19 Кислева
Девятнадцатое число месяца Кислев отмечается как «Рош-Ашана хасидизма». В этот день в 1798 году основатель хасидизма Хабад — рабби Шнеур-Залман из Ляд (1745-1812), известный также как Алтер Ребе («старый Ребе») — был выпущен на свободу после пятидесятитрехдневного заточения в Петропавловской крепости. Это событие было не просто его личным освобождением, оно стало своего рода водоразделом в истории хасидизма, возвестив начало новой эры раскрытия «внутренней» Торы.
Распространение учения хасидизма началось, в принципе, двумя поколениями раньше. Основатель хасидизма рабби Исраэль Баал-Шем-Тов (1698-1760) раскрыл своим последователям сияние мистического учения Торы, бывшее до тех пор уделом лишь избранных каббалистов. Эта работа была продолжена его учеником и преемником рабби Дов-Бером, известным как «Магид из Межерича», чье имя тоже связано с датой 19 Кислева: в этот день в 1772 году, за 26 лет до освобождения рабби Шнеур-Залмана, Магид вернул свою душу Создателю. Перед кончиной он сказал своему ученику Шнеуру-Залману: «Этот день — наш с тобой праздник».
Рабби Шнеур-Залман пошел много дальше своих предшественников, донеся учение хасидизма до широких слоев еврейства Восточной Европы. Что еще более важно: рабби Шнеур-Залман основал новый путь учения — Хабад — философия и система изучения, медитации и самоусовершенствования, сделавшая абстрактные концепции мистицизма рационально осязаемыми и практически применимыми в повседневной жизни.
Еще в период становления хасидизм стал объектом противодействия, нападок и даже жестоких гонений со стороны духовных лидеров литовского еврейства и их последователей. В отношении же рабби Шнеура-Залмана, даже среди его соратников были те, кто считал, что он зашел слишком далеко в раскрытии «души Торы» доселе сокровенной.
Осенью 1798 года в результате ложного доноса, составленного противниками хасидизма, рабби Шнеур-Залман был арестован по обвинению в том, что его деятельность и учение угрожают российской монархии, и заточен в Петропавловской крепости. На допросах ему пришлось изложить царским министрам основные положения иудаизма, а также дать объяснение различным аспектам хасидского учения и практики. Через 53 дня с него были сняты все обвинения и он был отпущен на свободу.
Рабби Шнеур-Залман видел в происходящем с ним отражение того, что происходит в Свыше. Он воспринимал свой арест лишь как отзвук Небесного обвинения против раскрытия им сокровенных секретов Торы. И в своем освобождении он видел знак того, что в Небесном суде им получен оправдательный приговор. После выхода на свободу 19 Кислева Алтер Ребе удвоил свои усилия как по распространиению учения хасидазма, так и по развитию самого учения.
Таким образом 19 Кислева является своего рода днем рождения хасидизма, моментом, когда ему было позволено, покинув материнское чрево «тайного учения», появиться на свет и проявиться в качестве органической части учения Торы и практики иудаизма.
http://shluchim.ru/data/objects/901/fls/1698.pdf
Девятнадцатое число месяца Кислев отмечается как «Рош-Ашана хасидизма». В этот день в 1798 году основатель хасидизма Хабад — рабби Шнеур-Залман из Ляд (1745-1812), известный также как Алтер Ребе («старый Ребе») — был выпущен на свободу после пятидесятитрехдневного заточения в Петропавловской крепости. Это событие было не просто его личным освобождением, оно стало своего рода водоразделом в истории хасидизма, возвестив начало новой эры раскрытия «внутренней» Торы.
Распространение учения хасидизма началось, в принципе, двумя поколениями раньше. Основатель хасидизма рабби Исраэль Баал-Шем-Тов (1698-1760) раскрыл своим последователям сияние мистического учения Торы, бывшее до тех пор уделом лишь избранных каббалистов. Эта работа была продолжена его учеником и преемником рабби Дов-Бером, известным как «Магид из Межерича», чье имя тоже связано с датой 19 Кислева: в этот день в 1772 году, за 26 лет до освобождения рабби Шнеур-Залмана, Магид вернул свою душу Создателю. Перед кончиной он сказал своему ученику Шнеуру-Залману: «Этот день — наш с тобой праздник».
Рабби Шнеур-Залман пошел много дальше своих предшественников, донеся учение хасидизма до широких слоев еврейства Восточной Европы. Что еще более важно: рабби Шнеур-Залман основал новый путь учения — Хабад — философия и система изучения, медитации и самоусовершенствования, сделавшая абстрактные концепции мистицизма рационально осязаемыми и практически применимыми в повседневной жизни.
Еще в период становления хасидизм стал объектом противодействия, нападок и даже жестоких гонений со стороны духовных лидеров литовского еврейства и их последователей. В отношении же рабби Шнеура-Залмана, даже среди его соратников были те, кто считал, что он зашел слишком далеко в раскрытии «души Торы» доселе сокровенной.
Осенью 1798 года в результате ложного доноса, составленного противниками хасидизма, рабби Шнеур-Залман был арестован по обвинению в том, что его деятельность и учение угрожают российской монархии, и заточен в Петропавловской крепости. На допросах ему пришлось изложить царским министрам основные положения иудаизма, а также дать объяснение различным аспектам хасидского учения и практики. Через 53 дня с него были сняты все обвинения и он был отпущен на свободу.
Рабби Шнеур-Залман видел в происходящем с ним отражение того, что происходит в Свыше. Он воспринимал свой арест лишь как отзвук Небесного обвинения против раскрытия им сокровенных секретов Торы. И в своем освобождении он видел знак того, что в Небесном суде им получен оправдательный приговор. После выхода на свободу 19 Кислева Алтер Ребе удвоил свои усилия как по распространиению учения хасидазма, так и по развитию самого учения.
Таким образом 19 Кислева является своего рода днем рождения хасидизма, моментом, когда ему было позволено, покинув материнское чрево «тайного учения», появиться на свет и проявиться в качестве органической части учения Торы и практики иудаизма.
http://shluchim.ru/data/objects/901/fls/1698.pdf
19 Kisleva
The nineteenth of the month of Kislev is celebrated as "Rosh Hashanah of Hasidism." On this day in 1798, the founder of Hasidism Chabad - Rabbi Shneur-Zalman of Lyad (1745-1812), also known as Alter Rebbe ("the old Rebbe") - was released after fifty-three days of imprisonment in the Peter and Paul Fortress. This event was not just his personal liberation, it became a kind of watershed in the history of Hasidism, heralding the beginning of a new era of disclosure of the “inner” Torah.
The spread of the teachings of Hasidism began, in principle, two generations earlier. The founder of Hasidism, Rabbi Yisrael Baal Shem Tov (1698-1760), revealed to his followers the radiance of the mystical teachings of the Torah, which until then had been the destiny of only selected Kabbalists. This work was continued by his pupil and successor, Rabbi Dov-Ber, known as “Magid from Mezherich”, whose name is also associated with the date of 19 Kislev: on this day in 1772, 26 years before the liberation of Rabbi Shneur-Zalman, Magid returned his soul to the Creator. Before his death, he told his student Schneur-Zalman: "This day is our holiday with you."
Rabbi Schneur-Zalman went much further than his predecessors, having brought the teachings of Hasidism to the broad strata of Eastern European Jewry. More importantly: Rabbi Schneur-Zalman founded a new teaching path - Chabad - a philosophy and system of study, meditation and self-improvement that made the abstract concepts of mysticism rationally tangible and practically applicable in everyday life.
Even during its formation, Hasidism became the object of opposition, attacks and even severe persecution by the spiritual leaders of Lithuanian Jewry and their followers. As regards Rabbi Shneur-Zalman, even among his associates there were those who believed that he had gone too far in revealing the “soul of the Torah” hitherto hidden.
