В романе Достоевского "Братья Карамазовы" старец Зосима говорит такие слова:
«Любите друг друга, отцы, — учил старец (сколько запомнил потом Алеша). — Любите народ божий. Не святее же мы мирских за то, что сюда пришли и в сих стенах затворились, а, напротив, всякий сюда пришедший, уже тем самым, что пришел сюда, познал про себя, что он хуже всех мирских и всех и вся на земле... И чем долее потом будет жить инок в стенах своих, тем чувствительнее должен и сознавать сие. Ибо в противном случае незачем ему было и приходить сюда. Когда же познает, что не только он хуже всех мирских, но и пред всеми людьми за всех и за вся виноват, за все грехи людские, мировые и единоличные, то тогда лишь цель нашего единения достигнется. Ибо знайте, милые, что каждый единый из нас виновен за всех и за вся на земле несомненно, не только по общей мировой вине, а единолично каждый за всех людей и за всякого человека на сей земле. Сие сознание есть венец пути иноческого, да и всякого на земле человека. Ибо иноки не иные суть человеки, а лишь только такие, какими и всем на земле людям быть надлежало бы. Тогда лишь и умилилось бы сердце наше в любовь бесконечную, вселенскую, не знающую насыщения. Тогда каждый из вас будет в силах весь мир любовию приобрести и слезами своими мировые грехи омыть... Всяк ходи около сердца своего, всяк себе исповедайся неустанно. Греха своего не бойтесь, даже и сознав его, лишь бы покаяние было, но условий с богом не делайте. Паки говорю — не гордитесь. Не гордитесь пред малыми, не гордитесь и пред великими. Не ненавидьте и отвергающих вас, позорящих вас, поносящих вас и на вас клевещущих. Не ненавидьте атеистов, злоучителей, материалистов, даже злых из них, не токмо добрых, ибо и из них много добрых, наипаче в наше время. Поминайте их на молитве тако: спаси всех, господи, за кого некому помолиться, спаси и тех, кто не хочет тебе молиться. И прибавьте тут же: не по гордости моей молю о сем, господи, ибо и сам мерзок есмь паче всех и вся... Народ божий любите, не отдавайте стада отбивать пришельцам, ибо если заснете в лени и в брезгливой гордости вашей, а пуще в корыстолюбии, то придут со всех стран и отобьют у вас стадо ваше. Толкуйте народу Евангелие неустанно... Не лихоимствуйте... Сребра и золота не любите, не держите... Веруйте и знамя держите. Высоко возносите его...»
«Любите друг друга, отцы, — учил старец (сколько запомнил потом Алеша). — Любите народ божий. Не святее же мы мирских за то, что сюда пришли и в сих стенах затворились, а, напротив, всякий сюда пришедший, уже тем самым, что пришел сюда, познал про себя, что он хуже всех мирских и всех и вся на земле... И чем долее потом будет жить инок в стенах своих, тем чувствительнее должен и сознавать сие. Ибо в противном случае незачем ему было и приходить сюда. Когда же познает, что не только он хуже всех мирских, но и пред всеми людьми за всех и за вся виноват, за все грехи людские, мировые и единоличные, то тогда лишь цель нашего единения достигнется. Ибо знайте, милые, что каждый единый из нас виновен за всех и за вся на земле несомненно, не только по общей мировой вине, а единолично каждый за всех людей и за всякого человека на сей земле. Сие сознание есть венец пути иноческого, да и всякого на земле человека. Ибо иноки не иные суть человеки, а лишь только такие, какими и всем на земле людям быть надлежало бы. Тогда лишь и умилилось бы сердце наше в любовь бесконечную, вселенскую, не знающую насыщения. Тогда каждый из вас будет в силах весь мир любовию приобрести и слезами своими мировые грехи омыть... Всяк ходи около сердца своего, всяк себе исповедайся неустанно. Греха своего не бойтесь, даже и сознав его, лишь бы покаяние было, но условий с богом не делайте. Паки говорю — не гордитесь. Не гордитесь пред малыми, не гордитесь и пред великими. Не ненавидьте и отвергающих вас, позорящих вас, поносящих вас и на вас клевещущих. Не ненавидьте атеистов, злоучителей, материалистов, даже злых из них, не токмо добрых, ибо и из них много добрых, наипаче в наше время. Поминайте их на молитве тако: спаси всех, господи, за кого некому помолиться, спаси и тех, кто не хочет тебе молиться. И прибавьте тут же: не по гордости моей молю о сем, господи, ибо и сам мерзок есмь паче всех и вся... Народ божий любите, не отдавайте стада отбивать пришельцам, ибо если заснете в лени и в брезгливой гордости вашей, а пуще в корыстолюбии, то придут со всех стран и отобьют у вас стадо ваше. Толкуйте народу Евангелие неустанно... Не лихоимствуйте... Сребра и золота не любите, не держите... Веруйте и знамя держите. Высоко возносите его...»
In Dostoevsky's novel The Brothers Karamazov, Elder Zosima says:
“Love each other, fathers,” the elder taught (how much Alyosha remembered later). - Love the people of God. We are not holier than the worldly because we came here and shut ourselves up within these walls, but, on the contrary, everyone who came here, already by the very same thing that came here, knew within himself that he is worse than all the worldly and everyone and everything on earth ... And the longer the monk will then live within his walls, the more sensitively must he be aware of this. For otherwise there was no need for him to come here. When he realizes that not only he is worse than all the worldly, but before all people he is guilty for everyone and for everything, for all human, world and individual sins, then only the goal of our unity will be achieved. For know, dear ones, that each one of us is guilty for everyone and for everything on earth, undoubtedly, not only through the common world fault, but individually for all people and for every person on this earth. This consciousness is the crown of the path of a monk, and of every person on earth. For monks are not other people, but only such as all people on earth should be. Then only our heart would be touched by an infinite love, universal, not knowing saturation. Then each of you will be able to acquire the whole world with love and wash away the world's sins with your tears ... Everyone walk near his heart, everyone confess to yourself tirelessly. Do not be afraid of your sin, even knowing it, if only there is repentance, but do not make conditions with God. Paky say don't be proud. Do not be proud of the small, do not be proud of the great. Do not hate those who reject you, dishonor you, revile you and slander you. Do not hate atheists, malefactors, materialists, even the evil ones, not only the good ones, for there are many good ones out of them, especially in our time. Remember them in the taco prayer: save everyone, Lord, for whom there is no one to pray, save those who do not want to pray to you. And add right there: it is not my pride that I pray about this, Lord, for I myself am an abomination more than anyone and everything ... Love the people of God, do not give the flock to the strangers, for if you fall asleep in laziness and in your squeamish pride, but more covetousness, they will come from all countries and take your flock from you. Interpret the Gospel to the people tirelessly ... Do not covet ... Silver and gold do not love, do not hold ... Believe and hold the banner. Exalt him high ... "
“Love each other, fathers,” the elder taught (how much Alyosha remembered later). - Love the people of God. We are not holier than the worldly because we came here and shut ourselves up within these walls, but, on the contrary, everyone who came here, already by the very same thing that came here, knew within himself that he is worse than all the worldly and everyone and everything on earth ... And the longer the monk will then live within his walls, the more sensitively must he be aware of this. For otherwise there was no need for him to come here. When he realizes that not only he is worse than all the worldly, but before all people he is guilty for everyone and for everything, for all human, world and individual sins, then only the goal of our unity will be achieved. For know, dear ones, that each one of us is guilty for everyone and for everything on earth, undoubtedly, not only through the common world fault, but individually for all people and for every person on this earth. This consciousness is the crown of the path of a monk, and of every person on earth. For monks are not other people, but only such as all people on earth should be. Then only our heart would be touched by an infinite love, universal, not knowing saturation. Then each of you will be able to acquire the whole world with love and wash away the world's sins with your tears ... Everyone walk near his heart, everyone confess to yourself tirelessly. Do not be afraid of your sin, even knowing it, if only there is repentance, but do not make conditions with God. Paky say don't be proud. Do not be proud of the small, do not be proud of the great. Do not hate those who reject you, dishonor you, revile you and slander you. Do not hate atheists, malefactors, materialists, even the evil ones, not only the good ones, for there are many good ones out of them, especially in our time. Remember them in the taco prayer: save everyone, Lord, for whom there is no one to pray, save those who do not want to pray to you. And add right there: it is not my pride that I pray about this, Lord, for I myself am an abomination more than anyone and everything ... Love the people of God, do not give the flock to the strangers, for if you fall asleep in laziness and in your squeamish pride, but more covetousness, they will come from all countries and take your flock from you. Interpret the Gospel to the people tirelessly ... Do not covet ... Silver and gold do not love, do not hold ... Believe and hold the banner. Exalt him high ... "
У записи 53 лайков,
8 репостов.
8 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Сергей Григорян