1. Даже одно сие блаженного Павла учение довольно к тому, чтобы удостоверить вас о Божественных тайнах, коих сподобясь, вы соделались Христу стелесными и скровными. Ибо теперь вопиял Апостол: «яко Господь Иисус в нощь, в нюже предан бываше, прием хлеб, и благодарив преломи, и дая ученикам Своим, рече: приимите ядите, сие есть тело Мое» (1 Кор.11:23–24). «И прием чашу, и хвалу воздав рече»: (приимите) «пийте, сия есть кровь Моя» (Мф.26:27). А когда Сам (Христос) объявил и сказал о хлебе: «сие есть тело Мое», после сего кто уже осмелится не веровать? И когда Сам уверил и сказал о чаше: «сия есть кровь Моя», кто когда усомнится и скажет, что сие не кровь Его?
2. Он в Кане Галилейской некогда воду претворил в вино (Ин.2:1, 10), сходное с кровию: и недостоин ли веры, когда вино в кровь претворяет? Если зван быв на брак телесный, совершил Он сие преславное чудо: не паче ли «сынам брачным» (Мф.9:15) даровав Свое тело и кровь Свою в наслаждение, требует исповедания нашего.
3. Почему со всякою уверенностью примем сие, как тело и кровь Христову. Ибо во образе хлеба дается тебе тело, а во образе вина дается тебе кровь? дабы приобщився тела и крови Христа, соделался ты Ему стелесным и скровным. Ибо таким образом бываем и Христоносцами, когда тело и кровь Его сообщится нашим членам. Так, по словам блаженного Петра, «бываем Божественнаго естества причастницы» (2 Пет.1:4).
4. Некогда Христос, беседуя, говорил к иудеям: «аще не снесте Моея плоти, и не пиете Моея крови, живота не имате в себе» (Ин.6:53). Они же не духовно услышав реченное, но соблазнившись, «идоша вспять» (Ин.6:61–62, 66), думая, что к плотоядению склоняет их.
5. Были и в Ветхом Завете хлебы предложения: но оные, как относились к Ветхому Завету, отменены. А в Новом Завете существует хлеб «небесный» и «чаша спасения» (Пс.115:4), освящающие душу и тело. Ибо как хлеб сходствует с телом, так слово душе приличествует.
6. Итак, хлеб и вино (в Евхаристии) не разумей простыми: ибо оные тело суть и кровь Христова, по изречению Владыки. Ибо хотя чувство тебе и представляет сие, но вера да утверждает тебя. Не по вкусу рассуждай о вещи, но от веры будь известен без сомнения, что ты сподобился тела и крови Христовы.
7. И объясняет тебе Давид сего (таинства) силу, говоря: «уготовал еси предо мною трапезу сопротив стужающим мне» (Пс.22:5). А слова его означают сие: прежде Твоего пришествия, трапезу человекам бесы уготовляли, нечистую и скверную (Мал.1:7), исполненную диавольской силы: но по Твоем пришествии, о Владыко! «уготовал еси предо мною трапезу». Когда человек говорит Богу; «уготовал еси предо мною трапезу», что иное значит, если не таинственную и мысленную трапезу, которую Бог нам уготовал «сопротив,» то есть из противного противную, и сопротив бесов? И весьма справедливо. Ибо оная общение имела с демонами, а сия – общение с Богом. «Умастил еси елеем главу мою» (Пс.22:3). Елеем умастил твою главу на челе, чрез печать, которую ты имеешь от Бога: дабы ты был «образ печати, Святыня Господня» (Исх.28:36). «И чаша Твоя упоявающи ля, яко державна» (Пс.22:5). Видишь ли, что здесь говорится о той чаще, которую взял Иисус в руки, благодарил, и сказал: «сия есть кровь Моя, яже за многия изливаемая во оставление грехов» (Мф.26:28).
8. <...>
9. Cие узнав и удостоверився, что видимый хлеб не есть хлеб, хотя вкусом чувствуется, но тело Христово: и видимое вино не есть вино, хотя по вкусу так представляется, но кровь Христова: как о сем древле и Давид воспевая говорил: и «хлеб сердце человека укрепит, умастити лице елеем» (Пс.103:15). Укрепляй сердце твое, причащаясь того яко духовного: умащай лице души твоей. Имея оное откровенным в чистой совести и «созерцая славу Господню», о когда бы приходил ты «от славы в славу» (2 Кор.3:18), о Христе Иисусе! Коему честь, и держава, и слава во веки веков. Аминь.
Свт. Кирилл Иерусалимский
2. Он в Кане Галилейской некогда воду претворил в вино (Ин.2:1, 10), сходное с кровию: и недостоин ли веры, когда вино в кровь претворяет? Если зван быв на брак телесный, совершил Он сие преславное чудо: не паче ли «сынам брачным» (Мф.9:15) даровав Свое тело и кровь Свою в наслаждение, требует исповедания нашего.
3. Почему со всякою уверенностью примем сие, как тело и кровь Христову. Ибо во образе хлеба дается тебе тело, а во образе вина дается тебе кровь? дабы приобщився тела и крови Христа, соделался ты Ему стелесным и скровным. Ибо таким образом бываем и Христоносцами, когда тело и кровь Его сообщится нашим членам. Так, по словам блаженного Петра, «бываем Божественнаго естества причастницы» (2 Пет.1:4).
4. Некогда Христос, беседуя, говорил к иудеям: «аще не снесте Моея плоти, и не пиете Моея крови, живота не имате в себе» (Ин.6:53). Они же не духовно услышав реченное, но соблазнившись, «идоша вспять» (Ин.6:61–62, 66), думая, что к плотоядению склоняет их.
5. Были и в Ветхом Завете хлебы предложения: но оные, как относились к Ветхому Завету, отменены. А в Новом Завете существует хлеб «небесный» и «чаша спасения» (Пс.115:4), освящающие душу и тело. Ибо как хлеб сходствует с телом, так слово душе приличествует.
6. Итак, хлеб и вино (в Евхаристии) не разумей простыми: ибо оные тело суть и кровь Христова, по изречению Владыки. Ибо хотя чувство тебе и представляет сие, но вера да утверждает тебя. Не по вкусу рассуждай о вещи, но от веры будь известен без сомнения, что ты сподобился тела и крови Христовы.
7. И объясняет тебе Давид сего (таинства) силу, говоря: «уготовал еси предо мною трапезу сопротив стужающим мне» (Пс.22:5). А слова его означают сие: прежде Твоего пришествия, трапезу человекам бесы уготовляли, нечистую и скверную (Мал.1:7), исполненную диавольской силы: но по Твоем пришествии, о Владыко! «уготовал еси предо мною трапезу». Когда человек говорит Богу; «уготовал еси предо мною трапезу», что иное значит, если не таинственную и мысленную трапезу, которую Бог нам уготовал «сопротив,» то есть из противного противную, и сопротив бесов? И весьма справедливо. Ибо оная общение имела с демонами, а сия – общение с Богом. «Умастил еси елеем главу мою» (Пс.22:3). Елеем умастил твою главу на челе, чрез печать, которую ты имеешь от Бога: дабы ты был «образ печати, Святыня Господня» (Исх.28:36). «И чаша Твоя упоявающи ля, яко державна» (Пс.22:5). Видишь ли, что здесь говорится о той чаще, которую взял Иисус в руки, благодарил, и сказал: «сия есть кровь Моя, яже за многия изливаемая во оставление грехов» (Мф.26:28).
8. <...>
9. Cие узнав и удостоверився, что видимый хлеб не есть хлеб, хотя вкусом чувствуется, но тело Христово: и видимое вино не есть вино, хотя по вкусу так представляется, но кровь Христова: как о сем древле и Давид воспевая говорил: и «хлеб сердце человека укрепит, умастити лице елеем» (Пс.103:15). Укрепляй сердце твое, причащаясь того яко духовного: умащай лице души твоей. Имея оное откровенным в чистой совести и «созерцая славу Господню», о когда бы приходил ты «от славы в славу» (2 Кор.3:18), о Христе Иисусе! Коему честь, и держава, и слава во веки веков. Аминь.
Свт. Кирилл Иерусалимский
1. Even this blessed Paul’s doctrine is enough to certify you about the Divine secrets, of which, having been privileged, you have become stealthy and secret to Christ. For now the Apostle cried out: “like the Lord Jesus, in the night, in the past he betrayed you, received bread, and thanking the reflections, and giving His disciples a speech: accept me, this is my body” (1 Cor. 11: 23-24). “And having a cup, and giving praise to a speech”: (receive) “drink, this is my blood” (Matthew 26:27). And when Himself (Christ) announced and said of bread: “This is my body,” after which who dares not to believe? And when he himself assured and said of the cup: “This is my blood,” who will doubt when and say that this is not his blood?
2. He once made water in Cana of Galilee into wine (John 2: 1, 10), similar to blood: and is not worthy of faith when wine is transformed into blood? If he was called to a bodily marriage, He performed this glorious miracle: didn’t he "confess to the marriage sons" (Matthew 9:15) bestowing His body and blood for pleasure, he demands our confession.
3. Why, with all certainty, will we accept this as the body and blood of Christ. For in the form of bread is the body given to you, and in the form of wine is blood given to you? so that having communed with the body and blood of Christ, you will become stealthy and hideous to him. For in this way we are also Christ-bearers, when His body and blood are communicated to our members. Thus, according to blessed Peter, “we are the divine nature of the sacrament” (2 Pet. 1: 4).
4. Once Christ, conversing, said to the Jews: “If you do not take My flesh, and do not drink My blood, you have no stomach in you” (John 6:39). They didn’t spiritually hear what was spoken, but were tempted to “go back and forth” (John 6: 61–62, 66), thinking that he was inciting them to carnivores.
5. There were loaves of offer in the Old Testament: but they, as applied to the Old Testament, were canceled. But in the New Testament there is “heavenly” bread and “the cup of salvation” (Psalm 115: 4), which sanctify the soul and body. For as bread resembles the body, so the word befits the soul.
6. So, bread and wine (in the Eucharist) do not reason simple: for these bodies are the essence and blood of Christ, as the Lord says. For although this feeling represents you, this faith affirms you. Talk about things not to your liking, but by faith, be sure to know that you have become worthy of the body and blood of Christ.
7. And David explains this power (sacrament) to you, saying: “I have prepared before me a meal of resistance to those who chill me” (Ps. 22: 5). And his words mean this: before Your coming, devils prepared a meal for people, unclean and nasty (Mal. 1: 7), full of devilish power: but at Your coming, O Lord! "I have prepared a meal before me." When a man speaks to God; “Have you prepared before me a meal”, what does it mean, if not the mysterious and mental meal that God has prepared for us “resistance,” that is, the contrary from the contrary, and the resistance of demons? And very fair. For this fellowship was with demons, and this was fellowship with God. “Thou hast averted my head with oil” (Ps. 22: 3). He anointed your head on the forehead with oil, through the seal that you have from God: that you should be “an image of the seal, the Holy Place of the Lord” (Exodus 28:36). “And your chalice is rejoicing, sovereign” (Ps. 22: 5). You see, what is said here is about the often that Jesus took in his hands, he thanked, and said: “This is my blood, which is shed for many for the remission of sins” (Matthew 26:28).
8. <...>
9. This is when you find out and make sure that the visible bread is not bread, although it is felt to be tasted, but the body of Christ: and the visible wine is not wine, although it seems to taste like that, but the blood of Christ: as of this ancient tree, and David chanting said: and " bread the heart of man strengthens, anoint the face with oil ”(Psalm 103:15). Strengthen your heart by partaking of that spiritual spirit: anoint the face of your soul. Having it revealed in a clear conscience and “contemplating the glory of the Lord”, oh when would you come “from glory to glory” (2 Cor. 3:18), about Christ Jesus! To whom honor, and power, and glory forever and ever. Amen.
St. Cyril of Jerusalem
2. He once made water in Cana of Galilee into wine (John 2: 1, 10), similar to blood: and is not worthy of faith when wine is transformed into blood? If he was called to a bodily marriage, He performed this glorious miracle: didn’t he "confess to the marriage sons" (Matthew 9:15) bestowing His body and blood for pleasure, he demands our confession.
3. Why, with all certainty, will we accept this as the body and blood of Christ. For in the form of bread is the body given to you, and in the form of wine is blood given to you? so that having communed with the body and blood of Christ, you will become stealthy and hideous to him. For in this way we are also Christ-bearers, when His body and blood are communicated to our members. Thus, according to blessed Peter, “we are the divine nature of the sacrament” (2 Pet. 1: 4).
4. Once Christ, conversing, said to the Jews: “If you do not take My flesh, and do not drink My blood, you have no stomach in you” (John 6:39). They didn’t spiritually hear what was spoken, but were tempted to “go back and forth” (John 6: 61–62, 66), thinking that he was inciting them to carnivores.
5. There were loaves of offer in the Old Testament: but they, as applied to the Old Testament, were canceled. But in the New Testament there is “heavenly” bread and “the cup of salvation” (Psalm 115: 4), which sanctify the soul and body. For as bread resembles the body, so the word befits the soul.
6. So, bread and wine (in the Eucharist) do not reason simple: for these bodies are the essence and blood of Christ, as the Lord says. For although this feeling represents you, this faith affirms you. Talk about things not to your liking, but by faith, be sure to know that you have become worthy of the body and blood of Christ.
7. And David explains this power (sacrament) to you, saying: “I have prepared before me a meal of resistance to those who chill me” (Ps. 22: 5). And his words mean this: before Your coming, devils prepared a meal for people, unclean and nasty (Mal. 1: 7), full of devilish power: but at Your coming, O Lord! "I have prepared a meal before me." When a man speaks to God; “Have you prepared before me a meal”, what does it mean, if not the mysterious and mental meal that God has prepared for us “resistance,” that is, the contrary from the contrary, and the resistance of demons? And very fair. For this fellowship was with demons, and this was fellowship with God. “Thou hast averted my head with oil” (Ps. 22: 3). He anointed your head on the forehead with oil, through the seal that you have from God: that you should be “an image of the seal, the Holy Place of the Lord” (Exodus 28:36). “And your chalice is rejoicing, sovereign” (Ps. 22: 5). You see, what is said here is about the often that Jesus took in his hands, he thanked, and said: “This is my blood, which is shed for many for the remission of sins” (Matthew 26:28).
8. <...>
9. This is when you find out and make sure that the visible bread is not bread, although it is felt to be tasted, but the body of Christ: and the visible wine is not wine, although it seems to taste like that, but the blood of Christ: as of this ancient tree, and David chanting said: and " bread the heart of man strengthens, anoint the face with oil ”(Psalm 103:15). Strengthen your heart by partaking of that spiritual spirit: anoint the face of your soul. Having it revealed in a clear conscience and “contemplating the glory of the Lord”, oh when would you come “from glory to glory” (2 Cor. 3:18), about Christ Jesus! To whom honor, and power, and glory forever and ever. Amen.
St. Cyril of Jerusalem
У записи 2 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Виктор Петров