Вынос плащаницы
Богослужения Великой Пятницы
Термин «плащаница» появился в русских богослужебных книгах в конце XVI века. Плащаница — это икона, изображающая Спасителя, лежащего во гробе. Обычно это большой плат (кусок ткани), на котором написан или вышит образ положенного во гроб Спасителя. Вынос Плащаницы и Чин погребения — это два важнейших богослужения, которые совершаются в Великую пятницу Страстной седмицы. Великая пятница — самый скорбный день в церковном календаре для христиан всего мира. В этот день мы вспоминаем Крестные страдания и смерть Иисуса Христа.
Вынос Плащаницы
— совершается днем в пятницу на вечерне Великой субботы, в третий час дня Страстной пятницы — в час смерти Иисуса Христа на кресте (т.е. обычно служба начинается в 14.00 ч) . Плащаницу выносят из алтаря и устанавливают в центре храма — во «гробе» — возвышении, украшенном цветами и умащенном благовониями в знак скорби о смерти Христа. На середину Плащаницы кладут Евангелие.
Богослужебные особенности Чина погребения
Утреня Великой Субботы с Чином погребения обычно служится в пятницу вечером. Плащанице в этом богослужении отводится роль, которую в других случаях имеет икона праздника.
Утреня начинается, как надгробная служба. Поют погребальные тропари, совершают каждение. После пения 118-ого псалма и прославления Святой Троицы храм освещают, затем провозглашается весть о женах-мироносицах, пришедших ко гробу. Это первая, пока негромкая, потому что Спаситель еще во гробе, — благая весть о Воскресении Христовом.
Во время богослужения верующие совершают крестный ход — обносят Плащаницу вокруг храма и поют «Святый Боже». Крестный ход сопровождается погребальным звоном колоколов.
По окончании чина погребения Плащаницу подносят к царским вратам, а потом возвращают на место посреди храма, чтобы ей могли поклониться все священнослужители и прихожане. Там она находится до позднего вечера Великой субботы.
Только перед пасхальной утреней, во время полунощницы, Плащаницу уносят в алтарь и кладут на престол, где она остается до отдания Пасхи.
Иконография Плащаницы
Плащаница
Плащаница — плат, на котором изображен Спаситель, лежащий во гробе. У этой иконы (Плащаница считается именно иконой) есть традиционная иконография.
В центральной части композиции Плащаницы изображают икону «Положение во Гроб». Полностью или только тело погребенного Христа.
Икона «Положение во Гроб» описывает евангельскую сцену погребения распятого Иисуса Христа. Тело сняли с креста и обвили плащаницей, то есть погребальными пеленами, пропитанными благовониями. Затем Спасителя положили во гроб, высеченный в скале, и привалили ко входу в пещеру большой камень.
Положение во гроб
Плащаницу выполняют в разных техниках. Чаще всего за основу берется полотно бархата. Например, Плащаницы XV—XVII вв. делались в технике лицевого шитья. В XVIII—XIX вв. мастера сочетали золотное шитье или рельефную аппликацию из тканей с живописью. В технике живописи выполняли лик и тело Христа. Бывали и полностью живописные Плащаницы.
Сейчас нередко в храмах можно увидеть Плащаницы, сделанные типографским способом. Это издержки массового производства — ручная работа стоит дорого.
По периметру Плащаницы обычно вышивается или пишется текст тропаря Великой субботы: «Благообразный Иосиф с древа снем пречистое тело Твое, плащаницею чистою обвив и вонями (вариант: благоуханьми) во гробе нове покрыв, положи».
Традиции выноса Плащаницы
В некоторых храмах после крестного хода несущие Плащаницу священнослужители останавливаются у входа в храм и высоко поднимают Плащаницу. И следующие за ними верующие друг за другом проходят в храм под Плащаницей. На середину плащаницы, вместе с Евангелием, обычно кладут маленький литургический покровец. Иногда покровцом закрывают изображенный на Плащанице лик Христа — в подражание чину священнического погребения, предписывающему закрывать лицо лежащего в гробу священнослужителя воздухом (воздух — большой четырехугольный покров, который символически изображает плащаницу, которой было обвито тело Христа).
Фото: Saint-Petersburg Theological Academy
КИКТЕНКО Елизавета
via: http://foma.ru/vyinos-plashhaniczyi.html
Богослужения Великой Пятницы
Термин «плащаница» появился в русских богослужебных книгах в конце XVI века. Плащаница — это икона, изображающая Спасителя, лежащего во гробе. Обычно это большой плат (кусок ткани), на котором написан или вышит образ положенного во гроб Спасителя. Вынос Плащаницы и Чин погребения — это два важнейших богослужения, которые совершаются в Великую пятницу Страстной седмицы. Великая пятница — самый скорбный день в церковном календаре для христиан всего мира. В этот день мы вспоминаем Крестные страдания и смерть Иисуса Христа.
Вынос Плащаницы
— совершается днем в пятницу на вечерне Великой субботы, в третий час дня Страстной пятницы — в час смерти Иисуса Христа на кресте (т.е. обычно служба начинается в 14.00 ч) . Плащаницу выносят из алтаря и устанавливают в центре храма — во «гробе» — возвышении, украшенном цветами и умащенном благовониями в знак скорби о смерти Христа. На середину Плащаницы кладут Евангелие.
Богослужебные особенности Чина погребения
Утреня Великой Субботы с Чином погребения обычно служится в пятницу вечером. Плащанице в этом богослужении отводится роль, которую в других случаях имеет икона праздника.
Утреня начинается, как надгробная служба. Поют погребальные тропари, совершают каждение. После пения 118-ого псалма и прославления Святой Троицы храм освещают, затем провозглашается весть о женах-мироносицах, пришедших ко гробу. Это первая, пока негромкая, потому что Спаситель еще во гробе, — благая весть о Воскресении Христовом.
Во время богослужения верующие совершают крестный ход — обносят Плащаницу вокруг храма и поют «Святый Боже». Крестный ход сопровождается погребальным звоном колоколов.
По окончании чина погребения Плащаницу подносят к царским вратам, а потом возвращают на место посреди храма, чтобы ей могли поклониться все священнослужители и прихожане. Там она находится до позднего вечера Великой субботы.
Только перед пасхальной утреней, во время полунощницы, Плащаницу уносят в алтарь и кладут на престол, где она остается до отдания Пасхи.
Иконография Плащаницы
Плащаница
Плащаница — плат, на котором изображен Спаситель, лежащий во гробе. У этой иконы (Плащаница считается именно иконой) есть традиционная иконография.
В центральной части композиции Плащаницы изображают икону «Положение во Гроб». Полностью или только тело погребенного Христа.
Икона «Положение во Гроб» описывает евангельскую сцену погребения распятого Иисуса Христа. Тело сняли с креста и обвили плащаницей, то есть погребальными пеленами, пропитанными благовониями. Затем Спасителя положили во гроб, высеченный в скале, и привалили ко входу в пещеру большой камень.
Положение во гроб
Плащаницу выполняют в разных техниках. Чаще всего за основу берется полотно бархата. Например, Плащаницы XV—XVII вв. делались в технике лицевого шитья. В XVIII—XIX вв. мастера сочетали золотное шитье или рельефную аппликацию из тканей с живописью. В технике живописи выполняли лик и тело Христа. Бывали и полностью живописные Плащаницы.
Сейчас нередко в храмах можно увидеть Плащаницы, сделанные типографским способом. Это издержки массового производства — ручная работа стоит дорого.
По периметру Плащаницы обычно вышивается или пишется текст тропаря Великой субботы: «Благообразный Иосиф с древа снем пречистое тело Твое, плащаницею чистою обвив и вонями (вариант: благоуханьми) во гробе нове покрыв, положи».
Традиции выноса Плащаницы
В некоторых храмах после крестного хода несущие Плащаницу священнослужители останавливаются у входа в храм и высоко поднимают Плащаницу. И следующие за ними верующие друг за другом проходят в храм под Плащаницей. На середину плащаницы, вместе с Евангелием, обычно кладут маленький литургический покровец. Иногда покровцом закрывают изображенный на Плащанице лик Христа — в подражание чину священнического погребения, предписывающему закрывать лицо лежащего в гробу священнослужителя воздухом (воздух — большой четырехугольный покров, который символически изображает плащаницу, которой было обвито тело Христа).
Фото: Saint-Petersburg Theological Academy
КИКТЕНКО Елизавета
via: http://foma.ru/vyinos-plashhaniczyi.html
Shroud Removal
Good Friday services
The term “shroud” appeared in Russian liturgical books at the end of the 16th century. The Shroud is an icon depicting the Savior lying in a tomb. Usually this is a large circuit board (piece of cloth) on which the image of the Savior put in the tomb is written or embroidered. The removal of the Shroud and the Rite of Burial are the two most important divine services that take place on Good Friday of Holy Week. Good Friday is the most mournful day on the church calendar for Christians around the world. On this day, we remember the Cross suffering and the death of Jesus Christ.
Removal of the Shroud
- is celebrated on Friday afternoon on Great Saturday, at the third hour of Good Friday - at the time of the death of Jesus Christ on the cross (i.e., usually the service begins at 14.00). The shroud is taken out of the altar and placed in the center of the church - in the "tomb" - an elevation decorated with flowers and smeared with incense in a sign of grief over the death of Christ. In the middle of the Shroud they lay the gospel.
Liturgical features of the burial rite
Matins of Great Saturday with the Order of Burial are usually served on Friday evening. The Shroud in this service plays the role that the icon of the holiday has in other cases.
Matins begin as a gravestone. Funeral troparia sing, censer. After the singing of the 118th psalm and the glorification of the Holy Trinity, the temple is illuminated, then the news of the myrrh-bearing women who came to the tomb is proclaimed. This is the first, still quiet, because the Savior is still in the grave - the good news of the Resurrection of Christ.
During the service, believers make the procession - enclose the Shroud around the church and sing the “Holy God”. The procession is accompanied by the funeral ringing of bells.
At the end of the burial, the Shroud is brought to the royal gates, and then returned to a place in the middle of the temple so that all clergy and parishioners can bow to it. There she is until the late evening of Great Saturday.
Only before Easter morning, during the midnight service, the Shroud is taken to the altar and placed on the throne, where it remains until Easter.
Iconography of the Shroud
Shroud
Shroud - a plate on which the Savior is depicted lying in a tomb. This icon (the Shroud is considered an icon) has a traditional iconography.
In the central part of the composition, the Shroud depicts the icon “Position in the Coffin”. The whole or only body of the buried Christ.
The icon "Position in the Sepulcher" describes the gospel scene of the burial of the crucified Jesus Christ. The body was removed from the cross and wrapped in a shroud, that is, burial sheets covered with incense. Then they put the Savior in a coffin carved into the rock, and piled a large stone at the entrance to the cave.
Position in the coffin
Shroud is performed in different techniques. Most often, a velvet canvas is taken as the basis. For example, the Shroud of the XV-XVII centuries. made in the technique of facial sewing. In the XVIII — XIX centuries. the craftsmen combined gold embroidery or embossed fabric applique with painting. In the painting technique, the face and body of Christ were performed. There were also completely picturesque Shroud.
Now often in the temples you can see the Shroud, made in the printing way. These are the costs of mass production - manual work is expensive.
The text of the troparion of Great Saturday is usually embroidered or written along the perimeter of the Shroud: “The graceful Joseph, with thy tree of trees, thy pure body, wrapped in a clean shroud and stink (option: fragrance), cover it in the tomb, lay it.”
Shroud Removal Traditions
In some churches, after the procession, the Shroud-bearing clergymen stop at the entrance to the temple and raise the Shroud high. And the believers following them, one after another, go to the temple under the Shroud. In the middle of the shroud, along with the Gospel, a small liturgical patron is usually laid. Sometimes, the face of Christ depicted on the Shroud is covered with a veil, in imitation of the priestly burial order, which prescribes covering the face of the clergyman lying in the grave with air (air is a large quadrangular veil that symbolically depicts the shroud that was entwined with the body of Christ).
Photo: Saint-Petersburg Theological Academy
KIKTENKO Elizabeth
via: http://foma.ru/vyinos-plashhaniczyi.html
Good Friday services
The term “shroud” appeared in Russian liturgical books at the end of the 16th century. The Shroud is an icon depicting the Savior lying in a tomb. Usually this is a large circuit board (piece of cloth) on which the image of the Savior put in the tomb is written or embroidered. The removal of the Shroud and the Rite of Burial are the two most important divine services that take place on Good Friday of Holy Week. Good Friday is the most mournful day on the church calendar for Christians around the world. On this day, we remember the Cross suffering and the death of Jesus Christ.
Removal of the Shroud
- is celebrated on Friday afternoon on Great Saturday, at the third hour of Good Friday - at the time of the death of Jesus Christ on the cross (i.e., usually the service begins at 14.00). The shroud is taken out of the altar and placed in the center of the church - in the "tomb" - an elevation decorated with flowers and smeared with incense in a sign of grief over the death of Christ. In the middle of the Shroud they lay the gospel.
Liturgical features of the burial rite
Matins of Great Saturday with the Order of Burial are usually served on Friday evening. The Shroud in this service plays the role that the icon of the holiday has in other cases.
Matins begin as a gravestone. Funeral troparia sing, censer. After the singing of the 118th psalm and the glorification of the Holy Trinity, the temple is illuminated, then the news of the myrrh-bearing women who came to the tomb is proclaimed. This is the first, still quiet, because the Savior is still in the grave - the good news of the Resurrection of Christ.
During the service, believers make the procession - enclose the Shroud around the church and sing the “Holy God”. The procession is accompanied by the funeral ringing of bells.
At the end of the burial, the Shroud is brought to the royal gates, and then returned to a place in the middle of the temple so that all clergy and parishioners can bow to it. There she is until the late evening of Great Saturday.
Only before Easter morning, during the midnight service, the Shroud is taken to the altar and placed on the throne, where it remains until Easter.
Iconography of the Shroud
Shroud
Shroud - a plate on which the Savior is depicted lying in a tomb. This icon (the Shroud is considered an icon) has a traditional iconography.
In the central part of the composition, the Shroud depicts the icon “Position in the Coffin”. The whole or only body of the buried Christ.
The icon "Position in the Sepulcher" describes the gospel scene of the burial of the crucified Jesus Christ. The body was removed from the cross and wrapped in a shroud, that is, burial sheets covered with incense. Then they put the Savior in a coffin carved into the rock, and piled a large stone at the entrance to the cave.
Position in the coffin
Shroud is performed in different techniques. Most often, a velvet canvas is taken as the basis. For example, the Shroud of the XV-XVII centuries. made in the technique of facial sewing. In the XVIII — XIX centuries. the craftsmen combined gold embroidery or embossed fabric applique with painting. In the painting technique, the face and body of Christ were performed. There were also completely picturesque Shroud.
Now often in the temples you can see the Shroud, made in the printing way. These are the costs of mass production - manual work is expensive.
The text of the troparion of Great Saturday is usually embroidered or written along the perimeter of the Shroud: “The graceful Joseph, with thy tree of trees, thy pure body, wrapped in a clean shroud and stink (option: fragrance), cover it in the tomb, lay it.”
Shroud Removal Traditions
In some churches, after the procession, the Shroud-bearing clergymen stop at the entrance to the temple and raise the Shroud high. And the believers following them, one after another, go to the temple under the Shroud. In the middle of the shroud, along with the Gospel, a small liturgical patron is usually laid. Sometimes, the face of Christ depicted on the Shroud is covered with a veil, in imitation of the priestly burial order, which prescribes covering the face of the clergyman lying in the grave with air (air is a large quadrangular veil that symbolically depicts the shroud that was entwined with the body of Christ).
Photo: Saint-Petersburg Theological Academy
KIKTENKO Elizabeth
via: http://foma.ru/vyinos-plashhaniczyi.html
У записи 4 лайков,
0 репостов,
595 просмотров.
0 репостов,
595 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Максим Жерновой