«Хлеб и соль — моя балалайка»
Кто, почему и за какие деньги играет на улицах столицы
Департамент транспорта Москвы и Московский метрополитен решили легализовать уличных музыкантов в метро: по итогам прослушиваний, в которых приняли участие 116 коллективов, будет выдано 30 официальных разрешений. Специальный корреспондент «Ленты.ру» Наталия Осс поговорила с участниками прослушиваний и узнала, можно ли заработать на квартиру в столице, играя на Арбате; каков должен быть реквизит исполнителя, чтобы он смог убежать от полиции; почему несанкционированный митинг и концерт одинаково опасны для участников; каких прав требуют от властей уличные музыканты и почему лауреаты международных конкурсов с дипломом консерватории играют в подземных переходах.
Сергей Садов, композитор, исполнитель
Фото: Арсений Несходимов
«Я музыкант по образованию — Гнесинку и Щукинское закончил в середине 80-х. Занимаюсь этникой. У меня одновременно русская система и восточная мистика, такой суфийский подход к творчеству.
Я композитор, живу давно на собственном материале.
Мой инструмент называется садора. Я — Садов, следовательно, инструмент моего имени — садора, а как же еще. Я сам автор этого инструмента. Он — единственный в мире. Это не гитара. Здесь соединились арабский уд, русские гусли и ситара. Инструмент позволяет решать задачи за целый оркестр.
Я сорок лет работаю. Еще с Дином Ридом работал в 80-году в Германии на фестивале в поддержку Олимпиады. За сорок лет научился играть так, как ни один коллектив не сыграет. Ни в какой коллектив я не хочу. Мне никто не даст такую зарплату, которую я зарабатываю сам. Проблема нынешнего европейского образования в том, что людей затачивают на делание определенного дела. Если у вас оператор шикарной квалификации, у него будут проблемы, если ему не дать эфира. А я, слава богу, могу сесть перед подъездом, намолотить денег и ехать дальше.
На улицах много играю, на Третьяковке, в переходе у кинотеатра "Художественный" на Арбате играю с часу до трех. Сейчас Арбат задушили политики и коммерсанты, поэтому музыкантов там нет, а так я 15 лет там отработал. Полезная была история. Квартиру я себе купил. А вы считаете, что музыкант должен обязательно мало получать? Вот Эдди ван Хален, есть на Западе такой гитарист, придумал прием звукоизвлечения и стал миллионером. А тут человек инструмент придумал, концепцию и музыку, вы думаете, он что — должен бедствовать? Я не обязан бедствовать и не бедствую!
У людей свободных специальностей часто отсутствует дисциплина. Музыкант часик поработает, потом пойдет в магазинчик и купит себе продуктов. И пока их не съест, не выйдет. Я же работаю шесть-восемь часов в день. Мы как-то беседовали с Бутманом, есть такой саксофонист, и он мне говорит: "У меня бывают трудные месяцы — 30 концертов!" А у меня в среднем — 240 в месяц. Он мне: "Такого не бывает!" Как он сказал хорошо: "У Rolling Stones — и то три концерта в месяц было, а они на наркотиках сидели". А я говорю: "Мы же русские люди, поэтому мы можем и больше". У меня по шесть-восемь концертов в день. В сумке — кусок колбасы с хлебом. Но зато и результаты, конечно. А какие еще они должны быть?
Бывает так: летишь на самолете, даешь часовой концерт и летишь сразу же обратно. Жена звонит: "Что-то тебя давно не было!" Я говорю: "Вообще-то я успел четыре часовых пояса пролететь за день и вернуться". А бывает и наоборот: день заканчивается ментовкой. Сейчас ситуация сложная, большие проблемы с полицией. Я как председатель Ассоциации артистов уличного жанра эту тему высвечу. Политики ее переворачивают. На самом деле дело не в том, сколько дадут мест в метро или на улице — нашу профессию надо поставить в уровень легитимности. Надо сделать лицензирование и обозначить нормативы, которые должен соблюдать артист. Ну, грубо говоря, не рекламировать табачные или пивные изделия, не заниматься понуждением людей к даче денег. Главная проблема у артистов сейчас — чиновничий рэкет. Подходят простые сержанты, за которыми стоят определенные люди, и говорят: либо мы тебя забираем, либо вечером придет человечек, ты не забудь с ним расплатиться. Чтобы этого не было, должны быть лицензии».
Источник: https://lenta.ru/photo/2016/04/28/musicians/#7
28 апреля 2016
Кто, почему и за какие деньги играет на улицах столицы
Департамент транспорта Москвы и Московский метрополитен решили легализовать уличных музыкантов в метро: по итогам прослушиваний, в которых приняли участие 116 коллективов, будет выдано 30 официальных разрешений. Специальный корреспондент «Ленты.ру» Наталия Осс поговорила с участниками прослушиваний и узнала, можно ли заработать на квартиру в столице, играя на Арбате; каков должен быть реквизит исполнителя, чтобы он смог убежать от полиции; почему несанкционированный митинг и концерт одинаково опасны для участников; каких прав требуют от властей уличные музыканты и почему лауреаты международных конкурсов с дипломом консерватории играют в подземных переходах.
Сергей Садов, композитор, исполнитель
Фото: Арсений Несходимов
«Я музыкант по образованию — Гнесинку и Щукинское закончил в середине 80-х. Занимаюсь этникой. У меня одновременно русская система и восточная мистика, такой суфийский подход к творчеству.
Я композитор, живу давно на собственном материале.
Мой инструмент называется садора. Я — Садов, следовательно, инструмент моего имени — садора, а как же еще. Я сам автор этого инструмента. Он — единственный в мире. Это не гитара. Здесь соединились арабский уд, русские гусли и ситара. Инструмент позволяет решать задачи за целый оркестр.
Я сорок лет работаю. Еще с Дином Ридом работал в 80-году в Германии на фестивале в поддержку Олимпиады. За сорок лет научился играть так, как ни один коллектив не сыграет. Ни в какой коллектив я не хочу. Мне никто не даст такую зарплату, которую я зарабатываю сам. Проблема нынешнего европейского образования в том, что людей затачивают на делание определенного дела. Если у вас оператор шикарной квалификации, у него будут проблемы, если ему не дать эфира. А я, слава богу, могу сесть перед подъездом, намолотить денег и ехать дальше.
На улицах много играю, на Третьяковке, в переходе у кинотеатра "Художественный" на Арбате играю с часу до трех. Сейчас Арбат задушили политики и коммерсанты, поэтому музыкантов там нет, а так я 15 лет там отработал. Полезная была история. Квартиру я себе купил. А вы считаете, что музыкант должен обязательно мало получать? Вот Эдди ван Хален, есть на Западе такой гитарист, придумал прием звукоизвлечения и стал миллионером. А тут человек инструмент придумал, концепцию и музыку, вы думаете, он что — должен бедствовать? Я не обязан бедствовать и не бедствую!
У людей свободных специальностей часто отсутствует дисциплина. Музыкант часик поработает, потом пойдет в магазинчик и купит себе продуктов. И пока их не съест, не выйдет. Я же работаю шесть-восемь часов в день. Мы как-то беседовали с Бутманом, есть такой саксофонист, и он мне говорит: "У меня бывают трудные месяцы — 30 концертов!" А у меня в среднем — 240 в месяц. Он мне: "Такого не бывает!" Как он сказал хорошо: "У Rolling Stones — и то три концерта в месяц было, а они на наркотиках сидели". А я говорю: "Мы же русские люди, поэтому мы можем и больше". У меня по шесть-восемь концертов в день. В сумке — кусок колбасы с хлебом. Но зато и результаты, конечно. А какие еще они должны быть?
Бывает так: летишь на самолете, даешь часовой концерт и летишь сразу же обратно. Жена звонит: "Что-то тебя давно не было!" Я говорю: "Вообще-то я успел четыре часовых пояса пролететь за день и вернуться". А бывает и наоборот: день заканчивается ментовкой. Сейчас ситуация сложная, большие проблемы с полицией. Я как председатель Ассоциации артистов уличного жанра эту тему высвечу. Политики ее переворачивают. На самом деле дело не в том, сколько дадут мест в метро или на улице — нашу профессию надо поставить в уровень легитимности. Надо сделать лицензирование и обозначить нормативы, которые должен соблюдать артист. Ну, грубо говоря, не рекламировать табачные или пивные изделия, не заниматься понуждением людей к даче денег. Главная проблема у артистов сейчас — чиновничий рэкет. Подходят простые сержанты, за которыми стоят определенные люди, и говорят: либо мы тебя забираем, либо вечером придет человечек, ты не забудь с ним расплатиться. Чтобы этого не было, должны быть лицензии».
Источник: https://lenta.ru/photo/2016/04/28/musicians/#7
28 апреля 2016
“Bread and Salt - My Balalaika”
Who, why and for what money plays on the streets of the capital
The Moscow Department of Transport and the Moscow Metro decided to legalize street musicians in the metro: according to the results of the auditions, in which 116 teams took part, 30 official permits will be issued. Lenta.ru special correspondent Nataliya Oss talked with the participants in the auditions and found out whether it is possible to earn an apartment in the capital by playing on the Arbat; what should be the requisite of the performer so that he can escape from the police; why an unauthorized rally and concert is equally dangerous for the participants; what rights do street musicians demand from the authorities and why do laureates of international competitions with a diploma from the conservatory play in underpasses.
Sergey Sadov, composer, performer
Photo: Arseny Neskhodymov
“I am a musician by education - Gnesinka and Schukinskoe graduated in the mid-80s. Engaged in ethics. I have both the Russian system and eastern mysticism, such a Sufi approach to creativity.
I am a composer, I live on my own material for a long time.
My tool is called sadora. I am Sadov, therefore, the instrument of my name is Sador, but what else. I myself am the author of this tool. He is the only one in the world. This is not a guitar. Arab oud, Russian harp and sitar were united here. The tool allows you to solve problems for the whole orchestra.
I have been working for forty years. He also worked with Dean Reed in the 80s in Germany at a festival in support of the Olympics. For forty years, he learned to play in a way that no team will play. I don’t want to join any collective. Nobody will give me the salary that I earn myself. The problem with today's European education is that people are honed to do certain things. If you have an operator of excellent qualifications, he will have problems if he is not given air. And, thank God, I can sit in front of the porch, thresh money and drive on.
I play a lot on the streets, at the Tretyakov Gallery, in the transition at the Khudozhestvenny movie theater on the Arbat, I play from one to three. Now Arbat has been strangled by politicians and businessmen, therefore there are no musicians there, and so I worked there for 15 years. A useful story was. I bought an apartment for myself. Do you think that a musician should definitely get a little? Here is Eddie van Halen, there is such a guitarist in the West, he came up with the method of sound production and became a millionaire. And here a man came up with a tool, a concept and music, do you think that he should live in poverty? I do not have to live in poverty and do not live in poverty!
People of free specialties often lack discipline. The musician will work for an hour, then go to the store and buy food for himself. And until he eats them, he won’t. I work six to eight hours a day. We once talked with Butman, there is such a saxophonist, and he says to me: "I have difficult months - 30 concerts!" And I have an average of 240 per month. He told me: "This does not happen!" As he said well: "The Rolling Stones had three concerts a month, and they were on drugs." And I say: "We are Russian people, so we can do more." I have six to eight concerts a day. In the bag - a piece of sausage with bread. But then the results, of course. And what else should they be?
