«Ныне все мы, – говорил святой Иоанн Дамаскин в Великий Пяток, – собрались послушать о кресте, наполняем Церковь, тесним друг друга, потеем и изнуряем себя».
Чтения страстных Евангелий предваряются и сопровождаются пением: «Слава долготерпению Твоему, Господи». Действительно, долготерпение Его было чрезвычайно, страдания страшны. По словам Церкви и святителя Иоанна Златоуста, во время страшных и спасительных страданий Господа каждый член святой плоти Его «претерпел бесчестие нас ради: глава от тернового венца и трости; лицо от ударов и заплеваний; ланиты от заушений; уста от поднесения уксуса, смешенного с желчию; уши от хулений злочестивых; плечи от биения; десница от трости, которую дали держать Ему вместо скипетра; руки и ноги от гвоздей; ребра от копия; все тело от обнажения, бичевания, одеяния хламидою, притворного поклонения и распятия на кресте».
Каждое чтение Евангелия возвещают благовестом и при каждом чтении предстоящие зажигают светильники: это знаменательно указывает на торжество и славу, сопровождавшие Сына Божия и во время крайнего Его уничижения среди поругания и страданий и свидетельствующие о Его высочайшей святости и Божестве. Господь, идя на добровольные страдания и смерть, Сам предрек: ныне прославился Сын Человеческий, и Бог прославился в Нем. Если Бог прославился в Нем, то и Бог прославит Его в Себе, и вскоре прославит Его (Ин. 13, 31-32), то есть «вместе с крестом», говорит Иоанн Златоуст. Страдания Господа за грехи наши были, сколько тяжки, столько же и славны для Господа. Враги идут взять Его на страдания и смерть, – и падают пред Его Божественным всемогуществом и исцеляются от ран. Они злобствуют против Спасителя, но Его невинность и высочайшая святость торжествует над их ослепленною злобой. Те, которые или по страху, или корыстолюбию отреклись от Господа, грех свой против Него исповедуют или слезами раскаяния, или смертью отчаяния. Апостол Петр свое отречение от Христа омывает горькими слезами чистосердечного раскаяния. Иуда предатель, видя, что Господь осужден на смерть, предается отчаянию и возвращает 30 сребренников первосвященникам, говоря: согрешил, предав Кровь неповинную. Первосвященники, вместо утешения человеку, им послужившему, только увеличивают отчаяние его и являют свою слабость и нерешительность пред истиною, сказавши Иуде: «что нам до того? смотри сам». «Не слова ли это тех, сами свидетельствуют о своем злодействе и безумии, прикрывая себя безсмысленною личиною притворного неведения»? Отчаянный Иуда поверг сребренники в церкви и удавился. А сребренники, как цена крови, по совету первосвященников, не положили в казну церковную. «Понимаешь ли, – говорит святитель Иоанн Златоуст, – как они осуждаются своею совестью? Сами видят, что купили убийство, и поэтому не положили в корван».
Богочеловек на кресте; один из распятых с Ним разбойников, обличая другого за богохульные слова, исповедует Иисуса Христа Господом, и Его невинность и Божество. Наконец, для славы Распятого следуют один за другим страшные знамения, возвещавшие о искупительных страданиях и смерти святых Святейшего и вразумлявшие распинателей (1 Кор. 2, 8). Во храме Иерусалимском завеса раздирается надвое, показывая, что со смертью крестной всемирной Жертвы настал конец древней скинии и открылся всем путь в самое святилище (Евр. 9, 8).
Протоиерей Г.С. Дебольский,
Чтения страстных Евангелий предваряются и сопровождаются пением: «Слава долготерпению Твоему, Господи». Действительно, долготерпение Его было чрезвычайно, страдания страшны. По словам Церкви и святителя Иоанна Златоуста, во время страшных и спасительных страданий Господа каждый член святой плоти Его «претерпел бесчестие нас ради: глава от тернового венца и трости; лицо от ударов и заплеваний; ланиты от заушений; уста от поднесения уксуса, смешенного с желчию; уши от хулений злочестивых; плечи от биения; десница от трости, которую дали держать Ему вместо скипетра; руки и ноги от гвоздей; ребра от копия; все тело от обнажения, бичевания, одеяния хламидою, притворного поклонения и распятия на кресте».
Каждое чтение Евангелия возвещают благовестом и при каждом чтении предстоящие зажигают светильники: это знаменательно указывает на торжество и славу, сопровождавшие Сына Божия и во время крайнего Его уничижения среди поругания и страданий и свидетельствующие о Его высочайшей святости и Божестве. Господь, идя на добровольные страдания и смерть, Сам предрек: ныне прославился Сын Человеческий, и Бог прославился в Нем. Если Бог прославился в Нем, то и Бог прославит Его в Себе, и вскоре прославит Его (Ин. 13, 31-32), то есть «вместе с крестом», говорит Иоанн Златоуст. Страдания Господа за грехи наши были, сколько тяжки, столько же и славны для Господа. Враги идут взять Его на страдания и смерть, – и падают пред Его Божественным всемогуществом и исцеляются от ран. Они злобствуют против Спасителя, но Его невинность и высочайшая святость торжествует над их ослепленною злобой. Те, которые или по страху, или корыстолюбию отреклись от Господа, грех свой против Него исповедуют или слезами раскаяния, или смертью отчаяния. Апостол Петр свое отречение от Христа омывает горькими слезами чистосердечного раскаяния. Иуда предатель, видя, что Господь осужден на смерть, предается отчаянию и возвращает 30 сребренников первосвященникам, говоря: согрешил, предав Кровь неповинную. Первосвященники, вместо утешения человеку, им послужившему, только увеличивают отчаяние его и являют свою слабость и нерешительность пред истиною, сказавши Иуде: «что нам до того? смотри сам». «Не слова ли это тех, сами свидетельствуют о своем злодействе и безумии, прикрывая себя безсмысленною личиною притворного неведения»? Отчаянный Иуда поверг сребренники в церкви и удавился. А сребренники, как цена крови, по совету первосвященников, не положили в казну церковную. «Понимаешь ли, – говорит святитель Иоанн Златоуст, – как они осуждаются своею совестью? Сами видят, что купили убийство, и поэтому не положили в корван».
Богочеловек на кресте; один из распятых с Ним разбойников, обличая другого за богохульные слова, исповедует Иисуса Христа Господом, и Его невинность и Божество. Наконец, для славы Распятого следуют один за другим страшные знамения, возвещавшие о искупительных страданиях и смерти святых Святейшего и вразумлявшие распинателей (1 Кор. 2, 8). Во храме Иерусалимском завеса раздирается надвое, показывая, что со смертью крестной всемирной Жертвы настал конец древней скинии и открылся всем путь в самое святилище (Евр. 9, 8).
Протоиерей Г.С. Дебольский,
“Now we are all,” said St. John of Damascus to the Great Heel, “gathered to listen to the cross, fill the Church, crowding each other, sweating and exhausting ourselves.”
The readings of the passionate Gospels are preceded and accompanied by the singing: “Glory to Your long-suffering, Lord.” Indeed, His patience was extreme, the suffering was terrible. According to the Church and St. John Chrysostom, during the terrible and saving sufferings of the Lord, each member of His holy flesh “suffered dishonor for us: the head of the crown of thorns and canes; face from bumps and spitting; lanitis from the temptation; a mouth from offering vinegar mixed with bile; ears from blasphemous evil; shoulders from beating; the right hand of the cane, which was given to hold him instead of the scepter; arms and legs from nails; ribs from copy; the whole body is from exposure, flagellation, mantle, mock worship and crucifixion. ”
Each reading of the Gospel is proclaimed by the gospel, and with each reading, those who light up light fixtures: this signifies the triumph and glory that accompanied the Son of God and during His extreme humiliation amid reproach and suffering and testifying of His highest holiness and Divinity. The Lord, going to voluntary suffering and death, Himself predicted: now the Son of Man has been glorified, and God has been glorified in Him. If God is glorified in Him, then God will glorify Him in Himself, and will soon glorify Him (John 13, 31-32), that is, “together with the cross,” says John Chrysostom. The sufferings of the Lord for our sins were, how much grievous, just as glorious for the Lord. Enemies go to take Him to suffering and death - and fall before His Divine omnipotence and are healed of wounds. They are angry against the Savior, but His innocence and highest holiness triumph over their blinded malice. Those who, either out of fear or self-interest, have denied the Lord, confess their sin against Him either with tears of repentance, or with the death of despair. The Apostle Peter bathes his renunciation of Christ with bitter tears of sincere repentance. Judas the traitor, seeing that the Lord is condemned to death, surrenders to despair and returns 30 pieces of silver to the high priests, saying: he sinned by betraying the innocent Blood. The high priests, instead of comforting the person who has served them, only increase his despair and reveal their weakness and indecision before the truth, telling Judas: “what do we care? take a look yourself". “Isn't it the words of those who themselves testify to their villainy and madness, covering themselves with the senseless guise of feigned ignorance?” The desperate Judas threw the pieces of silver in the church and strangled himself. And the pieces of silver, as the price of blood, on the advice of the high priests, did not put the church treasury. “Do you understand,” says St. John Chrysostom, “how they are condemned by their conscience?” They themselves see that they bought the murder, and therefore did not put it in a corvan. "
God-man on the cross; one of the robbers crucified with Him, convicting the other for blasphemous words, confesses Jesus Christ as Lord, and His innocence and Divinity. Finally, for the glory of the Crucified One, terrible signs follow one after another, announcing the atoning suffering and death of the Saints of the Most Holy and admonishing the crucifixes (1 Cor. 2, 8). In the temple of Jerusalem, the veil is torn in two, showing that with the death of the world sacrifice of the world, the end of the ancient tabernacle came and all opened the way to the sanctuary (Heb. 9, 8).
Archpriest G.S. Debolsky,
The readings of the passionate Gospels are preceded and accompanied by the singing: “Glory to Your long-suffering, Lord.” Indeed, His patience was extreme, the suffering was terrible. According to the Church and St. John Chrysostom, during the terrible and saving sufferings of the Lord, each member of His holy flesh “suffered dishonor for us: the head of the crown of thorns and canes; face from bumps and spitting; lanitis from the temptation; a mouth from offering vinegar mixed with bile; ears from blasphemous evil; shoulders from beating; the right hand of the cane, which was given to hold him instead of the scepter; arms and legs from nails; ribs from copy; the whole body is from exposure, flagellation, mantle, mock worship and crucifixion. ”
Each reading of the Gospel is proclaimed by the gospel, and with each reading, those who light up light fixtures: this signifies the triumph and glory that accompanied the Son of God and during His extreme humiliation amid reproach and suffering and testifying of His highest holiness and Divinity. The Lord, going to voluntary suffering and death, Himself predicted: now the Son of Man has been glorified, and God has been glorified in Him. If God is glorified in Him, then God will glorify Him in Himself, and will soon glorify Him (John 13, 31-32), that is, “together with the cross,” says John Chrysostom. The sufferings of the Lord for our sins were, how much grievous, just as glorious for the Lord. Enemies go to take Him to suffering and death - and fall before His Divine omnipotence and are healed of wounds. They are angry against the Savior, but His innocence and highest holiness triumph over their blinded malice. Those who, either out of fear or self-interest, have denied the Lord, confess their sin against Him either with tears of repentance, or with the death of despair. The Apostle Peter bathes his renunciation of Christ with bitter tears of sincere repentance. Judas the traitor, seeing that the Lord is condemned to death, surrenders to despair and returns 30 pieces of silver to the high priests, saying: he sinned by betraying the innocent Blood. The high priests, instead of comforting the person who has served them, only increase his despair and reveal their weakness and indecision before the truth, telling Judas: “what do we care? take a look yourself". “Isn't it the words of those who themselves testify to their villainy and madness, covering themselves with the senseless guise of feigned ignorance?” The desperate Judas threw the pieces of silver in the church and strangled himself. And the pieces of silver, as the price of blood, on the advice of the high priests, did not put the church treasury. “Do you understand,” says St. John Chrysostom, “how they are condemned by their conscience?” They themselves see that they bought the murder, and therefore did not put it in a corvan. "
God-man on the cross; one of the robbers crucified with Him, convicting the other for blasphemous words, confesses Jesus Christ as Lord, and His innocence and Divinity. Finally, for the glory of the Crucified One, terrible signs follow one after another, announcing the atoning suffering and death of the Saints of the Most Holy and admonishing the crucifixes (1 Cor. 2, 8). In the temple of Jerusalem, the veil is torn in two, showing that with the death of the world sacrifice of the world, the end of the ancient tabernacle came and all opened the way to the sanctuary (Heb. 9, 8).
Archpriest G.S. Debolsky,
У записи 7 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко