Interestingly enough, nobody has written about a messiah as an identity. After all, if you believe that you're a messiah, it flatly means that you have a strange and specific story to tell. Your autobiographic story is a story of a messiah.
This is quite a fascinating narratological case and I believe that this problem was hiding itself in the plain sight. Why?
I will try to put it quite in a simplistic way. On the one hand, we live in the world where messianic expectations are very high and we look either too backward (to Jesus as Christians) or too forward (to Mashiah as Jews). On the other hand, we see a lot of strange and repulsive people who make messianic claim. Moreover, we all share to a certain degree a narcissistic dream of us saving-the-world, i.e. most of us bear latent messianic identity.
These factors sum up and obfuscate quite the obvious: to be a messiah is to bear a very specific identity, it is to tell (and sometimes even to write) a very specific narrative that has specific set of traits. To be a messiah is to belong to a genre.
This is quite a fascinating narratological case and I believe that this problem was hiding itself in the plain sight. Why?
I will try to put it quite in a simplistic way. On the one hand, we live in the world where messianic expectations are very high and we look either too backward (to Jesus as Christians) or too forward (to Mashiah as Jews). On the other hand, we see a lot of strange and repulsive people who make messianic claim. Moreover, we all share to a certain degree a narcissistic dream of us saving-the-world, i.e. most of us bear latent messianic identity.
These factors sum up and obfuscate quite the obvious: to be a messiah is to bear a very specific identity, it is to tell (and sometimes even to write) a very specific narrative that has specific set of traits. To be a messiah is to belong to a genre.
Интересно, что никто не писал о Мессии как о личности. В конце концов, если вы верите, что вы мессия, это прямо означает, что у вас есть странная и конкретная история. Ваша автобиографическая история - это история о Мессии.
Это довольно увлекательный нарратологический случай, и я считаю, что эта проблема скрывалась на виду. Почему?
Я постараюсь изложить это довольно упрощенно. С одной стороны, мы живем в мире, где мессианские ожидания очень высоки, и мы смотрим либо слишком отсталыми (для Иисуса как христиане), либо слишком вперед (для Машиа как евреи). С другой стороны, мы видим много странных и отталкивающих людей, которые делают мессианские заявления. Более того, все мы в определенной степени разделяем нарциссическую мечту о том, что мы спасаем мир, то есть большинство из нас несут скрытую мессианскую идентичность.
Эти факторы суммируют и запутывают совершенно очевидное: быть мессией - значит иметь очень специфическую идентичность, это значит рассказывать (а иногда даже писать) очень специфическое повествование, которое имеет определенный набор черт. Быть мессией - значит принадлежать к жанру.
Это довольно увлекательный нарратологический случай, и я считаю, что эта проблема скрывалась на виду. Почему?
Я постараюсь изложить это довольно упрощенно. С одной стороны, мы живем в мире, где мессианские ожидания очень высоки, и мы смотрим либо слишком отсталыми (для Иисуса как христиане), либо слишком вперед (для Машиа как евреи). С другой стороны, мы видим много странных и отталкивающих людей, которые делают мессианские заявления. Более того, все мы в определенной степени разделяем нарциссическую мечту о том, что мы спасаем мир, то есть большинство из нас несут скрытую мессианскую идентичность.
Эти факторы суммируют и запутывают совершенно очевидное: быть мессией - значит иметь очень специфическую идентичность, это значит рассказывать (а иногда даже писать) очень специфическое повествование, которое имеет определенный набор черт. Быть мессией - значит принадлежать к жанру.
У записи 8 лайков,
1 репостов,
276 просмотров.
1 репостов,
276 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Марк Гондельман