Библейские критики неоригинальны: со времен Порфирия и Цельса ничего нового не придумали.
"Противъ пророка Даніила написалъ двѣнадцатую книгу Порфирій, утверждая, что книга эта написана не тѣмъ, именемъ коего надписивается, а нѣкіимъ, жившимъ въ Іудеѣ во времена Антіоха, называвшагося Епифаномъ, и что не столько Даніилъ предсказалъ будущее, сколько тотъ описалъ прежде бывшее. Поэтому все то, что онъ сказалъ до временъ Антіоха, содержитъ дѣйствительную исторію, дальнѣйшія же гаданія его, слѣдствіе незнанія имъ будущаго, были-де вымышленными. Ему весьма умно отвѣчали Евсевій, епископъ Кесарійскій, въ трехъ книгахъ, то есть въ восемнадцатой, девятнадцатой и двадцатой, и Аполлинарій въ одной большой книгѣ, то есть въ двадцать шестой, а прежде нихъ отчасти Меѳодій. Но такъ какъ задачею нашею служить не отвѣты давать на клеветы противника, что потребовало бы длинныхъ разсужденій, а изъяснять то, что сказано пророкомъ для нашихъ, то есть дли христіанъ; το въ предисловіи напомню о томъ, что никто изъ пророковъ не говорилъ столъ ясно о Христѣ. Ибо онъ не только пишетъ объ имѣющемъ быть пришествіи Его, въ чемъ онъ не отличается отъ прочихъ [пророковъ], но также сообщаетъ, въ какое время придетъ Онъ, и располагаетъ царей по порядку, и перечисляетъ годы и предъувазываетъ самые ясные признаки.
Видя, что все это исполнилось, и ве имѣя возможности отрицать этого, какъ не совершившагося, Порфирій, вынуждаемый несомнѣнностію событій, обратился къ другого рода клеветѣ, утверждая вслѣдствіе сходства нѣкоторыхъ событій, будто бы то, что говорится объ антихристѣ, какъ имѣющее быть при концѣ міра, исполнилось при Антіохѣ Епифанѣ. Но его нападеніе служитъ свидѣтельствомъ истины. Ибо сказанное пророкомъ столь достовѣрно, что невѣрующимъ людямъ кажется, будто бы онъ не будущее предсказалъ, а прежде бывшее описалъ. Впрочемъ, если при изъясненіи этой книги представится гдѣ либо случай, то я постараюсь коротко отвѣтить на эту клевету и противупоставить простое изъясненіе хитросплетеніямъ философіи иди, вѣрнѣе, мірской злобы, чрезъ которую онъ старается ниспровергнуть истину и какъ бы посредствомъ фокусовъ лишить глаза возможности ясно видѣть."
блаж. Иероним Стридонский
"Противъ пророка Даніила написалъ двѣнадцатую книгу Порфирій, утверждая, что книга эта написана не тѣмъ, именемъ коего надписивается, а нѣкіимъ, жившимъ въ Іудеѣ во времена Антіоха, называвшагося Епифаномъ, и что не столько Даніилъ предсказалъ будущее, сколько тотъ описалъ прежде бывшее. Поэтому все то, что онъ сказалъ до временъ Антіоха, содержитъ дѣйствительную исторію, дальнѣйшія же гаданія его, слѣдствіе незнанія имъ будущаго, были-де вымышленными. Ему весьма умно отвѣчали Евсевій, епископъ Кесарійскій, въ трехъ книгахъ, то есть въ восемнадцатой, девятнадцатой и двадцатой, и Аполлинарій въ одной большой книгѣ, то есть въ двадцать шестой, а прежде нихъ отчасти Меѳодій. Но такъ какъ задачею нашею служить не отвѣты давать на клеветы противника, что потребовало бы длинныхъ разсужденій, а изъяснять то, что сказано пророкомъ для нашихъ, то есть дли христіанъ; το въ предисловіи напомню о томъ, что никто изъ пророковъ не говорилъ столъ ясно о Христѣ. Ибо онъ не только пишетъ объ имѣющемъ быть пришествіи Его, въ чемъ онъ не отличается отъ прочихъ [пророковъ], но также сообщаетъ, въ какое время придетъ Онъ, и располагаетъ царей по порядку, и перечисляетъ годы и предъувазываетъ самые ясные признаки.
Видя, что все это исполнилось, и ве имѣя возможности отрицать этого, какъ не совершившагося, Порфирій, вынуждаемый несомнѣнностію событій, обратился къ другого рода клеветѣ, утверждая вслѣдствіе сходства нѣкоторыхъ событій, будто бы то, что говорится объ антихристѣ, какъ имѣющее быть при концѣ міра, исполнилось при Антіохѣ Епифанѣ. Но его нападеніе служитъ свидѣтельствомъ истины. Ибо сказанное пророкомъ столь достовѣрно, что невѣрующимъ людямъ кажется, будто бы онъ не будущее предсказалъ, а прежде бывшее описалъ. Впрочемъ, если при изъясненіи этой книги представится гдѣ либо случай, то я постараюсь коротко отвѣтить на эту клевету и противупоставить простое изъясненіе хитросплетеніямъ философіи иди, вѣрнѣе, мірской злобы, чрезъ которую онъ старается ниспровергнуть истину и какъ бы посредствомъ фокусовъ лишить глаза возможности ясно видѣть."
блаж. Иероним Стридонский
Biblical critics are not original: since the time of Porfiry and Celsus nothing new has been invented.
"Against the prophet Daniil, I wrote the twelfth book of Porfiry, arguing that this book was not written only, whose name is inscribed, but nѣkіim, who lived in Judeѣ during the time of Antiochus, who called it Epiphanes, and that not so much Daniil predicted the future before, how much he predicted before. all that he said before the time of Antioch contains real history, his distinction, resulting in ignorance of the future, were fictitious. They cleverly rejected Eusebius, the bishop of Caesarea, that is, three the eleventh, nineteenth and twentieth, and Apollinar’s in one big book, that is, in the twenty-sixth, and before them partly Method. But as our goal, we don’t refuse to slander the enemy, which would require a long discussion, but to explain what is said a prophet for our people, that is, the length of the Christian; το in the preface I will remind you that no one from the prophets spoke clearly about Christ. For he not only writes that it’s intended to be His coming, because it doesn’t differ from the others [prophet], but It is also reported in which the time will come He will arrange the kings in order, and enumerate the years and present the clearest signs.
Seeing that all this was fulfilled, and having the opportunity to deny it, if it did not happen, Porfiry, forced by the certainty of the event, turned to another kind of slander, claiming the similarity of some events, as if what is said to be antichrist World, executed at Antіokh Epifan. But his attack serves as evidence of the truth. For what the prophet said is so reliable that it seems to unbelieving people that it was not he who had predicted the future, but had previously described the former. However, if, when explaining this book, there is any chance, then I will try to briefly blame this slander and contrast the simple explanation of the sophisticated philosophies, go, and let out the world’s malice, through which he tries to subvert the truth and make it clear. "
bliss. Jerome Stridon
"Against the prophet Daniil, I wrote the twelfth book of Porfiry, arguing that this book was not written only, whose name is inscribed, but nѣkіim, who lived in Judeѣ during the time of Antiochus, who called it Epiphanes, and that not so much Daniil predicted the future before, how much he predicted before. all that he said before the time of Antioch contains real history, his distinction, resulting in ignorance of the future, were fictitious. They cleverly rejected Eusebius, the bishop of Caesarea, that is, three the eleventh, nineteenth and twentieth, and Apollinar’s in one big book, that is, in the twenty-sixth, and before them partly Method. But as our goal, we don’t refuse to slander the enemy, which would require a long discussion, but to explain what is said a prophet for our people, that is, the length of the Christian; το in the preface I will remind you that no one from the prophets spoke clearly about Christ. For he not only writes that it’s intended to be His coming, because it doesn’t differ from the others [prophet], but It is also reported in which the time will come He will arrange the kings in order, and enumerate the years and present the clearest signs.
Seeing that all this was fulfilled, and having the opportunity to deny it, if it did not happen, Porfiry, forced by the certainty of the event, turned to another kind of slander, claiming the similarity of some events, as if what is said to be antichrist World, executed at Antіokh Epifan. But his attack serves as evidence of the truth. For what the prophet said is so reliable that it seems to unbelieving people that it was not he who had predicted the future, but had previously described the former. However, if, when explaining this book, there is any chance, then I will try to briefly blame this slander and contrast the simple explanation of the sophisticated philosophies, go, and let out the world’s malice, through which he tries to subvert the truth and make it clear. "
bliss. Jerome Stridon
У записи 1 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Виктор Петров