Сохранилось послание, написанное св. Игнатием Богоносцем из Антиохии к апостолу Иоанну Богослову:
«Многие жены у нас желают посетить Пречистую Деву, коснуться персей, питавших Господа Иисуса, и услышать от Нее о многих таинствах. У нас пронеслась о Ней слава, что эта Дева и Матерь Божия исполнена благодати и всех добродетелей. Рассказывают, что Она в гонениях и бедах всегда весела; в нуждах и нищете не огорчается; на оскорбляющих Ее не только не гневается, но даже делает им добро; в благополучии кротка; к бедным милостива и помогает им, как и чем может; крепко стоит за веру против врагов ее, и нашему еще юному благочестию есть Наставница и Учительница всем верным на всякое доброе дело; более всего любит смиренных, потому что Сама исполнена смирения. Много похвал воздают Ей видевшие Ее. Неистощимо Ее терпение, когда насмехаются над Нею учители иудейские и фарисеи. О ней рассказывали нам люди, достойные всякого доверия, что по Ее святости видно, как в Ней соединилось естество Ангельское с человеческим. Все это возбудило в нас безмерное желание увидеть это небесное чудо и столь изумительную святость».
В другом послании св. Игнатий Богоносец пишет апостолу Иоанну Богослову:
«Если только буду иметь возможность, то приду к тебе увидеться со всеми верными святыми, у тебя собранными, а более всего желаю увидеть Матерь Иисуса, о Которой говорят, что Она у всех вызывает удивление, почтение и любовь, и все горят желанием Ее увидеть. И как не желать увидеть Пресвятую Богородицу, побеседовать с Той, Которая родила истинного Бога!»
По преданию, основанному на словах священномучеников Дионисия Ареопагита и Игнатия Богоносца, святитель Амвросий Медиоланский в творении «О девственницах» писал о Матери Божией:
«Она была Девою не телом только, но и душою, смиренна сердцем, осмотрительна в словах, благоразумна, немногоречива, любительница чтения, трудолюбива, целомудренна в речи. Правилом Ее было – никого не оскорблять, всем благожелать, почитать старших, не завидовать равным, избегать хвастовства, быть здравомысленной, любить добродетель. Когда Она хоть бы выражением лица обидела родителей, когда была в несогласии с родными? Когда погордилась пред человеком скромным, посмеялась над слабым, уклонилась от неимущего? У Нее не было ничего сурового в очах, ничего неосмотрительного в словах, ничего неприличного в действиях: телодвижения скромные, поступь тихая, голос ровный; так что телесный вид Ее был выражением души, олицетворением чистоты. Все дни Свои Она обратила в пост: сну предавалась только по требованию нужды, но и тогда, как тело Ее покоилось, духом Она бодрствовала, повторяя во сне читанное, или размышляя о приведении в исполнение предположенных намерений, или предначертывая новые. Из дома выходила только в церковь, и то в сопутствии родных. Впрочем, Она хотя и являлась вне дома Своего в сопровождении других, но лучшим стражем для Себя была Она Сама; другие охраняли только тело Ее, а нравы Свои Она блюла Сама».
«Многие жены у нас желают посетить Пречистую Деву, коснуться персей, питавших Господа Иисуса, и услышать от Нее о многих таинствах. У нас пронеслась о Ней слава, что эта Дева и Матерь Божия исполнена благодати и всех добродетелей. Рассказывают, что Она в гонениях и бедах всегда весела; в нуждах и нищете не огорчается; на оскорбляющих Ее не только не гневается, но даже делает им добро; в благополучии кротка; к бедным милостива и помогает им, как и чем может; крепко стоит за веру против врагов ее, и нашему еще юному благочестию есть Наставница и Учительница всем верным на всякое доброе дело; более всего любит смиренных, потому что Сама исполнена смирения. Много похвал воздают Ей видевшие Ее. Неистощимо Ее терпение, когда насмехаются над Нею учители иудейские и фарисеи. О ней рассказывали нам люди, достойные всякого доверия, что по Ее святости видно, как в Ней соединилось естество Ангельское с человеческим. Все это возбудило в нас безмерное желание увидеть это небесное чудо и столь изумительную святость».
В другом послании св. Игнатий Богоносец пишет апостолу Иоанну Богослову:
«Если только буду иметь возможность, то приду к тебе увидеться со всеми верными святыми, у тебя собранными, а более всего желаю увидеть Матерь Иисуса, о Которой говорят, что Она у всех вызывает удивление, почтение и любовь, и все горят желанием Ее увидеть. И как не желать увидеть Пресвятую Богородицу, побеседовать с Той, Которая родила истинного Бога!»
По преданию, основанному на словах священномучеников Дионисия Ареопагита и Игнатия Богоносца, святитель Амвросий Медиоланский в творении «О девственницах» писал о Матери Божией:
«Она была Девою не телом только, но и душою, смиренна сердцем, осмотрительна в словах, благоразумна, немногоречива, любительница чтения, трудолюбива, целомудренна в речи. Правилом Ее было – никого не оскорблять, всем благожелать, почитать старших, не завидовать равным, избегать хвастовства, быть здравомысленной, любить добродетель. Когда Она хоть бы выражением лица обидела родителей, когда была в несогласии с родными? Когда погордилась пред человеком скромным, посмеялась над слабым, уклонилась от неимущего? У Нее не было ничего сурового в очах, ничего неосмотрительного в словах, ничего неприличного в действиях: телодвижения скромные, поступь тихая, голос ровный; так что телесный вид Ее был выражением души, олицетворением чистоты. Все дни Свои Она обратила в пост: сну предавалась только по требованию нужды, но и тогда, как тело Ее покоилось, духом Она бодрствовала, повторяя во сне читанное, или размышляя о приведении в исполнение предположенных намерений, или предначертывая новые. Из дома выходила только в церковь, и то в сопутствии родных. Впрочем, Она хотя и являлась вне дома Своего в сопровождении других, но лучшим стражем для Себя была Она Сама; другие охраняли только тело Ее, а нравы Свои Она блюла Сама».
The message written by sv. Ignatius the God-bearer from Antioch to the Apostle John the Theologian:
“Many of our wives want to visit the Blessed Virgin, touch the Persians who nourished the Lord Jesus, and hear from Her about many sacraments. Our glory flashed about Her, that this Virgin and Mother of God is full of grace and all virtues. They say that She is always cheerful in persecutions and troubles; need and poverty are not upset; on those who insult Her not only does not become angry, but even does good to them; in the welfare of the meek; to the poor is gracious and helps them, as and how can; stands firmly for faith against her enemies, and our still young piety has a Mentor and Teacher to all who are faithful to every good deed; most of all she loves the humble, because she herself is full of humility. Those who saw her give much praise to her. Her patience is inexhaustible when Jewish teachers and Pharisees scoff at Her. People worthy of all trust told us about her, that by Her holiness one can see how Angelic nature and humanity were united in Her. All this aroused in us an immense desire to see this heavenly miracle and such amazing sanctity. "
In another epistle of st. Ignatius the God-bearer writes to the Apostle John the Theologian:
“If I will only have the opportunity, I will come to see you with all the faithful saints you have gathered, and most of all I want to see the Mother of Jesus, about whom they say that She causes surprise, reverence and love for everyone, and everyone is eager to see Her . And how not to wish to see the Blessed Virgin Mary, to talk with The One who gave birth to the true God! ”
According to the legend, based on the words of the holy martyrs Dionysius the Areopagite and Ignatius the God-bearer, Saint Ambrose the Mediolansky in the work “On the Virgin” wrote about the Mother of God:
“She was a Virgin, not only a body, but also a soul, humble in heart, discreet in words, prudent, spoken, lover of reading, hardworking, chaste in speech. Her rule was not to offend anyone, to benevole everyone, to honor elders, not to envy peers, to avoid boasting, to be sanity, to love virtue. When did she even offend her parents with an expression on her face, when she was in disagreement with her relatives? When was proud of a modest man, laughed at the weak, evaded the poor? She had nothing severe in her eyes, nothing imprudent in words, nothing indecent in actions: her body movements were modest, her tread was quiet, her voice was even; so Her bodily appearance was an expression of the soul, the personification of purity. She turned All her days to fasting: she indulged in sleep only at the request of need, but even then, when Her body was at rest, She remained awake, repeating what she had read in a dream, or thinking about fulfilling her intended intentions, or predestining new ones. I only went out of the house to the church, and that was accompanied by my relatives. However, although She appeared outside Her house accompanied by others, She herself was the best guardian for herself; others guarded only Her body, and She moored the Morals of Her. ”
“Many of our wives want to visit the Blessed Virgin, touch the Persians who nourished the Lord Jesus, and hear from Her about many sacraments. Our glory flashed about Her, that this Virgin and Mother of God is full of grace and all virtues. They say that She is always cheerful in persecutions and troubles; need and poverty are not upset; on those who insult Her not only does not become angry, but even does good to them; in the welfare of the meek; to the poor is gracious and helps them, as and how can; stands firmly for faith against her enemies, and our still young piety has a Mentor and Teacher to all who are faithful to every good deed; most of all she loves the humble, because she herself is full of humility. Those who saw her give much praise to her. Her patience is inexhaustible when Jewish teachers and Pharisees scoff at Her. People worthy of all trust told us about her, that by Her holiness one can see how Angelic nature and humanity were united in Her. All this aroused in us an immense desire to see this heavenly miracle and such amazing sanctity. "
In another epistle of st. Ignatius the God-bearer writes to the Apostle John the Theologian:
“If I will only have the opportunity, I will come to see you with all the faithful saints you have gathered, and most of all I want to see the Mother of Jesus, about whom they say that She causes surprise, reverence and love for everyone, and everyone is eager to see Her . And how not to wish to see the Blessed Virgin Mary, to talk with The One who gave birth to the true God! ”
According to the legend, based on the words of the holy martyrs Dionysius the Areopagite and Ignatius the God-bearer, Saint Ambrose the Mediolansky in the work “On the Virgin” wrote about the Mother of God:
“She was a Virgin, not only a body, but also a soul, humble in heart, discreet in words, prudent, spoken, lover of reading, hardworking, chaste in speech. Her rule was not to offend anyone, to benevole everyone, to honor elders, not to envy peers, to avoid boasting, to be sanity, to love virtue. When did she even offend her parents with an expression on her face, when she was in disagreement with her relatives? When was proud of a modest man, laughed at the weak, evaded the poor? She had nothing severe in her eyes, nothing imprudent in words, nothing indecent in actions: her body movements were modest, her tread was quiet, her voice was even; so Her bodily appearance was an expression of the soul, the personification of purity. She turned All her days to fasting: she indulged in sleep only at the request of need, but even then, when Her body was at rest, She remained awake, repeating what she had read in a dream, or thinking about fulfilling her intended intentions, or predestining new ones. I only went out of the house to the church, and that was accompanied by my relatives. However, although She appeared outside Her house accompanied by others, She herself was the best guardian for herself; others guarded only Her body, and She moored the Morals of Her. ”
У записи 11 лайков,
1 репостов.
1 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко