О том, как важно иметь здравый ум.
Свт. Феофан (Говоров), Затворник Вышенский
(Фес. 3, 9-13; Лк. 11, 34-41). "Светильник тела есть око"; а светильник душе ум. Как при неповрежденности ока телесного все вокруг нас, во внешнем быту нашем, видно для нас и мы знаем, как и куда идти и что делать, так при здравости ума видно бывает для нас все во внутреннем быту нашем, в нашем отношении к Богу и ближним и в том, как должно нам держать самих себя. Ум, высшая сторона души, совмещает чувство Божества, требования совести и чаяние лучшего, сравнительно со всем обладаемым нами и ведомым нам. Когда ум здрав, в душе царствует страх Божий, добросовестность и несвязанность ничем внешним, а когда он нездрав - Бог забыт, совесть хромает на обе ноги и душа вся погрязает в видимое и обладаемое. В последнем случае у человека темная ночь: понятия спутаны, в делах нестройность, в сердце безотрадная туга. Толкают его соприкосновенные обстоятельства и он влечется вслед их, как щепка по течению ручья. Не знает он, что доселе сделано, что он теперь и чем кончится путь его. Напротив, у кого ум здрав, тот, боясь Бога, ведет дела свои с осмотрительностью, слушает одного закона совести, дающего однообразный строй всей жизни его и не погружается в чувственное, воскрыляясь чаянием будущего всеблаженства. От этого у него взор на все течение жизни, со всеми ее прикосновенностями, ясен и для него светло все так, как бы светильник освещал кого сиянием (Лк. 11, 36).
Свт. Феофан (Говоров), Затворник Вышенский
(Фес. 3, 9-13; Лк. 11, 34-41). "Светильник тела есть око"; а светильник душе ум. Как при неповрежденности ока телесного все вокруг нас, во внешнем быту нашем, видно для нас и мы знаем, как и куда идти и что делать, так при здравости ума видно бывает для нас все во внутреннем быту нашем, в нашем отношении к Богу и ближним и в том, как должно нам держать самих себя. Ум, высшая сторона души, совмещает чувство Божества, требования совести и чаяние лучшего, сравнительно со всем обладаемым нами и ведомым нам. Когда ум здрав, в душе царствует страх Божий, добросовестность и несвязанность ничем внешним, а когда он нездрав - Бог забыт, совесть хромает на обе ноги и душа вся погрязает в видимое и обладаемое. В последнем случае у человека темная ночь: понятия спутаны, в делах нестройность, в сердце безотрадная туга. Толкают его соприкосновенные обстоятельства и он влечется вслед их, как щепка по течению ручья. Не знает он, что доселе сделано, что он теперь и чем кончится путь его. Напротив, у кого ум здрав, тот, боясь Бога, ведет дела свои с осмотрительностью, слушает одного закона совести, дающего однообразный строй всей жизни его и не погружается в чувственное, воскрыляясь чаянием будущего всеблаженства. От этого у него взор на все течение жизни, со всеми ее прикосновенностями, ясен и для него светло все так, как бы светильник освещал кого сиянием (Лк. 11, 36).
About how important it is to have a sound mind.
St. Theophanes (Govorov), Recluse Vyshensky
(Thess. 3, 9-13; Luke 11, 34-41). "The lamp of the body is the eye"; and the lamp is the soul of the mind. As with the intactness of the bodily eye, everything around us, in our outer life, is visible to us and we know how and where to go and what to do, so with a sound mind we can see everything in our inner life, in our attitude towards God and our neighbors and how we should keep ourselves. The mind, the highest side of the soul, combines the feeling of the Divine, the demands of conscience and the aspiration of the best, in comparison with everything possessed by us and led by us. When the mind is healthy, the fear of God reigns in the soul, conscientiousness and incoherence by nothing external, and when it is unhealthy - God is forgotten, conscience is lame on both legs and the whole soul is immersed in the visible and possessed. In the latter case, a person has a dark night: concepts are confused, disorder in matters, heartless tug in the heart. The circumstances surrounding it are pushing him and he is drawn after them, like a sliver along the stream. He does not know what has been done so far, what he is now, and how his path will end. On the contrary, one who has a healthy mind, fearing God, conducts his affairs with discretion, listens to one law of conscience, which gives the uniform structure of his whole life, and does not plunge into the sensual, bursting out with the aspirations of future bliss. Because of this, his eyes on the whole course of his life, with all its implications, are clear and everything is light for him as if a lamp illuminated someone with radiance (Luke 11, 36).
St. Theophanes (Govorov), Recluse Vyshensky
(Thess. 3, 9-13; Luke 11, 34-41). "The lamp of the body is the eye"; and the lamp is the soul of the mind. As with the intactness of the bodily eye, everything around us, in our outer life, is visible to us and we know how and where to go and what to do, so with a sound mind we can see everything in our inner life, in our attitude towards God and our neighbors and how we should keep ourselves. The mind, the highest side of the soul, combines the feeling of the Divine, the demands of conscience and the aspiration of the best, in comparison with everything possessed by us and led by us. When the mind is healthy, the fear of God reigns in the soul, conscientiousness and incoherence by nothing external, and when it is unhealthy - God is forgotten, conscience is lame on both legs and the whole soul is immersed in the visible and possessed. In the latter case, a person has a dark night: concepts are confused, disorder in matters, heartless tug in the heart. The circumstances surrounding it are pushing him and he is drawn after them, like a sliver along the stream. He does not know what has been done so far, what he is now, and how his path will end. On the contrary, one who has a healthy mind, fearing God, conducts his affairs with discretion, listens to one law of conscience, which gives the uniform structure of his whole life, and does not plunge into the sensual, bursting out with the aspirations of future bliss. Because of this, his eyes on the whole course of his life, with all its implications, are clear and everything is light for him as if a lamp illuminated someone with radiance (Luke 11, 36).
У записи 12 лайков,
1 репостов,
308 просмотров.
1 репостов,
308 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко