Прп. Симеон Новый Богослов
Итак, который христианин не живет, как заповедует Христос, такой всуе носит имя христианина. Не имеет он благобытия, или потому, что совсем не веровал во Христа, или потому, что, уверовав, презрел веру и потерял дар, или потому, что не был научен как должно и не познал сего великого и таинственного дара благодати. Как о бытии мы знаем, что оно, быв в начале даровано непосредственно Богом по закону творения, в настоящее время не прямо от Него приходит, но от мужа и жены бывает человек, как законоположил Он же, Создатель всяческих, когда сказал: и будета два в плоть едину, каковая плоть есть плоть дитяти, рождаемого от обоих; таким же образом и благобытие явно есть дело и Божие, и наше, потому что если б оно было только Божие дело, то его имели бы все люди. Наше в сем участие состоит в том, чтоб признать, что мы не имеем благобытия и не можем его возыметь сами собою, потому что со времени Адама даже доныне не было ни одного человека, который бы возымел благобытие сам собою, мудр ли он или разумен о себе, как говорит пророк Исаия: горе, иже мудри в себе самих, и пред собою разумни (Ис.5:21). Почему как бытие есть у нас от Бога и Его творческой силы, так и благобытие от Него же. Благобытие есть в нас от Бога нечто высшее пред просто бытием, потому что это бытие если не станет благобытием, то растлевается и гибнет. И как всесильный Бог, однажды творчески создав человека, не дает уже теперь бытия никому из людей иначе, как чрез мужа и жену, потому что это было бы неблагословно, так опять, и благобытия не дает Он человеку, если сам сей человек не восхощет того от всей души своей и от всего помышления своего, чтоб иначе не нарушить разумного достоинства естества человеческого, то есть самовластия. Посему кто восхочет сего благобытия, пусть взыщет его у Бога с воплем крепким и слезами, как сделал и Сам Христос, Который, будучи Бог и человек, яко человек, возносил к Богу молитвы и моления, со слезами и воплем крепким, чтоб избавил Его, яко человека, от смерти, как говорит Апостол: Иже во днех плоти Своея, моления же и молитвы к могущему спасти Его от смерти, с воплем крепким и слезами принес, и услышан быв от благоговеинства… бысть всем послушающим Его виновен спасения вечнаго (Евр.5:7,9). Какое же это спасение, которое Он дарует всем послушающим Его? Самое то благобытие, которое есть плод Святого Духа. Плод же духовный есть, говорит божественный Павел, любы, радость, мир, долготерпение, благость, милосердие, вера, кротость, воздержание: на таковых несть закона (Гал.5:22-23). Ибо праведнику закон не лежит (1Тим.1:9). Бог Слово и Сын Божий, Творец естеств, для того и соделался естественно (физически) человеком, чтоб естественно (физически) даровать людям благобытие. Чтоб люди могли получить это благобытие, Он пришел, воплотился, пострадал и умер, чтоб верующие могли возыметь его, яко нечто естественное (физическое), то есть чтоб были любительны, радостотворны, долготерпеливы, благи, милосерды, верны, кротки, воздержны. Ибо эти именно свойства и составляют благобытие. И горе тому, кто не имеет такого благобытия, которое даруется Христом, потому что в таком случае он лишается того великого блага, для которого единого Бог соделался человеком, умер и воскрес. Сего-то лишается и он (ненастоящий христианин), как лишаются и те, которые не веруют во Христа, чтобы не сказать, что он становится еще и хуже их. Нам же да не будет лишитися сего блага во Христе Иисусе, Коему слава во веки. Аминь.
Итак, который христианин не живет, как заповедует Христос, такой всуе носит имя христианина. Не имеет он благобытия, или потому, что совсем не веровал во Христа, или потому, что, уверовав, презрел веру и потерял дар, или потому, что не был научен как должно и не познал сего великого и таинственного дара благодати. Как о бытии мы знаем, что оно, быв в начале даровано непосредственно Богом по закону творения, в настоящее время не прямо от Него приходит, но от мужа и жены бывает человек, как законоположил Он же, Создатель всяческих, когда сказал: и будета два в плоть едину, каковая плоть есть плоть дитяти, рождаемого от обоих; таким же образом и благобытие явно есть дело и Божие, и наше, потому что если б оно было только Божие дело, то его имели бы все люди. Наше в сем участие состоит в том, чтоб признать, что мы не имеем благобытия и не можем его возыметь сами собою, потому что со времени Адама даже доныне не было ни одного человека, который бы возымел благобытие сам собою, мудр ли он или разумен о себе, как говорит пророк Исаия: горе, иже мудри в себе самих, и пред собою разумни (Ис.5:21). Почему как бытие есть у нас от Бога и Его творческой силы, так и благобытие от Него же. Благобытие есть в нас от Бога нечто высшее пред просто бытием, потому что это бытие если не станет благобытием, то растлевается и гибнет. И как всесильный Бог, однажды творчески создав человека, не дает уже теперь бытия никому из людей иначе, как чрез мужа и жену, потому что это было бы неблагословно, так опять, и благобытия не дает Он человеку, если сам сей человек не восхощет того от всей души своей и от всего помышления своего, чтоб иначе не нарушить разумного достоинства естества человеческого, то есть самовластия. Посему кто восхочет сего благобытия, пусть взыщет его у Бога с воплем крепким и слезами, как сделал и Сам Христос, Который, будучи Бог и человек, яко человек, возносил к Богу молитвы и моления, со слезами и воплем крепким, чтоб избавил Его, яко человека, от смерти, как говорит Апостол: Иже во днех плоти Своея, моления же и молитвы к могущему спасти Его от смерти, с воплем крепким и слезами принес, и услышан быв от благоговеинства… бысть всем послушающим Его виновен спасения вечнаго (Евр.5:7,9). Какое же это спасение, которое Он дарует всем послушающим Его? Самое то благобытие, которое есть плод Святого Духа. Плод же духовный есть, говорит божественный Павел, любы, радость, мир, долготерпение, благость, милосердие, вера, кротость, воздержание: на таковых несть закона (Гал.5:22-23). Ибо праведнику закон не лежит (1Тим.1:9). Бог Слово и Сын Божий, Творец естеств, для того и соделался естественно (физически) человеком, чтоб естественно (физически) даровать людям благобытие. Чтоб люди могли получить это благобытие, Он пришел, воплотился, пострадал и умер, чтоб верующие могли возыметь его, яко нечто естественное (физическое), то есть чтоб были любительны, радостотворны, долготерпеливы, благи, милосерды, верны, кротки, воздержны. Ибо эти именно свойства и составляют благобытие. И горе тому, кто не имеет такого благобытия, которое даруется Христом, потому что в таком случае он лишается того великого блага, для которого единого Бог соделался человеком, умер и воскрес. Сего-то лишается и он (ненастоящий христианин), как лишаются и те, которые не веруют во Христа, чтобы не сказать, что он становится еще и хуже их. Нам же да не будет лишитися сего блага во Христе Иисусе, Коему слава во веки. Аминь.
Pr Simeon the New Theologian
So, who does not live a Christian, as Christ commands, such a vain bears the name of a Christian. He does not have well-being, either because he did not believe in Christ at all, or because, having believed, he despised faith and lost the gift, or because he was not taught properly and did not know this great and mysterious gift of grace. As for being, we know that it, being at the beginning bestowed directly by God according to the law of creation, currently does not come directly from Him, but there is a man from a husband and wife, as He, the Creator of all sorts, has ordained, when he said: there will be two in one flesh, which flesh is the flesh of a child born of both; in the same way, well-being is clearly the work of God and ours, because if it were only God's work, then all people would have it. Our part in this is to admit that we do not have well-being and cannot take it by ourselves, because from the time of Adam there has not even been a single person who would take good-naturedness by himself, whether he is wise or intelligent about yourself, as the prophet Isaiah says: woe, you are even wiser in yourself, and be mindful before yourself (Isa. 5:21). Why, as being we have from God and His creative power, so is beneficence from Him. The goodness is in us from God something higher before just being, because this being, if it does not become good, it is corrupted and perishes. And as an omnipotent God, having once creatively created man, now he does not give life to any of the people except through husband and wife, because it would be ungodly, so again, and He does not give beneficence to man, if this man himself does not delight that with all my soul and with all my thoughts, so as not to violate the reasonable dignity of human nature, that is, autocracy. Therefore, whoever pleases this well-being, may God seek him with a strong cry and tears, as Christ Himself did, who, being God and a man, like a man, offered prayers and prayers to God, with tears and a strong cry, so that He would deliver Him, like a man from death, as the Apostle says: Even in the day of His flesh, he brought prayers and prayers to the one who could save Him from death, with a strong cry and tears, and was heard from reverence ... all those who listen to Him are guilty of eternal salvation (Heb. 5: 7.9). What is the salvation that He gives to all who obey Him? The very goodness that is the fruit of the Holy Spirit. But there is a spiritual fruit, says the divine Paul, love, joy, peace, patience, kindness, mercy, faith, meekness, abstinence: there is a law on them (Gal. 5: 22-23). For the righteous does not have a law (1 Tim. 1: 9). For this, God the Word and the Son of God, the Creator of natures, became naturally (physically) human in order to bestow blessings on people naturally (physically). So that people could receive this blessing, He would come, be embodied, suffer and die, so that believers could have it, like something natural (physical), that is, that they would be loving, joyful, long-suffering, merciful, merciful, faithful, gentle, restrained. For it is these very properties that constitute prosperity. And woe to the one who does not have such a blessing that is granted by Christ, because in this case he is deprived of that great blessing, for which God alone became man, he died and rose again. He (the fake Christian) is also deprived of something, as are those who do not believe in Christ, not to say that he is becoming worse than them. But let us not be deprived of this good in Christ Jesus, to whom glory forever. Amen.
So, who does not live a Christian, as Christ commands, such a vain bears the name of a Christian. He does not have well-being, either because he did not believe in Christ at all, or because, having believed, he despised faith and lost the gift, or because he was not taught properly and did not know this great and mysterious gift of grace. As for being, we know that it, being at the beginning bestowed directly by God according to the law of creation, currently does not come directly from Him, but there is a man from a husband and wife, as He, the Creator of all sorts, has ordained, when he said: there will be two in one flesh, which flesh is the flesh of a child born of both; in the same way, well-being is clearly the work of God and ours, because if it were only God's work, then all people would have it. Our part in this is to admit that we do not have well-being and cannot take it by ourselves, because from the time of Adam there has not even been a single person who would take good-naturedness by himself, whether he is wise or intelligent about yourself, as the prophet Isaiah says: woe, you are even wiser in yourself, and be mindful before yourself (Isa. 5:21). Why, as being we have from God and His creative power, so is beneficence from Him. The goodness is in us from God something higher before just being, because this being, if it does not become good, it is corrupted and perishes. And as an omnipotent God, having once creatively created man, now he does not give life to any of the people except through husband and wife, because it would be ungodly, so again, and He does not give beneficence to man, if this man himself does not delight that with all my soul and with all my thoughts, so as not to violate the reasonable dignity of human nature, that is, autocracy. Therefore, whoever pleases this well-being, may God seek him with a strong cry and tears, as Christ Himself did, who, being God and a man, like a man, offered prayers and prayers to God, with tears and a strong cry, so that He would deliver Him, like a man from death, as the Apostle says: Even in the day of His flesh, he brought prayers and prayers to the one who could save Him from death, with a strong cry and tears, and was heard from reverence ... all those who listen to Him are guilty of eternal salvation (Heb. 5: 7.9). What is the salvation that He gives to all who obey Him? The very goodness that is the fruit of the Holy Spirit. But there is a spiritual fruit, says the divine Paul, love, joy, peace, patience, kindness, mercy, faith, meekness, abstinence: there is a law on them (Gal. 5: 22-23). For the righteous does not have a law (1 Tim. 1: 9). For this, God the Word and the Son of God, the Creator of natures, became naturally (physically) human in order to bestow blessings on people naturally (physically). So that people could receive this blessing, He would come, be embodied, suffer and die, so that believers could have it, like something natural (physical), that is, that they would be loving, joyful, long-suffering, merciful, merciful, faithful, gentle, restrained. For it is these very properties that constitute prosperity. And woe to the one who does not have such a blessing that is granted by Christ, because in this case he is deprived of that great blessing, for which God alone became man, he died and rose again. He (the fake Christian) is also deprived of something, as are those who do not believe in Christ, not to say that he is becoming worse than them. But let us not be deprived of this good in Christ Jesus, to whom glory forever. Amen.
У записи 2 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Александр Антонюк