сильно.
Искушения от лукавых духов обыкновенно попускаются после обучения искушениями от падшего естества, от мира и от людей.
Ничто, никакое искушение, нанесенное людьми и духами, возникшее из падшего естества, не должно смутить его (монаха). Источником непоколебимости и силы да будет вера в Бога, Которому мы предались в служение. Который - всемогущ.
Монах до самого гроба находится в опасности подвергнуться какому либо искушению, не зная, откуда и в каком характере оно возникает.
Верующий живой верой в Бога, с самоотвержением предавшийся Богу, пребывает несмущенным при всех искушениях, наносимых духами злобы, видит в духах лишь слепые орудия Промысла Божия.
Чтобы грех твой, предстоя... пред очами твоими, низлагал в тебе высокоумие и превозношение, Господь попустил искушению... набежать на тебя...
Чтобы мы усвоили себе смирение, попускаются нам различные напасти: от демонов, от людей, от многообразных лишений, от извращенного и отравленного грехом нашего естества.
Бог, взирая... на преткновения человеческие.., попускает их, как противоядие, которым изгоняется... гордость, самость.
Св. Игнатий (Брянчанинов). Отечник:
Однажды авва Агафон шел по дороге с учениками своими. Один из них нашел на дороге небольшую связку зеленого мелкого гороха, и сказал старцу: "Отец! если ты благословишь, я возьму это". Старец внимательно посмотрел на него, и как бы удивляясь, спросил: "Разве ты положил тут эту связку?" Брат отвечал: "Нет". Старец сказал: "Как же ты хочешь взять то, чего не положил?"
Сказал некоторый старец: "Когда попустится искушение человеку, то со всех сторон умножаются напасти, чтобы он впал в малодушие и ропот". При этом старец рассказал следующую повесть. Некоторый брат безмолвствовал в келлии, и нашло на него искушение: никто не хотел принимать его к себе в келлию. Если кто встречался с ним,- отворачивался и на приветствие не отвечал приветствием. Если он нуждался в хлебе,- никто не давал ему. Когда возвращались братия с жатвы, никто не приглашал его, как это было в обычае, к трапезе. Однажды он пришел с жатвы и не было у него ни одного хлеба в келлии; но брат принес - как приносил во всех подобных случаях - благодарение Богу. Бог, видя терпение его, отнял искушение,- и вот кто-то постучался в дверь. Это был неизвестный человек из Египта, он привел верблюда, навьюченного хлебами. Брат, увидя это, заплакал и сказал: "Господи! недостоин я потерпеть и малой напасти". По прошествии искушения братия сделались приветливыми к нему и в келлиях, и в церкви, и стали его приглашать к себе, как раньше.
Некий брат был борим в течение девяти лет помышлениями о том, чтобы выйти из иноческого общежития. Он ежедневно брал рогожу, на которой спал, чтобы уйти. Когда наступал вечер, он говорил: "Завтра уйду отсюда". При наступлении же утра он говорил помышлениям: "Постараюсь пробыть здесь еще один день ради Господа". Когда исполнилось девять лет, как он откладывал день за днем свой уход, Господь снял искушение его.
Saint Ignatius (Brianchaninov):
God, letting us in temptations and betraying us to the devil, does not stop thinking about us, punishing us, does not stop doing good to us.
The martyrs endured adversity from the people ... the more diverse and harder was their feat ... the more they received boldness for God. Monks suffer adversity from evil spirits. The more adversity the devil inflicts upon them, the greater glory they will receive from God in the next century, the greater comfort they will receive from the Holy Spirit ... among their very sufferings.
To strengthen and mature the gospel properties in a monk, sorrows and temptations are necessary. Meekness ... humility ... patience and faith must be tested.
God, knowing exactly the state of all, and how much each one has the strength, so much as everyone admits and is tempted.
Temptations and sorrows are sent to a man for his benefit, so that the soul tested by them becomes stronger and more honest before their Lord.
Temptation in the mind and heart is worse than all external temptations. No one is as dangerous to us as ourselves. “Watch and pray,” said the Lord, “so as not to fall into temptation” (Matt. 26, 41).
Without the temptation to approach God is impossible. Inexperienced virtue ... not virtue.
Scripture combines the concept of temptation with the concept of conviction ... This is evident from the words of the Lord: “Whom I love, I convict and punish” (Rev. 3, 19). On what basis are convictions combined with temptation? The fact that all sorrow reveals the innermost passions in the heart, setting them in motion.
He who sees the Providence of God with the eye of faith, in the temptations inflicted by people, will not pay any attention to these blind instruments of Providence and will remain solely in the hands of God with his spiritual mind, calling on Him One in his sorrows.
The fallen spirit saw that the temptations are obvious, gross and cruel, provoke fiery jealousy and courage in a person to bear them ... and replaced the gross temptations with weak, but refined and very strong ones.
Temptations from crafty spirits usually come after temptations from a fallen nature, from the world, and from people.
Nothing, no temptation inflicted by people and spirits, arising from a fallen nature, should confuse him (the monk). The source of unwaveringness and strength may be faith in God, to whom we indulged in service. Which is omnipotent.
The monk is in danger of being tempted to the very grave, not knowing where and in what character it arises.
He who believes in a living faith in God, who selflessly surrenders to God, remains unaware of all the temptations inflicted by the spirits of evil, sees in the spirits only blind instruments of the Providence of God.
In order for your sin to come ... before your eyes, to lay down on you arrogance and exaltation, the Lord allowed the temptation ... to run on you ...
So that we assimilate humility to ourselves, various misfortunes come to us: from demons, from people, from diverse deprivations, from our nature perverted and poisoned by sin.
God, looking ... at the stumbling blocks of man ... lets them in like the antidote that drives out ... pride, selfhood.
