Необходимо избавляться от слепоты духовной.
Автор: Святитель Лука (Войно-Ясенецкий)
Слово на Евангелие от Марка, гл. 9, стихи 22—26
Приходит в Вифсаиду; и приводят к Нему слепого и просят, чтобы прикоснулся к нему. Он, взяв слепого за руку, вывел его вон из селения и, плюнув ему на глаза, возложил на него руки и спросил его: «Видит ли что?» Он, взглянув, сказал: «Вижу проходящих людей, как деревья». Потом опять возложил руки на глаза ему и велел ему взглянуть. И он исцелел и стал видеть все ясно (Мк. 8:22-25).
Множество больных исцелил Господь наш Иисус Христос. Но на исцеление вифсаидского слепого стоит обратить особое внимание. Господь вывел слепца из селения. Из этого мы можем сделать заключение, что для освобождения от душевной слепоты нужно избавиться от мирской суеты, от погруженности в повседневные житейские заботы. Господь не сразу исцелил слепого. И из этого выводим немаловажное для себя поучение. Ведь и мы в большинстве своем духовно незрячи и не умеем отличать добро от зла. Духовное видение — дело великое и чрезвычайно трудное, сразу овладеть им никто не может, нужен долгий многолетний труд, продолжающийся от начала сознательной нашей жизни до самой смерти.
Прежде чем стяжать духовное зрение, нужно отогнать от очей мрак, а для этого надо понять, что мы во мраке, и всем сердцем возжелать света, — Света истинного, Который есть Господь наш Иисус Христос. Надо возлюбить свет и просветиться им. Дается он только тем, кто идет за Христом, кто идет путем заповедей Его, кто очистит сердце свое милостью, правдой, любовью, кто научится отличать добро от зла и возненавидит зло.
Может быть, вам покажутся странными слова, что люди не умеют отличать добро от зла, но, увы, в большинстве своем они обманываются ложью, не видят маски благочестия, которую носят ханжи, принимают маску за подлинное лицо, видят добро там, где его нет. Многие думают, что достаточно только познания человеческого, и ищут правду в плодах научного и философского мышления. Молодые особенно плохо отличают полезные для души книги от дурных, вливающих яд в сердца, и поглощают без разбора хорошее и порочное. Они слепы.
Приобрести зрение духовное подобно святым можно только в подвигах ревностного служения Богу. Подвижники получали такое зрение, о котором мы и мечтать не можем. Они не только вполне ясно различали добро и зло, но видели людей насквозь, заглядывали в их сердца, знали мысли молчавших. Святые Отцы понимали то, что было скрыто от людей, далеких от совершенства любви, а тем паче злых, неверующих во Христа.
Апостолы свидетельствуют о том, что мы в этой жизни еще не видим полного света, не обладаем ясным зрением. Святой апостол Иоанн Богослов говорит: Возлюбленные! Мы теперь дети Божии; но еще не открылось, что будем. Знаем только, что когда откроется, будем подобны Ему, потому что увидим Его как Он есть (1 Ин. 3:2). Он говорит о тех, кто может назваться детьми Божиими — об истинных христианах.
В глубокой древности, во времена святых патриархов, до того, как израильский народ получил закон Божий через Моисея, откровение Божие было слабым, неясным, люди его едва различали. Когда все научились закону Моисееву, то получили откровение гораздо более полное и стали видеть больше. Но даже свет Моисеева закона мал по сравнению с тем светом, который явил Господь Иисус Христос, со светом, воссиявшим над миром из Святого Евангелия. В этом свете живем мы.
Есть люди, которые всем сердцем полюбили Христа, сподобились быть чадами Божиими, но и о них апостол Иоанн Богослов говорит, что еще многого не видят они, и что откроются глаза наши только тогда, когда предстанем мы перед Богом в жизни вечной. Тогда мы будем подобны Ему, потому что духовными очами сможем созерцать святость и величие Божие. Святому Иоанну вторит апостол Павел: Теперь мы видим как бы сквозь тусклое стекло, гадательно, тогда же лицом к лицу; теперь знаю я отчасти, а тогда познаю, подобно как я познан (1 Кор. 13:12).
Потому крайне необходимо избавляться от слепоты духовной, всю жизнь очищая сердце свое, чтобы в вечности, когда навсегда соединимся с Господом нашим Иисусом Христом, мы смогли духовными очами взирать на Свет, неизмеримо более яркий, чем солнечный. Аминь.
25 декабря 1947 года
Автор: Святитель Лука (Войно-Ясенецкий)
Слово на Евангелие от Марка, гл. 9, стихи 22—26
Приходит в Вифсаиду; и приводят к Нему слепого и просят, чтобы прикоснулся к нему. Он, взяв слепого за руку, вывел его вон из селения и, плюнув ему на глаза, возложил на него руки и спросил его: «Видит ли что?» Он, взглянув, сказал: «Вижу проходящих людей, как деревья». Потом опять возложил руки на глаза ему и велел ему взглянуть. И он исцелел и стал видеть все ясно (Мк. 8:22-25).
Множество больных исцелил Господь наш Иисус Христос. Но на исцеление вифсаидского слепого стоит обратить особое внимание. Господь вывел слепца из селения. Из этого мы можем сделать заключение, что для освобождения от душевной слепоты нужно избавиться от мирской суеты, от погруженности в повседневные житейские заботы. Господь не сразу исцелил слепого. И из этого выводим немаловажное для себя поучение. Ведь и мы в большинстве своем духовно незрячи и не умеем отличать добро от зла. Духовное видение — дело великое и чрезвычайно трудное, сразу овладеть им никто не может, нужен долгий многолетний труд, продолжающийся от начала сознательной нашей жизни до самой смерти.
Прежде чем стяжать духовное зрение, нужно отогнать от очей мрак, а для этого надо понять, что мы во мраке, и всем сердцем возжелать света, — Света истинного, Который есть Господь наш Иисус Христос. Надо возлюбить свет и просветиться им. Дается он только тем, кто идет за Христом, кто идет путем заповедей Его, кто очистит сердце свое милостью, правдой, любовью, кто научится отличать добро от зла и возненавидит зло.
Может быть, вам покажутся странными слова, что люди не умеют отличать добро от зла, но, увы, в большинстве своем они обманываются ложью, не видят маски благочестия, которую носят ханжи, принимают маску за подлинное лицо, видят добро там, где его нет. Многие думают, что достаточно только познания человеческого, и ищут правду в плодах научного и философского мышления. Молодые особенно плохо отличают полезные для души книги от дурных, вливающих яд в сердца, и поглощают без разбора хорошее и порочное. Они слепы.
Приобрести зрение духовное подобно святым можно только в подвигах ревностного служения Богу. Подвижники получали такое зрение, о котором мы и мечтать не можем. Они не только вполне ясно различали добро и зло, но видели людей насквозь, заглядывали в их сердца, знали мысли молчавших. Святые Отцы понимали то, что было скрыто от людей, далеких от совершенства любви, а тем паче злых, неверующих во Христа.
Апостолы свидетельствуют о том, что мы в этой жизни еще не видим полного света, не обладаем ясным зрением. Святой апостол Иоанн Богослов говорит: Возлюбленные! Мы теперь дети Божии; но еще не открылось, что будем. Знаем только, что когда откроется, будем подобны Ему, потому что увидим Его как Он есть (1 Ин. 3:2). Он говорит о тех, кто может назваться детьми Божиими — об истинных христианах.
В глубокой древности, во времена святых патриархов, до того, как израильский народ получил закон Божий через Моисея, откровение Божие было слабым, неясным, люди его едва различали. Когда все научились закону Моисееву, то получили откровение гораздо более полное и стали видеть больше. Но даже свет Моисеева закона мал по сравнению с тем светом, который явил Господь Иисус Христос, со светом, воссиявшим над миром из Святого Евангелия. В этом свете живем мы.
Есть люди, которые всем сердцем полюбили Христа, сподобились быть чадами Божиими, но и о них апостол Иоанн Богослов говорит, что еще многого не видят они, и что откроются глаза наши только тогда, когда предстанем мы перед Богом в жизни вечной. Тогда мы будем подобны Ему, потому что духовными очами сможем созерцать святость и величие Божие. Святому Иоанну вторит апостол Павел: Теперь мы видим как бы сквозь тусклое стекло, гадательно, тогда же лицом к лицу; теперь знаю я отчасти, а тогда познаю, подобно как я познан (1 Кор. 13:12).
Потому крайне необходимо избавляться от слепоты духовной, всю жизнь очищая сердце свое, чтобы в вечности, когда навсегда соединимся с Господом нашим Иисусом Христом, мы смогли духовными очами взирать на Свет, неизмеримо более яркий, чем солнечный. Аминь.
25 декабря 1947 года
It is necessary to get rid of spiritual blindness.
Author: St. Luke (Voyno-Yasenetsky)
Word on the Gospel of Mark, ch. 9, verses 22-26
Comes to Bethsaida; and they bring a blind man to him and ask him to touch him. He, taking a blind man by the hand, led him out of the village and, spitting on his eyes, laid his hands on him and asked him: “Does he see what?” He, looking, said: “I see people passing by, like trees.” Then he laid his hands on his eyes again and told him to look. And he was healed and began to see everything clearly (Mark. 8: 22-25).
Many of the sick were healed by our Lord Jesus Christ. But it is worth paying special attention to the healing of the Bethsaida blind. The Lord brought the blind man out of the village. From this we can conclude that in order to get rid of mental blindness, you need to get rid of worldly fuss, from immersion in everyday everyday worries. The Lord did not immediately heal the blind man. And from this we derive an important teaching for ourselves. After all, we, for the most part, are spiritually blind and do not know how to distinguish good from evil. Spiritual vision is a great and extremely difficult matter, no one can immediately master it, it takes a long, long work that continues from the beginning of our conscious life until death.
Before acquiring spiritual vision, one needs to drive away the darkness from our eyes, and for this we need to understand that we are in darkness and with all our hearts to desire the light - the True Light, which is our Lord Jesus Christ. It is necessary to love the light and enlighten it. It is given only to those who follow Christ, who follow His commandments, who cleanse their hearts with mercy, truth, love, who learn to distinguish good from evil and hate evil.
It may seem strange to you that people do not know how to distinguish good from evil, but, alas, for the most part they are deceived by lies, they don’t see the mask of piety worn by hypocrites, they take the mask for a genuine face, they see good where there is none . Many people think that only human knowledge is enough, and seek the truth in the fruits of scientific and philosophical thinking. Young people especially poorly distinguish books useful for the soul from bad ones that pour poison into the hearts, and indiscriminately absorb the good and the vicious. They are blind.
Spiritual vision like saints can only be acquired through the exploits of zealous service to God. The ascetics received a vision that we cannot even dream of. They not only clearly distinguished between good and evil, but saw people through and through, looked into their hearts, knew the thoughts of those who were silent. The Holy Fathers understood what was hidden from people who were far from perfect love, much less evil, who did not believe in Christ.
The apostles testify that in this life we still do not see the full light, we do not have clear vision. Holy Apostle John the Theologian says: Beloved! We are now children of God; but it has not yet been revealed that we will. We only know that when it is revealed, we will be like Him, because we will see Him as He is (1 John 3: 2). He speaks of those who may be called children of God — true Christians.
In ancient times, during the time of the holy patriarchs, before the Israeli people received the law of God through Moses, the revelation of God was weak, unclear, people could hardly distinguish it. When everyone learned the law of Moses, they received a much more complete revelation and began to see more. But even the light of the Mosaic Law is small in comparison with the light that the Lord Jesus Christ showed, with the light that shone on the world from the Holy Gospel. In this light we live.
There are people who have loved Christ with all their heart, have been honored to be children of God, but the Apostle John the Theologian also says about them that they still don’t see much, and that our eyes will be opened only when we stand before God in eternal life. Then we will be like Him, because with spiritual eyes we can contemplate the holiness and majesty of God. The apostle Paul echoes St. John: Now we see through a dull glass, as if in a guessing way, then face to face; now I know in part, and then I know, just as I am known (1 Cor. 13:12).
Therefore, it is imperative to get rid of spiritual blindness, cleansing our hearts all our lives, so that in eternity, when we are forever united with our Lord Jesus Christ, we can look with our spiritual eyes at the Light that is immeasurably brighter than the sun. Amen.
December 25, 1947
Author: St. Luke (Voyno-Yasenetsky)
Word on the Gospel of Mark, ch. 9, verses 22-26
Comes to Bethsaida; and they bring a blind man to him and ask him to touch him. He, taking a blind man by the hand, led him out of the village and, spitting on his eyes, laid his hands on him and asked him: “Does he see what?” He, looking, said: “I see people passing by, like trees.” Then he laid his hands on his eyes again and told him to look. And he was healed and began to see everything clearly (Mark. 8: 22-25).
Many of the sick were healed by our Lord Jesus Christ. But it is worth paying special attention to the healing of the Bethsaida blind. The Lord brought the blind man out of the village. From this we can conclude that in order to get rid of mental blindness, you need to get rid of worldly fuss, from immersion in everyday everyday worries. The Lord did not immediately heal the blind man. And from this we derive an important teaching for ourselves. After all, we, for the most part, are spiritually blind and do not know how to distinguish good from evil. Spiritual vision is a great and extremely difficult matter, no one can immediately master it, it takes a long, long work that continues from the beginning of our conscious life until death.
Before acquiring spiritual vision, one needs to drive away the darkness from our eyes, and for this we need to understand that we are in darkness and with all our hearts to desire the light - the True Light, which is our Lord Jesus Christ. It is necessary to love the light and enlighten it. It is given only to those who follow Christ, who follow His commandments, who cleanse their hearts with mercy, truth, love, who learn to distinguish good from evil and hate evil.
It may seem strange to you that people do not know how to distinguish good from evil, but, alas, for the most part they are deceived by lies, they don’t see the mask of piety worn by hypocrites, they take the mask for a genuine face, they see good where there is none . Many people think that only human knowledge is enough, and seek the truth in the fruits of scientific and philosophical thinking. Young people especially poorly distinguish books useful for the soul from bad ones that pour poison into the hearts, and indiscriminately absorb the good and the vicious. They are blind.
Spiritual vision like saints can only be acquired through the exploits of zealous service to God. The ascetics received a vision that we cannot even dream of. They not only clearly distinguished between good and evil, but saw people through and through, looked into their hearts, knew the thoughts of those who were silent. The Holy Fathers understood what was hidden from people who were far from perfect love, much less evil, who did not believe in Christ.
The apostles testify that in this life we still do not see the full light, we do not have clear vision. Holy Apostle John the Theologian says: Beloved! We are now children of God; but it has not yet been revealed that we will. We only know that when it is revealed, we will be like Him, because we will see Him as He is (1 John 3: 2). He speaks of those who may be called children of God — true Christians.
In ancient times, during the time of the holy patriarchs, before the Israeli people received the law of God through Moses, the revelation of God was weak, unclear, people could hardly distinguish it. When everyone learned the law of Moses, they received a much more complete revelation and began to see more. But even the light of the Mosaic Law is small in comparison with the light that the Lord Jesus Christ showed, with the light that shone on the world from the Holy Gospel. In this light we live.
There are people who have loved Christ with all their heart, have been honored to be children of God, but the Apostle John the Theologian also says about them that they still don’t see much, and that our eyes will be opened only when we stand before God in eternal life. Then we will be like Him, because with spiritual eyes we can contemplate the holiness and majesty of God. The apostle Paul echoes St. John: Now we see through a dull glass, as if in a guessing way, then face to face; now I know in part, and then I know, just as I am known (1 Cor. 13:12).
Therefore, it is imperative to get rid of spiritual blindness, cleansing our hearts all our lives, so that in eternity, when we are forever united with our Lord Jesus Christ, we can look with our spiritual eyes at the Light that is immeasurably brighter than the sun. Amen.
December 25, 1947
У записи 1 лайков,
0 репостов,
147 просмотров.
0 репостов,
147 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко