РАДОСТЬ СТРАДАНИЯ
... слова радость и страдание, как выясняется, являются однокорневыми, где буква «Т» есть подобие Креста. И в этом, только вдумайтесь, заложен величайший смысл.
Чтобы мы с вами имели в сердце своем самую великую радость, радость воскрешения распятого Христа и нашего чаемого, по Его несказанному милосердию, будущего воскрешения (а как же иначе, тогда и впрямь, по слову Апостола, «тщетна и вера ваша» - 1 Кор. 15,14), — для этого Господь должен был пострадать на Кресте. Какое же утешение несут эти слова всем нам: тебе сегодня радостно — это очень хорошо, но не забывай — Чьим страданием куплена твоя радость. Тебе сейчас трудно, ты страдаешь? Потерпи, родной, потерпи, как терпел Он — и тогда страдание твое обернется радостью. И все это: и страдание, и радость — соткано воедино вкруг Креста, немыслимо без несения Креста.
А потому закономерно, что слово счастье почти не встречается в церковном обиходе: слышится в нем что-то сиюминутное, скоротечное — то, что сейчас есть. Хотя если заглянем в «Словарь» Даля, то обнаружим версии: со-частье- доля, пай, а также случайность, желанная неожиданность, удача; а еще:благоденствие, благополучие, земное блаженство, желанная насущная жизнь, без горя, смут, тревоги; покой и довольство; вообще, все желанное, все то, что покоит и доволит человека, по убеждениям, вкусам и привычкам его.
Мы же припомним, сколько любимых нами икон содержат в себе емкое слово радость: «Нечаянная радость», «Трех радостей», «Всех скорбящих радость»… «Радуйся, Радосте наша!..» - поем мы в умилении Богородице нашей. Радостью буквально преизобилуют Священное Писание, церковные службы, акафисты святым. В той или иной форме понятие это встречается на его страницах около восьми сотен раз, в то время как счастье - всего лишь 12. Вот и Господь, беседуя с учениками, предваряет заповедь о любви словами: «Сие сказал Я вам, да радость Моя в вас пребудет и радость ваша будет совершенна» (Ин. 15,11). Придет черед — и святой апостол Иоанн Богослов вторит словам Божественного Учителя: «И сие пишем вам, чтобы радость ваша была совершенна» (1 Ин. 1, 4). «Се бо явися Христом радость всему миру!» - слышим мы в Пасхальном песнопении. Именно радость, а не счастье.
Радостью-радугой окрасилась лазурная небесная твердь за много тысячелетий до Рождества Христа, знаменуя собою великое прощение рода человеческого, дарованного Ною и его потомству как обетование того,что не будет больше гибельного потопа. И это была истинная победа - то, что приходит по беде, по ее окончании.
Василий Ирзабеков.
"ТАЙНА РУССКОГО СЛОВА. Заметки нерусского человека. Глава 8.1. Радость страдания", отрывок
http://www.pravomyslie.ru/?p=3474
... слова радость и страдание, как выясняется, являются однокорневыми, где буква «Т» есть подобие Креста. И в этом, только вдумайтесь, заложен величайший смысл.
Чтобы мы с вами имели в сердце своем самую великую радость, радость воскрешения распятого Христа и нашего чаемого, по Его несказанному милосердию, будущего воскрешения (а как же иначе, тогда и впрямь, по слову Апостола, «тщетна и вера ваша» - 1 Кор. 15,14), — для этого Господь должен был пострадать на Кресте. Какое же утешение несут эти слова всем нам: тебе сегодня радостно — это очень хорошо, но не забывай — Чьим страданием куплена твоя радость. Тебе сейчас трудно, ты страдаешь? Потерпи, родной, потерпи, как терпел Он — и тогда страдание твое обернется радостью. И все это: и страдание, и радость — соткано воедино вкруг Креста, немыслимо без несения Креста.
А потому закономерно, что слово счастье почти не встречается в церковном обиходе: слышится в нем что-то сиюминутное, скоротечное — то, что сейчас есть. Хотя если заглянем в «Словарь» Даля, то обнаружим версии: со-частье- доля, пай, а также случайность, желанная неожиданность, удача; а еще:благоденствие, благополучие, земное блаженство, желанная насущная жизнь, без горя, смут, тревоги; покой и довольство; вообще, все желанное, все то, что покоит и доволит человека, по убеждениям, вкусам и привычкам его.
Мы же припомним, сколько любимых нами икон содержат в себе емкое слово радость: «Нечаянная радость», «Трех радостей», «Всех скорбящих радость»… «Радуйся, Радосте наша!..» - поем мы в умилении Богородице нашей. Радостью буквально преизобилуют Священное Писание, церковные службы, акафисты святым. В той или иной форме понятие это встречается на его страницах около восьми сотен раз, в то время как счастье - всего лишь 12. Вот и Господь, беседуя с учениками, предваряет заповедь о любви словами: «Сие сказал Я вам, да радость Моя в вас пребудет и радость ваша будет совершенна» (Ин. 15,11). Придет черед — и святой апостол Иоанн Богослов вторит словам Божественного Учителя: «И сие пишем вам, чтобы радость ваша была совершенна» (1 Ин. 1, 4). «Се бо явися Христом радость всему миру!» - слышим мы в Пасхальном песнопении. Именно радость, а не счастье.
Радостью-радугой окрасилась лазурная небесная твердь за много тысячелетий до Рождества Христа, знаменуя собою великое прощение рода человеческого, дарованного Ною и его потомству как обетование того,что не будет больше гибельного потопа. И это была истинная победа - то, что приходит по беде, по ее окончании.
Василий Ирзабеков.
"ТАЙНА РУССКОГО СЛОВА. Заметки нерусского человека. Глава 8.1. Радость страдания", отрывок
http://www.pravomyslie.ru/?p=3474
THE JOY OF SUFFERING
... the words joy and suffering, as it turns out, are single-root, where the letter "T" is a likeness of the Cross. And this, just think, has the greatest meaning.
So that you and I have in our hearts the greatest joy, the joy of the resurrection of the crucified Christ and our long-awaited, according to His unspeakable mercy, future resurrection (and how could it be otherwise, then indeed, according to the Apostle, “your faith is also in vain” - 1 Cor. 15,14) - for this the Lord had to suffer on the Cross. What a consolation these words bring to all of us: today you are happy - this is very good, but do not forget - Whose suffering bought your joy. Is it difficult for you now, are you suffering? Be patient, dear, be patient, as He endured - and then your suffering will turn into joy. And all this: both suffering and joy - are woven together around the Cross, unthinkable without bearing the Cross.
Therefore, it is natural that the word happiness is almost never found in church use: you hear in it something momentary, fleeting - what is now. Although if we look into Dahl's Dictionary, we will find the following versions: co-part - share, share, as well as chance, desired surprise, luck; and also: prosperity, well-being, earthly bliss, the desired daily life, without grief, confusion, anxiety; peace and contentment; in general, everything that is desirable, everything that rests and satisfies a person, according to his convictions, tastes and habits.
We will remember how many of our favorite icons contain the capacious word joy: “Unexpected joy”, “Three joys”, “Joy of all who sorrow” ... “Rejoice, our joy! ..” - we sing in emotion to our Mother of God. The Holy Scriptures, church services, akathists to the saints literally abound with joy. In one form or another, this concept occurs on its pages about eight hundred times, while happiness is only 12. So the Lord, talking with his disciples, precedes the commandment of love with the words: “I have said this to you, and My joy in you will remain and your joy will be complete ”(John 15:11). The time will come - and the holy Apostle John the Theologian echoes the words of the Divine Teacher: "And this we write to you, that your joy may be complete" (1 John 1: 4). "Behold, the joy of the whole world is Christ!" - we hear in the Easter song. It is joy, not happiness.
The azure heavenly firmament was colored with rainbow joy many millennia before the birth of Christ, signifying the great forgiveness of the human race, given to Noah and his posterity as a promise that there will be no more fatal flood. And it was a true victory - something that comes after a disaster, at its end.
Vasily Irzabekov.
"THE MYSTERY OF THE RUSSIAN WORD. Notes of a non-Russian person. Chapter 8.1. The joy of suffering", excerpt
http://www.pravomyslie.ru/?p=3474
... the words joy and suffering, as it turns out, are single-root, where the letter "T" is a likeness of the Cross. And this, just think, has the greatest meaning.
So that you and I have in our hearts the greatest joy, the joy of the resurrection of the crucified Christ and our long-awaited, according to His unspeakable mercy, future resurrection (and how could it be otherwise, then indeed, according to the Apostle, “your faith is also in vain” - 1 Cor. 15,14) - for this the Lord had to suffer on the Cross. What a consolation these words bring to all of us: today you are happy - this is very good, but do not forget - Whose suffering bought your joy. Is it difficult for you now, are you suffering? Be patient, dear, be patient, as He endured - and then your suffering will turn into joy. And all this: both suffering and joy - are woven together around the Cross, unthinkable without bearing the Cross.
Therefore, it is natural that the word happiness is almost never found in church use: you hear in it something momentary, fleeting - what is now. Although if we look into Dahl's Dictionary, we will find the following versions: co-part - share, share, as well as chance, desired surprise, luck; and also: prosperity, well-being, earthly bliss, the desired daily life, without grief, confusion, anxiety; peace and contentment; in general, everything that is desirable, everything that rests and satisfies a person, according to his convictions, tastes and habits.
We will remember how many of our favorite icons contain the capacious word joy: “Unexpected joy”, “Three joys”, “Joy of all who sorrow” ... “Rejoice, our joy! ..” - we sing in emotion to our Mother of God. The Holy Scriptures, church services, akathists to the saints literally abound with joy. In one form or another, this concept occurs on its pages about eight hundred times, while happiness is only 12. So the Lord, talking with his disciples, precedes the commandment of love with the words: “I have said this to you, and My joy in you will remain and your joy will be complete ”(John 15:11). The time will come - and the holy Apostle John the Theologian echoes the words of the Divine Teacher: "And this we write to you, that your joy may be complete" (1 John 1: 4). "Behold, the joy of the whole world is Christ!" - we hear in the Easter song. It is joy, not happiness.
The azure heavenly firmament was colored with rainbow joy many millennia before the birth of Christ, signifying the great forgiveness of the human race, given to Noah and his posterity as a promise that there will be no more fatal flood. And it was a true victory - something that comes after a disaster, at its end.
Vasily Irzabekov.
"THE MYSTERY OF THE RUSSIAN WORD. Notes of a non-Russian person. Chapter 8.1. The joy of suffering", excerpt
http://www.pravomyslie.ru/?p=3474
У записи 1 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Виктория Котова