Каюсь, замотался и забыл: вчера, 14 января, исполнилось 75 лет со дня рождения Юкио Мисимы.
С чего бы это могло быть важно - спросит кто-то - он же достаточно сомнительный тип: фанатик, провокатор, гомоэротичный эстет, ультраправый неудачник и самоубийца..
Ну уж не знаю. Для меня лично Мисима - такой же принципиальный self-made man, как и Гумилёв или Хэмингуэй, и уже за это его следует уважать: в отпущенные самому себе сорок пять лет Кимитакэ Хираока прожил несколько жизней, последовательно меняя и преображая себя, став тем самым Юкио Мисимой, и в конечном итоге себя же уничтожив. Пользуясь метафорой Акунина, кажется, Мисима сам возвёл свой Золотой Храм, сам же его и сжёг. Причём - с детства равно одержимый красотой и смертью - постарался это сделать максимально красиво.
В чём-то это совсем не удалось- вспомним нелепый, в общем-то, захват военной базы в Итигая и страшную смерть писателя - в чём-то вышло даже лучше, чем планировалось: скажем, японский театр буто начался именно с постановки "Запретных цветов" Мисимы.
Противоречиво? Возможно, но вся жизнь соткана из противоречий, и здесь я об этом, кажется, уже писал.
С чего бы это могло быть важно - спросит кто-то - он же достаточно сомнительный тип: фанатик, провокатор, гомоэротичный эстет, ультраправый неудачник и самоубийца..
Ну уж не знаю. Для меня лично Мисима - такой же принципиальный self-made man, как и Гумилёв или Хэмингуэй, и уже за это его следует уважать: в отпущенные самому себе сорок пять лет Кимитакэ Хираока прожил несколько жизней, последовательно меняя и преображая себя, став тем самым Юкио Мисимой, и в конечном итоге себя же уничтожив. Пользуясь метафорой Акунина, кажется, Мисима сам возвёл свой Золотой Храм, сам же его и сжёг. Причём - с детства равно одержимый красотой и смертью - постарался это сделать максимально красиво.
В чём-то это совсем не удалось- вспомним нелепый, в общем-то, захват военной базы в Итигая и страшную смерть писателя - в чём-то вышло даже лучше, чем планировалось: скажем, японский театр буто начался именно с постановки "Запретных цветов" Мисимы.
Противоречиво? Возможно, но вся жизнь соткана из противоречий, и здесь я об этом, кажется, уже писал.
I confess, I got bogged down and forgot: yesterday, January 14, marked the 75th anniversary of the birth of Yukio Mishima.
Why would this be important - someone will ask - he is a rather dubious type: fanatic, provocateur, homoerotic esthete, ultra-right loser and suicide.
I don’t know. For me personally, Mishima is the same principled self-made man, like Gumilev or Hemingway, and already for this he should be respected: in his forty-five years, released to himself, Kimitake Hiraoka lived several lives, successively changing and transforming himself, thereby becoming Yukio Mishima, and ultimately destroying himself. Using Akunin's metaphor, it seems that Mishima himself built his Golden Temple, and he himself burned it. And - from childhood, equally obsessed with beauty and death - he tried to do it as beautifully as possible.
In some ways, this was not at all possible - recall the ridiculous, in general, the seizure of the military base in Ichigaya and the terrible death of the writer - in some ways it turned out even better than planned: for example, the Japanese Butoh theater began with the production of Forbidden Flowers "Mishima.
Is it contradictory? Perhaps, but all life is woven of contradictions, and here I seem to have already written about it.
Why would this be important - someone will ask - he is a rather dubious type: fanatic, provocateur, homoerotic esthete, ultra-right loser and suicide.
I don’t know. For me personally, Mishima is the same principled self-made man, like Gumilev or Hemingway, and already for this he should be respected: in his forty-five years, released to himself, Kimitake Hiraoka lived several lives, successively changing and transforming himself, thereby becoming Yukio Mishima, and ultimately destroying himself. Using Akunin's metaphor, it seems that Mishima himself built his Golden Temple, and he himself burned it. And - from childhood, equally obsessed with beauty and death - he tried to do it as beautifully as possible.
In some ways, this was not at all possible - recall the ridiculous, in general, the seizure of the military base in Ichigaya and the terrible death of the writer - in some ways it turned out even better than planned: for example, the Japanese Butoh theater began with the production of Forbidden Flowers "Mishima.
Is it contradictory? Perhaps, but all life is woven of contradictions, and here I seem to have already written about it.
У записи 3 лайков,
0 репостов,
301 просмотров.
0 репостов,
301 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Андрей Репин