Прп. Симеон Новый Богослов
Отсюда само собою разумеется, что кто живет не по закону Божию, тот и Бога не боится; а кто Бога не боится, тот не виде Его; кто же не виде Бога, тот не имеет в себе света (умного); кто не имеет сего света, тот не верует во Христа; кто не верует во Христа, не имеет живота в себе. Так как очевидно он не положил начала от страха Божия, который есть начало премудрости, то он есть буй, слеп, мертв. И добре говорит Евангелист Иоанн, что всяк согрешаяй не виде, ни позна Бога (1Ин.3:6). Добре и Пророк Иеремия живописует, - кто есть незнающий Бога? Кто любодействует, кто преступничествует, кто напрягает язык свой, как лук, в ком укрепились ложь и неверство, кто от зла переходит ко злу, кто другу своему посмеивается и не говорит истины, кто научил язык свой говорить одну ложь, кто неправо действует и не хочет обратиться, у кого лихва на лихву и лесть на лесть, коего язык есть стрела уязвляющая и льстивые глаголы уст его, приятелю своему глаголет мирная, внутрь же себе имеет вражду. Таковый не познал Мене и не восхотел уведети Мене, глаголет Господь (Иер.9:3-8). Если таков незнающий Бога и нехотящий у ведать Его, чем разнится он от тех, которые не исповедают Христа и не веруют в Него? Христианин, не верующий Христу, какой христианин? Кто верует Христу, тот творит заповеди Его, а кто не творит заповедей Его, тот и не верует Ему. Неверующий же Христу, не то же ли, что неверный? Итак, все те, которые именуются христианами, но не живут по закону и заповедям Его, да ведают, что они еще не уверовали во Христа, хотя исповедуют Его Богом. Ибо кто истинно верует во Христа, тот не станет жить беззаконно и нарушать заповеди Божии, подобно тому, как тот, кто видит пред собою пропасть, не может броситься в нее, если только он не потерял ума.
Да взыщут же таковые того, чтоб уверовать во Христа как должно и таким образом начать жить по Богу, приять в себя умный свет и узреть Бога, страх Божий возыметь и положить начало премудрости, так как начало премудрости есть страх Божий. Вера без дел мертва есть, как тело без души. Ибо вера, дел не имеющая, не имеет Бога, животворящего ее, и мертва есть, яко не стяжавшая того, о чем говорит Христос: любящий Мене, заповеди Моя соблюдет, и Я и Отец приидем к нему и обитель у него сотворим (Ин.14:23), чтоб воскресить из мертвых душу присещением Своим и оживотворить того, кто сподобляется стяжать сие. Вот почему мертва такая вера, мертвы те, которые имеют ее без дел. Кто живет во Христе, тот имеет и нрав Христов, а кто не имеет нрава Христова, тот мертв, и пусть он не обольщает себя, как говорит Христос: что Мя зовете: Господи, Господи, и не творите, яже глаголю? (Лк.6:46). Знак мертвости есть недействование, так как всякий, кто мертв, и бездействен. Почему кто не действует по Богу, тот мертв для Бога, в том нет жизни по Богу. А кто не живет для Бога и по Богу, такому лучше бы совсем не жить. Телесная наша жизнь есть просто жизнь, как жизнь и всех животных. Но разумная душа должна восприять жизнь, которую подает Бог и которая есть свет человеком, подаемый свыше от Бога. Кто лишен этой жизни, тот живет, как и все неразумные животные, но как он ниспадает до сего, будучи разумным, то будет осужден вместе с бестелесными разумными тварями, лишившимися такой жизни, то есть с демонами, на вечную смерть, или на нескончаемые мучения во аде. Из всего сказанного видно, что главнейшее наше дело состоит в богоугодном житии. Которые христиане не ведут жизни, подобающей христианам, те немоществуют и в естестве своем, и в силах своих, и в жизни, и деяниях своих. Сила же христианства в том и состоит, что в нем чрез Иисуса Христа получается полное благобытие от Бога, давшего бытие. Почему естественно те не сподобляются жить как должно, и в отношении к Богу, и в отношении к людям, которые не взыскали того, чтоб получить от Бога чрез Иисуса Христа благобытие, которое потеряно в первозданном Адаме.
Отсюда само собою разумеется, что кто живет не по закону Божию, тот и Бога не боится; а кто Бога не боится, тот не виде Его; кто же не виде Бога, тот не имеет в себе света (умного); кто не имеет сего света, тот не верует во Христа; кто не верует во Христа, не имеет живота в себе. Так как очевидно он не положил начала от страха Божия, который есть начало премудрости, то он есть буй, слеп, мертв. И добре говорит Евангелист Иоанн, что всяк согрешаяй не виде, ни позна Бога (1Ин.3:6). Добре и Пророк Иеремия живописует, - кто есть незнающий Бога? Кто любодействует, кто преступничествует, кто напрягает язык свой, как лук, в ком укрепились ложь и неверство, кто от зла переходит ко злу, кто другу своему посмеивается и не говорит истины, кто научил язык свой говорить одну ложь, кто неправо действует и не хочет обратиться, у кого лихва на лихву и лесть на лесть, коего язык есть стрела уязвляющая и льстивые глаголы уст его, приятелю своему глаголет мирная, внутрь же себе имеет вражду. Таковый не познал Мене и не восхотел уведети Мене, глаголет Господь (Иер.9:3-8). Если таков незнающий Бога и нехотящий у ведать Его, чем разнится он от тех, которые не исповедают Христа и не веруют в Него? Христианин, не верующий Христу, какой христианин? Кто верует Христу, тот творит заповеди Его, а кто не творит заповедей Его, тот и не верует Ему. Неверующий же Христу, не то же ли, что неверный? Итак, все те, которые именуются христианами, но не живут по закону и заповедям Его, да ведают, что они еще не уверовали во Христа, хотя исповедуют Его Богом. Ибо кто истинно верует во Христа, тот не станет жить беззаконно и нарушать заповеди Божии, подобно тому, как тот, кто видит пред собою пропасть, не может броситься в нее, если только он не потерял ума.
Да взыщут же таковые того, чтоб уверовать во Христа как должно и таким образом начать жить по Богу, приять в себя умный свет и узреть Бога, страх Божий возыметь и положить начало премудрости, так как начало премудрости есть страх Божий. Вера без дел мертва есть, как тело без души. Ибо вера, дел не имеющая, не имеет Бога, животворящего ее, и мертва есть, яко не стяжавшая того, о чем говорит Христос: любящий Мене, заповеди Моя соблюдет, и Я и Отец приидем к нему и обитель у него сотворим (Ин.14:23), чтоб воскресить из мертвых душу присещением Своим и оживотворить того, кто сподобляется стяжать сие. Вот почему мертва такая вера, мертвы те, которые имеют ее без дел. Кто живет во Христе, тот имеет и нрав Христов, а кто не имеет нрава Христова, тот мертв, и пусть он не обольщает себя, как говорит Христос: что Мя зовете: Господи, Господи, и не творите, яже глаголю? (Лк.6:46). Знак мертвости есть недействование, так как всякий, кто мертв, и бездействен. Почему кто не действует по Богу, тот мертв для Бога, в том нет жизни по Богу. А кто не живет для Бога и по Богу, такому лучше бы совсем не жить. Телесная наша жизнь есть просто жизнь, как жизнь и всех животных. Но разумная душа должна восприять жизнь, которую подает Бог и которая есть свет человеком, подаемый свыше от Бога. Кто лишен этой жизни, тот живет, как и все неразумные животные, но как он ниспадает до сего, будучи разумным, то будет осужден вместе с бестелесными разумными тварями, лишившимися такой жизни, то есть с демонами, на вечную смерть, или на нескончаемые мучения во аде. Из всего сказанного видно, что главнейшее наше дело состоит в богоугодном житии. Которые христиане не ведут жизни, подобающей христианам, те немоществуют и в естестве своем, и в силах своих, и в жизни, и деяниях своих. Сила же христианства в том и состоит, что в нем чрез Иисуса Христа получается полное благобытие от Бога, давшего бытие. Почему естественно те не сподобляются жить как должно, и в отношении к Богу, и в отношении к людям, которые не взыскали того, чтоб получить от Бога чрез Иисуса Христа благобытие, которое потеряно в первозданном Адаме.
Pr Simeon the New Theologian
Hence it goes without saying that he who lives not according to the law of God is not afraid of God either; but he who does not fear God is not in His sight; he who is not in the form of God does not have light (clever) in himself; he who does not have this light does not believe in Christ; he who does not believe in Christ does not have a stomach in himself. Since obviously he did not start from the fear of God, which is the beginning of wisdom, he is a buoy, blind, dead. And the Evangelist John says good, that everyone sins neither in form nor in the knowledge of God (1 John 3: 6). Good and the Prophet Jeremiah paints - who is the unknowing of God? Someone who commits adultery, who is criminal, who is straining his tongue like a bow, in whom lies and infidelity are strengthened, who is turning from evil to evil, who chuckling at his friend and not telling the truth, who has taught his tongue to speak one lie, who is acting wrongly and not he wants to turn, who has more than one vengeance and flattery for flattery, whose tongue is an arrow that bites and flattering verbs of his mouth, his friend speaks peace, but has enmity inside himself. Such did not know Mena and did not want to take Mena, the Lord speaks (Jer. 9: 3-8). If such is the one who does not know God and does not want to know Him, how does he differ from those who do not confess Christ and do not believe in Him? A Christian who does not believe Christ, which Christian? He who believes in Christ creates His commandments, and he who does not keep His commandments does not believe Him. But he who does not believe Christ is not the same as the unbeliever? So, all those who are called Christians, but do not live according to His law and commandments, may they know that they have not yet believed in Christ, although they profess Him as God. For he who truly believes in Christ will not live unlawfully and violate the commandments of God, just as he who sees the abyss before him cannot rush into it, unless he has lost his mind.
Yes, they will seek those who believe in Christ as they should and thus begin to live according to God, receive the smart light and see God, have the fear of God and lay the foundation for wisdom, since the beginning of wisdom is the fear of God. Faith without works is dead, like a body without a soul. For faith that does not have works does not have God, who lives it, and is dead, for it has not acquired that which Christ speaks of: a lover of Mena will keep My commandments, and I and Father will come to him and we will make his abode (John 14:23) in order to resurrect a soul from the dead by His preaching and to revive the one who is qualified to acquire this. That is why such faith is dead, those who have it without works are dead. Whoever lives in Christ also has the character of Christ, and whoever does not have the character of Christ is dead, and let him not deceive himself, as Christ says: what do you call: Lord, Lord, and do not create, even a verb? (Luke 6:46). The sign of death is inaction, since anyone who is dead is inactive. Why whoever does not act according to God is dead to God; there is no life according to God. And whoever does not live for God, and according to God, such a person would be better off not living at all. Our bodily life is simply life, like life of all animals. But the rational soul must perceive the life that God gives and which is the light of man, given from above from God. Whoever is deprived of this life lives like all unreasonable animals, but as he falls to this, being rational, he will be condemned, together with incorporeal intelligent creatures who have lost such a life, that is, demons, to eternal death, or to endless torment in hell. From all that has been said, it is clear that our most important work consists in a godly living. Which Christians do not lead a life fitting for Christians, they are weak in their nature, and in their strengths, and in life, and their deeds. The strength of Christianity lies in the fact that through Jesus Christ it is obtained complete blessing from God, who gave being. Why, naturally, they do not qualify to live as they should, both in relation to God and in relation to people who have not sought to receive from God through Jesus Christ the blessing that was lost in the original Adam.
Hence it goes without saying that he who lives not according to the law of God is not afraid of God either; but he who does not fear God is not in His sight; he who is not in the form of God does not have light (clever) in himself; he who does not have this light does not believe in Christ; he who does not believe in Christ does not have a stomach in himself. Since obviously he did not start from the fear of God, which is the beginning of wisdom, he is a buoy, blind, dead. And the Evangelist John says good, that everyone sins neither in form nor in the knowledge of God (1 John 3: 6). Good and the Prophet Jeremiah paints - who is the unknowing of God? Someone who commits adultery, who is criminal, who is straining his tongue like a bow, in whom lies and infidelity are strengthened, who is turning from evil to evil, who chuckling at his friend and not telling the truth, who has taught his tongue to speak one lie, who is acting wrongly and not he wants to turn, who has more than one vengeance and flattery for flattery, whose tongue is an arrow that bites and flattering verbs of his mouth, his friend speaks peace, but has enmity inside himself. Such did not know Mena and did not want to take Mena, the Lord speaks (Jer. 9: 3-8). If such is the one who does not know God and does not want to know Him, how does he differ from those who do not confess Christ and do not believe in Him? A Christian who does not believe Christ, which Christian? He who believes in Christ creates His commandments, and he who does not keep His commandments does not believe Him. But he who does not believe Christ is not the same as the unbeliever? So, all those who are called Christians, but do not live according to His law and commandments, may they know that they have not yet believed in Christ, although they profess Him as God. For he who truly believes in Christ will not live unlawfully and violate the commandments of God, just as he who sees the abyss before him cannot rush into it, unless he has lost his mind.
Yes, they will seek those who believe in Christ as they should and thus begin to live according to God, receive the smart light and see God, have the fear of God and lay the foundation for wisdom, since the beginning of wisdom is the fear of God. Faith without works is dead, like a body without a soul. For faith that does not have works does not have God, who lives it, and is dead, for it has not acquired that which Christ speaks of: a lover of Mena will keep My commandments, and I and Father will come to him and we will make his abode (John 14:23) in order to resurrect a soul from the dead by His preaching and to revive the one who is qualified to acquire this. That is why such faith is dead, those who have it without works are dead. Whoever lives in Christ also has the character of Christ, and whoever does not have the character of Christ is dead, and let him not deceive himself, as Christ says: what do you call: Lord, Lord, and do not create, even a verb? (Luke 6:46). The sign of death is inaction, since anyone who is dead is inactive. Why whoever does not act according to God is dead to God; there is no life according to God. And whoever does not live for God, and according to God, such a person would be better off not living at all. Our bodily life is simply life, like life of all animals. But the rational soul must perceive the life that God gives and which is the light of man, given from above from God. Whoever is deprived of this life lives like all unreasonable animals, but as he falls to this, being rational, he will be condemned, together with incorporeal intelligent creatures who have lost such a life, that is, demons, to eternal death, or to endless torment in hell. From all that has been said, it is clear that our most important work consists in a godly living. Which Christians do not lead a life fitting for Christians, they are weak in their nature, and in their strengths, and in life, and their deeds. The strength of Christianity lies in the fact that through Jesus Christ it is obtained complete blessing from God, who gave being. Why, naturally, they do not qualify to live as they should, both in relation to God and in relation to people who have not sought to receive from God through Jesus Christ the blessing that was lost in the original Adam.
У записи 2 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Александр Антонюк