It happens like this: you fly on an airplane, give an hour-long concert and fly immediately back. The wife calls: "Something you have been away for a long time!" I say: "Actually, I managed to fly four time zones in a day and return." And it happens the other way around: the day ends with a cop. Now the situation is complicated, big problems with the police. As chairman of the Association of Street Artists, I will highlight this topic. Politicians turn it over. Actually, the issue is not how many seats will be given in the subway or on the street - our profession must be put in the level of legitimacy. It is necessary to make licensing and outline the standards that an artist must comply with. Well, roughly speaking, do not advertise tobacco or beer products, do not engage in forcing people to give money. The main problem for the artists now is bureaucratic racketeering. Simple sergeants who certain people are standing behind come up and say: either we will take you away, or a little man will come in the evening, do not forget to pay him. To prevent this, there must be licenses. ”
Source: https://lenta.ru/photo/2016/04/28/musicians/#7
April 28, 2016
Who, why and for what money plays on the streets of the capital
The Moscow Department of Transport and the Moscow Metro decided to legalize street musicians in the metro: according to the results of the auditions, in which 116 teams took part, 30 official permits will be issued. Lenta.ru special correspondent Nataliya Oss talked with the participants in the auditions and found out whether it is possible to earn an apartment in the capital by playing on the Arbat; what should be the requisite of the performer so that he can escape from the police; why an unauthorized rally and concert is equally dangerous for the participants; what rights do street musicians demand from the authorities and why do laureates of international competitions with a diploma from the conservatory play in underpasses.
Sergey Sadov, composer, performer
Photo: Arseny Neskhodymov
“I am a musician by education - Gnesinka and Schukinskoe graduated in the mid-80s. Engaged in ethics. I have both the Russian system and eastern mysticism, such a Sufi approach to creativity.
I am a composer, I live on my own material for a long time.
My tool is called sadora. I am Sadov, therefore, the instrument of my name is Sador, but what else. I myself am the author of this tool. He is the only one in the world. This is not a guitar. Arab oud, Russian harp and sitar were united here. The tool allows you to solve problems for the whole orchestra.
I have been working for forty years. He also worked with Dean Reed in the 80s in Germany at a festival in support of the Olympics. For forty years, he learned to play in a way that no team will play. I don’t want to join any collective. Nobody will give me the salary that I earn myself. The problem with today's European education is that people are honed to do certain things. If you have an operator of excellent qualifications, he will have problems if he is not given air. And, thank God, I can sit in front of the porch, thresh money and drive on.
I play a lot on the streets, at the Tretyakov Gallery, in the transition at the Khudozhestvenny movie theater on the Arbat, I play from one to three. Now Arbat has been strangled by politicians and businessmen, therefore there are no musicians there, and so I worked there for 15 years. A useful story was. I bought an apartment for myself. Do you think that a musician should definitely get a little? Here is Eddie van Halen, there is such a guitarist in the West, he came up with the method of sound production and became a millionaire. And here a man came up with a tool, a concept and music, do you think that he should live in poverty? I do not have to live in poverty and do not live in poverty!
People of free specialties often lack discipline. The musician will work for an hour, then go to the store and buy food for himself. And until he eats them, he won’t. I work six to eight hours a day. We once talked with Butman, there is such a saxophonist, and he says to me: "I have difficult months - 30 concerts!" And I have an average of 240 per month. He told me: "This does not happen!" As he said well: "The Rolling Stones had three concerts a month, and they were on drugs." And I say: "We are Russian people, so we can do more." I have six to eight concerts a day. In the bag - a piece of sausage with bread. But then the results, of course. And what else should they be?
It happens like this: you fly on an airplane, give an hour-long concert and fly immediately back. The wife calls: "Something you have been away for a long time!" I say: "Actually, I managed to fly four time zones in a day and return." And it happens the other way around: the day ends with a cop. Now the situation is complicated, big problems with the police. As chairman of the Association of Street Artists, I will highlight this topic. Politicians turn it over. Actually, the issue is not how many seats will be given in the subway or on the street - our profession must be put in the level of legitimacy. It is necessary to make licensing and outline the standards that an artist must comply with. Well, roughly speaking, do not advertise tobacco or beer products, do not engage in forcing people to give money. The main problem for the artists now is bureaucratic racketeering. Simple sergeants who certain people are standing behind come up and say: either we will take you away, or a little man will come in the evening, do not forget to pay him. To prevent this, there must be licenses. ”
Source: https://lenta.ru/photo/2016/04/28/musicians/#7
April 28, 2016
У записи 26 лайков,
4 репостов.
4 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Максим Жерновой