St. Ignatius (Brianchaninov). Fatherland:
Once Abba Agathon walked along the road with his disciples. One of them found on the road a small bunch of green small peas, and said to the old man: "Father! If you bless, I will take it." The old man carefully looked at him, and as if surprised, asked: "Have you put this bunch here?" The brother replied: "No." The elder said: "How do you want to take what you did not put?"
Some old man said: "When temptation is granted to man, adversity multiplies on all sides so that he falls into cowardice and grumble." In this case, the elder told the following story. Some brother was silent in the cell, and was tempted by him: no one wanted to take him to his cell. If anyone met him, he turned away and did not answer with a greeting. If he needed bread, no one would give him. When the brothers returned from the harvest, no one invited him, as was customary, to a meal. Once he came from the harvest and he did not have a single bread in the cell; but the brother brought - as he brought in all such cases - thanksgiving to God. God, seeing his patience, took away the temptation - and now someone knocked on the door. This was an unknown person from Egypt, he brought a camel laden with bread. The brother, seeing this, burst into tears and said: "Lord, I am not worthy to endure and adversity." After the temptation, the brethren became friendly to him both in the cells and in the church, and began to invite him to themselves, as before.
For nine years, a brother has been struggling with thoughts of leaving the monastic hostel. He took daily the matting on which he slept in order to leave. When evening came, he said: "Tomorrow I will leave here." When morning came, he said to his thoughts: "I will try to stay here one more day for the sake of the Lord." When he was nine years old, as he put off his day after day, the Lord removed his temptation.
God, letting us in temptations and betraying us to the devil, does not stop thinking about us, punishing us, does not stop doing good to us.
The martyrs endured adversity from the people ... the more diverse and harder was their feat ... the more they received boldness for God. Monks suffer adversity from evil spirits. The more adversity the devil inflicts upon them, the greater glory they will receive from God in the next century, the greater comfort they will receive from the Holy Spirit ... among their very sufferings.
To strengthen and mature the gospel properties in a monk, sorrows and temptations are necessary. Meekness ... humility ... patience and faith must be tested.
God, knowing exactly the state of all, and how much each one has the strength, so much as everyone admits and is tempted.
Temptations and sorrows are sent to a man for his benefit, so that the soul tested by them becomes stronger and more honest before their Lord.
Temptation in the mind and heart is worse than all external temptations. No one is as dangerous to us as ourselves. “Watch and pray,” said the Lord, “so as not to fall into temptation” (Matt. 26, 41).
Without the temptation to approach God is impossible. Inexperienced virtue ... not virtue.
Scripture combines the concept of temptation with the concept of conviction ... This is evident from the words of the Lord: “Whom I love, I convict and punish” (Rev. 3, 19). On what basis are convictions combined with temptation? The fact that all sorrow reveals the innermost passions in the heart, setting them in motion.
He who sees the Providence of God with the eye of faith, in the temptations inflicted by people, will not pay any attention to these blind instruments of Providence and will remain solely in the hands of God with his spiritual mind, calling on Him One in his sorrows.
The fallen spirit saw that the temptations are obvious, gross and cruel, provoke fiery jealousy and courage in a person to bear them ... and replaced the gross temptations with weak, but refined and very strong ones.
Temptations from crafty spirits usually come after temptations from a fallen nature, from the world, and from people.
Nothing, no temptation inflicted by people and spirits, arising from a fallen nature, should confuse him (the monk). The source of unwaveringness and strength may be faith in God, to whom we indulged in service. Which is omnipotent.
The monk is in danger of being tempted to the very grave, not knowing where and in what character it arises.
He who believes in a living faith in God, who selflessly surrenders to God, remains unaware of all the temptations inflicted by the spirits of evil, sees in the spirits only blind instruments of the Providence of God.
In order for your sin to come ... before your eyes, to lay down on you arrogance and exaltation, the Lord allowed the temptation ... to run on you ...
So that we assimilate humility to ourselves, various misfortunes come to us: from demons, from people, from diverse deprivations, from our nature perverted and poisoned by sin.
God, looking ... at the stumbling blocks of man ... lets them in like the antidote that drives out ... pride, selfhood.
St. Ignatius (Brianchaninov). Fatherland:
Once Abba Agathon walked along the road with his disciples. One of them found on the road a small bunch of green small peas, and said to the old man: "Father! If you bless, I will take it." The old man carefully looked at him, and as if surprised, asked: "Have you put this bunch here?" The brother replied: "No." The elder said: "How do you want to take what you did not put?"
Some old man said: "When temptation is granted to man, adversity multiplies on all sides so that he falls into cowardice and grumble." In this case, the elder told the following story. Some brother was silent in the cell, and was tempted by him: no one wanted to take him to his cell. If anyone met him, he turned away and did not answer with a greeting. If he needed bread, no one would give him. When the brothers returned from the harvest, no one invited him, as was customary, to a meal. Once he came from the harvest and he did not have a single bread in the cell; but the brother brought - as he brought in all such cases - thanksgiving to God. God, seeing his patience, took away the temptation - and now someone knocked on the door. This was an unknown person from Egypt, he brought a camel laden with bread. The brother, seeing this, burst into tears and said: "Lord, I am not worthy to endure and adversity." After the temptation, the brethren became friendly to him both in the cells and in the church, and began to invite him to themselves, as before.
For nine years, a brother has been struggling with thoughts of leaving the monastic hostel. He took daily the matting on which he slept in order to leave. When evening came, he said: "Tomorrow I will leave here." When morning came, he said to his thoughts: "I will try to stay here one more day for the sake of the Lord." When he was nine years old, as he put off his day after day, the Lord removed his temptation.
У записи 12 лайков,
2 репостов,
270 просмотров.
2 репостов,
270 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко