Святитель Иоанн Златоуст писал: «Кротость есть признак великой силы; чтобы быть кротким, для этого нужно иметь благородную, мужественную и весьма высокую душу». И действительно, кротким способен стать лишь тот, кому есть что укрощать. Подставить ударяющему вторую щеку может лишь тот, кто имеет возможность выбора действия. И лишь тому, кто не отличает добродетели целомудрия от телесной немощи старика или евнуха, может показаться, будто кротость есть «возвышенное именование робости».
Умение владеть собой считалось «царской добродетелью» задолго до возникновения христианства. В Книге притч сказано: «Что город разрушенный, без стен, то человек, не владеющий духом своим».
Афинский философ Сократ выходил победителем из каждого спора. Это раздражало его собеседников. Они нередко колотили мудреца и таскали его за волосы, а еще того чаще осмеивали и поносили. Но он принимал все это, не противясь. «Что же ты не отвечаешь, Сократ? – спрашивали его друзья. – Мы думали, ты умеешь осадить обидчика». «Зачем? – отвечал тот. – Если бы меня лягнул осел, разве стал бы я подавать на него в суд? Так и здесь: дурное воспитание входит в природу человека, с некоторых пор оно для него – то же, что для осла копыто».
Другой известный своей мудростью грек – Диоген Синопский – прямо высмеивал тех, кто, дожив до зрелости, так и не научился владеть своими страстями. Встретив олимпийского чемпиона, который волочился за гетерой, философ сказал: «Он победил многих сильных мужей. А его самого с легкостью победила обычная девка».
Кротость не имеет ничего общего с безволием и конформизмом. Скептик Пиррон славился своим умением владеть собой. Но однажды он услышал грубое слово о своей сестре и здорово поколотил обидчика. Кто-то насмешливо спросил философа: «Вот как, Пиррон? Где же твое хваленое безразличие?» «Не за счет женщины следует щеголять безразличием», – был ответ.
Пророк Исаия называет Христа образцом кротости: Он «не возопиет и не возвысит голоса Своего, и не даст услышать его на улицах; трости надломленной не переломит, и льна курящегося не угасит». Но если измерять величие человека мерой обращенной против него злобы и количеством его врагов, приходится признать: конформиста не распяли бы под одобрение толпы.
Что значит «наследовать землю»? Наследство не есть что-то приобретенное трудами или захваченное как трофей. Наследник вступает в права владения тихо, в результате естественного хода событий. Землю наследует не наиболее яростный, а самый жизнеспособный – тот, кто лучше умеет держать удар; тот, кто последним остается стоять на ногах. Может быть, потому в Книге притч написано: «Долготерпеливый лучше храброго, и владеющий собою лучше завоевателя города».
Спаситель в Нагорной проповеди говорит, что кроткие наследуют землю. Обычно исполнение этого обещания относят ко временам будущего Небесного Царствия. Однако историческая логика уже нашего, временного мира вполне соответствует третьей заповеди блаженств. Пожалуй, самой известной художественной иллюстрацией к ней можно считать исторический роман Генрика Сенкевича «Quo vadis?», который описывает жизнь первой христианской общины Рима и гонения императора Нерона.
В это время римский народ, ненасытный охотник до развлечений, узнал новую забаву: христиан тысячами распинали на крестах, целыми семьями отдавали на растерзание диким зверям; наиболее крепких из них пытались заставить сражаться друг с другом на арене Колизея, подобно гладиаторам. Единственное вызывало досаду зрителей – кротость осужденных: они шли на смерть, не сопротивляясь.
Все говорили о христианах. Старик Домиций Афр над ними насмехался: «Их так много, – говорил он, – что они могли бы разжечь гражданскую войну. Были опасения, как бы они не вздумали защищаться. А они погибают как овцы». В ответ на эти слова сенатор Петроний только скептически качал головой: «Ошибаетесь! Они защищаются новым способом – терпением. Можете ли вы утверждать, что они умирают как обычные преступники? О, нет, они умирают так, как если бы преступниками были те, кто их осуждает на смерть, – то есть мы и весь римский народ». Прошло совсем немного времени, и правота сенатора стала очевидной. Приближенные императора Нерона в смущении говорили между собой: «Петроний утверждал, что христиане защищаются. Нет – они побеждают! После каждого зрелища христиан только прибавляется! Чем больше мы их убиваем, тем больше их становится в Риме!»
Апостол Петр, ведомый на казнь, обращался к языческим храмам, мимо которых проходил, со словами: «Быть вам храмами Христовыми!» Глядя на движущиеся перед его глазами толпы, говорил им: «Быть детям вашим рабами Христовыми!» Прошли века, и сам император великого Рима признал: не только лично он, но и непобедимая прежде империя оказалась бессильной перед кротостью христиан. Говорят, умирая, Юлиан воскликнул: «Ты победил, Галилеянин!»
Сергей Мазаев
на фото: Заповеди Блаженства
Умение владеть собой считалось «царской добродетелью» задолго до возникновения христианства. В Книге притч сказано: «Что город разрушенный, без стен, то человек, не владеющий духом своим».
Афинский философ Сократ выходил победителем из каждого спора. Это раздражало его собеседников. Они нередко колотили мудреца и таскали его за волосы, а еще того чаще осмеивали и поносили. Но он принимал все это, не противясь. «Что же ты не отвечаешь, Сократ? – спрашивали его друзья. – Мы думали, ты умеешь осадить обидчика». «Зачем? – отвечал тот. – Если бы меня лягнул осел, разве стал бы я подавать на него в суд? Так и здесь: дурное воспитание входит в природу человека, с некоторых пор оно для него – то же, что для осла копыто».
Другой известный своей мудростью грек – Диоген Синопский – прямо высмеивал тех, кто, дожив до зрелости, так и не научился владеть своими страстями. Встретив олимпийского чемпиона, который волочился за гетерой, философ сказал: «Он победил многих сильных мужей. А его самого с легкостью победила обычная девка».
Кротость не имеет ничего общего с безволием и конформизмом. Скептик Пиррон славился своим умением владеть собой. Но однажды он услышал грубое слово о своей сестре и здорово поколотил обидчика. Кто-то насмешливо спросил философа: «Вот как, Пиррон? Где же твое хваленое безразличие?» «Не за счет женщины следует щеголять безразличием», – был ответ.
Пророк Исаия называет Христа образцом кротости: Он «не возопиет и не возвысит голоса Своего, и не даст услышать его на улицах; трости надломленной не переломит, и льна курящегося не угасит». Но если измерять величие человека мерой обращенной против него злобы и количеством его врагов, приходится признать: конформиста не распяли бы под одобрение толпы.
Что значит «наследовать землю»? Наследство не есть что-то приобретенное трудами или захваченное как трофей. Наследник вступает в права владения тихо, в результате естественного хода событий. Землю наследует не наиболее яростный, а самый жизнеспособный – тот, кто лучше умеет держать удар; тот, кто последним остается стоять на ногах. Может быть, потому в Книге притч написано: «Долготерпеливый лучше храброго, и владеющий собою лучше завоевателя города».
Спаситель в Нагорной проповеди говорит, что кроткие наследуют землю. Обычно исполнение этого обещания относят ко временам будущего Небесного Царствия. Однако историческая логика уже нашего, временного мира вполне соответствует третьей заповеди блаженств. Пожалуй, самой известной художественной иллюстрацией к ней можно считать исторический роман Генрика Сенкевича «Quo vadis?», который описывает жизнь первой христианской общины Рима и гонения императора Нерона.
В это время римский народ, ненасытный охотник до развлечений, узнал новую забаву: христиан тысячами распинали на крестах, целыми семьями отдавали на растерзание диким зверям; наиболее крепких из них пытались заставить сражаться друг с другом на арене Колизея, подобно гладиаторам. Единственное вызывало досаду зрителей – кротость осужденных: они шли на смерть, не сопротивляясь.
Все говорили о христианах. Старик Домиций Афр над ними насмехался: «Их так много, – говорил он, – что они могли бы разжечь гражданскую войну. Были опасения, как бы они не вздумали защищаться. А они погибают как овцы». В ответ на эти слова сенатор Петроний только скептически качал головой: «Ошибаетесь! Они защищаются новым способом – терпением. Можете ли вы утверждать, что они умирают как обычные преступники? О, нет, они умирают так, как если бы преступниками были те, кто их осуждает на смерть, – то есть мы и весь римский народ». Прошло совсем немного времени, и правота сенатора стала очевидной. Приближенные императора Нерона в смущении говорили между собой: «Петроний утверждал, что христиане защищаются. Нет – они побеждают! После каждого зрелища христиан только прибавляется! Чем больше мы их убиваем, тем больше их становится в Риме!»
Апостол Петр, ведомый на казнь, обращался к языческим храмам, мимо которых проходил, со словами: «Быть вам храмами Христовыми!» Глядя на движущиеся перед его глазами толпы, говорил им: «Быть детям вашим рабами Христовыми!» Прошли века, и сам император великого Рима признал: не только лично он, но и непобедимая прежде империя оказалась бессильной перед кротостью христиан. Говорят, умирая, Юлиан воскликнул: «Ты победил, Галилеянин!»
Сергей Мазаев
на фото: Заповеди Блаженства
Saint John Chrysostom wrote: “Meekness is a sign of great power; to be gentle, you need to have a noble, courageous and very high soul. ” Indeed, only one who has something to tame can become meek. Substitute the striking second cheek can only one who has the opportunity to choose an action. And only to someone who does not distinguish the virtues of chastity from the bodily weakness of an old man or eunuch, it may seem as if meekness is the “lofty name for timidity”.
Self-control was considered a “royal virtue” long before the rise of Christianity. The book of parables says: "That a city is destroyed, without walls, then a man who does not own his spirit."
The Athenian philosopher Socrates emerged victorious from every dispute. This annoyed his interlocutors. They often beat the sage and dragged him by the hair, and even more often ridiculed and vilified. But he accepted all this, not opposing. “Why don’t you answer, Socrates? - asked his friends. “We thought you knew how to besiege the offender.” "What for? - answered that. “If a donkey kicked me, would I really sue him?” So it is here: bad education is included in the nature of man, for some time now it is for him the same as a hoof for a donkey. ”
Another Greek known for his wisdom, Diogenes of Sinope, directly ridiculed those who, having reached maturity, had never learned to wield their passions. Having met the Olympic champion, who dragged himself behind the heterosexual, the philosopher said: “He defeated many strong husbands. And the ordinary girl easily defeated him. ”
Meekness has nothing to do with lack of will and conformism. The skeptic Pirron was famous for his self-mastery. But one day he heard a rude word about his sister and beat the offender great. Someone mockingly asked the philosopher: “Is that so, Pirron? Where is your vaunted indifference? ”“ Not at the expense of a woman should flaunt indifference, ”was the answer.
The prophet Isaiah calls Christ a model of meekness: He “will not cry out and exalt his voice, and will not allow him to be heard in the streets; "He will not break a broken cane, and he will not extinguish smoked flax." But if one measures the greatness of a person by the measure of anger against him and the number of his enemies, one has to admit: the conformist would not have been crucified under the approval of the crowd.
What does it mean to inherit the earth? Inheritance is not something acquired by labor or captured as a trophy. The heir takes possession of the rights quietly, as a result of the natural course of events. The earth is not inherited by the most violent, but the most viable - the one who is better able to hold the blow; the one who last remains standing on his feet. Maybe that’s why the Book of Parables says: “The patient is better than the brave, and those who possess it are better than the conqueror of the city.”
The Savior in the Sermon on the Mount says that the meek shall inherit the earth. The fulfillment of this promise is usually attributed to the time of the future Kingdom of Heaven. However, the historical logic of our temporary world is fully consistent with the third commandment of bliss. Perhaps the most famous artistic illustration to her can be considered the historical novel by Henryk Sienkiewicz “Quo vadis?”, Which describes the life of the first Christian community in Rome and the persecution of the emperor Nero.
At this time, the Roman people, an insatiable hunter for entertainment, learned a new amusement: Christians were crucified on thousands of crosses by thousands, they were given to wild animals to be torn to pieces by whole families; the strongest of them tried to get to fight each other in the arena of the Coliseum, like gladiators. The only thing that irritated the audience was the meekness of the convicts: they went to death, not resisting.
Everyone was talking about Christians. Old man Domitius Afr taunted them: “There are so many of them,” he said, “that they could ignite a civil war. There were fears, as if they did not decide to defend themselves. And they perish like sheep. ” In response to these words, Senator Petronius only skeptically shook his head: “Wrong! They defend themselves in a new way - patience. Can you say that they die like ordinary criminals? Oh, no, they die as if the criminals were those who condemned them to death - that is, we and the entire Roman people. ” Very little time passed, and the senator’s rightness became apparent. The approximate emperor Nero said in embarrassment to each other: “Petronius claimed that Christians are defending themselves. No - they win! After each spectacle, Christians only increase! The more we kill them, the more they become in Rome! ”
The apostle Peter, led to execution, turned to pagan temples, which he passed by with the words: “Be you the temples of Christ!” Looking at the crowds moving before his eyes, he said to them: “Be your children as servants of Christ!” Centuries passed, and he himself the emperor of great Rome recognized: not only he personally, but also the previously invincible empire was powerless before the meekness of Christians. They say, dying, Julian exclaimed: "You won, Galilean!"
Sergey Mazaev
pictured: The Beatitudes
Self-control was considered a “royal virtue” long before the rise of Christianity. The book of parables says: "That a city is destroyed, without walls, then a man who does not own his spirit."
The Athenian philosopher Socrates emerged victorious from every dispute. This annoyed his interlocutors. They often beat the sage and dragged him by the hair, and even more often ridiculed and vilified. But he accepted all this, not opposing. “Why don’t you answer, Socrates? - asked his friends. “We thought you knew how to besiege the offender.” "What for? - answered that. “If a donkey kicked me, would I really sue him?” So it is here: bad education is included in the nature of man, for some time now it is for him the same as a hoof for a donkey. ”
Another Greek known for his wisdom, Diogenes of Sinope, directly ridiculed those who, having reached maturity, had never learned to wield their passions. Having met the Olympic champion, who dragged himself behind the heterosexual, the philosopher said: “He defeated many strong husbands. And the ordinary girl easily defeated him. ”
Meekness has nothing to do with lack of will and conformism. The skeptic Pirron was famous for his self-mastery. But one day he heard a rude word about his sister and beat the offender great. Someone mockingly asked the philosopher: “Is that so, Pirron? Where is your vaunted indifference? ”“ Not at the expense of a woman should flaunt indifference, ”was the answer.
The prophet Isaiah calls Christ a model of meekness: He “will not cry out and exalt his voice, and will not allow him to be heard in the streets; "He will not break a broken cane, and he will not extinguish smoked flax." But if one measures the greatness of a person by the measure of anger against him and the number of his enemies, one has to admit: the conformist would not have been crucified under the approval of the crowd.
What does it mean to inherit the earth? Inheritance is not something acquired by labor or captured as a trophy. The heir takes possession of the rights quietly, as a result of the natural course of events. The earth is not inherited by the most violent, but the most viable - the one who is better able to hold the blow; the one who last remains standing on his feet. Maybe that’s why the Book of Parables says: “The patient is better than the brave, and those who possess it are better than the conqueror of the city.”
The Savior in the Sermon on the Mount says that the meek shall inherit the earth. The fulfillment of this promise is usually attributed to the time of the future Kingdom of Heaven. However, the historical logic of our temporary world is fully consistent with the third commandment of bliss. Perhaps the most famous artistic illustration to her can be considered the historical novel by Henryk Sienkiewicz “Quo vadis?”, Which describes the life of the first Christian community in Rome and the persecution of the emperor Nero.
At this time, the Roman people, an insatiable hunter for entertainment, learned a new amusement: Christians were crucified on thousands of crosses by thousands, they were given to wild animals to be torn to pieces by whole families; the strongest of them tried to get to fight each other in the arena of the Coliseum, like gladiators. The only thing that irritated the audience was the meekness of the convicts: they went to death, not resisting.
Everyone was talking about Christians. Old man Domitius Afr taunted them: “There are so many of them,” he said, “that they could ignite a civil war. There were fears, as if they did not decide to defend themselves. And they perish like sheep. ” In response to these words, Senator Petronius only skeptically shook his head: “Wrong! They defend themselves in a new way - patience. Can you say that they die like ordinary criminals? Oh, no, they die as if the criminals were those who condemned them to death - that is, we and the entire Roman people. ” Very little time passed, and the senator’s rightness became apparent. The approximate emperor Nero said in embarrassment to each other: “Petronius claimed that Christians are defending themselves. No - they win! After each spectacle, Christians only increase! The more we kill them, the more they become in Rome! ”
The apostle Peter, led to execution, turned to pagan temples, which he passed by with the words: “Be you the temples of Christ!” Looking at the crowds moving before his eyes, he said to them: “Be your children as servants of Christ!” Centuries passed, and he himself the emperor of great Rome recognized: not only he personally, but also the previously invincible empire was powerless before the meekness of Christians. They say, dying, Julian exclaimed: "You won, Galilean!"
Sergey Mazaev
pictured: The Beatitudes
У записи 14 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко