Так и сказано: «мерзость грешнику богочестие, и обличение нечестивому раны» (Притч. 9, 7). Господь, обнаруживая скрытое лукавство фарисеев и показывая, что они, хотя и принимают вид праведности, мерзки, однако ж, пред Богом по своему самомнению, говорит: вы представляете себя праведниками пред людьми и думаете, будто вам одним дано разуметь то, что нужно, и учить; поэтому вы и смеетесь над Моими словами как неразумными, желая почитаться у черни учителями истины. Но не так на деле. Потому что Бог знает сердца ваши и считает вас мерзкими за ваше высокомудрие и пристрастие к людской славе. «Ибо что высоко у людей, то мерзость пред Богом». «Мерзость пред Господом всякий надменный сердцем» (Притч. 16, 5). Поэтому вам, фарисеи, нужно было жить не для людского мнения, «ибо рассыплет Бог кости ополчающихся против тебя» (Пс. 52,6), но лучше соделовать себя праведными пред Богом.
(Блаженный Феофилакт Болгарский)
Господь преподал учениками Своим поведение прямое, искреннее, утвержденное на святой мудрости, а не оправдываемое лукавством, — поведение, из которого должна светить чистая добродетель и небесною красотою своею привлекать к себе взоры и сердца человеков. Тако да просветится свет ваш пред человеки, яко да видят ваша добрая дела, и прославят Отца вашего, иже есть на не6есех (Матф. V, 16).
Фарисеи, напротив того, желали лишь казаться праведными, заботились только о том, чтоб выставить и выставлять себя слугами Бога пред обществом людей, пред массою, обыкновенно малоразборчивою. И ныне можно видеть, что фарисеи прибегают ко всевозможным изворотам, чтоб дела их, имеющие наружность добрых, блистали как можно ярче пред глазами людей, а злодеяния были извинены политическою необходимостью, личиною правосудия и мудрой предусмотрительности, желанием предупредить допущением меньшего зла зло большее и прочими оправданиями, так обильно источающимися из сердца, наполненного лукавством. Господь воспрещает такое поведение в весьма сильных выражениях. Вы есте, говорит Он, оправдающе себе пред человеки, Бог же весть сердца ваша, яко, еже есть в человецех высоко, мерзость есть пред Богом. Фарисеи старались прикрывать оправданиями свои душевные страсти, действия, плоды их. Душевные страсти, под сению и прохладою оправданий, обыкновенно пускают глубокие корни в душу, соделываются дебелым древом, обнимая ветвями всю деятельность человека, то есть, проникая во все его мысли, во все чувствования, во все действия. Святой Пимен Великий сказал: «если греховной воле человека помогут оправдания: то он развращается и погибает».
(Святитель Игнатий Брянчанинов)
(Блаженный Феофилакт Болгарский)
Господь преподал учениками Своим поведение прямое, искреннее, утвержденное на святой мудрости, а не оправдываемое лукавством, — поведение, из которого должна светить чистая добродетель и небесною красотою своею привлекать к себе взоры и сердца человеков. Тако да просветится свет ваш пред человеки, яко да видят ваша добрая дела, и прославят Отца вашего, иже есть на не6есех (Матф. V, 16).
Фарисеи, напротив того, желали лишь казаться праведными, заботились только о том, чтоб выставить и выставлять себя слугами Бога пред обществом людей, пред массою, обыкновенно малоразборчивою. И ныне можно видеть, что фарисеи прибегают ко всевозможным изворотам, чтоб дела их, имеющие наружность добрых, блистали как можно ярче пред глазами людей, а злодеяния были извинены политическою необходимостью, личиною правосудия и мудрой предусмотрительности, желанием предупредить допущением меньшего зла зло большее и прочими оправданиями, так обильно источающимися из сердца, наполненного лукавством. Господь воспрещает такое поведение в весьма сильных выражениях. Вы есте, говорит Он, оправдающе себе пред человеки, Бог же весть сердца ваша, яко, еже есть в человецех высоко, мерзость есть пред Богом. Фарисеи старались прикрывать оправданиями свои душевные страсти, действия, плоды их. Душевные страсти, под сению и прохладою оправданий, обыкновенно пускают глубокие корни в душу, соделываются дебелым древом, обнимая ветвями всю деятельность человека, то есть, проникая во все его мысли, во все чувствования, во все действия. Святой Пимен Великий сказал: «если греховной воле человека помогут оправдания: то он развращается и погибает».
(Святитель Игнатий Брянчанинов)
And so it is said: “abomination to a sinner is godliness, and the conviction of an ungodly wound” (Proverbs 9, 7). The Lord, revealing the hidden cunning of the Pharisees and showing that they, although they take the form of righteousness, are vile, but, before God by self-conceit, he says: you imagine yourself righteous in front of people and think that you alone are given to understand what you need, and learn; therefore, you laugh at My words as unreasonable, wanting to be revered by the teachers of truth in the mob. But not so in practice. Because God knows your hearts and considers you vile for your wisdom and attachment to human glory. "For what is high among men is abomination before God." “An abomination is before the Lord every arrogant heart” (Prov. 16: 5). Therefore, you Pharisees did not need to live for human opinion, “for God will scatter the bones of the militias against you” (Psalm 52.6), but it is better to make yourself righteous before God.
(Blessed Theophylact Bulgarian)
The Lord taught the disciples of His direct, sincere behavior, affirmed on holy wisdom, and not justified by deceit, - the behavior from which pure virtue should shine and with its heavenly beauty to attract the eyes and hearts of men. In such a way, your light will be enlightened before men, so that your good deeds may be seen, and your Father will be glorified;
The Pharisees, on the other hand, only wished to appear righteous, they only cared to expose and expose themselves as servants of God in front of a society of people, in front of the masses, usually illegible. And now you can see that the Pharisees are resorting to all kinds of twists, so that their deeds, having the appearance of the good, shine as bright as possible before the eyes of people, and the atrocities are excused by political necessity, the guise of justice and wise forethought, the desire to prevent the assumption of lesser evil, more evil and others excuses so abundantly emanating from a heart filled with craftiness. The Lord forbids such behavior in very strong terms. You are natural, He says, justifying himself before men, but God is the message of your heart, as though it were high in a man, an abomination is before God. The Pharisees tried to cover up their spiritual passions, actions, their fruits with excuses. Spiritual passions, under the hay and the coolness of excuses, usually take deep roots in the soul, become a white tree, embracing with branches all the activities of a person, that is, penetrating all his thoughts, all feelings, all actions. Saint Pimen the Great said: "if justification helps the sinful will of man: then he is corrupted and perishes."
(Saint Ignatius Brianchaninov)
(Blessed Theophylact Bulgarian)
The Lord taught the disciples of His direct, sincere behavior, affirmed on holy wisdom, and not justified by deceit, - the behavior from which pure virtue should shine and with its heavenly beauty to attract the eyes and hearts of men. In such a way, your light will be enlightened before men, so that your good deeds may be seen, and your Father will be glorified;
The Pharisees, on the other hand, only wished to appear righteous, they only cared to expose and expose themselves as servants of God in front of a society of people, in front of the masses, usually illegible. And now you can see that the Pharisees are resorting to all kinds of twists, so that their deeds, having the appearance of the good, shine as bright as possible before the eyes of people, and the atrocities are excused by political necessity, the guise of justice and wise forethought, the desire to prevent the assumption of lesser evil, more evil and others excuses so abundantly emanating from a heart filled with craftiness. The Lord forbids such behavior in very strong terms. You are natural, He says, justifying himself before men, but God is the message of your heart, as though it were high in a man, an abomination is before God. The Pharisees tried to cover up their spiritual passions, actions, their fruits with excuses. Spiritual passions, under the hay and the coolness of excuses, usually take deep roots in the soul, become a white tree, embracing with branches all the activities of a person, that is, penetrating all his thoughts, all feelings, all actions. Saint Pimen the Great said: "if justification helps the sinful will of man: then he is corrupted and perishes."
(Saint Ignatius Brianchaninov)
У записи 4 лайков,
0 репостов,
111 просмотров.
0 репостов,
111 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко