Стоял при кресте возлюбленный ученик Господа. Он смотрел...

Стоял при кресте возлюбленный ученик Господа. Он смотрел на высоту креста, – в непостижимой любви добровольной Жертвы созерцал Любовь Божественную. Божественная Любовь есть источник Богословия. Она – дар Святого Духа, и Богословие – Дар Святого Духа. Она открыла Апостолам таинственное значение искупления. Ибо любовь Христова объемлет нас, благовествует ученик и посланник Христов, рассуждающих так: если один умер за всех, то все умерли (2 Кор. 5, 14). По бесконечной любви, которую Господь имеет к человечеству и которую способен иметь один Господь, на кресте пострадало в лице Господа и умерло в лице Господа все человечество. Если же человечество пострадало в Нем, то и оправдалось в Нем; если умерло в Нем, то и оживотворилось в Нем. Смерть Господа соделалась источником жизни.

Внезапно раздался с креста глас распятого Господа к Приснодеве: Жено! Се, Сын Твой; потом глас к возлюбленному ученику: Се, Матерь твоя. Уничтожая на древе крестном грех праотцев, совершенный ими при древе райском, рождая человечество в новую жизнь животворною смертью, Господь вступает в права Родоначальника человеческого, и объявляет Свою по человечеству Матерь материю ученика и всех учеников своих, христианского племени. Ветхий Адам заменяется Новым Адамом, падшая Ева – непорочною Мариею. Преступлением одного, сказал Апостол, подверглись смерти многие, то тем более благодать Божия и дар по благодати одного Человека, Иисуса Христа, преизбыточествуют для многих (Рим. 5, 15). При посредстве Господа нашего Иисуса Христа излиты на род человеческий благодеяния безчисленные и неизреченные: совершено не только искупление человеков, совершено усыновление их Богу.

Святитель Игнатий (Брянчанинов)
The beloved disciple of the Lord stood at the cross. He looked at the height of the cross, - in the incomprehensible love of a voluntary Sacrifice contemplated Divine Love. Divine Love is the source of Divinity. She is the gift of the Holy Spirit, and Divinity is the Gift of the Holy Spirit. She revealed to the Apostles the mysterious meaning of redemption. For the love of Christ embraces us, the gospel of the disciple and messenger of Christ preaches, reasoning as follows: if one died for all, then all died (2 Cor. 5, 14). By the endless love that the Lord has for humanity and which only the Lord is able to have, on the cross suffered in the person of the Lord and died in the person of the Lord all of humanity. If humanity suffered in Him, then it was justified in Him; if he died in Him, then he quickened himself in Him. The death of the Lord became the source of life.

Suddenly there came from the cross the voice of the crucified Lord to the Ever-Virgin: Wife! Behold thy Son; then a voice to the beloved disciple: Behold, your mother. Destroying the sin of the forefathers on the godfather tree, committed by them under the tree of paradise, giving birth to humanity a new life with a life-giving death, the Lord enters into the rights of the Ancestor of man, and declares His Motherhood the matter of the disciple and all his disciples, the Christian tribe. The Old Adam is replaced by the New Adam, the fallen Eve - by the immaculate Mary. The crime of one, said the Apostle, many underwent death, all the more so the grace of God and the gift by the grace of one Man, Jesus Christ, abound for many (Rom. 5, 15). By the means of our Lord Jesus Christ, innumerable and ineffable ones have been poured out on the human benevolence: not only the atonement of people has been completed, their adoption has been made to God.

Saint Ignatius (Brianchaninov)
У записи 3 лайков,
1 репостов,
211 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко

Понравилось следующим людям