В жизни есть 3 больших счастья: первое – причаститься, второе – спеть Литургию, третье – в людях.
Счастье зависит от того, как часто ты причащаешься. Опыт показывает это. Нет такой радости, которая была бы сравнима с причастием – и по смыслу происходящего, и по чувствам, которые иногда бывают: а чувства бывают такие, будто по земле не ходишь, и куда бы ты ни пошёл, над тобой будто солнце тёплое сияет, тебе радостно, светло, спокойно, что бы ни происходило вокруг. Ты начинаешь думать, двигаться, дышать по иным законам, противным земле и этому миру. И твои ноги будто по земле и не ступают, как если бы под твоими стопами начиналось небо.
Хоровое пение Божественной Литургии позволяет стать свидетелем и особенно живым участником того, что происходит, это особое переживание богослужения, общение с Богом и переосмысление многих вещей, вызывающие страх Божий, страх предстояния перед Его Лицем. Как если бы свет Его Лица осветил тебя, недостойного и немощного, и ты ощутил бы блаженство, смешанное со слезами покаяния.
Говорят, что с лица человеческого воду не пьют. А с некоторых лиц хочется пить – такие они чистые! Спокойное светлое человеческое лицо грандиознее любой архитектуры и творения художников. Есть лица любимых, на которые радостно смотреть – Бог коснулся их и преобразил: радостно смотреть на тех, кто носит в себе мир! За них легко молиться. Это – счастливая любовь. А есть любовь страдальческая. Есть красивые, но страстные лица, в которые стараешься не смотреть, потому что это напротив не вызывает радости, а только переживания. Но за таких любимых нужно молиться сугубо, как бы трудно это ни было. Молиться за кого-то – иногда как кровь проливать; порой кровь льётся и в прямом, физическом смысле. Но и любовь к таким трудным людям крепче – ведь ты пролил за них свою кровь. Любить – это отдавать. Не всегда это радостная и приятная жертва. Однако если она приносится в угоду Богу – Он вознаграждает и врачует все наши немощи, потому что благ и человеколюбец.
Счастье зависит от того, как часто ты причащаешься. Опыт показывает это. Нет такой радости, которая была бы сравнима с причастием – и по смыслу происходящего, и по чувствам, которые иногда бывают: а чувства бывают такие, будто по земле не ходишь, и куда бы ты ни пошёл, над тобой будто солнце тёплое сияет, тебе радостно, светло, спокойно, что бы ни происходило вокруг. Ты начинаешь думать, двигаться, дышать по иным законам, противным земле и этому миру. И твои ноги будто по земле и не ступают, как если бы под твоими стопами начиналось небо.
Хоровое пение Божественной Литургии позволяет стать свидетелем и особенно живым участником того, что происходит, это особое переживание богослужения, общение с Богом и переосмысление многих вещей, вызывающие страх Божий, страх предстояния перед Его Лицем. Как если бы свет Его Лица осветил тебя, недостойного и немощного, и ты ощутил бы блаженство, смешанное со слезами покаяния.
Говорят, что с лица человеческого воду не пьют. А с некоторых лиц хочется пить – такие они чистые! Спокойное светлое человеческое лицо грандиознее любой архитектуры и творения художников. Есть лица любимых, на которые радостно смотреть – Бог коснулся их и преобразил: радостно смотреть на тех, кто носит в себе мир! За них легко молиться. Это – счастливая любовь. А есть любовь страдальческая. Есть красивые, но страстные лица, в которые стараешься не смотреть, потому что это напротив не вызывает радости, а только переживания. Но за таких любимых нужно молиться сугубо, как бы трудно это ни было. Молиться за кого-то – иногда как кровь проливать; порой кровь льётся и в прямом, физическом смысле. Но и любовь к таким трудным людям крепче – ведь ты пролил за них свою кровь. Любить – это отдавать. Не всегда это радостная и приятная жертва. Однако если она приносится в угоду Богу – Он вознаграждает и врачует все наши немощи, потому что благ и человеколюбец.
There are 3 great happiness in life: the first is communion, the second is to sing the Liturgy, the third is in people.
Happiness depends on how often you partake. Experience shows this. There is no joy that can be compared with the sacrament - both in the sense of what is happening and in the feelings that sometimes happen: and there are feelings like you don’t walk on the earth, and wherever you go, it’s like the sun is shining warm over you joyfully, lightly, calmly, no matter what happens around. You begin to think, move, breathe according to other laws that are contrary to the earth and this world. And your feet do not seem to walk on the ground, as if under your feet the sky began.
The choral singing of the Divine Liturgy allows you to become a witness and especially a living participant in what is happening, this is a special experience of worship, fellowship with God and rethinking of many things that cause the fear of God, the fear of coming before His face. As if the light of His Face illuminated you, unworthy and feeble, and you would feel bliss mixed with tears of repentance.
They say that they don’t drink water from the face of a human. And some people feel thirsty - they are so clean! A calm, bright human face is grander than any architecture and creation of artists. There are faces of loved ones that are joyful to look at - God touched them and transformed: joyfully look at those who carry the world in themselves! It’s easy to pray for them. This is a happy love. And there is love suffering. There are beautiful, but passionate faces that you try not to look at, because this, on the contrary, does not cause joy, but only experiences. But for such a beloved one must pray only, no matter how difficult it may be. Praying for someone is sometimes like shedding blood; sometimes blood flows in the literal, physical sense. But love for such difficult people is stronger - because you shed your blood for them. To love is to give. This is not always a joyful and pleasant sacrifice. However, if it is brought to please God - He rewards and heals all our weaknesses, because he is good and a man-lover.
Happiness depends on how often you partake. Experience shows this. There is no joy that can be compared with the sacrament - both in the sense of what is happening and in the feelings that sometimes happen: and there are feelings like you don’t walk on the earth, and wherever you go, it’s like the sun is shining warm over you joyfully, lightly, calmly, no matter what happens around. You begin to think, move, breathe according to other laws that are contrary to the earth and this world. And your feet do not seem to walk on the ground, as if under your feet the sky began.
The choral singing of the Divine Liturgy allows you to become a witness and especially a living participant in what is happening, this is a special experience of worship, fellowship with God and rethinking of many things that cause the fear of God, the fear of coming before His face. As if the light of His Face illuminated you, unworthy and feeble, and you would feel bliss mixed with tears of repentance.
They say that they don’t drink water from the face of a human. And some people feel thirsty - they are so clean! A calm, bright human face is grander than any architecture and creation of artists. There are faces of loved ones that are joyful to look at - God touched them and transformed: joyfully look at those who carry the world in themselves! It’s easy to pray for them. This is a happy love. And there is love suffering. There are beautiful, but passionate faces that you try not to look at, because this, on the contrary, does not cause joy, but only experiences. But for such a beloved one must pray only, no matter how difficult it may be. Praying for someone is sometimes like shedding blood; sometimes blood flows in the literal, physical sense. But love for such difficult people is stronger - because you shed your blood for them. To love is to give. This is not always a joyful and pleasant sacrifice. However, if it is brought to please God - He rewards and heals all our weaknesses, because he is good and a man-lover.
У записи 7 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко