"... Умберто Эко в сборнике эссе «О литературе» писал о литературном бессмертии. Так верные поклонники Джойса до сих пор приезжают в Дублин, чтобы отыскать аптеку, где Блум покупал лимонное мыло. Та самая аптека существует на самом деле, и до сих пор, кстати, продает то самое мыло.
Так и святыня Нотр Дама стала частью культурного мифа, благодаря роману Виктора Гюго. Когда-то, в середине 19 века, парижские власти всерьез думали, а не снести ли им эту ветхую "пламенеющую готику". Сегодня в это невозможно поверить. Нотр-Дам стал частью нашей культуры куда больше, чем любой другой культурный объект.
"Я взвесил все и обдумал,- ну вот: он лучше Блаженного Васьки", - писал Маяковский. Нужно признать, что у нас с созданием культовых литературных мест дела обстоят не очень. Свою память мы не очень ценим, не очень бережем и чего удивляться, что, например, церковь в Кондопоге не вошла в литературу, а Нотр Дам - стал. И поэтому ему наши поэты посвящали свои лучшие строки.
О тяжести ребер "святыни" писал Мандельштам, строки про химер Собора Парижской Богоматери, громадящих гримасу, мы учили в школе, когда изучали «Облако в штанах"....
Нотр-Дам не архитектурный объект, он - миф, он - часть литературы и стоит ли удивляться, что его существование подчинено лингвистическим законам. Кто не вспомнил в эти дни термин «пламенеющая готика», кто не удивился буквальности происходящего. В основе архитектуры собора лежала теория огня алхимиков. Они воспринимали огонь, как ускоритель божьего замысла: Бог немного медлит и поэтому надо помочь огнем. Потому все в соборе подчинено идее пламени, начиная от знаменитых витражей, символизирующих пятна костра, заканчивая логикой расчетов. Солнечный свет, пройдя сквозь окна, оказывается направленным на молящегося, расположенного на пересечении лучей. Бог есть свет и человек, под воздействием лучей превращается во что-то иное.
В семантике пламенеющей готики заложено пламя и потому, как ни странно, пожар рано или поздно должен был случиться. Как символ перемен. Как ускорение Божьего процесса.
- Каждый готический собор должен сгореть, - эта парадоксальная мысль принадлежит профессору Евгению Жаринову.
Может быть, наше средневековье на то и новое, чтобы, оплакав произошедшее, мы нашли в себе разума не раскручивать новый виток ненависти и взаимных обид. В конце концов все произошедшее закономерно и удивительно поэтично: пламенеющая готика должна пламенеть, но не сгореть. Ведь Нотр-Дам не просто собор, а уже часть литературы, которая, как известно, не горит.
"
via: https://www.kp.ru/daily/26968.4/4023274/
© Сергей СЕЛЕДКИН
Так и святыня Нотр Дама стала частью культурного мифа, благодаря роману Виктора Гюго. Когда-то, в середине 19 века, парижские власти всерьез думали, а не снести ли им эту ветхую "пламенеющую готику". Сегодня в это невозможно поверить. Нотр-Дам стал частью нашей культуры куда больше, чем любой другой культурный объект.
"Я взвесил все и обдумал,- ну вот: он лучше Блаженного Васьки", - писал Маяковский. Нужно признать, что у нас с созданием культовых литературных мест дела обстоят не очень. Свою память мы не очень ценим, не очень бережем и чего удивляться, что, например, церковь в Кондопоге не вошла в литературу, а Нотр Дам - стал. И поэтому ему наши поэты посвящали свои лучшие строки.
О тяжести ребер "святыни" писал Мандельштам, строки про химер Собора Парижской Богоматери, громадящих гримасу, мы учили в школе, когда изучали «Облако в штанах"....
Нотр-Дам не архитектурный объект, он - миф, он - часть литературы и стоит ли удивляться, что его существование подчинено лингвистическим законам. Кто не вспомнил в эти дни термин «пламенеющая готика», кто не удивился буквальности происходящего. В основе архитектуры собора лежала теория огня алхимиков. Они воспринимали огонь, как ускоритель божьего замысла: Бог немного медлит и поэтому надо помочь огнем. Потому все в соборе подчинено идее пламени, начиная от знаменитых витражей, символизирующих пятна костра, заканчивая логикой расчетов. Солнечный свет, пройдя сквозь окна, оказывается направленным на молящегося, расположенного на пересечении лучей. Бог есть свет и человек, под воздействием лучей превращается во что-то иное.
В семантике пламенеющей готики заложено пламя и потому, как ни странно, пожар рано или поздно должен был случиться. Как символ перемен. Как ускорение Божьего процесса.
- Каждый готический собор должен сгореть, - эта парадоксальная мысль принадлежит профессору Евгению Жаринову.
Может быть, наше средневековье на то и новое, чтобы, оплакав произошедшее, мы нашли в себе разума не раскручивать новый виток ненависти и взаимных обид. В конце концов все произошедшее закономерно и удивительно поэтично: пламенеющая готика должна пламенеть, но не сгореть. Ведь Нотр-Дам не просто собор, а уже часть литературы, которая, как известно, не горит.
"
via: https://www.kp.ru/daily/26968.4/4023274/
© Сергей СЕЛЕДКИН
"... Umberto Eco in the collection of essays" On Literature "wrote about literary immortality. So Joyce's loyal fans still come to Dublin to find the pharmacy where Bloom bought lemon soap. The same pharmacy actually exists, and still then, by the way, sells the very soap.
So the shrine of Notre Dame has become part of a cultural myth, thanks to the novel by Victor Hugo. Once, in the mid-19th century, the Parisian authorities seriously thought about whether or not to demolish this shabby “flaming Gothic”. Today it is impossible to believe. Notre Dame has become a part of our culture much more than any other cultural object.
"I weighed everything and thought it over - well, now: it is better than Blessed Vaska," Mayakovsky wrote. It must be admitted that things are not very good with the creation of cult literary places. We do not really value our memory, we do not really cherish it, and why be surprised that, for example, the church in Kondopoga did not go into literature, and Notre Dame did. And therefore, our poets dedicated their best lines to him.
Mandelstam wrote about the severity of the ribs of the “shrine”, we taught the lines about the chimeras of Notre Dame de Paris, which make a grimace, when we studied Cloud in Pants ....
Notre Dame is not an architectural object, it is a myth, it is part of the literature, and is it any wonder that its existence is subject to linguistic laws. Who did not remember these days the term "flaming Gothic", who was not surprised at the literality of what was happening. The architecture of the cathedral was based on the theory of fire of the alchemists. They perceived fire as an accelerator of God's plan: God is a little slow and therefore it is necessary to help with fire. Therefore, everything in the cathedral is subordinated to the idea of flame, starting from the famous stained glass windows symbolizing the spots of a fire, ending with the logic of calculations. Sunlight, passing through the windows, is directed at the prayer, located at the intersection of the rays. God is light and man, under the influence of rays turns into something else.
In the semantics of flaming Gothic, a flame is laid and therefore, strangely enough, a fire should have happened sooner or later. As a symbol of change. As an acceleration of God's process.
“Each Gothic cathedral should burn out,” this paradoxical thought belongs to Professor Evgeny Zharinov.
Maybe our Middle Ages are new and that, so that, having mourned what happened, we found in ourselves the mind not to promote a new round of hatred and mutual insults. In the end, everything that happened was natural and surprisingly poetic: the flaming Gothic should burn, but not burn. After all, Notre Dame is not just a cathedral, but already part of the literature, which, as you know, does not burn.
"
via: https://www.kp.ru/daily/26968.4/4023274/
© Sergey SELEDKIN
So the shrine of Notre Dame has become part of a cultural myth, thanks to the novel by Victor Hugo. Once, in the mid-19th century, the Parisian authorities seriously thought about whether or not to demolish this shabby “flaming Gothic”. Today it is impossible to believe. Notre Dame has become a part of our culture much more than any other cultural object.
"I weighed everything and thought it over - well, now: it is better than Blessed Vaska," Mayakovsky wrote. It must be admitted that things are not very good with the creation of cult literary places. We do not really value our memory, we do not really cherish it, and why be surprised that, for example, the church in Kondopoga did not go into literature, and Notre Dame did. And therefore, our poets dedicated their best lines to him.
Mandelstam wrote about the severity of the ribs of the “shrine”, we taught the lines about the chimeras of Notre Dame de Paris, which make a grimace, when we studied Cloud in Pants ....
Notre Dame is not an architectural object, it is a myth, it is part of the literature, and is it any wonder that its existence is subject to linguistic laws. Who did not remember these days the term "flaming Gothic", who was not surprised at the literality of what was happening. The architecture of the cathedral was based on the theory of fire of the alchemists. They perceived fire as an accelerator of God's plan: God is a little slow and therefore it is necessary to help with fire. Therefore, everything in the cathedral is subordinated to the idea of flame, starting from the famous stained glass windows symbolizing the spots of a fire, ending with the logic of calculations. Sunlight, passing through the windows, is directed at the prayer, located at the intersection of the rays. God is light and man, under the influence of rays turns into something else.
In the semantics of flaming Gothic, a flame is laid and therefore, strangely enough, a fire should have happened sooner or later. As a symbol of change. As an acceleration of God's process.
“Each Gothic cathedral should burn out,” this paradoxical thought belongs to Professor Evgeny Zharinov.
Maybe our Middle Ages are new and that, so that, having mourned what happened, we found in ourselves the mind not to promote a new round of hatred and mutual insults. In the end, everything that happened was natural and surprisingly poetic: the flaming Gothic should burn, but not burn. After all, Notre Dame is not just a cathedral, but already part of the literature, which, as you know, does not burn.
"
via: https://www.kp.ru/daily/26968.4/4023274/
© Sergey SELEDKIN
У записи 20 лайков,
5 репостов,
1103 просмотров.
5 репостов,
1103 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Максим Жерновой