На иврите это имя произносится как Мирьям, Марьям,...

На иврите это имя произносится как Мирьям, Марьям, что значит «восстание многих», или «звезда моря», или просто Возвеличенная.

Сразу возникает вопрос: Возвеличенная над кем? Православное богослужение чествует Деву Марию как «Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую». То есть Она, как некая духовная звезда, превознесена над всем «морем» рода человеческого, выше ангелов, архангелов, херувимов и серафимов. Но! Как смиренная Дева из Назарета поднялась на такую высоту? Или что подняло Ее на такую высоту?

Ответ очевиден: Она пламенела к Богу исключительной Любовью.

Зададимся вопросом: Кто может любить Сына Божия (Второе Лицо Святой Троицы) родительской любовью? И здесь ответ очевиден: только Бог Отец и Дева Мария!

Кто может, обращаясь к Сыну Божию, назвать Его Сыном Своим возлюбленным? И опять очевидно: только Бог Отец и Пресвятая Дева Мария.

В этом и состоит исключительность Возвеличенной и Превознесенной. Ее возможность любить Господа Иисуса Христа родительской любовью ставит Ее на недосягаемую высоту – недосягаемую не только для человеков, но и небожителей.

И более того! В Евангелии от Иоанна мы находим такие слова: «Иисус, увидев Матерь и ученика тут («тут» – то есть при Голгофском Кресте. – прот. О.С.) стоящего, которого любил, говорит Матери Своей: Жено! се, сын Твой. Потом говорит ученику: се, Матерь твоя! И с этого времени ученик сей взял Ее к себе» (Ин. 19: 26–27). Этими словами Евангелие рассказывает о том, как в лице Иоанна Богослова все верующие во Иисуса Христа усыновляются Пресвятой Деве Марии; и здесь же словами: «ученик сей взял Ее к себе» – учениками Господа Иисуса Христа называются только те христиане, которые в сердцах своих «поселяют» Матерь Божию и уже не расстаются с Нею ни в этой жизни, ни в будущей.

прот. О. Стеняев
In Hebrew, this name is pronounced as Miriam, Maryam, which means "rebellion of many", or "star of the sea", or simply Exalted.

The question immediately arises: Exalted by whom? Orthodox service commemorates the Virgin Mary as “the Most Honorable Cherub and the Most Glorious, without comparison, Seraphim, without the corruption of the Word of God, which gave birth.” That is, She, as a kind of spiritual star, is exalted over the entire “sea” of the human race, above angels, archangels, cherubs and seraphim. But! How did the humble Virgin of Nazareth rise to such a height? Or what raised Her to such a height?

The answer is obvious: She was flaming to God with exceptional Love.

Let us ask ourselves: Who can love the Son of God (Second Person of the Holy Trinity) with parental love? And here the answer is obvious: only God the Father and the Virgin Mary!

Who can, turning to the Son of God, call Him His beloved Son? And again, it is obvious: only God the Father and the Blessed Virgin Mary.

This is the exclusiveness of the Exalted and Exalted. Her ability to love the Lord Jesus Christ with parental love puts Her at an unattainable height - unattainable not only for humans, but also for celestials.

And more than that! In the Gospel of John we find these words: “Jesus, seeing the Mother and the disciple here (“ here ”—that is, at the Golgotha ​​Cross. — Prot. OS) standing, whom he loved, says to His Mother: Wife! Behold, thy son. Then he says to the disciple: Behold, your mother! And from that time on, this disciple took Her to him ”(John 19: 26–27). With these words, the Gospel tells how in the person of John the Theologian all believers in Jesus Christ are adopted by the Blessed Virgin Mary; and here with the words: “this disciple took Her to him” - only those Christians are called the disciples of the Lord Jesus Christ who “settle” the Mother of God in their hearts and no longer part with Her either in this life or in the future.

prot. O. Stenyaev
У записи 6 лайков,
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко

Понравилось следующим людям