In the fall of 1798, as a result of a false denunciation compiled by opponents of Hasidism, Rabbi Shneur-Zalman was arrested on charges of his activities and teachings threatening the Russian monarchy, and imprisoned in the Peter and Paul Fortress. During interrogations, he had to expound to the tsarist ministers the main provisions of Judaism, and also to give an explanation of various aspects of Hasidic teaching and practice. After 53 days, all charges were dropped from him and he was released.
Rabbi Schneur-Zalman saw in what was happening to him a reflection of what was happening in Above. He perceived his arrest only as an echo of the Heavenly accusation against revealing to him the secret secrets of the Torah. And in his release, he saw a sign that he received a acquittal in Heavenly Court. After the release of 19 Kislev, Alter Rebbe doubled his efforts both to disseminate the teachings of Hasidism and to develop the teaching itself.
Thus, Kisleva’s 19th birthday is a kind of Hasidism’s birthday, the moment when he was allowed to leave the mother’s womb of the “secret teaching” and be manifested as an organic part of the Torah’s teachings and the practice of Judaism.
http://shluchim.ru/data/objects/901/fls/1698.pdf
The nineteenth of the month of Kislev is celebrated as "Rosh Hashanah of Hasidism." On this day in 1798, the founder of Hasidism Chabad - Rabbi Shneur-Zalman of Lyad (1745-1812), also known as Alter Rebbe ("the old Rebbe") - was released after fifty-three days of imprisonment in the Peter and Paul Fortress. This event was not just his personal liberation, it became a kind of watershed in the history of Hasidism, heralding the beginning of a new era of disclosure of the “inner” Torah.
The spread of the teachings of Hasidism began, in principle, two generations earlier. The founder of Hasidism, Rabbi Yisrael Baal Shem Tov (1698-1760), revealed to his followers the radiance of the mystical teachings of the Torah, which until then had been the destiny of only selected Kabbalists. This work was continued by his pupil and successor, Rabbi Dov-Ber, known as “Magid from Mezherich”, whose name is also associated with the date of 19 Kislev: on this day in 1772, 26 years before the liberation of Rabbi Shneur-Zalman, Magid returned his soul to the Creator. Before his death, he told his student Schneur-Zalman: "This day is our holiday with you."
Rabbi Schneur-Zalman went much further than his predecessors, having brought the teachings of Hasidism to the broad strata of Eastern European Jewry. More importantly: Rabbi Schneur-Zalman founded a new teaching path - Chabad - a philosophy and system of study, meditation and self-improvement that made the abstract concepts of mysticism rationally tangible and practically applicable in everyday life.
Even during its formation, Hasidism became the object of opposition, attacks and even severe persecution by the spiritual leaders of Lithuanian Jewry and their followers. As regards Rabbi Shneur-Zalman, even among his associates there were those who believed that he had gone too far in revealing the “soul of the Torah” hitherto hidden.
In the fall of 1798, as a result of a false denunciation compiled by opponents of Hasidism, Rabbi Shneur-Zalman was arrested on charges of his activities and teachings threatening the Russian monarchy, and imprisoned in the Peter and Paul Fortress. During interrogations, he had to expound to the tsarist ministers the main provisions of Judaism, and also to give an explanation of various aspects of Hasidic teaching and practice. After 53 days, all charges were dropped from him and he was released.
Rabbi Schneur-Zalman saw in what was happening to him a reflection of what was happening in Above. He perceived his arrest only as an echo of the Heavenly accusation against revealing to him the secret secrets of the Torah. And in his release, he saw a sign that he received a acquittal in Heavenly Court. After the release of 19 Kislev, Alter Rebbe doubled his efforts both to disseminate the teachings of Hasidism and to develop the teaching itself.
Thus, Kisleva’s 19th birthday is a kind of Hasidism’s birthday, the moment when he was allowed to leave the mother’s womb of the “secret teaching” and be manifested as an organic part of the Torah’s teachings and the practice of Judaism.
http://shluchim.ru/data/objects/901/fls/1698.pdf
У записи 12 лайков,
2 репостов,
400 просмотров.
2 репостов,
400 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Хаим Толочинский