"Благословение по своему имени происходит от благого слова. Если же хотите доискиваться, откуда происходит благое слово, где первоначальный его источник и глубочайший корень его силы, то найдете, по указанию Божественного мудреца Иоанна, что в начале бе Слово, и Слово бе у Бога, и Бог бе Слово: в Том живот бе, и живот бе свете человеком (Ин. 1, 1, 4).
Поелику человек сотворен по образу Божию, то из сего самого заключить можно, что и в дар слова он получил нечто по образу творческого Слова Божия. Святой Иоанн доводит сию мысль до высочайшей степени знаменательности, когда говорит, что та самая жизнь или сила, которая есть в Боге Слове, соделалась светом человеков. Внутренний свет человека проявляет себя в слове. Итак, поелику Бог Слово рече, и быша, и притом вся добра зело, – то неудивительно, что и человек, когда он находится в возвышенном состоянии образа Божия, из полноты веры в Бога Слова, Которого живот бе свет человеком, из глубины благости сердечной изрекает слово, и оно действует, оказывается могущественным, творит благо". "Мир видел, что слово подобострастных нам человеков в союзе с истиною боговедения и правдою веры, и вследствие сего в союзе со Словом и Духом Божиим, владычествовало над природою, исцеляло больных, прогоняло темные силы, воскрешало мертвых". "Если Слово Божие, являясь ли открыто в устах человеков, приближенных к Богу, или действуя сокровенно из сердец их, творит дела чудесные, некоторым образом подражательные творческим действиям Божества,– то не менее должно быть понятно и достоверно, что тоже Слово Божие чрез тех же людей теми же способами изрекает и преподает благословения, некоторым образом подражательные действиям Божеского Провидения. Итак, благословлять, в сильнейшем значении сего слова,– значит простирать действие Божия Слова на творения Божия.
Благословляющий есть благою волею посредствующий между Словом Божиим и творением Божиим. По сему понятию верховный и всеобщий раздаятель благословений есть Иисус Христос, Ходатай Бога и человеков, Богочеловек, в Котором Слово плоть бысть. Вот почему благословение было древнейшею чертою, которою Он означен был еще патриархам, например, Аврааму: благословятся о семени своем еси языцы земнии (Быт. 22, 18). Вот почему и Апостол, желая изобразить благодеяния Христовы роду человечеству, сказал, что Бог Отец благословил нас всяцех благословением духовным в небесных о Христе (Еф. 1, 3). Вот почему и (духовные пастыри), преподавая заимственное благословение, обыкновенно употребляют имя Иисуса Христа в особенности, или в составе имени Пресвятой Троицы, и крестное знамение Христово. Священник есть раздаятель благословения по чину благодатного тайноводства. Еще в первоначальном постановлении о законном священстве Бог сказал священникам: благословите сыны Израилевы (Чис. 6, 23). И паки о них же: да возложат имя Мое на сыны Израилевы, и Аз (Господь) благословлю я (Чис. 6, 27). И в Новом Завете, когда Господь повелел Апостолам и преемникам их служения до скончания века учить, крестить, вообще тайнодействовать, во имя Отца и Сына и Святого Духа (Мф. 28, 19), Он положил чрез сие в них силу Своего благословения и дал им власть преподавать оное. Посему судите, достойно ли внимания благословение священства. Не о том думать должно, какою рукою или в каком сосуде, но какой Божественной Лозы духовное вино подается чрез благословение служителя Христова.
Святитель Филарет Дроздов
Поелику человек сотворен по образу Божию, то из сего самого заключить можно, что и в дар слова он получил нечто по образу творческого Слова Божия. Святой Иоанн доводит сию мысль до высочайшей степени знаменательности, когда говорит, что та самая жизнь или сила, которая есть в Боге Слове, соделалась светом человеков. Внутренний свет человека проявляет себя в слове. Итак, поелику Бог Слово рече, и быша, и притом вся добра зело, – то неудивительно, что и человек, когда он находится в возвышенном состоянии образа Божия, из полноты веры в Бога Слова, Которого живот бе свет человеком, из глубины благости сердечной изрекает слово, и оно действует, оказывается могущественным, творит благо". "Мир видел, что слово подобострастных нам человеков в союзе с истиною боговедения и правдою веры, и вследствие сего в союзе со Словом и Духом Божиим, владычествовало над природою, исцеляло больных, прогоняло темные силы, воскрешало мертвых". "Если Слово Божие, являясь ли открыто в устах человеков, приближенных к Богу, или действуя сокровенно из сердец их, творит дела чудесные, некоторым образом подражательные творческим действиям Божества,– то не менее должно быть понятно и достоверно, что тоже Слово Божие чрез тех же людей теми же способами изрекает и преподает благословения, некоторым образом подражательные действиям Божеского Провидения. Итак, благословлять, в сильнейшем значении сего слова,– значит простирать действие Божия Слова на творения Божия.
Благословляющий есть благою волею посредствующий между Словом Божиим и творением Божиим. По сему понятию верховный и всеобщий раздаятель благословений есть Иисус Христос, Ходатай Бога и человеков, Богочеловек, в Котором Слово плоть бысть. Вот почему благословение было древнейшею чертою, которою Он означен был еще патриархам, например, Аврааму: благословятся о семени своем еси языцы земнии (Быт. 22, 18). Вот почему и Апостол, желая изобразить благодеяния Христовы роду человечеству, сказал, что Бог Отец благословил нас всяцех благословением духовным в небесных о Христе (Еф. 1, 3). Вот почему и (духовные пастыри), преподавая заимственное благословение, обыкновенно употребляют имя Иисуса Христа в особенности, или в составе имени Пресвятой Троицы, и крестное знамение Христово. Священник есть раздаятель благословения по чину благодатного тайноводства. Еще в первоначальном постановлении о законном священстве Бог сказал священникам: благословите сыны Израилевы (Чис. 6, 23). И паки о них же: да возложат имя Мое на сыны Израилевы, и Аз (Господь) благословлю я (Чис. 6, 27). И в Новом Завете, когда Господь повелел Апостолам и преемникам их служения до скончания века учить, крестить, вообще тайнодействовать, во имя Отца и Сына и Святого Духа (Мф. 28, 19), Он положил чрез сие в них силу Своего благословения и дал им власть преподавать оное. Посему судите, достойно ли внимания благословение священства. Не о том думать должно, какою рукою или в каком сосуде, но какой Божественной Лозы духовное вино подается чрез благословение служителя Христова.
Святитель Филарет Дроздов
“A blessing in your name comes from a good word. If you want to find out where the good word comes from, where its initial source and the deepest root of its power, you will find, by the direction of the Divine Sage John, that in the beginning there is the Word, and the Word be with God , and God without the Word: in that belly be, and belly without man light (John 1, 1, 4).
Because man was created in the image of God, it can be concluded from this that he received something as a gift of the word in the image of the creative Word of God. St. John brings this thought to the highest degree of significance when he says that the very life or power that is in God the Word was made the light of men. The inner light of man manifests itself in the word. So, as the Word God speaks, and bystander, and besides, all good is green, it is not surprising that man, when he is in the exalted state of the image of God, from the fullness of faith in God the Word, whose belly is the light of man, from the depths of goodness of heart he speaks the word, and it acts, turns out to be powerful, does good. "" The world saw that the word of servile people in union with the truth of theology and the truth of faith, and therefore, in alliance with the Word and the Spirit of God, dominated nature, healed the sick, chased away the dark forces, the resurrection descended of the dead. "" If the Word of God, whether openly appearing in the mouths of people close to God, or acting secretly from their hearts, does wonderful things, in some way mimicking the creative actions of the Divine, then no less clear and certain that The Word of God through the same people utters and teaches blessings in the same ways, in some way mimicking the actions of Divine Providence. So, to bless, in the strongest sense of this word, is to stretch the action of God's Word on God's creations.
The blesser is by good will mediating between the Word of God and the creation of God. According to this concept, the supreme and universal distributor of blessings is Jesus Christ, the Intercessor of God and men, the God-man in whom the Word is flesh swift. That is why the blessing was the oldest trait that He was signified to the patriarchs, for example, to Abraham: if you are blessed with the tongues of the earth (Gen. 22, 18). That is why the Apostle, wanting to depict the good deeds of Christ to mankind, said that God the Father blessed us all with a spiritual blessing in heaven about Christ (Eph. 1, 3). That is why, and (spiritual shepherds), teaching the borrowed blessing, they usually use the name of Jesus Christ in particular, or as part of the name of the Most Holy Trinity, and the sign of the cross of Christ. The priest is the distributor of blessing according to the rite of grace secrecy. Even in the original ordinance on the legal priesthood, God said to the priests: Bless the sons of Israel (Numbers 6, 23). And packs for them: let My name be laid on the sons of Israel, and I (Az.) Bless I (Numbers 6, 27). And in the New Testament, when the Lord commanded the Apostles and the successors of their ministry, to end the century, to teach, baptize, generally act in secret, in the name of the Father and the Son and the Holy Spirit (Matthew 28, 19), He put in them the power of His blessing and gave they have the power to teach it. Judge therefore whether priesthood blessing is worthy of attention. It should not be thought of with what hand or in which vessel, but of which Divine Vine spiritual wine is served through the blessing of the minister of Christ.
Saint Filaret Drozdov
Because man was created in the image of God, it can be concluded from this that he received something as a gift of the word in the image of the creative Word of God. St. John brings this thought to the highest degree of significance when he says that the very life or power that is in God the Word was made the light of men. The inner light of man manifests itself in the word. So, as the Word God speaks, and bystander, and besides, all good is green, it is not surprising that man, when he is in the exalted state of the image of God, from the fullness of faith in God the Word, whose belly is the light of man, from the depths of goodness of heart he speaks the word, and it acts, turns out to be powerful, does good. "" The world saw that the word of servile people in union with the truth of theology and the truth of faith, and therefore, in alliance with the Word and the Spirit of God, dominated nature, healed the sick, chased away the dark forces, the resurrection descended of the dead. "" If the Word of God, whether openly appearing in the mouths of people close to God, or acting secretly from their hearts, does wonderful things, in some way mimicking the creative actions of the Divine, then no less clear and certain that The Word of God through the same people utters and teaches blessings in the same ways, in some way mimicking the actions of Divine Providence. So, to bless, in the strongest sense of this word, is to stretch the action of God's Word on God's creations.
The blesser is by good will mediating between the Word of God and the creation of God. According to this concept, the supreme and universal distributor of blessings is Jesus Christ, the Intercessor of God and men, the God-man in whom the Word is flesh swift. That is why the blessing was the oldest trait that He was signified to the patriarchs, for example, to Abraham: if you are blessed with the tongues of the earth (Gen. 22, 18). That is why the Apostle, wanting to depict the good deeds of Christ to mankind, said that God the Father blessed us all with a spiritual blessing in heaven about Christ (Eph. 1, 3). That is why, and (spiritual shepherds), teaching the borrowed blessing, they usually use the name of Jesus Christ in particular, or as part of the name of the Most Holy Trinity, and the sign of the cross of Christ. The priest is the distributor of blessing according to the rite of grace secrecy. Even in the original ordinance on the legal priesthood, God said to the priests: Bless the sons of Israel (Numbers 6, 23). And packs for them: let My name be laid on the sons of Israel, and I (Az.) Bless I (Numbers 6, 27). And in the New Testament, when the Lord commanded the Apostles and the successors of their ministry, to end the century, to teach, baptize, generally act in secret, in the name of the Father and the Son and the Holy Spirit (Matthew 28, 19), He put in them the power of His blessing and gave they have the power to teach it. Judge therefore whether priesthood blessing is worthy of attention. It should not be thought of with what hand or in which vessel, but of which Divine Vine spiritual wine is served through the blessing of the minister of Christ.
Saint Filaret Drozdov
У записи 5 лайков,
0 репостов,
232 просмотров.
0 репостов,
232 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко