Чиста душа, освободившаяся от страстей, и непрестанно возвеселяемая Божественною любовью.
Бесстрастие есть мирное состояние души, в котором она неудободвижна на зло.
Кто тщанием своим стяжал плоды любви: тот не отлагается от нее, хотя бы претерпевал тысячи зол. В сем да удостоверит тебя ученик Христов Стефан, и подобные ему, и Сам Христос, за убийц Своих молившийся Отцу, и просивший им у Него прощения, как по неведению творящим то (Лк. 23.34).
Ежели свойство любви есть долготерпеть и милосердовать (1 Кор. 13, 4): то, очевидно, что гневающийся и злобствующий чужд любви, Но чуждый любви, чужд Бога: поелику Бог есть любовь (1 Ин. 4, 8).
Не говорите, что вы есте храм Божий, говорит Божественный Иеремия (7, 4). Не говори и ты: одна вера в Господа нашего Иисуса Христа может спасти меня, ибо это невозможно, если не стяжаешь и любви к Нему, делами свидетельствуемой. Что же касается до голой веры: то и бесы веруют и трепещут (Иак. 2, 19).
Не растлевай плоти твоей срамными делами; не оскверняй души помыслами злыми: и мир Божий снидет на тебя принося с собою любовь.
Боящийся Господа имеет смиренномудрие всегдашним своим собеседником, и по его напоминаниям восходит к любви и благодарению Бога. Он, воспоминая первое свое житие по духу мира, свои разнообразные прегрешения, случившиеся с ним от юности искушения, и то, как Господь от всех их избавил его, и от жизни страстной перевел к жизни по Богу, со страхом восприемлет и любовь; и непрестанно с глубоким смиренномудрием благодарит Бога, благодетеля и правителя жизни нашей.
Не оскверняй ума твоего удержанием в себе помыслов похоти и гнева, дабы, отпадши от чистой молитвы, не впасть в дух уныния.
Ум тогда лишается дерзновения к Богу, когда бывает собеседником с помыслами злыми и нечистыми.
Если желаешь не отпасть от любви Божественной; то ни брата своего не допусти уснуть в огорчении на тебя, ни сам не усни в огорчении на него: но иди, примирися с братом твоим, и, возвратясь (Матф. 5, 24) с чистою совестью, принеси Христу дар любви в прилежной молитве.
Не предавай слуха твоего языку клеветника, ниже языка твоего слуху любящего злоречие, с удовольствием говоря, или слушая речи против ближнего: да не отпадешь от любви Божественной, и окажешься чуждым вечной жизни.
Аз же глаголю вам, говорит Господь, любите враги ваша, добро творите ненавидящим вас, молитеся за творящих вам напасть (Мат. 5, 44). Для чего заповедал Он сие? – Для того, чтобы освободить тебя от ненависти, огорчения гнева, памятозлобия и сподобить величайшего стяжанья совершенной любви, которой невозможно иметь тому, кто не всех человеков равно любит, по примеру Бога, всех человеков равно любящего, и хотящего всем спастися, и в познание истины приити (1 Тим. 2, 4).
Прп. Максим Исповедник "Главы о любви"
Бесстрастие есть мирное состояние души, в котором она неудободвижна на зло.
Кто тщанием своим стяжал плоды любви: тот не отлагается от нее, хотя бы претерпевал тысячи зол. В сем да удостоверит тебя ученик Христов Стефан, и подобные ему, и Сам Христос, за убийц Своих молившийся Отцу, и просивший им у Него прощения, как по неведению творящим то (Лк. 23.34).
Ежели свойство любви есть долготерпеть и милосердовать (1 Кор. 13, 4): то, очевидно, что гневающийся и злобствующий чужд любви, Но чуждый любви, чужд Бога: поелику Бог есть любовь (1 Ин. 4, 8).
Не говорите, что вы есте храм Божий, говорит Божественный Иеремия (7, 4). Не говори и ты: одна вера в Господа нашего Иисуса Христа может спасти меня, ибо это невозможно, если не стяжаешь и любви к Нему, делами свидетельствуемой. Что же касается до голой веры: то и бесы веруют и трепещут (Иак. 2, 19).
Не растлевай плоти твоей срамными делами; не оскверняй души помыслами злыми: и мир Божий снидет на тебя принося с собою любовь.
Боящийся Господа имеет смиренномудрие всегдашним своим собеседником, и по его напоминаниям восходит к любви и благодарению Бога. Он, воспоминая первое свое житие по духу мира, свои разнообразные прегрешения, случившиеся с ним от юности искушения, и то, как Господь от всех их избавил его, и от жизни страстной перевел к жизни по Богу, со страхом восприемлет и любовь; и непрестанно с глубоким смиренномудрием благодарит Бога, благодетеля и правителя жизни нашей.
Не оскверняй ума твоего удержанием в себе помыслов похоти и гнева, дабы, отпадши от чистой молитвы, не впасть в дух уныния.
Ум тогда лишается дерзновения к Богу, когда бывает собеседником с помыслами злыми и нечистыми.
Если желаешь не отпасть от любви Божественной; то ни брата своего не допусти уснуть в огорчении на тебя, ни сам не усни в огорчении на него: но иди, примирися с братом твоим, и, возвратясь (Матф. 5, 24) с чистою совестью, принеси Христу дар любви в прилежной молитве.
Не предавай слуха твоего языку клеветника, ниже языка твоего слуху любящего злоречие, с удовольствием говоря, или слушая речи против ближнего: да не отпадешь от любви Божественной, и окажешься чуждым вечной жизни.
Аз же глаголю вам, говорит Господь, любите враги ваша, добро творите ненавидящим вас, молитеся за творящих вам напасть (Мат. 5, 44). Для чего заповедал Он сие? – Для того, чтобы освободить тебя от ненависти, огорчения гнева, памятозлобия и сподобить величайшего стяжанья совершенной любви, которой невозможно иметь тому, кто не всех человеков равно любит, по примеру Бога, всех человеков равно любящего, и хотящего всем спастися, и в познание истины приити (1 Тим. 2, 4).
Прп. Максим Исповедник "Главы о любви"
A pure soul, freed from passions, and constantly rejoiced by divine love.
Indifference is a peaceful state of the soul in which it is not serene for evil.
Whoever, with his thoroughness, has acquired the fruits of love: he does not deprive himself of it, even if he has undergone thousands of evils. In this, the disciple of Christ Stephen, and those like him, and Christ Himself, will assure you, praying to the Father for His murderers, and asking them forgiveness from Him, as if by ignorance they are doing it (Luke 23.34).
If the property of love is long-suffering and merciful (1 Cor. 13, 4): then it is obvious that an angry and evil man is a stranger to love, but a stranger to love, a stranger to God: I will say that God is love (1 John 4, 8).
Do not say that you are naturally the temple of God, says Divine Jeremiah (7, 4). Don’t even say: one faith in our Lord Jesus Christ can save me, for this is impossible if you do not acquire love for Him, which is witnessed by deeds. As for bare faith: demons also believe and tremble (James 2, 19).
Do not corrupt your flesh with shameful deeds; do not defile the soul with evil thoughts: and the peace of God will come upon you, bringing love with you.
He who fears the Lord has humble wisdom as his always interlocutor, and according to his reminders he goes back to the love and thanksgiving of God. He, remembering his first life in the spirit of the world, his various sins that happened to him from the youth of temptation, and how the Lord delivered him from all of them and from a passionate life, transferred to life according to God, he will also accept love with fear; and unceasingly with deep humble wisdom thanks God, the benefactor and ruler of our life.
Do not defile your mind by keeping within yourself the thoughts of lust and anger, so that, falling away from pure prayer, do not fall into the spirit of despondency.
The mind then loses its boldness toward God when it happens to be an interlocutor with thoughts evil and unclean.
If you wish not to fall from divine love; then do not let your brother fall asleep in grief at you, nor do you sleep in grief at him: but go, reconcile with your brother, and returning (Matthew 5, 24) with a clear conscience, bring Christ the gift of love in diligent prayer .
Do not betray your tongue to a slanderer who is below your tongue who loves slander, speaking with pleasure, or listening to speeches against one's neighbor: let not you fall away from Divine love, and you will be alien to eternal life.
But I am speaking to you, says the Lord, love your enemies, do good to those who hate you, pray for those who are creating your misfortune (Matthew 5, 44). Why did he command these things? - In order to free you from hatred, grief of anger, memory of malice and to equate the greatest acquisitions of perfect love, which is impossible for someone who doesn’t love all people equally, following the example of God, he loves all people and wants to be saved truths come (1 Tim. 2, 4).
Pr Maxim the Confessor of the "Heads of Love"
Indifference is a peaceful state of the soul in which it is not serene for evil.
Whoever, with his thoroughness, has acquired the fruits of love: he does not deprive himself of it, even if he has undergone thousands of evils. In this, the disciple of Christ Stephen, and those like him, and Christ Himself, will assure you, praying to the Father for His murderers, and asking them forgiveness from Him, as if by ignorance they are doing it (Luke 23.34).
If the property of love is long-suffering and merciful (1 Cor. 13, 4): then it is obvious that an angry and evil man is a stranger to love, but a stranger to love, a stranger to God: I will say that God is love (1 John 4, 8).
Do not say that you are naturally the temple of God, says Divine Jeremiah (7, 4). Don’t even say: one faith in our Lord Jesus Christ can save me, for this is impossible if you do not acquire love for Him, which is witnessed by deeds. As for bare faith: demons also believe and tremble (James 2, 19).
Do not corrupt your flesh with shameful deeds; do not defile the soul with evil thoughts: and the peace of God will come upon you, bringing love with you.
He who fears the Lord has humble wisdom as his always interlocutor, and according to his reminders he goes back to the love and thanksgiving of God. He, remembering his first life in the spirit of the world, his various sins that happened to him from the youth of temptation, and how the Lord delivered him from all of them and from a passionate life, transferred to life according to God, he will also accept love with fear; and unceasingly with deep humble wisdom thanks God, the benefactor and ruler of our life.
Do not defile your mind by keeping within yourself the thoughts of lust and anger, so that, falling away from pure prayer, do not fall into the spirit of despondency.
The mind then loses its boldness toward God when it happens to be an interlocutor with thoughts evil and unclean.
If you wish not to fall from divine love; then do not let your brother fall asleep in grief at you, nor do you sleep in grief at him: but go, reconcile with your brother, and returning (Matthew 5, 24) with a clear conscience, bring Christ the gift of love in diligent prayer .
Do not betray your tongue to a slanderer who is below your tongue who loves slander, speaking with pleasure, or listening to speeches against one's neighbor: let not you fall away from Divine love, and you will be alien to eternal life.
But I am speaking to you, says the Lord, love your enemies, do good to those who hate you, pray for those who are creating your misfortune (Matthew 5, 44). Why did he command these things? - In order to free you from hatred, grief of anger, memory of malice and to equate the greatest acquisitions of perfect love, which is impossible for someone who doesn’t love all people equally, following the example of God, he loves all people and wants to be saved truths come (1 Tim. 2, 4).
Pr Maxim the Confessor of the "Heads of Love"
У записи 12 лайков,
1 репостов,
572 просмотров.
1 репостов,
572 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко