В течение двух недель я буду выкладывать на стену аудиозаписи моего исполнения некоторых произведений на классической гитаре за 2015-2017 годы. Записи делались дома сразу после выпускных экзаменов. К записям я буду прилагать небольшое описание. Часть из этой информации пригодится правда только будущим исполнителям. А на счет своих ощущений... зачем мне направлять ваше воображение в какую-либо одну сторону? Итак, начнем...
В 1686 году английский композитор Генри Перселл (Henry Purcell) написал оду "Ye tuneful Muses" (пусть переводится как "Вы, музы гармоничные"). Поводом послужило "возвращения Суда из Виндзора в Белый зал" (the return of the Court from Windsor to Whitehall) что бы это ни значило (а что это значит отныне можно посмотреть в комментариях к этой записи). Однако, в тот же месяц был день рождения короля Джеймса II, и, возможно, эти два праздника были объединены. Так или иначе, в этой оде затесалась песня "With Him He Brings The Partner" (дословно: "Он привел с собой компаньона"), коим, судя по тексту, оказалась королева:
With him he brings the partner of his throne,
That brighter jewel than a crown,
In whom does triumph each commanding grace,
An angel mien and matchless face.
There beauty its whole artillery tries,
Whilst he who ever kept the field
Gladly submits, is proved to yield
And fall the captive of her conquering eyes.
Дальше все как в тумане. Если откинуть скандалы, интриги, расследования, то, возможно не без участия композитора Уильяма Крофта (William Croft), на свет родилось уже произведение для клавесина, являющееся переработкой этой арии. Японский гитарист Cohey Minami переложил уже эту адаптацию на классическую гитару, попутно сломав остинатный бас (повторяющуюся мелодию баса). Пришлось восстанавливать своими силами. Так же спасибо Изотову А. за то, что показал технику игры мордентов через струну. А как вам вступление? Можно даже притворится, что в нем не два, а четыре голоса.
Но по сути перед нами просто песня! Запевай...
В 1686 году английский композитор Генри Перселл (Henry Purcell) написал оду "Ye tuneful Muses" (пусть переводится как "Вы, музы гармоничные"). Поводом послужило "возвращения Суда из Виндзора в Белый зал" (the return of the Court from Windsor to Whitehall) что бы это ни значило (а что это значит отныне можно посмотреть в комментариях к этой записи). Однако, в тот же месяц был день рождения короля Джеймса II, и, возможно, эти два праздника были объединены. Так или иначе, в этой оде затесалась песня "With Him He Brings The Partner" (дословно: "Он привел с собой компаньона"), коим, судя по тексту, оказалась королева:
With him he brings the partner of his throne,
That brighter jewel than a crown,
In whom does triumph each commanding grace,
An angel mien and matchless face.
There beauty its whole artillery tries,
Whilst he who ever kept the field
Gladly submits, is proved to yield
And fall the captive of her conquering eyes.
Дальше все как в тумане. Если откинуть скандалы, интриги, расследования, то, возможно не без участия композитора Уильяма Крофта (William Croft), на свет родилось уже произведение для клавесина, являющееся переработкой этой арии. Японский гитарист Cohey Minami переложил уже эту адаптацию на классическую гитару, попутно сломав остинатный бас (повторяющуюся мелодию баса). Пришлось восстанавливать своими силами. Так же спасибо Изотову А. за то, что показал технику игры мордентов через струну. А как вам вступление? Можно даже притворится, что в нем не два, а четыре голоса.
Но по сути перед нами просто песня! Запевай...
Within two weeks I will post on the wall audio recordings of my performance of some works on the classical guitar for 2015-2017. Records were made at home immediately after the final exams. I will attach a small description to the notes. Some of this information is useful only to future performers. And at the expense of my feelings ... why should I direct your imagination in one direction? So, let's begin...
In 1686, the English composer Henry Purcell wrote the ode "Ye tuneful Muses" (let it be translated as "You, harmonious muses"). The reason was “the return of the Court from Windsor to Whitehall” no matter what it means (and what it means now can be seen in the comments on this entry). However, the same month was the birthday of King James II, and perhaps the two holidays were combined. One way or another, the song "With Him He Brings The Partner" (literally: "He brought a companion"), in which, judging by the text, the queen appeared:
With him he brings the partner of his throne,
That brighter jewel than a crown,
In whom does triumph each commanding grace,
An angel mien and matchless face.
There beauty its whole artillery tries,
Whilst he who ever kept the field
Gladly submits, is proved to yield
And fall the captive of her conquering eyes.
Then everything is in a fog. If scandals, intrigues, investigations are discarded, then, perhaps not without the participation of composer William Croft, a work for harpsichord, which is a processing of this aria, was born. The Japanese guitarist Cohey Minami has already shifted this adaptation to a classical guitar, simultaneously breaking the ostinate bass (a repeating bass melody). I had to restore it on my own. Thanks also to A. Izotov for showing the technique of playing the morrants through the string. How do you like the introduction? You can even pretend that there are not two, but four voices.
But in fact, this is just a song! Sing it ...
In 1686, the English composer Henry Purcell wrote the ode "Ye tuneful Muses" (let it be translated as "You, harmonious muses"). The reason was “the return of the Court from Windsor to Whitehall” no matter what it means (and what it means now can be seen in the comments on this entry). However, the same month was the birthday of King James II, and perhaps the two holidays were combined. One way or another, the song "With Him He Brings The Partner" (literally: "He brought a companion"), in which, judging by the text, the queen appeared:
With him he brings the partner of his throne,
That brighter jewel than a crown,
In whom does triumph each commanding grace,
An angel mien and matchless face.
There beauty its whole artillery tries,
Whilst he who ever kept the field
Gladly submits, is proved to yield
And fall the captive of her conquering eyes.
Then everything is in a fog. If scandals, intrigues, investigations are discarded, then, perhaps not without the participation of composer William Croft, a work for harpsichord, which is a processing of this aria, was born. The Japanese guitarist Cohey Minami has already shifted this adaptation to a classical guitar, simultaneously breaking the ostinate bass (a repeating bass melody). I had to restore it on my own. Thanks also to A. Izotov for showing the technique of playing the morrants through the string. How do you like the introduction? You can even pretend that there are not two, but four voices.
But in fact, this is just a song! Sing it ...
У записи 16 лайков,
0 репостов,
403 просмотров.
0 репостов,
403 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Юра Чикалев