ПОЛИТИКА, 14:51 5 213
Александр Архангельский Игра на понижение: что привело к скандалу с «Матильдой»
Управляемый процесс перестройки культуры под «традиционные ценности» в какой-то момент начал выходить из-под контроля
Подробнее на РБК:
http://www.rbc.ru/opinions/politics/14/09/2017/59ba4d639a79475c59e2a579?from=newsfeed
После долгих лет бессистемной модернизации культуры началась ее системная архаизация. Раскаты грома были слышны давно — суд над Андреем Ерофеевым и Юрием Самодуровым, легкие, почти невинные погромы выставок, православное подразделение «Наших», искусственная исламизация Кавказа. Но гром гремел, а гроза никак не начиналась. Можно спорить о том, когда именно все пазлы окончательно сложились, какую роль сыграла «двушечка» для Pussy Riot и прочие (теперь уже далекие) эксцессы. Ясно только, что к 2014 году запрос сформировался.
Управление ценностями
И поначалу всем все нравилось, все было управляемо, все были счастливы. Кроме кучки либеральных отщепенцев.
В 300-тысячном Грозном собирался миллион человек, протестуя против убитых карикатуристов, а не против убийц. По требованию общины, никогда не видевшей спектакля, устранялся «Тангейзер» в Новосибирском оперном. Минкульт устами первого заместителя министра Владимира Аристархова озвучивал программу охранительного подавления искусства. Подведомственный министерству институт имени Лихачева разрабатывал критерии «ценностного регулирования» культуры, где говорилось, что произведение искусства должно соответствовать «духовно-нравственным, моральным, этическим, эстетическим, интеллектуальным (научным) ценностям российской цивилизации», в противном случае допустимы санкции, вплоть до правовых. То, что это в некоторых пунктах повторяло культурную политику Муссолини, никого не волновало; подумаешь, тоже проблема.
Резвился депутат Милонов, от имени церкви вещал отец Всеволод Чаплин, смерть за идею представала нормой, агрессия христианским чувством, ненависть к инакомыслящим хорошим тоном. Как полагается, в ответ на сформированный запрос из темной глубины вынырнули Верховенские. И неважно, что у Достоевского описан Верховенский — левый, а эти радикально правые. От перемены знака перед скобками суть фундаментализма не меняется. Метался по Москве Энтео, срывая спектакли и выставки; его последователи пытались портить работы великого художника Сидура; блюстители духовного порядка брызгали зеленкой в лица тех, кто проводил организованные «Мемориалом» конкурсы школьных сочинений...
Новая искренность
А потом, как на гребне волны, появилась Наталья Поклонская. Как проекция всех сформированных Минкультом, Милоновым, Мизулиной и Чаплиным ожиданий. Ценностное регулирование? Вот оно. Преследование вплоть до санкций? Получите, распишитесь. Христианство — цензурный таран? Не проблема. Никто не управлял ее порывами — в отличие от хладнокровной Яровой; она сама, по собственному разумению, со страстью юной царебожицы решила постоять за правду. Ну, может быть, сыграл какую-то роль ее своеобразный духовник, но точно что не Кремль, не РПЦ и не подпольное политбюро. Фильм Учителя смотрели иерархи, не одобрили, но и не призвали запрещать; однако Поклонская ринулась в бой. И тут вроде бы пришла пора потирать руки прокатчикам. Совсем, как правило, не архаичным, не обращенным в прошлое и крайне редко — верующим. Без их участия, без дополнительных затрат, сама собой запустилась рекламная кампания «Матильды»; да, было тяжело Учителю, его адвокатам и съемочной группе — отбиваться от проверок, отбрехиваться от наездов. Но прокатчикам заранее было хорошо. То есть это они думали, что хорошо. И поэтому никаких упреждающих действий не предпринимали.
Так, наверное, Мединский полагал, что политика искусственной архаизации приведет не к хаосу и алармизму, а ко всеобщему покою и управляемому хулиганству имени Энтео. Результат никого не устроил. Поклонская, сама того не подозревая, спустила с цепи радикалов, предъявила им понятную и очевидную цель, дала возможность проявить не просто агрессию, а напрямую вторгнуться в политику. Пока политику — культурную. Завтра — экономическую. Послезавтра вторгнуться в борьбу за власть.
И тут прокатчики внезапно протрезвели. Это что же получается, угроза — нам? Тогда мы лучше потеряем прибыль и сами станем органом цензуры, пока не потеряли все. Вслед за прокатчиками вдруг очнулся профильный министр; он совсем не такого хотел, он не желает отвечать за результаты, он внезапно вспомнил, что христианство — это любовь, а не преследование идейных противников, а полиция — орган правопорядка, а не равнодушно наблюдающая за агрессией биомасса. Если так пойдет и дальше, мы увидим, Поклонская возглавит страстную борьбу с насилием. Потому что — как же можно. Вызывали огонь, вызывали, а он возьми да разгорись на самом деле.
Но, дорогие друзья. Вы подталкивали общество вниз. Вы заводили его на агрессию. Вы отказались проводить разумную культурную политику, суть которой принцип автономии: «ты хозяин своей территории, а на чу
Александр Архангельский Игра на понижение: что привело к скандалу с «Матильдой»
Управляемый процесс перестройки культуры под «традиционные ценности» в какой-то момент начал выходить из-под контроля
Подробнее на РБК:
http://www.rbc.ru/opinions/politics/14/09/2017/59ba4d639a79475c59e2a579?from=newsfeed
После долгих лет бессистемной модернизации культуры началась ее системная архаизация. Раскаты грома были слышны давно — суд над Андреем Ерофеевым и Юрием Самодуровым, легкие, почти невинные погромы выставок, православное подразделение «Наших», искусственная исламизация Кавказа. Но гром гремел, а гроза никак не начиналась. Можно спорить о том, когда именно все пазлы окончательно сложились, какую роль сыграла «двушечка» для Pussy Riot и прочие (теперь уже далекие) эксцессы. Ясно только, что к 2014 году запрос сформировался.
Управление ценностями
И поначалу всем все нравилось, все было управляемо, все были счастливы. Кроме кучки либеральных отщепенцев.
В 300-тысячном Грозном собирался миллион человек, протестуя против убитых карикатуристов, а не против убийц. По требованию общины, никогда не видевшей спектакля, устранялся «Тангейзер» в Новосибирском оперном. Минкульт устами первого заместителя министра Владимира Аристархова озвучивал программу охранительного подавления искусства. Подведомственный министерству институт имени Лихачева разрабатывал критерии «ценностного регулирования» культуры, где говорилось, что произведение искусства должно соответствовать «духовно-нравственным, моральным, этическим, эстетическим, интеллектуальным (научным) ценностям российской цивилизации», в противном случае допустимы санкции, вплоть до правовых. То, что это в некоторых пунктах повторяло культурную политику Муссолини, никого не волновало; подумаешь, тоже проблема.
Резвился депутат Милонов, от имени церкви вещал отец Всеволод Чаплин, смерть за идею представала нормой, агрессия христианским чувством, ненависть к инакомыслящим хорошим тоном. Как полагается, в ответ на сформированный запрос из темной глубины вынырнули Верховенские. И неважно, что у Достоевского описан Верховенский — левый, а эти радикально правые. От перемены знака перед скобками суть фундаментализма не меняется. Метался по Москве Энтео, срывая спектакли и выставки; его последователи пытались портить работы великого художника Сидура; блюстители духовного порядка брызгали зеленкой в лица тех, кто проводил организованные «Мемориалом» конкурсы школьных сочинений...
Новая искренность
А потом, как на гребне волны, появилась Наталья Поклонская. Как проекция всех сформированных Минкультом, Милоновым, Мизулиной и Чаплиным ожиданий. Ценностное регулирование? Вот оно. Преследование вплоть до санкций? Получите, распишитесь. Христианство — цензурный таран? Не проблема. Никто не управлял ее порывами — в отличие от хладнокровной Яровой; она сама, по собственному разумению, со страстью юной царебожицы решила постоять за правду. Ну, может быть, сыграл какую-то роль ее своеобразный духовник, но точно что не Кремль, не РПЦ и не подпольное политбюро. Фильм Учителя смотрели иерархи, не одобрили, но и не призвали запрещать; однако Поклонская ринулась в бой. И тут вроде бы пришла пора потирать руки прокатчикам. Совсем, как правило, не архаичным, не обращенным в прошлое и крайне редко — верующим. Без их участия, без дополнительных затрат, сама собой запустилась рекламная кампания «Матильды»; да, было тяжело Учителю, его адвокатам и съемочной группе — отбиваться от проверок, отбрехиваться от наездов. Но прокатчикам заранее было хорошо. То есть это они думали, что хорошо. И поэтому никаких упреждающих действий не предпринимали.
Так, наверное, Мединский полагал, что политика искусственной архаизации приведет не к хаосу и алармизму, а ко всеобщему покою и управляемому хулиганству имени Энтео. Результат никого не устроил. Поклонская, сама того не подозревая, спустила с цепи радикалов, предъявила им понятную и очевидную цель, дала возможность проявить не просто агрессию, а напрямую вторгнуться в политику. Пока политику — культурную. Завтра — экономическую. Послезавтра вторгнуться в борьбу за власть.
И тут прокатчики внезапно протрезвели. Это что же получается, угроза — нам? Тогда мы лучше потеряем прибыль и сами станем органом цензуры, пока не потеряли все. Вслед за прокатчиками вдруг очнулся профильный министр; он совсем не такого хотел, он не желает отвечать за результаты, он внезапно вспомнил, что христианство — это любовь, а не преследование идейных противников, а полиция — орган правопорядка, а не равнодушно наблюдающая за агрессией биомасса. Если так пойдет и дальше, мы увидим, Поклонская возглавит страстную борьбу с насилием. Потому что — как же можно. Вызывали огонь, вызывали, а он возьми да разгорись на самом деле.
Но, дорогие друзья. Вы подталкивали общество вниз. Вы заводили его на агрессию. Вы отказались проводить разумную культурную политику, суть которой принцип автономии: «ты хозяин своей территории, а на чу
POLITICS, 14:51 5 213
Alexander Arkhangelsky Selling for a fall: what led to the scandal with "Matilda"
The controlled process of restructuring the culture for "traditional values" at some point began to get out of control
Read more on RBC:
http://www.rbc.ru/opinions/politics/14/09/2017/59ba4d639a79475c59e2a579?from=newsfeed
After many years of unsystematic modernization of culture, its systemic archaization began. Thunderclaps have been heard for a long time - the trial of Andrei Erofeev and Yuri Samodurov, light, almost innocent pogroms of exhibitions, the Orthodox division of "Nashi", artificial Islamization of the Caucasus. But thunder rumbled, and the thunderstorm did not begin. One can argue about when exactly all the puzzles finally took shape, what role was played by the "two" for Pussy Riot and other (now distant) excesses. It is only clear that by 2014 the request was formed.
Value management
And at first everyone liked everything, everything was manageable, everyone was happy. Except for a bunch of liberal renegades.
A million people gathered in the 300-thousandth Grozny, protesting against the murdered cartoonists, not against the murderers. At the request of the community, which had never seen the performance, the "Tannhäuser" was removed from the Novosibirsk Opera House. The Ministry of Culture, through the mouth of First Deputy Minister Vladimir Aristarkhov, voiced a program of protective suppression of art. The Likhachev Institute subordinate to the ministry developed criteria for the "value regulation" of culture, which stated that a work of art must comply with the "spiritual, moral, moral, ethical, aesthetic, intellectual (scientific) values of Russian civilization", otherwise sanctions are permissible, up to legal ... The fact that at some points this repeated the cultural policy of Mussolini, no one worried; think it's also a problem.
Deputy Milonov frolicked, Father Vsevolod Chaplin spoke on behalf of the church, death for an idea was the norm, aggression was a Christian feeling, hatred of dissidents was in good form. As expected, in response to the generated request, the Verkhovenskys emerged from the dark depths. It doesn't matter that Dostoevsky describes Verkhovensky - the left, but these are the radical right. Changing the sign in front of the brackets does not change the essence of fundamentalism. Enteo rushed about Moscow, disrupting performances and exhibitions; his followers tried to spoil the works of the great artist Sidur; guardians of the spiritual order sprinkled brilliant green in the faces of those who conducted school essay competitions organized by Memorial ...
New sincerity
And then, like on the crest of a wave, Natalia Poklonskaya appeared. As a projection of all the expectations formed by the Ministry of Culture, Milonov, Mizulina and Chaplin. Value regulation? Here it is. Persecution up to sanctions? Receive, sign. Is Christianity a censorship ram? Not a problem. No one controlled her impulses - unlike the cold-blooded Yarovaya; she herself, by her own understanding, with the passion of a young tsarist woman, decided to stand up for the truth. Well, maybe her original confessor played a role, but it’s definitely not the Kremlin, not the Russian Orthodox Church and not the underground Politburo. The Teacher's film was watched by hierarchs, did not approve, but did not call to prohibit; however, Poklonskaya rushed into battle. And then the time has come to rub the hands of the distributors. As a rule, not at all archaic, not turned into the past, and extremely rarely - as believers. Without their participation, without additional costs, the advertising campaign of "Matilda" was launched by itself; Yes, it was hard for the Teacher, his lawyers and the film crew - to fight off checks, to get rid of raids. But the distributors were good in advance. That is, they thought it was good. And so they did not take any proactive actions.
So, probably, Medinsky believed that the policy of artificial archaization would lead not to chaos and alarmism, but to general peace and controlled hooliganism named after Enteo. The result did not suit anyone. Poklonskaya, without knowing it, let the radicals off the chain, presented them with an understandable and obvious goal, made it possible to show not just aggression, but to directly invade politics. While politics is cultural. Tomorrow - economic. The day after tomorrow, invade the power struggle.
And then the distributors suddenly sobered up. What is this, a threat to us? Then we'd rather lose our profit and become a censorship body ourselves, until we lose everything. Following the distributors, the profile minister suddenly woke up; he did not want that at all, he does not want to be responsible for the results, he suddenly remembered that Christianity is love, not the persecution of ideological opponents, and the police are a law enforcement agency, and not indifferently watching the aggression of biomass. If this goes on, we will see Poklonskaya lead a passionate fight against violence. Because - how can you. They called the fire, they called it, but take it and really flare up.
But, dear friends. You pushed society down. You turned him on to aggression. You refused to pursue a reasonable cultural policy, the essence of which is the principle of autonomy: “you are the master of your territory, but why
Alexander Arkhangelsky Selling for a fall: what led to the scandal with "Matilda"
The controlled process of restructuring the culture for "traditional values" at some point began to get out of control
Read more on RBC:
http://www.rbc.ru/opinions/politics/14/09/2017/59ba4d639a79475c59e2a579?from=newsfeed
After many years of unsystematic modernization of culture, its systemic archaization began. Thunderclaps have been heard for a long time - the trial of Andrei Erofeev and Yuri Samodurov, light, almost innocent pogroms of exhibitions, the Orthodox division of "Nashi", artificial Islamization of the Caucasus. But thunder rumbled, and the thunderstorm did not begin. One can argue about when exactly all the puzzles finally took shape, what role was played by the "two" for Pussy Riot and other (now distant) excesses. It is only clear that by 2014 the request was formed.
Value management
And at first everyone liked everything, everything was manageable, everyone was happy. Except for a bunch of liberal renegades.
A million people gathered in the 300-thousandth Grozny, protesting against the murdered cartoonists, not against the murderers. At the request of the community, which had never seen the performance, the "Tannhäuser" was removed from the Novosibirsk Opera House. The Ministry of Culture, through the mouth of First Deputy Minister Vladimir Aristarkhov, voiced a program of protective suppression of art. The Likhachev Institute subordinate to the ministry developed criteria for the "value regulation" of culture, which stated that a work of art must comply with the "spiritual, moral, moral, ethical, aesthetic, intellectual (scientific) values of Russian civilization", otherwise sanctions are permissible, up to legal ... The fact that at some points this repeated the cultural policy of Mussolini, no one worried; think it's also a problem.
Deputy Milonov frolicked, Father Vsevolod Chaplin spoke on behalf of the church, death for an idea was the norm, aggression was a Christian feeling, hatred of dissidents was in good form. As expected, in response to the generated request, the Verkhovenskys emerged from the dark depths. It doesn't matter that Dostoevsky describes Verkhovensky - the left, but these are the radical right. Changing the sign in front of the brackets does not change the essence of fundamentalism. Enteo rushed about Moscow, disrupting performances and exhibitions; his followers tried to spoil the works of the great artist Sidur; guardians of the spiritual order sprinkled brilliant green in the faces of those who conducted school essay competitions organized by Memorial ...
New sincerity
And then, like on the crest of a wave, Natalia Poklonskaya appeared. As a projection of all the expectations formed by the Ministry of Culture, Milonov, Mizulina and Chaplin. Value regulation? Here it is. Persecution up to sanctions? Receive, sign. Is Christianity a censorship ram? Not a problem. No one controlled her impulses - unlike the cold-blooded Yarovaya; she herself, by her own understanding, with the passion of a young tsarist woman, decided to stand up for the truth. Well, maybe her original confessor played a role, but it’s definitely not the Kremlin, not the Russian Orthodox Church and not the underground Politburo. The Teacher's film was watched by hierarchs, did not approve, but did not call to prohibit; however, Poklonskaya rushed into battle. And then the time has come to rub the hands of the distributors. As a rule, not at all archaic, not turned into the past, and extremely rarely - as believers. Without their participation, without additional costs, the advertising campaign of "Matilda" was launched by itself; Yes, it was hard for the Teacher, his lawyers and the film crew - to fight off checks, to get rid of raids. But the distributors were good in advance. That is, they thought it was good. And so they did not take any proactive actions.
So, probably, Medinsky believed that the policy of artificial archaization would lead not to chaos and alarmism, but to general peace and controlled hooliganism named after Enteo. The result did not suit anyone. Poklonskaya, without knowing it, let the radicals off the chain, presented them with an understandable and obvious goal, made it possible to show not just aggression, but to directly invade politics. While politics is cultural. Tomorrow - economic. The day after tomorrow, invade the power struggle.
And then the distributors suddenly sobered up. What is this, a threat to us? Then we'd rather lose our profit and become a censorship body ourselves, until we lose everything. Following the distributors, the profile minister suddenly woke up; he did not want that at all, he does not want to be responsible for the results, he suddenly remembered that Christianity is love, not the persecution of ideological opponents, and the police are a law enforcement agency, and not indifferently watching the aggression of biomass. If this goes on, we will see Poklonskaya lead a passionate fight against violence. Because - how can you. They called the fire, they called it, but take it and really flare up.
But, dear friends. You pushed society down. You turned him on to aggression. You refused to pursue a reasonable cultural policy, the essence of which is the principle of autonomy: “you are the master of your territory, but why
У записи 5 лайков,
0 репостов,
320 просмотров.
0 репостов,
320 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Евгений Марон