С первых веков христиане видели в Богородице великую...

С первых веков христиане видели в Богородице великую молитвенницу перед Богом за род человеческий. Названия икон Богоматери отражают глубокую веру и любовь христиан к ней: Богородица – Радость всех Радостей, Умягчение злых сердец, Целительница, Споручница грешных.

Пример праведной, чистой и преданной Богу жизни Пречистой Девы и того, как спокойно и радостно перешла она из жизни земной в жизнь небесную, указывает путь в жизнь вечную каждому христианину. Значение праздника Успения состоит в том, что смерть больше не страшит людей темнотой и неизвестностью: она может быть тихим сном, уносящим человека к жизни радостной и вечной.

По вере Церкви, кончина человека, весь свой недолгий век сознательно и убежденно прожившего без Бога, может оказаться страшной и горькой. Но смерть Богоматери, превосшедшей в Своей святости, в исполнении Своего призвания даже высочайшие ангельские чины — херувимов и серафимов — поистине становится радостью, светлым и утешительным событием для всех христиан. И пусть горюют собравшиеся у одра умирающей Девы апостолы и первые епископы древней Церкви, пусть скорбят они о разлуке с Матерью Богочеловека Христа — событие это все равно дарует православным христианам надежду на их соединение в миг будущей кончины со своим Творцом.

На иконах, изображающих Успение Богоматери, рядом с Ее ложем всегда возвышается величественный Христос, держащий на руках запеленутую младенческую фигурку: она символизирует душу умершей Богородицы, душу, которую в миг Успения пришел принять на Свои Божественные руки Ее Сын. Эта детская фигурка и являет нам образ того духовного "рождения в смерти", что вводит человека в вечное бытие. Как говорит о значении события Успения Пресвятой Богородицы преподобный Иоанн Дамаскин, “не смертью назову священное Твое Успение, но преставлением или отшествием или, точнее сказать, водворением. Ведь выходя из тела, Ты водворяешься у Господа... Ты сотворила смерть светлой, освободив ее от уныния и наполнив ее радостью”.
From the first centuries, Christians saw in the Mother of God a great prayer house before God for the human race. The names of the icons of the Mother of God reflect the deep faith and love of Christians for her: the Virgin - the Joy of all Joys, the Softening of evil hearts, the Healer, the Sister of Sinners.

 An example of the righteous, pure and devoted to God life of the Blessed Virgin and how calmly and joyfully she passed from earthly life to heavenly life, indicates the path to eternal life for every Christian. The significance of the holiday of the Assumption is that death no longer frightens people with darkness and obscurity: it can be a quiet dream that takes a person to a joyful and eternal life.

According to the faith of the Church, the demise of a person who has lived consciously and convincingly without God for his entire short century can be terrible and bitter. But the death of the Mother of God, surpassed in Her holiness, in the fulfillment of Her calling, even the highest angelic ranks - cherubs and seraphim - truly becomes a joy, a bright and comforting event for all Christians. And let the apostles and the first bishops of the ancient Church, gathered at the bedside of the dying Virgin, grieve over their separation from the Mother of God the Man of Christ - this event still gives Orthodox Christians hope that they will unite at the time of their future death with their Creator.

On the icons depicting the Assumption of the Mother of God, a magnificent Christ is always standing next to Her bed, holding a swaddled infant figure in her hands: it symbolizes the soul of the deceased Mother of God, the soul that Her Son came to take His Divine hands in the moment of the Assumption. This children's figure also shows us the image of that spiritual "birth in death" that introduces a person into eternal existence. As the Monk John of Damascus speaks of the significance of the event of the Assumption of the Blessed Virgin Mary, “I will not call your sacred Assumption by death, but by repose or departure, or, more precisely, placement. After all, leaving the body, You are being housed by the Lord ... You created death light, freeing it from despondency and filling it with joy. ”
У записи 4 лайков,
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко

Понравилось следующим людям