Любящий Бога не может не любить и всякого человека как самого себя, хотя не благоволит к страстям тех, кои еще не очистились. Почему – когда видит их обращение и исправление, радуется радостью безмерною и неизреченною.
Видящий в сердце своем след ненависти к какому-либо человеку, за какое либо падение, совершенно чужд любви к Богу. Ибо любовь к Богу никак не терпит ненависти к человеку.
Кто, попечение о плоти простирая до похотей, за что-либо временное злопамятствует на ближнего: тот служит твари паче Творца.
Как Бог, по естеству благий и бесстрастный, хотя всех равно любит, как Свои создания, но добродетельного прославляет, как родственного Ему и нравом, а порочного милует по благости Своей, и, наказуя в веке сем, обращает его: так и человек благомыслящий и нестрастный любит равно всех человеков, – добродетельного по естеству, и за благое расположение воли, а порочного, как по естеству, так еще из сострадания милуя его, как несмысленного и во тьме ходящего.
Когда ты оскорблен кем-нибудь, или в чем уничижен; берегись помыслов гнева, дабы они, по причине этого оскорбления отлучив тебя от любви, не переселили в область ненависти.
Когда тяжко тебе от укоризны или бесчестия: то знай, что ты великую получил от того пользу, ибо через уничижение промыслительно изгнано из тебя тщеславие.
Как воспоминание об огне не согревает тела: так вера без любви не производит в душе света ведения.
Прп. Максим Исповедник "Главы о любви"
Видящий в сердце своем след ненависти к какому-либо человеку, за какое либо падение, совершенно чужд любви к Богу. Ибо любовь к Богу никак не терпит ненависти к человеку.
Кто, попечение о плоти простирая до похотей, за что-либо временное злопамятствует на ближнего: тот служит твари паче Творца.
Как Бог, по естеству благий и бесстрастный, хотя всех равно любит, как Свои создания, но добродетельного прославляет, как родственного Ему и нравом, а порочного милует по благости Своей, и, наказуя в веке сем, обращает его: так и человек благомыслящий и нестрастный любит равно всех человеков, – добродетельного по естеству, и за благое расположение воли, а порочного, как по естеству, так еще из сострадания милуя его, как несмысленного и во тьме ходящего.
Когда ты оскорблен кем-нибудь, или в чем уничижен; берегись помыслов гнева, дабы они, по причине этого оскорбления отлучив тебя от любви, не переселили в область ненависти.
Когда тяжко тебе от укоризны или бесчестия: то знай, что ты великую получил от того пользу, ибо через уничижение промыслительно изгнано из тебя тщеславие.
Как воспоминание об огне не согревает тела: так вера без любви не производит в душе света ведения.
Прп. Максим Исповедник "Главы о любви"
A lover of God cannot but love every man as himself, although he does not favor the passions of those who have not yet been purified. Why - when he sees their conversion and correction, he rejoices in immense and indescribable joy.
He who sees in his heart a trace of hatred for a person for any kind of fall is completely alien to love of God. For the love of God does not endure hatred of man.
Who, taking care of the flesh, stretching to lusts, for something temporary grudge against his neighbor: he serves the creature more than the Creator.
Like God, who by nature is good and dispassionate, although he loves everyone equally, as He creates, but glorifies the virtuous, as kindred to Him and temper, and merciless by His goodness, and punishing him in this age, turns him around: so is the man who is benevolent and the non-passionate loves all people equally, virtuous by nature, and for the good disposition of the will, and vicious, both by nature and out of compassion, having mercy on him, as meaningless and in darkness walking.
When you are offended by someone, or in what you are humiliated; beware of the thoughts of anger, so that, because of this insult, excommunicating you from love, they will not be relocated to the area of hatred.
When it is hard for you from reproach or dishonor: then know that you have benefited greatly from this, because through humiliation, conceit has been providentially expelled from you.
Just as the memory of fire does not warm the body: so faith without love does not produce knowledge light in the soul.
Pr Maxim the Confessor of the "Heads of Love"
He who sees in his heart a trace of hatred for a person for any kind of fall is completely alien to love of God. For the love of God does not endure hatred of man.
Who, taking care of the flesh, stretching to lusts, for something temporary grudge against his neighbor: he serves the creature more than the Creator.
Like God, who by nature is good and dispassionate, although he loves everyone equally, as He creates, but glorifies the virtuous, as kindred to Him and temper, and merciless by His goodness, and punishing him in this age, turns him around: so is the man who is benevolent and the non-passionate loves all people equally, virtuous by nature, and for the good disposition of the will, and vicious, both by nature and out of compassion, having mercy on him, as meaningless and in darkness walking.
When you are offended by someone, or in what you are humiliated; beware of the thoughts of anger, so that, because of this insult, excommunicating you from love, they will not be relocated to the area of hatred.
When it is hard for you from reproach or dishonor: then know that you have benefited greatly from this, because through humiliation, conceit has been providentially expelled from you.
Just as the memory of fire does not warm the body: so faith without love does not produce knowledge light in the soul.
Pr Maxim the Confessor of the "Heads of Love"
У записи 8 лайков,
2 репостов,
455 просмотров.
2 репостов,
455 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко