Христианские обычаи
Вся обстановка жизни первых христиан носила на себе религиозный отпечаток. Все их обычаи в домашней и общественной жизни были проникнуты духом христианской религии. Так, они при начале какого-либо дела полагали на себя крестное знамение. На стенах своих домов, на домашней утвари и посуде, например, стаканах, тарелках и проч., делали священные символические изображения. Делать изображения на стенах домов и домашней утвари было в обычае у язычников; предметом изображений служили, по большей части, сцены из мифологии. Христиане заменили мифологические изображения христианскими — креста, рыбы, голубя и т.п. Обычай христиан погребать умерших, молиться за них и делать приношения во имя их, по преимуществу, носит религиозный характер. Язычники тела умерших, обыкновенно, сжигали; христианская же Церковь приняла еврейский обычай — помазывать тела умерших благовонными мазями и полагать в землю. Самое погребение сопровождалось молитвами, пением полагающихся псалмов и песнопений и даже иногда надгробными речами, а также совершением литургии в память умерших, и тем удобнее, что очень часто местами христианских богослужебных собраний бывали усыпальницы или катакомбы, в стенах которых ставились гробы умерших. Печаль об умершем умерялась радостным сознанием, что умерший в Христе имеет надежду воскресения для будущей жизни, почему и считалось приличным сопровождать погребение торжественным и радостным богослужением — совершением евхаристии. Вследствие того общехристианского сознания, что умершие продолжают жить за гробом, христиане и после их смерти продолжали возносить за них молитвы, а в годовщины смерти, так же, как и в день смерти, делали как бы от них приношение и совершали евхаристию; причем в общественных молитвах умершие поминались поименно.
(Тальбер Н. Д. "История Церкви")
Вся обстановка жизни первых христиан носила на себе религиозный отпечаток. Все их обычаи в домашней и общественной жизни были проникнуты духом христианской религии. Так, они при начале какого-либо дела полагали на себя крестное знамение. На стенах своих домов, на домашней утвари и посуде, например, стаканах, тарелках и проч., делали священные символические изображения. Делать изображения на стенах домов и домашней утвари было в обычае у язычников; предметом изображений служили, по большей части, сцены из мифологии. Христиане заменили мифологические изображения христианскими — креста, рыбы, голубя и т.п. Обычай христиан погребать умерших, молиться за них и делать приношения во имя их, по преимуществу, носит религиозный характер. Язычники тела умерших, обыкновенно, сжигали; христианская же Церковь приняла еврейский обычай — помазывать тела умерших благовонными мазями и полагать в землю. Самое погребение сопровождалось молитвами, пением полагающихся псалмов и песнопений и даже иногда надгробными речами, а также совершением литургии в память умерших, и тем удобнее, что очень часто местами христианских богослужебных собраний бывали усыпальницы или катакомбы, в стенах которых ставились гробы умерших. Печаль об умершем умерялась радостным сознанием, что умерший в Христе имеет надежду воскресения для будущей жизни, почему и считалось приличным сопровождать погребение торжественным и радостным богослужением — совершением евхаристии. Вследствие того общехристианского сознания, что умершие продолжают жить за гробом, христиане и после их смерти продолжали возносить за них молитвы, а в годовщины смерти, так же, как и в день смерти, делали как бы от них приношение и совершали евхаристию; причем в общественных молитвах умершие поминались поименно.
(Тальбер Н. Д. "История Церкви")
Christian customs
The whole atmosphere of the life of the first Christians bore a religious imprint. All their customs in domestic and public life were imbued with the spirit of the Christian religion. So, at the beginning of a business, they put on themselves the sign of the cross. On the walls of their homes, on household utensils and utensils, for example, glasses, plates, etc., sacred symbolic images were made. It was customary for Gentiles to make images on the walls of houses and household utensils; The subject of the images was, for the most part, scenes from mythology. Christians replaced mythological images with Christian ones - a cross, a fish, a dove, etc. The custom of Christians to bury the dead, pray for them and make offerings in their name, is primarily of a religious nature. The pagans of the body of the dead were usually burned; the Christian Church adopted the Jewish custom - to anoint the bodies of the dead with ointments and put in the ground. The burial itself was accompanied by prayers, the singing of appropriate psalms and chants, and even sometimes grave speeches, as well as the celebration of the liturgy in memory of the dead, and it is all the more convenient because very often there were tombs or catacombs in places of Christian liturgical gatherings, in the walls of which coffins of the dead were placed. The sadness about the deceased was tempered by the joyful consciousness that the deceased in Christ has the hope of resurrection for a future life, which is why it was considered decent to accompany the burial with a solemn and joyful worship - the celebration of the Eucharist. Due to the general Christian consciousness that the dead continue to live behind the tomb, Christians continued to offer prayers for them after their death, and on the death anniversaries, just like on the day of death, they made an offering from them and celebrated the Eucharist; moreover, in public prayers, the dead were commemorated by name.
(Talber N. D. "Church History")
The whole atmosphere of the life of the first Christians bore a religious imprint. All their customs in domestic and public life were imbued with the spirit of the Christian religion. So, at the beginning of a business, they put on themselves the sign of the cross. On the walls of their homes, on household utensils and utensils, for example, glasses, plates, etc., sacred symbolic images were made. It was customary for Gentiles to make images on the walls of houses and household utensils; The subject of the images was, for the most part, scenes from mythology. Christians replaced mythological images with Christian ones - a cross, a fish, a dove, etc. The custom of Christians to bury the dead, pray for them and make offerings in their name, is primarily of a religious nature. The pagans of the body of the dead were usually burned; the Christian Church adopted the Jewish custom - to anoint the bodies of the dead with ointments and put in the ground. The burial itself was accompanied by prayers, the singing of appropriate psalms and chants, and even sometimes grave speeches, as well as the celebration of the liturgy in memory of the dead, and it is all the more convenient because very often there were tombs or catacombs in places of Christian liturgical gatherings, in the walls of which coffins of the dead were placed. The sadness about the deceased was tempered by the joyful consciousness that the deceased in Christ has the hope of resurrection for a future life, which is why it was considered decent to accompany the burial with a solemn and joyful worship - the celebration of the Eucharist. Due to the general Christian consciousness that the dead continue to live behind the tomb, Christians continued to offer prayers for them after their death, and on the death anniversaries, just like on the day of death, they made an offering from them and celebrated the Eucharist; moreover, in public prayers, the dead were commemorated by name.
(Talber N. D. "Church History")
У записи 3 лайков,
0 репостов,
161 просмотров.
0 репостов,
161 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко