Всемирное воздвижение Честного и Животворящего Креста Господня
14 / 27 сентября
Двунадесятый праздник, установленный в память обретения Креста Господня в Иерусалиме, которое произошло в 326 году, в правление императора Константина Великого (306–337). По его просьбе поиски Креста вела его мать, царица Елена. По обретении Креста Господня Иерусалимский патриарх Макарий с духовенством многократно «воздвигали» (то есть поднимали) его, чтобы все пришедшие поклониться Кресту могли его увидеть. Это событие и дало название празднику.
В этот день во всех храмах православные христиане поклоняются Кресту – некогда страшному орудию казни, но после распятия на нем Христа ставшему для нас образом и мерой любви Божией к человеку, «ибо так возлюбил Бог мир, что отдал Сына Своего Единородного, чтобы всякий верующий в Него не погиб» (Ин. 3: 16). Но «на любовь можно ответить только любовью, – говорит митрополит Антоний Сурожский, – ничем другим нельзя откупиться за любовь». По слову апостола Иоанна Богослова, любовь к Богу есть исполнение Его заповедей. И потому если вместо жизни по ним мы предпочитаем руководиться нашими страстями и похотями, то тем самым мы отрицаем Крест Господень и отвечаем на Его жертвенную любовь неблагодарностью и самолюбием. Так поклонимся Кресту Христову – поклонимся и склонимся под Него, возьмем, по мере наших сил, этот крест на свои плечи и пойдем за Христом, Который дал нам пример, заповедав следовать за Ним. Тогда мы соединимся с Господом в любви, а распятый и любящий нас Христос введет нас «в бесконечную, торжествующую, победную радость вечной жизни».
По слову владыки Антония, вся жизнь христианина должна быть несением этого креста – «знамения победы и готовности так жить и так умирать, как умирал Господь». Поэтому церковный год начинается и проходит под знаком Креста, как бы просвечивающего сквозь другие праздники и памятные даты.
Владимир Немыченков
14 / 27 сентября
Двунадесятый праздник, установленный в память обретения Креста Господня в Иерусалиме, которое произошло в 326 году, в правление императора Константина Великого (306–337). По его просьбе поиски Креста вела его мать, царица Елена. По обретении Креста Господня Иерусалимский патриарх Макарий с духовенством многократно «воздвигали» (то есть поднимали) его, чтобы все пришедшие поклониться Кресту могли его увидеть. Это событие и дало название празднику.
В этот день во всех храмах православные христиане поклоняются Кресту – некогда страшному орудию казни, но после распятия на нем Христа ставшему для нас образом и мерой любви Божией к человеку, «ибо так возлюбил Бог мир, что отдал Сына Своего Единородного, чтобы всякий верующий в Него не погиб» (Ин. 3: 16). Но «на любовь можно ответить только любовью, – говорит митрополит Антоний Сурожский, – ничем другим нельзя откупиться за любовь». По слову апостола Иоанна Богослова, любовь к Богу есть исполнение Его заповедей. И потому если вместо жизни по ним мы предпочитаем руководиться нашими страстями и похотями, то тем самым мы отрицаем Крест Господень и отвечаем на Его жертвенную любовь неблагодарностью и самолюбием. Так поклонимся Кресту Христову – поклонимся и склонимся под Него, возьмем, по мере наших сил, этот крест на свои плечи и пойдем за Христом, Который дал нам пример, заповедав следовать за Ним. Тогда мы соединимся с Господом в любви, а распятый и любящий нас Христос введет нас «в бесконечную, торжествующую, победную радость вечной жизни».
По слову владыки Антония, вся жизнь христианина должна быть несением этого креста – «знамения победы и готовности так жить и так умирать, как умирал Господь». Поэтому церковный год начинается и проходит под знаком Креста, как бы просвечивающего сквозь другие праздники и памятные даты.
Владимир Немыченков
World Exaltation of the Holy and Life-giving Cross of the Lord
September 14/27
The twelfth holiday, commemorating the acquisition of the Holy Cross in Jerusalem, which occurred in 326, during the reign of Emperor Constantine the Great (306–337). At his request, the search for the Cross was conducted by his mother, Tsarina Elena. Upon gaining the Cross of the Lord, the Patriarch of Jerusalem, Macarius, with the clergy repeatedly “erected” (that is, raised) it, so that all who came to worship the Cross could see it. This event gave the name to the holiday.
On this day, in all churches, Orthodox Christians worship the Cross - the once terrible instrument of execution, but after the crucifixion of Christ on it, which has become for us the image and measure of God's love for man, “for God so loved the world that he gave his only begotten Son, so that everyone who believes in He did not perish ”(John 3: 16). But "love can only be answered with love," says Metropolitan Anthony of Sourozh, "nothing else can be bought off for love." According to the Apostle John the Theologian, love of God is the fulfillment of His commandments. Therefore, if instead of living according to them we prefer to be guided by our passions and lusts, then we deny the Cross of the Lord and respond to His sacrificial love with ingratitude and pride. So we will worship the Cross of Christ - we will worship and bow down under Him, take, to the best of our ability, this cross on our shoulders and follow Christ, who set an example for us, commanding us to follow Him. Then we will unite with the Lord in love, and Christ crucified and loving us will lead us "into the infinite, triumphant, triumphant joy of eternal life."
According to Bishop Anthony, the whole life of a Christian should be the bearing of this cross - “the signs of victory and the willingness to live like this and die like the Lord was dying.” Therefore, the church year begins and passes under the sign of the Cross, as if shining through other holidays and memorable dates.
Vladimir Nemychenkov
September 14/27
The twelfth holiday, commemorating the acquisition of the Holy Cross in Jerusalem, which occurred in 326, during the reign of Emperor Constantine the Great (306–337). At his request, the search for the Cross was conducted by his mother, Tsarina Elena. Upon gaining the Cross of the Lord, the Patriarch of Jerusalem, Macarius, with the clergy repeatedly “erected” (that is, raised) it, so that all who came to worship the Cross could see it. This event gave the name to the holiday.
On this day, in all churches, Orthodox Christians worship the Cross - the once terrible instrument of execution, but after the crucifixion of Christ on it, which has become for us the image and measure of God's love for man, “for God so loved the world that he gave his only begotten Son, so that everyone who believes in He did not perish ”(John 3: 16). But "love can only be answered with love," says Metropolitan Anthony of Sourozh, "nothing else can be bought off for love." According to the Apostle John the Theologian, love of God is the fulfillment of His commandments. Therefore, if instead of living according to them we prefer to be guided by our passions and lusts, then we deny the Cross of the Lord and respond to His sacrificial love with ingratitude and pride. So we will worship the Cross of Christ - we will worship and bow down under Him, take, to the best of our ability, this cross on our shoulders and follow Christ, who set an example for us, commanding us to follow Him. Then we will unite with the Lord in love, and Christ crucified and loving us will lead us "into the infinite, triumphant, triumphant joy of eternal life."
According to Bishop Anthony, the whole life of a Christian should be the bearing of this cross - “the signs of victory and the willingness to live like this and die like the Lord was dying.” Therefore, the church year begins and passes under the sign of the Cross, as if shining through other holidays and memorable dates.
Vladimir Nemychenkov
У записи 6 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко