Посейдон (Нептун).
Посейдон (в римской мифологии Нептун)— в греческой мифологии один из основных олимпийских богов. Можно предполагать, что первоначально он был связан с древним божеством, почитавшимся в виде коня. Об этом говорит прозвище Посейдона Гиппий, упоминание среди сыновей Посейдона коней и то, что позднее он почитался как покровитель коневодства; в его честь устраивались Истмийские игры с конными бегами.
Архаичные черты у олимпийского Посейдона находят выражение в его буйном нраве, стремлении сохранить свою независимость. Вынужденный признавать главенство Зевса, он считает себя равнымему. Посейдон участвует в мятеже против Зевса и от последствий его спасает Фетида. В союзе с Герой он оказывает помощь ахейцам, вызвав тем самым гнев Зевса.
Страбон сообщает, что родосцы после землетрясения вблизи острова Фера воздвигли храм Посейдону Асфалию — «дающему безопасность».Посейдона Гиппия — «конного» почитали в Фессалии, одной из областей Древней Греции. В другой области, Аргосе, был храм Посейдона Проклистия — «причиняющего наводнение» в память спора Геры и Посейдона, когда отвергнутый аргосцами Посейдон наслал на Арголиду море. На акрополе у святилища Эрехфея еще во втором веке почитался источник солоноватой воды, якобы выбитый трезубцем Посейдона. В Греции, несмотря на поражение Посейдона от Афины, он был очень почитаем. Известен храм Посейдона Фитальмия в память о бесплодии земли, пропитавшейся по его повелению морской солью, и милости Посейдона, укротившего свой гнев и прекратившего бесплодие.
Культ Посейдона был особенно широко распространен в ионийских поселениях Малой Азии и на островах, где его почитали как племенного бога ионийцев. В материковой Греции храмы Посейдона сооружались обычно на мысах и перешейках. Священными животными Посейдона, кроме коня, считались дельфин и бык. Из деревьев ему посвящалась сосна.
В Риме культ Посейдона слился с культом италийского божества влаги Нептуна. Подобно Посейдону, Нептун был богом морей и покровителем коневодства и конных состязаний. В его честь был воздвигнут храм в Риме, и 23 июня справлялся праздник — нептуналий. Гомер пишет от лица Посейдона в поэме «Илиада»:
Три нас родилося брата от древнего Крона и Реи:
Он — громодержец, и я, и Аид, преисподних владыка;
На трое все делено, и досталося каяйдому царство:
Жребий бросившим нам, в обладание вечное пало
Мне волношумное море, Аиду подземные мраки,
Зевсу досталось меж туч и эфира пространное небо;
Общею все остается земля и Олимп многохолмный.
Посейдон (в римской мифологии Нептун)— в греческой мифологии один из основных олимпийских богов. Можно предполагать, что первоначально он был связан с древним божеством, почитавшимся в виде коня. Об этом говорит прозвище Посейдона Гиппий, упоминание среди сыновей Посейдона коней и то, что позднее он почитался как покровитель коневодства; в его честь устраивались Истмийские игры с конными бегами.
Архаичные черты у олимпийского Посейдона находят выражение в его буйном нраве, стремлении сохранить свою независимость. Вынужденный признавать главенство Зевса, он считает себя равнымему. Посейдон участвует в мятеже против Зевса и от последствий его спасает Фетида. В союзе с Герой он оказывает помощь ахейцам, вызвав тем самым гнев Зевса.
Страбон сообщает, что родосцы после землетрясения вблизи острова Фера воздвигли храм Посейдону Асфалию — «дающему безопасность».Посейдона Гиппия — «конного» почитали в Фессалии, одной из областей Древней Греции. В другой области, Аргосе, был храм Посейдона Проклистия — «причиняющего наводнение» в память спора Геры и Посейдона, когда отвергнутый аргосцами Посейдон наслал на Арголиду море. На акрополе у святилища Эрехфея еще во втором веке почитался источник солоноватой воды, якобы выбитый трезубцем Посейдона. В Греции, несмотря на поражение Посейдона от Афины, он был очень почитаем. Известен храм Посейдона Фитальмия в память о бесплодии земли, пропитавшейся по его повелению морской солью, и милости Посейдона, укротившего свой гнев и прекратившего бесплодие.
Культ Посейдона был особенно широко распространен в ионийских поселениях Малой Азии и на островах, где его почитали как племенного бога ионийцев. В материковой Греции храмы Посейдона сооружались обычно на мысах и перешейках. Священными животными Посейдона, кроме коня, считались дельфин и бык. Из деревьев ему посвящалась сосна.
В Риме культ Посейдона слился с культом италийского божества влаги Нептуна. Подобно Посейдону, Нептун был богом морей и покровителем коневодства и конных состязаний. В его честь был воздвигнут храм в Риме, и 23 июня справлялся праздник — нептуналий. Гомер пишет от лица Посейдона в поэме «Илиада»:
Три нас родилося брата от древнего Крона и Реи:
Он — громодержец, и я, и Аид, преисподних владыка;
На трое все делено, и досталося каяйдому царство:
Жребий бросившим нам, в обладание вечное пало
Мне волношумное море, Аиду подземные мраки,
Зевсу досталось меж туч и эфира пространное небо;
Общею все остается земля и Олимп многохолмный.
Poseidon (Neptune).
Poseidon (in Roman mythology Neptune) is one of the main Olympic gods in Greek mythology. It can be assumed that he was originally associated with an ancient deity, revered in the form of a horse. This is evidenced by the nickname of Poseidon Hippias, the mention of horses among the sons of Poseidon and the fact that he was later revered as the patron saint of horse breeding; Isthmian games with horse races were held in his honor.
The archaic features of the Olympic Poseidon are expressed in his violent disposition, the desire to maintain its independence. Forced to recognize the supremacy of Zeus, he considers himself equal. Poseidon takes part in the rebellion against Zeus and Thetis rescues him from the consequences. In alliance with the Hero, he assists the Achaeans, thereby causing the wrath of Zeus.
Strabo reports that the Rhodes after the earthquake near the island of Fera erected a temple to Poseidon Asphaly - "giving safety." Poseidon Hippius - the "horse" was revered in Thessaly, one of the regions of Ancient Greece. In another area, Argos, there was a temple of Poseidon Proclistus - “causing a flood” in memory of the dispute between Hera and Poseidon, when Poseidon, rejected by the Argos, sent the sea to Argolis. In the acropolis at the sanctuary of Erechtheus, in the second century, a source of brackish water, supposedly knocked out by the trident of Poseidon, was revered. In Greece, despite the defeat of Poseidon from Athena, he was very revered. The well-known temple of Poseidon Fitalmy in memory of the infertility of the earth, saturated at his command with sea salt, and the grace of Poseidon, who repelled his anger and stopped infertility.
The cult of Poseidon was especially widespread in the Ionian settlements of Asia Minor and on the islands, where he was revered as the tribal god of the Ionians. In mainland Greece, the temples of Poseidon were usually built on capes and isthmuses. The sacred animals of Poseidon, except for the horse, were considered a dolphin and a bull. From the trees a pine tree was dedicated to him.
In Rome, the cult of Poseidon merged with the cult of the Italian moisture deity Neptune. Like Poseidon, Neptune was the god of the seas and patron of horse breeding and equestrian competitions. In his honor, a temple was erected in Rome, and on June 23, the feast of Neptune was celebrated. Homer writes on behalf of Poseidon in the poem Iliad:
Three of us were born brothers from the ancient Cronus and Rhea:
He is a thunderer, and I and Hades, the underworld ruler;
Everything is divided into three, and the kingdom came to the kayid:
The lot cast to us, in possession of the eternal fell
I have a wave of the sea, Aida underground gloom,
Zeus got between the clouds and ether a vast sky;
Everything remains common to the earth and Olympus is multi-hill.
Poseidon (in Roman mythology Neptune) is one of the main Olympic gods in Greek mythology. It can be assumed that he was originally associated with an ancient deity, revered in the form of a horse. This is evidenced by the nickname of Poseidon Hippias, the mention of horses among the sons of Poseidon and the fact that he was later revered as the patron saint of horse breeding; Isthmian games with horse races were held in his honor.
The archaic features of the Olympic Poseidon are expressed in his violent disposition, the desire to maintain its independence. Forced to recognize the supremacy of Zeus, he considers himself equal. Poseidon takes part in the rebellion against Zeus and Thetis rescues him from the consequences. In alliance with the Hero, he assists the Achaeans, thereby causing the wrath of Zeus.
Strabo reports that the Rhodes after the earthquake near the island of Fera erected a temple to Poseidon Asphaly - "giving safety." Poseidon Hippius - the "horse" was revered in Thessaly, one of the regions of Ancient Greece. In another area, Argos, there was a temple of Poseidon Proclistus - “causing a flood” in memory of the dispute between Hera and Poseidon, when Poseidon, rejected by the Argos, sent the sea to Argolis. In the acropolis at the sanctuary of Erechtheus, in the second century, a source of brackish water, supposedly knocked out by the trident of Poseidon, was revered. In Greece, despite the defeat of Poseidon from Athena, he was very revered. The well-known temple of Poseidon Fitalmy in memory of the infertility of the earth, saturated at his command with sea salt, and the grace of Poseidon, who repelled his anger and stopped infertility.
The cult of Poseidon was especially widespread in the Ionian settlements of Asia Minor and on the islands, where he was revered as the tribal god of the Ionians. In mainland Greece, the temples of Poseidon were usually built on capes and isthmuses. The sacred animals of Poseidon, except for the horse, were considered a dolphin and a bull. From the trees a pine tree was dedicated to him.
In Rome, the cult of Poseidon merged with the cult of the Italian moisture deity Neptune. Like Poseidon, Neptune was the god of the seas and patron of horse breeding and equestrian competitions. In his honor, a temple was erected in Rome, and on June 23, the feast of Neptune was celebrated. Homer writes on behalf of Poseidon in the poem Iliad:
Three of us were born brothers from the ancient Cronus and Rhea:
He is a thunderer, and I and Hades, the underworld ruler;
Everything is divided into three, and the kingdom came to the kayid:
The lot cast to us, in possession of the eternal fell
I have a wave of the sea, Aida underground gloom,
Zeus got between the clouds and ether a vast sky;
Everything remains common to the earth and Olympus is multi-hill.
У записи 2 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Андрей Дмитриев