О Колобке)
Сказка про колобка всегда казалась мне очень странной.
Казалось бы, смысл её лежит на поверхности: сказка о гордыне, самонадеянности и хвастовстве. Но так ли это в действительности? Ни в одной другой народной сказке главный герой не является отрицательным персонажем. Напротив, он всегда положительный, вызывает в читателе сочувствие и участие. Всякие злые бабки-ёжки и кощеи бессмертные – всегда персонажи второстепенные. А Колобок – такой весёлый, артистичный и славный – неужели отрицательный герой? Разве способен он вызвать в читателе порицание и желание наказать? К тому же, если суть сюжета – наказать гордеца и хвастуна, то «Колобок» – единственная сказка с несчастливым концом, где главный герой не перевоспитывается и не исправляется, а получает сполна!
Кроме того, эта сказка читается обычно совсем малышам, для которых тема гордыни и хвастовства пока неактуальна и непонятна. А в подростковом возрасте, когда могут возникнуть проблемы неадекватной самооценки, неактуален уже «Колобок» =))
Итак. Эта сказка о чём-то совсем другом. Но о чём же? Начну с главного. Колобок – существо совершенно круглое. А круг (а тем более, шар) символизирует полноту, целостность, завершённость и самодостаточность. Именно таков и есть Колобок – ничего не ищет, ни к чему не стремится, ничего не добивается. Катится себе по лесу и радуется жизни и себе самому =)))
Второе, чем это существо радикально отличается от большинства персонажей других сказок – это не человек и не зверь, а предмет исходно неодушевлённый, а именно – хлебобулочное изделие =)) и его истинное, главное предназначение в жизни – послужить кому-то продуктом питания. Колобок рождается как еда и заканчивает свой жизненный путь тоже как еда =))) Плохо ли это? Можно ли считать это наказанием (за гордость)?
Обращает на себя внимание и то, как колобок уходит из дому. В сказке его траектория описана очень подробно: «…с окна на лавку, с лавки на пол, пó полу к двери, прыг через порог — да в сени, из сеней на крыльцо, с крыльца на двор, со двора за ворота, дальше и дальше…» Зачем нужна такая детальность? Почему колобок с окна соскочил сначала внутрь избы, тогда как с окна проще и быстрее было бы сразу наружу? Да потому что Колобок ушёл из дому не как беглый пленник, а как существо свободное))) И далее в сюжете сказки Колобок как бы гордится своим происхождением: «…Я по коробу скребен, / По сусеку метен, / На сметане мешон / Да в масле пряжон, / На окошке стужон. / Я от дедушки ушел, / Я от бабушки ушел…». Почему он не боится быть пойманным бабушкой и дедушкой? Почему не испытывает вину, что ушёл от своих «родителей», при том что они потратили на него последние крохи муки? Быть может, создание Колобка и его уход из дому символизирует взросление детей? Точно так же родители порой тратят на детей последнюю копейку в ущерб себе, чтобы потом отпустить их в мир и ничего не получить взамен.
Итак, если Колобок символизирует зрелую самодостаточную натуру, что тогда может значить его история? В лесу Колобок последовательно встречает Зайца, Волка и Медведя, и каждый из них заявляет: «Я тебя съем». Все трое замечают на своём пути хлебобулочное изделие, но при этом не обращают внимания на его вокальные данные и богатую творческую натуру =)) Быть может, именно поэтому Колобок им и не достался?
И только Лиса оказывается в состоянии оценить всё богатство личности нашего главного героя))) В итоге Колобок всё же оказывается съеденным, как и положено хлебу, но перед этим его многогранная творческая натура оценена по достоинству и сполна)))) Не к этому ли должны стремиться и мы? Каждый человек способен играть в жизни многие роли, выполнять многие функции, и очень важно, чтобы каждая его способность, каждое умение обрели своё место в жизни и в судьбе. Чтобы каждая особенность, уникальная чёрточка воспринималась окружением позитивно и с благодарностью. В противном случае человек чувствует себя в мире ненужным, чужим…
Поэтому желаю вам, дорогие читатели, встретить на своём жизненном пути свою Лису и быть съеденным ею творчески и с аппетитом =))
Конечно, Колобок – это только одна ипостась человеческой натуры. Каждый должен быть также мудрой проницательной Лисой, умеющей подбирать ключики к чужим душам.
Сказка про колобка всегда казалась мне очень странной.
Казалось бы, смысл её лежит на поверхности: сказка о гордыне, самонадеянности и хвастовстве. Но так ли это в действительности? Ни в одной другой народной сказке главный герой не является отрицательным персонажем. Напротив, он всегда положительный, вызывает в читателе сочувствие и участие. Всякие злые бабки-ёжки и кощеи бессмертные – всегда персонажи второстепенные. А Колобок – такой весёлый, артистичный и славный – неужели отрицательный герой? Разве способен он вызвать в читателе порицание и желание наказать? К тому же, если суть сюжета – наказать гордеца и хвастуна, то «Колобок» – единственная сказка с несчастливым концом, где главный герой не перевоспитывается и не исправляется, а получает сполна!
Кроме того, эта сказка читается обычно совсем малышам, для которых тема гордыни и хвастовства пока неактуальна и непонятна. А в подростковом возрасте, когда могут возникнуть проблемы неадекватной самооценки, неактуален уже «Колобок» =))
Итак. Эта сказка о чём-то совсем другом. Но о чём же? Начну с главного. Колобок – существо совершенно круглое. А круг (а тем более, шар) символизирует полноту, целостность, завершённость и самодостаточность. Именно таков и есть Колобок – ничего не ищет, ни к чему не стремится, ничего не добивается. Катится себе по лесу и радуется жизни и себе самому =)))
Второе, чем это существо радикально отличается от большинства персонажей других сказок – это не человек и не зверь, а предмет исходно неодушевлённый, а именно – хлебобулочное изделие =)) и его истинное, главное предназначение в жизни – послужить кому-то продуктом питания. Колобок рождается как еда и заканчивает свой жизненный путь тоже как еда =))) Плохо ли это? Можно ли считать это наказанием (за гордость)?
Обращает на себя внимание и то, как колобок уходит из дому. В сказке его траектория описана очень подробно: «…с окна на лавку, с лавки на пол, пó полу к двери, прыг через порог — да в сени, из сеней на крыльцо, с крыльца на двор, со двора за ворота, дальше и дальше…» Зачем нужна такая детальность? Почему колобок с окна соскочил сначала внутрь избы, тогда как с окна проще и быстрее было бы сразу наружу? Да потому что Колобок ушёл из дому не как беглый пленник, а как существо свободное))) И далее в сюжете сказки Колобок как бы гордится своим происхождением: «…Я по коробу скребен, / По сусеку метен, / На сметане мешон / Да в масле пряжон, / На окошке стужон. / Я от дедушки ушел, / Я от бабушки ушел…». Почему он не боится быть пойманным бабушкой и дедушкой? Почему не испытывает вину, что ушёл от своих «родителей», при том что они потратили на него последние крохи муки? Быть может, создание Колобка и его уход из дому символизирует взросление детей? Точно так же родители порой тратят на детей последнюю копейку в ущерб себе, чтобы потом отпустить их в мир и ничего не получить взамен.
Итак, если Колобок символизирует зрелую самодостаточную натуру, что тогда может значить его история? В лесу Колобок последовательно встречает Зайца, Волка и Медведя, и каждый из них заявляет: «Я тебя съем». Все трое замечают на своём пути хлебобулочное изделие, но при этом не обращают внимания на его вокальные данные и богатую творческую натуру =)) Быть может, именно поэтому Колобок им и не достался?
И только Лиса оказывается в состоянии оценить всё богатство личности нашего главного героя))) В итоге Колобок всё же оказывается съеденным, как и положено хлебу, но перед этим его многогранная творческая натура оценена по достоинству и сполна)))) Не к этому ли должны стремиться и мы? Каждый человек способен играть в жизни многие роли, выполнять многие функции, и очень важно, чтобы каждая его способность, каждое умение обрели своё место в жизни и в судьбе. Чтобы каждая особенность, уникальная чёрточка воспринималась окружением позитивно и с благодарностью. В противном случае человек чувствует себя в мире ненужным, чужим…
Поэтому желаю вам, дорогие читатели, встретить на своём жизненном пути свою Лису и быть съеденным ею творчески и с аппетитом =))
Конечно, Колобок – это только одна ипостась человеческой натуры. Каждый должен быть также мудрой проницательной Лисой, умеющей подбирать ключики к чужим душам.
About Kolobok)
The fairy tale about the kolobok always seemed very strange to me.
It would seem that its meaning lies on the surface: a tale of pride, arrogance and boasting. But is it really so? In no other folk tale is the main character a negative character. On the contrary, it is always positive, evokes sympathy and participation in the reader. Any evil grandmothers-hedgehogs and koshchei immortals are always secondary characters. And Kolobok - so funny, artistic and glorious - is it really a negative hero? Is he capable of causing censure and a desire to punish in the reader? In addition, if the essence of the plot is to punish the proud and braggart, then "Kolobok" is the only fairy tale with an unhappy end, where the main character is not re-educated and not corrected, but gets in full!
In addition, this fairy tale is usually read to very little ones, for whom the topic of pride and boasting is still irrelevant and incomprehensible. And in adolescence, when problems of inadequate self-esteem may arise, "Kolobok" is already irrelevant =))
So. This tale is about something completely different. But what is it about? I'll start with the main thing. Gingerbread man is a completely round creature. And the circle (and even more so, the ball) symbolizes completeness, integrity, completeness and self-sufficiency. This is exactly what Kolobok is - he does not seek anything, does not strive for anything, does not achieve anything. She rolls through the forest and enjoys life and herself =)))
The second thing that makes this creature radically different from most of the characters in other fairy tales is not a person or a beast, but an initially inanimate object, namely, a bakery product =)) and its true, main purpose in life is to serve someone as a food product. A gingerbread man is born as food and ends his life as food =))) Is it bad? Can this be considered a punishment (for pride)?
Attention is drawn to how the bun leaves the house. In the fairy tale, its trajectory is described in great detail: “... from the window to the bench, from the bench to the floor, from the floor to the door, jumped over the threshold - yes into the passage, from the entrance to the porch, from the porch to the courtyard, from the courtyard beyond the gate, further and more ... "Why is such detail needed? Why did the kolobok jump from the window first into the hut, while from the window it would be easier and faster to go straight out? Yes, because Kolobok left home not as a fugitive prisoner, but as a free creature))) And further in the plot of the tale, Kolobok seems to be proud of his origin: “... oil yaron, / There is a cold on the window. / I left my grandfather, / I left my grandmother ... ”. Why isn't he afraid of being caught by his grandparents? Why does he not feel guilty that he left his “parents”, despite the fact that they spent the last crumbs of flour on him? Perhaps the creation of Kolobok and his leaving home symbolizes the growing up of children? In the same way, parents sometimes spend the last kopeck on their children to their own detriment, so that they can later release them into the world and get nothing in return.
So, if Gingerbread Man symbolizes a mature, self-sufficient nature, what then can his story mean? In the forest, Kolobok consistently meets the Hare, Wolf and Bear, and each of them declares: "I will eat you." All three of them notice a bakery product on their way, but at the same time do not pay attention to its vocal abilities and rich creative nature =)) Perhaps that is why they did not get the gingerbread man?
And only the Fox is able to appreciate all the richness of the personality of our protagonist))) As a result, the Kolobok is still eaten, as it should be for bread, but before that, his multifaceted creative nature was appreciated and fully appreciated)))) strive and we? Each person is able to play many roles in life, perform many functions, and it is very important that each of his abilities, each skill, find its place in life and in destiny. So that each feature, a unique line is perceived by the environment positively and with gratitude. Otherwise, a person feels unnecessary in the world, a stranger ...
Therefore, I wish you, dear readers, to meet your Fox on your life path and be eaten by it creatively and with appetite =))
Of course, Kolobok is only one hypostasis of human nature. Everyone should also be a wise and discerning Fox, who knows how to pick up the keys to other people's souls.
The fairy tale about the kolobok always seemed very strange to me.
It would seem that its meaning lies on the surface: a tale of pride, arrogance and boasting. But is it really so? In no other folk tale is the main character a negative character. On the contrary, it is always positive, evokes sympathy and participation in the reader. Any evil grandmothers-hedgehogs and koshchei immortals are always secondary characters. And Kolobok - so funny, artistic and glorious - is it really a negative hero? Is he capable of causing censure and a desire to punish in the reader? In addition, if the essence of the plot is to punish the proud and braggart, then "Kolobok" is the only fairy tale with an unhappy end, where the main character is not re-educated and not corrected, but gets in full!
In addition, this fairy tale is usually read to very little ones, for whom the topic of pride and boasting is still irrelevant and incomprehensible. And in adolescence, when problems of inadequate self-esteem may arise, "Kolobok" is already irrelevant =))
So. This tale is about something completely different. But what is it about? I'll start with the main thing. Gingerbread man is a completely round creature. And the circle (and even more so, the ball) symbolizes completeness, integrity, completeness and self-sufficiency. This is exactly what Kolobok is - he does not seek anything, does not strive for anything, does not achieve anything. She rolls through the forest and enjoys life and herself =)))
The second thing that makes this creature radically different from most of the characters in other fairy tales is not a person or a beast, but an initially inanimate object, namely, a bakery product =)) and its true, main purpose in life is to serve someone as a food product. A gingerbread man is born as food and ends his life as food =))) Is it bad? Can this be considered a punishment (for pride)?
Attention is drawn to how the bun leaves the house. In the fairy tale, its trajectory is described in great detail: “... from the window to the bench, from the bench to the floor, from the floor to the door, jumped over the threshold - yes into the passage, from the entrance to the porch, from the porch to the courtyard, from the courtyard beyond the gate, further and more ... "Why is such detail needed? Why did the kolobok jump from the window first into the hut, while from the window it would be easier and faster to go straight out? Yes, because Kolobok left home not as a fugitive prisoner, but as a free creature))) And further in the plot of the tale, Kolobok seems to be proud of his origin: “... oil yaron, / There is a cold on the window. / I left my grandfather, / I left my grandmother ... ”. Why isn't he afraid of being caught by his grandparents? Why does he not feel guilty that he left his “parents”, despite the fact that they spent the last crumbs of flour on him? Perhaps the creation of Kolobok and his leaving home symbolizes the growing up of children? In the same way, parents sometimes spend the last kopeck on their children to their own detriment, so that they can later release them into the world and get nothing in return.
So, if Gingerbread Man symbolizes a mature, self-sufficient nature, what then can his story mean? In the forest, Kolobok consistently meets the Hare, Wolf and Bear, and each of them declares: "I will eat you." All three of them notice a bakery product on their way, but at the same time do not pay attention to its vocal abilities and rich creative nature =)) Perhaps that is why they did not get the gingerbread man?
And only the Fox is able to appreciate all the richness of the personality of our protagonist))) As a result, the Kolobok is still eaten, as it should be for bread, but before that, his multifaceted creative nature was appreciated and fully appreciated)))) strive and we? Each person is able to play many roles in life, perform many functions, and it is very important that each of his abilities, each skill, find its place in life and in destiny. So that each feature, a unique line is perceived by the environment positively and with gratitude. Otherwise, a person feels unnecessary in the world, a stranger ...
Therefore, I wish you, dear readers, to meet your Fox on your life path and be eaten by it creatively and with appetite =))
Of course, Kolobok is only one hypostasis of human nature. Everyone should also be a wise and discerning Fox, who knows how to pick up the keys to other people's souls.
У записи 6 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Елена Владимирова