От Шмулика
- 1 -
В отношении "Симхас Бейс-аШеэйво" [радости праздника возлияния воды на жертвенник, который во времена существования Храма проводился в течение праздника Суккейс], в Геморе говорится: "Тот, кто не видел 'Симхас Бейс-аШеэйво', не видел радости все дни его". В соответствии с простым смыслом этих слов, Гемора определяет здесь величие радости "Симхас Бейс-аШеэйво" [таким образом], что, по сравнению с ней, другие радости радостями не являются. В этом и заключается смысл слов: "Тот, кто не видел 'Симхас Бейс-аШеэйво'..." - несмотря на то, что видел другие радости, при этом - "...не видел радости все дни его".
Необходимо понять [следующее]: Слова благословенной памяти мудрецов очень точны. Если так, то желая определить величие радости Бейс-аШеэйво, они должны были, [на первый взгляд,] сделать это точно и кратко, в утвердительной форме. [Например, они могли сказать,] что радость Бейс-аШеэйво была радостью наиболее великой. Почему же благословенной памяти мудрецы пользуются здесь отрицанием: "Тот, кто НЕ... НЕ видел радости...". Также необходимо выяснить, какой практический смысл имеет эта фраза, и в особенности, сейчас. Смысл заключается в том, что Гемора дает нам [практическое] наставление в Служении Все-вышнему: "тот, кто не видел радости Бейс-аШеэйво" - несмотря на то, что ему кажется, что он видел радость и участвовал в ней, [...] она [- радость, которую он видел, была] поверхностна, и, на деле, он не видел радости по той причине, что, не видев радости Бейс-аШеэйво, не способен видеть радость [вообще]. И это [практический смысл] высказывания: "Тот, кто не видел радости Бейс-аШеэйво - не видел радости все дни его".
- 2 -
Объяснение вещей, [сказанных выше]:
Идея радости - освобождение от ограничений. Потому мы и видим, что человек, будучи погружен в подлинную радость, совершает вещи, находящиеся выше ограничений его разума. Также причина, приводящая к радости - вещь более высокая, чем ограничения, в соответствии с [известным] принципом, что всякое следствие соотносимо с [его] причиной. То, что следствием [в нашем случае является] - радость, [- то, что] выше ограничений, служит, [таким образом,] доказательством того, что и причина радости - вещь, над ограничениями возвышающаяся. То есть, когда [человек] удостаивается того, чего не ожидал вовсе, - это превосходит оценку его разума, - из-за безграничности, которой он удостоился, побуждается в нем, как следствие, также безграничность. И это - идея радости.
Это также служит причиной тому, что "радость прорывает границу". И "как отражение лица в воде - к лицу, так сердце человека (свыше) - к человеку". В соответствии с объяснением Бал-Шем-Това на стих "Все-вышний - тень твоя": Подобно тому, как тень повторяет все действия человека, так Все-вышний - тень твоя - "мерой, которой отмеряет человек, отмеряют ему". Поэтому, когда человек снизу погружен в радость, а слово "одом" ["человек"] происходит от слова: "эдаме лоЭльейн [уподоблюсь верху]", как сказано в книге "Две скрижали Завета", - побуждается радость также и свыше. И "царство Небес подобно царству земли": подобно тому, как снизу "радость прорывает границу", также свыше в пору радости снимаются все ограничения.
В Служении человека [называющегося] "малым миром" [существует] три направления: Тора, Авейдо [дословно: Служение, в наше время - молитва,] и благотворительность. И все они должны проходить в радости.
Как говорит Гемора: "Становятся молиться только в радости заповеди". - Молитва - представляющая направление Авейда - "Что такое служение сердца? - Это молитва" - должна быть в радости. Также [Служение по] направлению [изучения] Торы должно происходить в радости, как говорит Гемора там же: "И так же в отношении Закона". То же [относится] к направлению благотворительности, то есть к Цдоке, как сказано в Торе: "И не станет плохо сердцу твоему..." [- от того, что ты будешь жертвовать], а из отрицания ты можешь вынести утвердительную информацию, как сказали благословенной памяти мудрецы: "а утешающий [нищего] словами благославляется одиннадцатью благословениями".
Получается, что на всех трех направлениях Служения Все-вышнему [оно] должно выполняться в радости и добром расположении сердца.
- 1 -
В отношении "Симхас Бейс-аШеэйво" [радости праздника возлияния воды на жертвенник, который во времена существования Храма проводился в течение праздника Суккейс], в Геморе говорится: "Тот, кто не видел 'Симхас Бейс-аШеэйво', не видел радости все дни его". В соответствии с простым смыслом этих слов, Гемора определяет здесь величие радости "Симхас Бейс-аШеэйво" [таким образом], что, по сравнению с ней, другие радости радостями не являются. В этом и заключается смысл слов: "Тот, кто не видел 'Симхас Бейс-аШеэйво'..." - несмотря на то, что видел другие радости, при этом - "...не видел радости все дни его".
Необходимо понять [следующее]: Слова благословенной памяти мудрецов очень точны. Если так, то желая определить величие радости Бейс-аШеэйво, они должны были, [на первый взгляд,] сделать это точно и кратко, в утвердительной форме. [Например, они могли сказать,] что радость Бейс-аШеэйво была радостью наиболее великой. Почему же благословенной памяти мудрецы пользуются здесь отрицанием: "Тот, кто НЕ... НЕ видел радости...". Также необходимо выяснить, какой практический смысл имеет эта фраза, и в особенности, сейчас. Смысл заключается в том, что Гемора дает нам [практическое] наставление в Служении Все-вышнему: "тот, кто не видел радости Бейс-аШеэйво" - несмотря на то, что ему кажется, что он видел радость и участвовал в ней, [...] она [- радость, которую он видел, была] поверхностна, и, на деле, он не видел радости по той причине, что, не видев радости Бейс-аШеэйво, не способен видеть радость [вообще]. И это [практический смысл] высказывания: "Тот, кто не видел радости Бейс-аШеэйво - не видел радости все дни его".
- 2 -
Объяснение вещей, [сказанных выше]:
Идея радости - освобождение от ограничений. Потому мы и видим, что человек, будучи погружен в подлинную радость, совершает вещи, находящиеся выше ограничений его разума. Также причина, приводящая к радости - вещь более высокая, чем ограничения, в соответствии с [известным] принципом, что всякое следствие соотносимо с [его] причиной. То, что следствием [в нашем случае является] - радость, [- то, что] выше ограничений, служит, [таким образом,] доказательством того, что и причина радости - вещь, над ограничениями возвышающаяся. То есть, когда [человек] удостаивается того, чего не ожидал вовсе, - это превосходит оценку его разума, - из-за безграничности, которой он удостоился, побуждается в нем, как следствие, также безграничность. И это - идея радости.
Это также служит причиной тому, что "радость прорывает границу". И "как отражение лица в воде - к лицу, так сердце человека (свыше) - к человеку". В соответствии с объяснением Бал-Шем-Това на стих "Все-вышний - тень твоя": Подобно тому, как тень повторяет все действия человека, так Все-вышний - тень твоя - "мерой, которой отмеряет человек, отмеряют ему". Поэтому, когда человек снизу погружен в радость, а слово "одом" ["человек"] происходит от слова: "эдаме лоЭльейн [уподоблюсь верху]", как сказано в книге "Две скрижали Завета", - побуждается радость также и свыше. И "царство Небес подобно царству земли": подобно тому, как снизу "радость прорывает границу", также свыше в пору радости снимаются все ограничения.
В Служении человека [называющегося] "малым миром" [существует] три направления: Тора, Авейдо [дословно: Служение, в наше время - молитва,] и благотворительность. И все они должны проходить в радости.
Как говорит Гемора: "Становятся молиться только в радости заповеди". - Молитва - представляющая направление Авейда - "Что такое служение сердца? - Это молитва" - должна быть в радости. Также [Служение по] направлению [изучения] Торы должно происходить в радости, как говорит Гемора там же: "И так же в отношении Закона". То же [относится] к направлению благотворительности, то есть к Цдоке, как сказано в Торе: "И не станет плохо сердцу твоему..." [- от того, что ты будешь жертвовать], а из отрицания ты можешь вынести утвердительную информацию, как сказали благословенной памяти мудрецы: "а утешающий [нищего] словами благославляется одиннадцатью благословениями".
Получается, что на всех трех направлениях Служения Все-вышнему [оно] должно выполняться в радости и добром расположении сердца.
From Shmulik
- 1 -
Concerning the "Simchas Beys-a-Sheyevo" [the joy of the holiday of pouring water on the altar, which was held during the time of the Temple’s Sukase], the Gemor says: "He who did not see 'Simchas Beys-a-Sheyevo' did not see joy all the days his". In accordance with the simple meaning of these words, Gemora defines here the greatness of joy “Simchas Beys-a-Sheeyvo” [in such a way] that, in comparison with it, other joys are not joys. This is the meaning of the words: "He who did not see 'Simchas Beys-a-Sheeevo' ..." - despite the fact that he saw other joys, while - "... did not see joy all his days."
You need to understand [the following]: The words of the blessed memory of the sages are very accurate. If so, then wanting to determine the greatness of the joy of Beys-a-Sheyevo, they had, [at first glance] to do it accurately and concisely, in the affirmative form. [For example, they could say,] that the joy of Beys-Sheyevo was the greatest joy. Why is the blessed memory the sages here use the negation: "He who is NOT ... NOT seen joy ...". It is also necessary to find out what practical sense this phrase has, and especially now. The point is that Gemora gives us [practical] instruction in the Service to the Almighty: "he who did not see the joy of Beys-a-Sheeevo" - despite the fact that he thinks he saw the joy and participated in it, [. ..] she [- the joy he saw was] superficial, and, in fact, he did not see joy for the reason that, having not seen the joy of Beys-sheyeyvo, he is not able to see joy [in general]. And this [practical sense] of the statement: "He who did not see the joy of Beys-haSheyvo - did not see the joy of all his days."
- 2 -
An explanation of the things [said above]:
The idea of joy is freedom from limitation. Therefore, we see that a person, being immersed in genuine joy, does things that are beyond the limitations of his mind. Also, the reason leading to joy is a higher thing than the limitations, in accordance with the [known] principle that every effect is related to [his] cause. That the consequence [in our case] is joy, [- that] is above the limitations, serves [thus] to prove that the cause of joy is also a thing that rises above the limitations. That is, when [a person] is honored with what he did not expect at all - it exceeds the assessment of his mind - because of the infinity that he has been honored, it is prompted in him, as a result, also infinity. And that is the idea of joy.
It also serves as the reason that "joy breaks the line." And "as the reflection of a person in water - to face, so the heart of man (from above) - to man." In accordance with the explanation of Bal-Shem-Tov on the verse "All-highest is your shadow": Just as a shadow repeats all the actions of a person, so is All-highest - your shadow - "with the measure that a person measures, measure it to him." Therefore, when the person below is immersed in joy, and the word "ode" ["person"] comes from the word: "Edame loElein [I will be likened to the top]," as stated in the book "Two Tablets of the Testament," joy is also encouraged from above. And “the kingdom of heaven is like the kingdom of the earth”: just as from below “joy breaks the border”, also from above in a time of joy all restrictions are removed.
In the Service of man [called] the "small world" [there are] three directions: Torah, Aveido [literally: Service, in our time - prayer,] and charity. And they should all be held in joy.
As Gemora says: "They only begin to pray in the joy of the commandment." - Prayer - representing the direction of Aveid - "What is the ministry of the heart? - This is a prayer" - should be in joy. Also [Service in the] direction of [studying] the Torah should be in joy, as Gemora says in the same place: "And so it is with regard to the Law." The same [applies] to the direction of charity, that is, to Tsdoka, as stated in the Torah: “And your heart will not be bad ...” [- from the fact that you will sacrifice], and from the denial you can make affirmative information, as the sages said to the blessed memory: "but the comforting [beggar] with words is blessed with eleven blessings."
It turns out that in all three areas of the Service to the Almighty [it] should be performed in joy and a good disposition of the heart.
- 1 -
Concerning the "Simchas Beys-a-Sheyevo" [the joy of the holiday of pouring water on the altar, which was held during the time of the Temple’s Sukase], the Gemor says: "He who did not see 'Simchas Beys-a-Sheyevo' did not see joy all the days his". In accordance with the simple meaning of these words, Gemora defines here the greatness of joy “Simchas Beys-a-Sheeyvo” [in such a way] that, in comparison with it, other joys are not joys. This is the meaning of the words: "He who did not see 'Simchas Beys-a-Sheeevo' ..." - despite the fact that he saw other joys, while - "... did not see joy all his days."
You need to understand [the following]: The words of the blessed memory of the sages are very accurate. If so, then wanting to determine the greatness of the joy of Beys-a-Sheyevo, they had, [at first glance] to do it accurately and concisely, in the affirmative form. [For example, they could say,] that the joy of Beys-Sheyevo was the greatest joy. Why is the blessed memory the sages here use the negation: "He who is NOT ... NOT seen joy ...". It is also necessary to find out what practical sense this phrase has, and especially now. The point is that Gemora gives us [practical] instruction in the Service to the Almighty: "he who did not see the joy of Beys-a-Sheeevo" - despite the fact that he thinks he saw the joy and participated in it, [. ..] she [- the joy he saw was] superficial, and, in fact, he did not see joy for the reason that, having not seen the joy of Beys-sheyeyvo, he is not able to see joy [in general]. And this [practical sense] of the statement: "He who did not see the joy of Beys-haSheyvo - did not see the joy of all his days."
- 2 -
An explanation of the things [said above]:
The idea of joy is freedom from limitation. Therefore, we see that a person, being immersed in genuine joy, does things that are beyond the limitations of his mind. Also, the reason leading to joy is a higher thing than the limitations, in accordance with the [known] principle that every effect is related to [his] cause. That the consequence [in our case] is joy, [- that] is above the limitations, serves [thus] to prove that the cause of joy is also a thing that rises above the limitations. That is, when [a person] is honored with what he did not expect at all - it exceeds the assessment of his mind - because of the infinity that he has been honored, it is prompted in him, as a result, also infinity. And that is the idea of joy.
It also serves as the reason that "joy breaks the line." And "as the reflection of a person in water - to face, so the heart of man (from above) - to man." In accordance with the explanation of Bal-Shem-Tov on the verse "All-highest is your shadow": Just as a shadow repeats all the actions of a person, so is All-highest - your shadow - "with the measure that a person measures, measure it to him." Therefore, when the person below is immersed in joy, and the word "ode" ["person"] comes from the word: "Edame loElein [I will be likened to the top]," as stated in the book "Two Tablets of the Testament," joy is also encouraged from above. And “the kingdom of heaven is like the kingdom of the earth”: just as from below “joy breaks the border”, also from above in a time of joy all restrictions are removed.
In the Service of man [called] the "small world" [there are] three directions: Torah, Aveido [literally: Service, in our time - prayer,] and charity. And they should all be held in joy.
As Gemora says: "They only begin to pray in the joy of the commandment." - Prayer - representing the direction of Aveid - "What is the ministry of the heart? - This is a prayer" - should be in joy. Also [Service in the] direction of [studying] the Torah should be in joy, as Gemora says in the same place: "And so it is with regard to the Law." The same [applies] to the direction of charity, that is, to Tsdoka, as stated in the Torah: “And your heart will not be bad ...” [- from the fact that you will sacrifice], and from the denial you can make affirmative information, as the sages said to the blessed memory: "but the comforting [beggar] with words is blessed with eleven blessings."
It turns out that in all three areas of the Service to the Almighty [it] should be performed in joy and a good disposition of the heart.
У записи 8 лайков,
1 репостов,
473 просмотров.
1 репостов,
473 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Хаим Толочинский