Спрашиваю у хевсура в Шатили о соседях-чеченцах.
Пожилой горец кивает и показывает куда-то на север, за гору - "Там аул Джарего! Митхо! Кисты там живут. То есть жили. Наши соседи. Когда-то у нас даже одна вера была..."
Мой собеседник прав, до второй половины 19 века религиозные обряды хевсур и малхистинцев с майстинцами (это такие специальные вайнахи) были видимо похожи, существовала некая единая религиозная традиция.
Это касается и пограничных ингушских обществ, тесно связаных с архотской Хевсуретией. Известно например, что последний ингушский жрец Элмарз Хаутиев из селения Шоан, до принятия им ислама, ходил на праздники и молитвы к хевсурам.
К чему это я? А к тому , что ошибочно считать чеченцев и ингушей исконными врагами хевсуров. Война и взаимные набеги естественно имели место быть. Тут климат такой, пасмурно в горах. Но война войной, а обед по расписанию.
Были и тесные связи, куначество, побратимство, о которых пишет ещё Зиссерман, которые отмечает и пролетарская журналистка Зинаида Рихтер.
Интересно, что даже фамилии у некоторых хевсуров и вайнахов похожи до такой степени, что не специалист не может их различить. Махаури, Дияури, Кистаури, Хаяури, Сигаури, Гадамаури, Ферзаули, Маршаули, Арабули, Донаури, Карсамаури... пойди разберись, кто чеченец, ингуш, а кто грузин...
Пожилой горец кивает и показывает куда-то на север, за гору - "Там аул Джарего! Митхо! Кисты там живут. То есть жили. Наши соседи. Когда-то у нас даже одна вера была..."
Мой собеседник прав, до второй половины 19 века религиозные обряды хевсур и малхистинцев с майстинцами (это такие специальные вайнахи) были видимо похожи, существовала некая единая религиозная традиция.
Это касается и пограничных ингушских обществ, тесно связаных с архотской Хевсуретией. Известно например, что последний ингушский жрец Элмарз Хаутиев из селения Шоан, до принятия им ислама, ходил на праздники и молитвы к хевсурам.
К чему это я? А к тому , что ошибочно считать чеченцев и ингушей исконными врагами хевсуров. Война и взаимные набеги естественно имели место быть. Тут климат такой, пасмурно в горах. Но война войной, а обед по расписанию.
Были и тесные связи, куначество, побратимство, о которых пишет ещё Зиссерман, которые отмечает и пролетарская журналистка Зинаида Рихтер.
Интересно, что даже фамилии у некоторых хевсуров и вайнахов похожи до такой степени, что не специалист не может их различить. Махаури, Дияури, Кистаури, Хаяури, Сигаури, Гадамаури, Ферзаули, Маршаули, Арабули, Донаури, Карсамаури... пойди разберись, кто чеченец, ингуш, а кто грузин...
I ask Khevsur in Shatili about Chechen neighbors.
An elderly mountaineer nods and shows somewhere to the north, over the mountain - "There is an aul of Jarego! Mitho! Cysts live there. That is, they lived. Our neighbors. Once we even had one faith ..."
My interlocutor was right; until the second half of the 19th century, the religious rites of Khevsur and Malchistins with the Maystins (these are such special Vainakhs) were apparently similar, there existed a certain unified religious tradition.
This also applies to Ingush border societies, which are closely related to the archean Khevsuretia. It is known, for example, that the last Ingush priest Elmarz Khautiyev from the village of Shoan, before accepting Islam, went for holidays and prayers to the Khevsurs.
Why am I doing this? And the fact that it is a mistake to consider the Chechens and Ingushes as the original enemies of the Khevsurs. War and mutual raids naturally took place to be. Here the climate is overcast in the mountains. But war is war and dinner is on schedule.
There were also close ties, priesthood, fraternity, about which Zisserman also writes, which proletarian journalist Zynaida Richter notes.
Interestingly, even the names of some Khevsurs and Vainakhs are similar to such an extent that no expert can distinguish them. Makhauri, Diyauri, Kistauri, Hayauri, Sigauri, Gadamauri, Ferzauli, Marshauli, Arabuli, Donauri, Karsamauri ... go and figure out who the Chechens are, the Ingush, and who the Georgians are ...
An elderly mountaineer nods and shows somewhere to the north, over the mountain - "There is an aul of Jarego! Mitho! Cysts live there. That is, they lived. Our neighbors. Once we even had one faith ..."
My interlocutor was right; until the second half of the 19th century, the religious rites of Khevsur and Malchistins with the Maystins (these are such special Vainakhs) were apparently similar, there existed a certain unified religious tradition.
This also applies to Ingush border societies, which are closely related to the archean Khevsuretia. It is known, for example, that the last Ingush priest Elmarz Khautiyev from the village of Shoan, before accepting Islam, went for holidays and prayers to the Khevsurs.
Why am I doing this? And the fact that it is a mistake to consider the Chechens and Ingushes as the original enemies of the Khevsurs. War and mutual raids naturally took place to be. Here the climate is overcast in the mountains. But war is war and dinner is on schedule.
There were also close ties, priesthood, fraternity, about which Zisserman also writes, which proletarian journalist Zynaida Richter notes.
Interestingly, even the names of some Khevsurs and Vainakhs are similar to such an extent that no expert can distinguish them. Makhauri, Diyauri, Kistauri, Hayauri, Sigauri, Gadamauri, Ferzauli, Marshauli, Arabuli, Donauri, Karsamauri ... go and figure out who the Chechens are, the Ingush, and who the Georgians are ...
У записи 17 лайков,
1 репостов,
660 просмотров.
1 репостов,
660 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Леонид Ланда