Гор.
Гор – один из наиболее древних богов в египетской мифологии, который хранит предания о времени, когда охота была самым главным для мужчин занятием. В более поздние периоды он изображался человеком с орлиной головой или солнечным диском с открытыми соколиными крыльями.
Скорее всего, вначале это был бог племени воинственных охотников, которые сумели установить господство над соседними племенами. Их главный вождь уподоблялся соколу, «владыке небес» и воздушного океана. Предположительно, Гор стал местным богом Иераконполе (регион Верхнего Египта), а когда вождь покорил всех своих врагов, он стал первым фараоном Древнего Египта. Гор-сокол стал олицетворением царской власти.
Правда, цари второй династии называли себя «Гор и Сет». Но скорее всего, это означало, что Верхний и Нижний Египет имели равные права (хотя Верхний значительно превосходил Нижний в экономическом развитии).
Гор выступал сразу в нескольких ипостасях: как царь богов, владыка небес, солнечный бог и как земной царь, фараон. Согласно Р.Антесу «Гор является самой настоящей троицей, которая состоит из небесного владыки, земного фараона и сокола».
Правда уже в то время было очевидно различие между небесным и земным царем. Согласно текстам, найденным в Пирамидах, для преодоления данного противоречия была придумана следующая мифологическая цепочка (что-то вроде круговорота жизни). После своей смерти на земле Гор, по данной версии, воскресал в образе бога Осириса, чем и обеспечивал себе бессмертное существование.
В одном из мифов и легенд о сотворении земли Гор был сыном Осириса и Изида, которые рождены Нут и Гебом. Однако злобный Сет убил собственного брата и завладел ненадолго его троном. Гор вырос, окреп и вызвал на бой Сета. И победил, после чего его признали полноправным царем Египта.
Складывается такое впечатление, что данный миф повествует о борьбе между египетскими фараонами Нижнего Египта (который находился под покровительством Сета) и Верхнего Египта (который почитал Гора). Поначалу первенствовали вожди Нижнего, которые впоследствии потерпели поражение. Тем более, что согласно одной из версий, Сет был даже не дядей, а родным братом Гора.
В поздних мифах и легендах Гор изображается богом света, который вступает в борьбу с силами зла и мстит за смерть Осириса, своего отца и охраняет божественную власть фараонов.
На рельефе храма в городе Эдфу Гор изображался стоящим на солнечной ладье Ра и гарпуном поражающий врагов света, истинные олицетворения тьмы – бегемотов и крокодилов. Иногда образы Ра и Гора сливаются вместе.
Согласно некоторым мифам, Исида родила Гора от покойного Осириса и воспитывала сына на берегах Нила. После того, как Гор вырос он явился на божественный совет, чтобы доказать свое право властвовать над Египтом.
Сет вступил в схватку с ним и поначалу даже одержал небольшую победу – вырвал глаз, чудесное Око (которое в других мифах фигурирует как Око Бога Ра). Но Гор не уступил, и в последующей борьбе вырвал у Сета то, что делало его мужчиной. Забрав Око обратно, Гор дал проглотить его отцу и тот ожил, чтобы передать трон сыну.
Когда Гор воспитывался в дельте Нила, ему покровительствовали практически все боги, а больше всех – Тот, бог магии, письменности, счета и мудрости, Предположительно в молодости Гор получил прекрасное образование. Став царем единого Египта, Гор (как земной фараон) получил невиданную доселе власть. Однако управление Египтом без организации путей связи, а также без необходимого госаппарата было крайне затруднено.
В связи с этим, согласно Р.Антею, высшие посты в то время занимали члены царской семьи. Так было во времена фараона Хеопса, при его потомках и, несомненно, намного раньше до его царствования. Однако с началом пятой династии все переменилось – важные посты стали занимать люди нецарского происхождения. Данная перемена указывает, что положение царя немного изменилось.
Одновременно с этим миф о Горе как о главном боге был заменен на другой, где ему отводилась уже второстепенная роль, а главным богом признавался Амон Ра, а фараон – это его сын.
По мнению Антеса, подобная перемена была вызвана, скорее всего, недовольством ряда царских родственников, которые управляли страной. В стране происходили значительные перемены в системе управления, хозяйствования и центральной власти. Архаичные представления о большом количестве богом начали утрачивать свои позиции. Племенная организация, вместе со всеми богами-покровителями – осталась в прошлом. Египетская мифология наполнялась – прежние легенды заменялись новыми, отражающими новое мировоззрение. Успехи астрономии показали значительное значение Солнца для земной жизни.
