«Я тебя в порошок сотру»
Когда инока Ферапонта поставили по послушанию на склад, один человек сказал: «Ох, и намучаетесь вы с о. Ферапонтом. Он же из прошлого века сбежал!» Сперва никто ничего не понял, но кое-что прояснилось потом.
Пока монастырь был маленький, со склада выдавали по единому слову: «Отец эконом благословил». Но монастырь разросся, и как раз в ту пору ввели новый порядок. Теперь, чтобы получать что-то со склада, надо было выписать накладную. Накладные были тогда непривычны, и кто-то пробовал хитрить, доказывая, что если ему не выдать немедленно, скажем, гвозди, то вся работа из-за «бюрократии» встанет. Инок Трофим, тоже работавший по послушанию на складе, поступал в таких случаях просто — весело бежал в бухгалтерию и, оформив накладную, тут же выдавал необходимое. Инок Ферапонт сначала выдавал, а потом шел в бухгалтерию за накладной. Ничего никогда у него со склада не пропало, но в бухгалтерии происходили «сцены».
Бухгалтер Лидия вспоминает: «Начнешь ему пенять, что сначала надо выписать, а потом выдавать, а у самой сердце переворачивается. Как же переживал о. Ферапонт! Стоит, потупясь, и лишь тихо скажет: „Но мы же христиане. Как можно не доверять людям?“ Он был человеком не от мира сего и такой чистоты, как хрустальный. Он жил по законам Евангелия, а это мученичество в наш век».
Разумеется, оформить накладную задним числом — это непорядок. Но, может, потому и появляются среди нас такие люди, как о. Ферапонт, чтобы напомнить об ином порядке: всего век назад в нашем отечестве купцы заключали многомиллионные сделки без всяких бумаг, но на доверии православных друг к другу. И страшная угроза: «Я тебя в порошок сотру» — означала вот что. Купец записывал долг мелом где-то на притолоке. И если случался злостный обман, то имя должника «стирали в порошок». То есть просто стирали запись, уже не требуя возвращения долга и предавая обманщика Божиему Суду. Когда-то больше всего боялись греха и Божиего Суда.
(Нина Павлова "Пасха Красная")
Когда инока Ферапонта поставили по послушанию на склад, один человек сказал: «Ох, и намучаетесь вы с о. Ферапонтом. Он же из прошлого века сбежал!» Сперва никто ничего не понял, но кое-что прояснилось потом.
Пока монастырь был маленький, со склада выдавали по единому слову: «Отец эконом благословил». Но монастырь разросся, и как раз в ту пору ввели новый порядок. Теперь, чтобы получать что-то со склада, надо было выписать накладную. Накладные были тогда непривычны, и кто-то пробовал хитрить, доказывая, что если ему не выдать немедленно, скажем, гвозди, то вся работа из-за «бюрократии» встанет. Инок Трофим, тоже работавший по послушанию на складе, поступал в таких случаях просто — весело бежал в бухгалтерию и, оформив накладную, тут же выдавал необходимое. Инок Ферапонт сначала выдавал, а потом шел в бухгалтерию за накладной. Ничего никогда у него со склада не пропало, но в бухгалтерии происходили «сцены».
Бухгалтер Лидия вспоминает: «Начнешь ему пенять, что сначала надо выписать, а потом выдавать, а у самой сердце переворачивается. Как же переживал о. Ферапонт! Стоит, потупясь, и лишь тихо скажет: „Но мы же христиане. Как можно не доверять людям?“ Он был человеком не от мира сего и такой чистоты, как хрустальный. Он жил по законам Евангелия, а это мученичество в наш век».
Разумеется, оформить накладную задним числом — это непорядок. Но, может, потому и появляются среди нас такие люди, как о. Ферапонт, чтобы напомнить об ином порядке: всего век назад в нашем отечестве купцы заключали многомиллионные сделки без всяких бумаг, но на доверии православных друг к другу. И страшная угроза: «Я тебя в порошок сотру» — означала вот что. Купец записывал долг мелом где-то на притолоке. И если случался злостный обман, то имя должника «стирали в порошок». То есть просто стирали запись, уже не требуя возвращения долга и предавая обманщика Божиему Суду. Когда-то больше всего боялись греха и Божиего Суда.
(Нина Павлова "Пасха Красная")
"I will erase you in powder"
When the monk Ferapont was obediently put into the warehouse, one person said: “Oh, and you are tormented with Fr. Ferapontom. He escaped from the last century! ”At first, no one understood anything, but something cleared up later.
While the monastery was small, they were given out from the warehouse according to a single word: "Father blessed the house-keeper." But the monastery grew, and just at that time a new order was introduced. Now, in order to receive something from the warehouse, it was necessary to write out an invoice. The invoices were then unusual, and someone tried to trick, proving that if he wasn’t immediately given, say, nails, then all the work because of the “bureaucracy” would get up. The monk Trofim, who also worked in obedience at the warehouse, acted in such cases simply - he ran cheerfully to the accounts department and, having drawn up an invoice, immediately issued the necessary information. The monk Ferapont first gave out, and then went to the accounting department for the invoice. Nothing was ever lost from his warehouse, but in the bookkeeping there were “scenes”.
The accountant Lydia recalls: “You will start to blame him for what should be written out first, and then issued, and at the very heart his heart turns. How worried about. Ferapont! He stands looking down and only quietly says: “But we are Christians. How can one not trust people? “He was not a man of this world and of such purity as crystal. He lived according to the laws of the gospel, and this is martyrdom in our age. ”
Of course, backdating an invoice is a mess. But maybe that’s why people like Fr. appear among us. Ferapont, to recall a different order: just a century ago, in our country, merchants concluded multimillion-dollar transactions without any papers, but on the trust of the Orthodox to each other. And the terrible threat: “I will erase you into powder” - that meant this. The merchant wrote down the debt in chalk somewhere on the lintel. And if there was a malicious fraud, then the name of the debtor was "washed to powder." That is, they simply erased the record, no longer demanding the return of the debt and betraying the deceiver to God's Judgment. At one time, they were most afraid of sin and God's judgment.
(Nina Pavlova "Easter Red")
When the monk Ferapont was obediently put into the warehouse, one person said: “Oh, and you are tormented with Fr. Ferapontom. He escaped from the last century! ”At first, no one understood anything, but something cleared up later.
While the monastery was small, they were given out from the warehouse according to a single word: "Father blessed the house-keeper." But the monastery grew, and just at that time a new order was introduced. Now, in order to receive something from the warehouse, it was necessary to write out an invoice. The invoices were then unusual, and someone tried to trick, proving that if he wasn’t immediately given, say, nails, then all the work because of the “bureaucracy” would get up. The monk Trofim, who also worked in obedience at the warehouse, acted in such cases simply - he ran cheerfully to the accounts department and, having drawn up an invoice, immediately issued the necessary information. The monk Ferapont first gave out, and then went to the accounting department for the invoice. Nothing was ever lost from his warehouse, but in the bookkeeping there were “scenes”.
The accountant Lydia recalls: “You will start to blame him for what should be written out first, and then issued, and at the very heart his heart turns. How worried about. Ferapont! He stands looking down and only quietly says: “But we are Christians. How can one not trust people? “He was not a man of this world and of such purity as crystal. He lived according to the laws of the gospel, and this is martyrdom in our age. ”
Of course, backdating an invoice is a mess. But maybe that’s why people like Fr. appear among us. Ferapont, to recall a different order: just a century ago, in our country, merchants concluded multimillion-dollar transactions without any papers, but on the trust of the Orthodox to each other. And the terrible threat: “I will erase you into powder” - that meant this. The merchant wrote down the debt in chalk somewhere on the lintel. And if there was a malicious fraud, then the name of the debtor was "washed to powder." That is, they simply erased the record, no longer demanding the return of the debt and betraying the deceiver to God's Judgment. At one time, they were most afraid of sin and God's judgment.
(Nina Pavlova "Easter Red")
У записи 6 лайков,
0 репостов,
161 просмотров.
0 репостов,
161 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко