Интересная глава из апокрифа "Завещание Авраама" (глава 13), много параллелей с новозаветными текстами:
"1 И сказал Авраам: "Господин мой архистратиг, кто судья сей предивный? И кто ангелы сии пишущие? И кто сей ангел солнцеликий, держащий весы? И кто сей ангел огненный, держащий огонь?"
2 Сказал же архистратиг: "Видишь, благочестивейший Авраам, мужа страшного, восседающего на престоле? Сей есть сын Адама первозданного, нареченный Авелем, которого убил порочный Каин.
3 И посажен он здесь судить всякое творение, обличая праведников и грешников, ибо сказал Бог: "Я не сужу вас, но всякий человек человеком судим будет".
4 Того ради предал Он суд в руки Авеля, чтобы судил он мир до великого и славного Его пришествия, и тогда, праведный Авраам, совершится последний суд и воздаяние - вечное и неотвратимое, которого никто не сможет оспорить.
5 Ибо всякий человек произошел от первозданного [Адама] и потому сначала здесь предстает перед судом сына его.
6 Во второе же пришествие будут все судимы двенадцатью коленами Израилевыми - всякое дыхание, и всякое творение.
7 В третий же раз - всеобщим Владыкой Богом судимы будут. И тогда, наконец, близок будет тот суд к окончанию, и ужасен будет приговор, и нет избавителя.
8 Так, в три ступени совершится суд над миром и воздаяние - и потому одним свидетелем или двумя не устанавливается непреложно истинность сказанного, но всякая речь подтверждается тремя свидетелями.
9 Два же ангела, стоящие справа и слева - те, что ведут запись грехов и добродетелей; и тот, который справа, ведет запись добродетелей, тот же, что слева - грехов.
10 Солнцеликий же ангел, держащий весы в руке своей, есть архангел Докиил, праведный весовщик, и взвешивает он добродетели и грехи в праведности Божией.
11 Огненный же и безжалостный ангел, держащий в руке своей огонь, есть архангел Пируил, имеющий власть над огнем, и посредством огня испытующий людские дела; и если чье дело сгорает в огне, тотчас хватает того человека ангел и от суда уносит его в место наказания грешников, горше которого нет.
12 Если же дело кого из людей выдержит испытание огнем и не загорится от него, бывает оправдан тот человек, и берет его ангел праведности, и относит ко спасению, в удел праведников.
13 Так, праведнейший Авраам, все и всегда испытуется огнем и весами".
Стих 3 —- ср. Ин. 5:22
Стих 6 —- ср. Мф. 19:28
Стих 11 —- ср. 1 Кор. 3:15
Понятно, что Авель прообразует Христа (так же, как в книге Еноха Христа прообразует Енох), тем более, что в главе 12 он описан так:
4 И посередине между двух врат высился там престол ужасный, видом напоминавший ужасный кристалл, сиявший как огонь.
5 И восседал на нем муж дивный, солнцеликий, подобный Сыну Божию.
"1 И сказал Авраам: "Господин мой архистратиг, кто судья сей предивный? И кто ангелы сии пишущие? И кто сей ангел солнцеликий, держащий весы? И кто сей ангел огненный, держащий огонь?"
2 Сказал же архистратиг: "Видишь, благочестивейший Авраам, мужа страшного, восседающего на престоле? Сей есть сын Адама первозданного, нареченный Авелем, которого убил порочный Каин.
3 И посажен он здесь судить всякое творение, обличая праведников и грешников, ибо сказал Бог: "Я не сужу вас, но всякий человек человеком судим будет".
4 Того ради предал Он суд в руки Авеля, чтобы судил он мир до великого и славного Его пришествия, и тогда, праведный Авраам, совершится последний суд и воздаяние - вечное и неотвратимое, которого никто не сможет оспорить.
5 Ибо всякий человек произошел от первозданного [Адама] и потому сначала здесь предстает перед судом сына его.
6 Во второе же пришествие будут все судимы двенадцатью коленами Израилевыми - всякое дыхание, и всякое творение.
7 В третий же раз - всеобщим Владыкой Богом судимы будут. И тогда, наконец, близок будет тот суд к окончанию, и ужасен будет приговор, и нет избавителя.
8 Так, в три ступени совершится суд над миром и воздаяние - и потому одним свидетелем или двумя не устанавливается непреложно истинность сказанного, но всякая речь подтверждается тремя свидетелями.
9 Два же ангела, стоящие справа и слева - те, что ведут запись грехов и добродетелей; и тот, который справа, ведет запись добродетелей, тот же, что слева - грехов.
10 Солнцеликий же ангел, держащий весы в руке своей, есть архангел Докиил, праведный весовщик, и взвешивает он добродетели и грехи в праведности Божией.
11 Огненный же и безжалостный ангел, держащий в руке своей огонь, есть архангел Пируил, имеющий власть над огнем, и посредством огня испытующий людские дела; и если чье дело сгорает в огне, тотчас хватает того человека ангел и от суда уносит его в место наказания грешников, горше которого нет.
12 Если же дело кого из людей выдержит испытание огнем и не загорится от него, бывает оправдан тот человек, и берет его ангел праведности, и относит ко спасению, в удел праведников.
13 Так, праведнейший Авраам, все и всегда испытуется огнем и весами".
Стих 3 —- ср. Ин. 5:22
Стих 6 —- ср. Мф. 19:28
Стих 11 —- ср. 1 Кор. 3:15
Понятно, что Авель прообразует Христа (так же, как в книге Еноха Христа прообразует Енох), тем более, что в главе 12 он описан так:
4 И посередине между двух врат высился там престол ужасный, видом напоминавший ужасный кристалл, сиявший как огонь.
5 И восседал на нем муж дивный, солнцеликий, подобный Сыну Божию.
An interesting chapter from the apocryphal "Testament of Abraham" (chapter 13), many parallels with the New Testament texts:
"1 And Abraham said:" My lord, aristratigue, who is this judge? And who are these angels writing? And who is this sun-faced angel holding the scales? And who is this fiery angel holding fire? "
2 But the archistratigus said: “You see, the pious Abraham, the terrible man who sits on the throne? This is the son of Adam the primordial, named Abel, whom the vicious Cain killed.
3 And he was set here to judge all creation, convicting the righteous and sinners, for God said: "I will not judge you, but every man will be judged by man."
4 For the sake of which He delivered judgment in the hands of Abel, so that he would judge the world before His great and glorious coming, and then, righteous Abraham, the final judgment and retribution, eternal and inevitable, which no one can dispute, will be completed.
5 For every man is descended from the pristine [Adam] and therefore first appears here before the court of his son.
6 At the second coming they will all be judged by the twelve tribes of Israel - all breath, and all creation.
7 For the third time, they will be judged by the universal Lord God. And then, finally, that judgment will be close to an end, and the sentence will be terrible, and there will be no deliverer.
8 So, in three stages, judgment will be made over the world and retribution - and therefore, one witness or two does not establish the immutable truth of what has been said, but any speech is confirmed by three witnesses.
9 Two angels, standing on the right and on the left, are those who record the sins and virtues; and the one on the right records virtues, the same as on the left - sins.
10 But the sun-faced angel holding the scales in his hand is the archangel Dokiel, the righteous weigher, and he weighs the virtues and sins of the righteousness of God.
11 But a fiery and ruthless angel holding fire in his hand is the archangel Piruel, who has authority over fire, and through fire tests human affairs; and if whose work is burned in fire, the angel immediately grabs that person and from the court takes him to the place of punishment of sinners, which is worse than none.
12 If the work of one of the people withstands the test of fire and does not catch fire from it, that person is justified, and the angel of righteousness takes it, and relates it to salvation, to the inheritance of the righteous.
13 So, righteous Abraham, everything is always tested by fire and weights. "
Verse 3 —- cf. John 5:22
Verse 6 —- cf. Matt. 19:28
Verse 11 — cf. 1 Cor. 3:15
It is clear that Abel represents Christ (just as in the book of Enoch Christ represents Enoch), especially since in chapter 12 he is described as follows:
4 And in the middle between the two gates there stood a terrible throne, looking like a terrible crystal, shining like fire.
5 And a wondrous, sun-faced man sat on him, like the Son of God.
"1 And Abraham said:" My lord, aristratigue, who is this judge? And who are these angels writing? And who is this sun-faced angel holding the scales? And who is this fiery angel holding fire? "
2 But the archistratigus said: “You see, the pious Abraham, the terrible man who sits on the throne? This is the son of Adam the primordial, named Abel, whom the vicious Cain killed.
3 And he was set here to judge all creation, convicting the righteous and sinners, for God said: "I will not judge you, but every man will be judged by man."
4 For the sake of which He delivered judgment in the hands of Abel, so that he would judge the world before His great and glorious coming, and then, righteous Abraham, the final judgment and retribution, eternal and inevitable, which no one can dispute, will be completed.
5 For every man is descended from the pristine [Adam] and therefore first appears here before the court of his son.
6 At the second coming they will all be judged by the twelve tribes of Israel - all breath, and all creation.
7 For the third time, they will be judged by the universal Lord God. And then, finally, that judgment will be close to an end, and the sentence will be terrible, and there will be no deliverer.
8 So, in three stages, judgment will be made over the world and retribution - and therefore, one witness or two does not establish the immutable truth of what has been said, but any speech is confirmed by three witnesses.
9 Two angels, standing on the right and on the left, are those who record the sins and virtues; and the one on the right records virtues, the same as on the left - sins.
10 But the sun-faced angel holding the scales in his hand is the archangel Dokiel, the righteous weigher, and he weighs the virtues and sins of the righteousness of God.
11 But a fiery and ruthless angel holding fire in his hand is the archangel Piruel, who has authority over fire, and through fire tests human affairs; and if whose work is burned in fire, the angel immediately grabs that person and from the court takes him to the place of punishment of sinners, which is worse than none.
12 If the work of one of the people withstands the test of fire and does not catch fire from it, that person is justified, and the angel of righteousness takes it, and relates it to salvation, to the inheritance of the righteous.
13 So, righteous Abraham, everything is always tested by fire and weights. "
Verse 3 —- cf. John 5:22
Verse 6 —- cf. Matt. 19:28
Verse 11 — cf. 1 Cor. 3:15
It is clear that Abel represents Christ (just as in the book of Enoch Christ represents Enoch), especially since in chapter 12 he is described as follows:
4 And in the middle between the two gates there stood a terrible throne, looking like a terrible crystal, shining like fire.
5 And a wondrous, sun-faced man sat on him, like the Son of God.
У записи 1 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Виктор Петров