Гор – один из наиболее древних богов в египетской мифологии, который хранит предания о времени, когда охота была самым главным для мужчин занятием. В более поздние периоды он изображался человеком с орлиной головой или солнечным диском с открытыми соколиными крыльями.
Скорее всего, вначале это был бог племени воинственных охотников, которые сумели установить господство над соседними племенами. Их главный вождь уподоблялся соколу, «владыке небес» и воздушного океана. Предположительно, Гор стал местным богом Иераконполе (регион Верхнего Египта), а когда вождь покорил всех своих врагов, он стал первым фараоном Древнего Египта. Гор-сокол стал олицетворением царской власти.
Правда, цари второй династии называли себя «Гор и Сет». Но скорее всего, это означало, что Верхний и Нижний Египет имели равные права (хотя Верхний значительно превосходил Нижний в экономическом развитии).
Гор выступал сразу в нескольких ипостасях: как царь богов, владыка небес, солнечный бог и как земной царь, фараон. Согласно Р.Антесу «Гор является самой настоящей троицей, которая состоит из небесного владыки, земного фараона и сокола».
Правда уже в то время было очевидно различие между небесным и земным царем. Согласно текстам, найденным в Пирамидах, для преодоления данного противоречия была придумана следующая мифологическая цепочка (что-то вроде круговорота жизни). После своей смерти на земле Гор, по данной версии, воскресал в образе бога Осириса, чем и обеспечивал себе бессмертное существование.
В одном из мифов и легенд о сотворении земли Гор был сыном Осириса и Изида, которые рождены Нут и Гебом. Однако злобный Сет убил собственного брата и завладел ненадолго его троном. Гор вырос, окреп и вызвал на бой Сета. И победил, после чего его признали полноправным царем Египта.
Складывается такое впечатление, что данный миф повествует о борьбе между египетскими фараонами Нижнего Египта (который находился под покровительством Сета) и Верхнего Египта (который почитал Гора). Поначалу первенствовали вожди Нижнего, которые впоследствии потерпели поражение. Тем более, что согласно одной из версий, Сет был даже не дядей, а родным братом Гора.
В поздних мифах и легендах Гор изображается богом света, который вступает в борьбу с силами зла и мстит за смерть Осириса, своего отца и охраняет божественную власть фараонов.
На рельефе храма в городе Эдфу Гор изображался стоящим на солнечной ладье Ра и гарпуном поражающий врагов света, истинные олицетворения тьмы – бегемотов и крокодилов. Иногда образы Ра и Гора сливаются вместе.
Согласно некоторым мифам, Исида родила Гора от покойного Осириса и воспитывала сына на берегах Нила. После того, как Гор вырос он явился на божественный совет, чтобы доказать свое право властвовать над Египтом.
Сет вступил в схватку с ним и поначалу даже одержал небольшую победу – вырвал глаз, чудесное Око (которое в других мифах фигурирует как Око Бога Ра). Но Гор не уступил, и в последующей борьбе вырвал у Сета то, что делало его мужчиной. Забрав Око обратно, Гор дал проглотить его отцу и тот ожил, чтобы передать трон сыну.
Когда Гор воспитывался в дельте Нила, ему покровительствовали практически все боги, а больше всех – Тот, бог магии, письменности, счета и мудрости, Предположительно в молодости Гор получил прекрасное образование. Став царем единого Египта, Гор (как земной фараон) получил невиданную доселе власть. Однако управление Египтом без организации путей связи, а также без необходимого госаппарата было крайне затруднено.
В связи с этим, согласно Р.Антею, высшие посты в то время занимали члены царской семьи. Так было во времена фараона Хеопса, при его потомках и, несомненно, намного раньше до его царствования. Однако с началом пятой династии все переменилось – важные посты стали занимать люди нецарского происхождения. Данная перемена указывает, что положение царя немного изменилось.
Одновременно с этим миф о Горе как о главном боге был заменен на другой, где ему отводилась уже второстепенная роль, а главным богом признавался Амон Ра, а фараон – это его сын.
По мнению Антеса, подобная перемена была вызвана, скорее всего, недовольством ряда царских родственников, которые управляли страной. В стране происходили значительные перемены в системе управления, хозяйствования и центральной власти. Архаичные представления о большом количестве богом начали утрачивать свои позиции. Племенная организация, вместе со всеми богами-покровителями – осталась в прошлом. Египетская мифология наполнялась – прежние легенды заменялись новыми, отражающими новое мировоззрение. Успехи астрономии показали значительное значение Солнца для земной жизни.
Mountains
Horus is one of the most ancient gods in Egyptian mythology, which keeps legends about the time when hunting was the most important occupation for men. In later periods, he was portrayed as a man with an eagle's head or a solar disk with open falcon wings.
Most likely, at first it was the god of a tribe of warlike hunters who managed to establish dominance over neighboring tribes. Their chief leader was likened to a falcon, the "lord of heaven" and the air ocean. Presumably, Horus became the local god Hierakonpole (region of Upper Egypt), and when the leader conquered all his enemies, he became the first pharaoh of Ancient Egypt. The mountain falcon became the personification of royal power.
True, the kings of the second dynasty called themselves "Horus and Set." But most likely, this meant that Upper and Lower Egypt had equal rights (although Upper was significantly superior to Lower in economic development).
Gore appeared in several guises at once: as the king of the gods, the lord of heaven, the solar god and as the earthly king, the pharaoh. According to R. Antes "Gore is a real trinity, which consists of the heavenly lord, the terrestrial pharaoh and the falcon."
Truth already at that time there was an obvious difference between the king of heaven and the earth. According to the texts found in the Pyramids, to overcome this contradiction, the following mythological chain was invented (something like a life cycle). After his death in the land of Horus, according to this version, he resurrected in the image of the god Osiris, which ensured himself an immortal existence.
In one of the myths and legends about the creation of the land of Horus, he was the son of Osiris and Isis, who were born by Nut and Geb. However, the evil Set killed his own brother and briefly captured his throne. Gore grew, matured and challenged Set. And he won, after which he was recognized as the full king of Egypt.
One gets the impression that this myth tells about the struggle between the Egyptian pharaohs of Lower Egypt (which was under the auspices of Seth) and Upper Egypt (which was revered by the Mountain). Initially, the leaders of the Lower were superior, who subsequently were defeated. Moreover, according to one version, Set was not even an uncle, but a sibling of Horus.
In later myths and legends, Horus is portrayed as the god of light, who enters the battle with the forces of evil and avenges the death of Osiris, his father, and protects the divine power of the pharaohs.
On the relief of the temple in the city of Edfu, Gore was depicted standing on a sunny boat, Ra and a harpoon, defeating the enemies of light, the true personifications of darkness - hippos and crocodiles. Sometimes the images of Ra and Horus merge together.
According to some myths, Isis gave birth to Horus from the late Osiris and raised her son on the banks of the Nile. After Gore grew up, he appeared on divine advice to prove his right to rule over Egypt.
Seth came to grips with him and at first even won a small victory - he pulled out his eye, the wonderful Eye (which in other myths appears as the Eye of God Ra). But Horus did not give in, and in the ensuing struggle tore out from Seth what made him a man. Taking the Eye back, Horus gave it to his father to swallow and he came to life to pass the throne to his son.
When Gore was brought up in the Nile Delta, he was patronized by almost all the gods, and most of all by He, the god of magic, writing, counting and wisdom. Presumably, Gore received an excellent education in his youth. Having become the king of a united Egypt, Horus (as an earthly pharaoh) received unprecedented power. However, the management of Egypt without the organization of communication routes, as well as without the necessary state apparatus, was extremely difficult.
In this regard, according to R. Antei, members of the royal family held the highest posts at that time. This was the case during the time of Pharaoh Cheops, with his descendants and, undoubtedly, much earlier before his reign. However, with the beginning of the fifth dynasty, everything changed - people of non-royal origin began to occupy important posts. This change indicates that the king’s position has changed a bit.
At the same time, the myth of Horus as the main god was replaced by another, where he was already assigned a secondary role, and Amon Ra was recognized as the main god, and the pharaoh was his son.
According to Antes, such a change was most likely caused by the discontent of a number of royal relatives who ruled the country. The country has undergone significant changes in the system of management, management and central government. Archaic ideas about a large number of god began to lose their position. The tribal organization, together with all the patron gods, is a thing of the past. Egyptian mythology was filled - old legends were replaced by new ones reflecting a new worldview. The successes of astronomy have shown the significant importance of the sun for earthly life.
Horus is one of the most ancient gods in Egyptian mythology, which keeps legends about the time when hunting was the most important occupation for men. In later periods, he was portrayed as a man with an eagle's head or a solar disk with open falcon wings.
Most likely, at first it was the god of a tribe of warlike hunters who managed to establish dominance over neighboring tribes. Their chief leader was likened to a falcon, the "lord of heaven" and the air ocean. Presumably, Horus became the local god Hierakonpole (region of Upper Egypt), and when the leader conquered all his enemies, he became the first pharaoh of Ancient Egypt. The mountain falcon became the personification of royal power.
True, the kings of the second dynasty called themselves "Horus and Set." But most likely, this meant that Upper and Lower Egypt had equal rights (although Upper was significantly superior to Lower in economic development).
Gore appeared in several guises at once: as the king of the gods, the lord of heaven, the solar god and as the earthly king, the pharaoh. According to R. Antes "Gore is a real trinity, which consists of the heavenly lord, the terrestrial pharaoh and the falcon."
Truth already at that time there was an obvious difference between the king of heaven and the earth. According to the texts found in the Pyramids, to overcome this contradiction, the following mythological chain was invented (something like a life cycle). After his death in the land of Horus, according to this version, he resurrected in the image of the god Osiris, which ensured himself an immortal existence.
In one of the myths and legends about the creation of the land of Horus, he was the son of Osiris and Isis, who were born by Nut and Geb. However, the evil Set killed his own brother and briefly captured his throne. Gore grew, matured and challenged Set. And he won, after which he was recognized as the full king of Egypt.
One gets the impression that this myth tells about the struggle between the Egyptian pharaohs of Lower Egypt (which was under the auspices of Seth) and Upper Egypt (which was revered by the Mountain). Initially, the leaders of the Lower were superior, who subsequently were defeated. Moreover, according to one version, Set was not even an uncle, but a sibling of Horus.
In later myths and legends, Horus is portrayed as the god of light, who enters the battle with the forces of evil and avenges the death of Osiris, his father, and protects the divine power of the pharaohs.
On the relief of the temple in the city of Edfu, Gore was depicted standing on a sunny boat, Ra and a harpoon, defeating the enemies of light, the true personifications of darkness - hippos and crocodiles. Sometimes the images of Ra and Horus merge together.
According to some myths, Isis gave birth to Horus from the late Osiris and raised her son on the banks of the Nile. After Gore grew up, he appeared on divine advice to prove his right to rule over Egypt.
Seth came to grips with him and at first even won a small victory - he pulled out his eye, the wonderful Eye (which in other myths appears as the Eye of God Ra). But Horus did not give in, and in the ensuing struggle tore out from Seth what made him a man. Taking the Eye back, Horus gave it to his father to swallow and he came to life to pass the throne to his son.
When Gore was brought up in the Nile Delta, he was patronized by almost all the gods, and most of all by He, the god of magic, writing, counting and wisdom. Presumably, Gore received an excellent education in his youth. Having become the king of a united Egypt, Horus (as an earthly pharaoh) received unprecedented power. However, the management of Egypt without the organization of communication routes, as well as without the necessary state apparatus, was extremely difficult.
In this regard, according to R. Antei, members of the royal family held the highest posts at that time. This was the case during the time of Pharaoh Cheops, with his descendants and, undoubtedly, much earlier before his reign. However, with the beginning of the fifth dynasty, everything changed - people of non-royal origin began to occupy important posts. This change indicates that the king’s position has changed a bit.
At the same time, the myth of Horus as the main god was replaced by another, where he was already assigned a secondary role, and Amon Ra was recognized as the main god, and the pharaoh was his son.
According to Antes, such a change was most likely caused by the discontent of a number of royal relatives who ruled the country. The country has undergone significant changes in the system of management, management and central government. Archaic ideas about a large number of god began to lose their position. The tribal organization, together with all the patron gods, is a thing of the past. Egyptian mythology was filled - old legends were replaced by new ones reflecting a new worldview. The successes of astronomy have shown the significant importance of the sun for earthly life.
У записи 2 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Андрей Дмитриев