Неподалёку от вершины Елеонской горы показывают то место, где, по преданию, Богоматерь получила последнее благовестие на земле от Ангела, который, явившись перед Нею с пальмовой ветвью, возвестил, что через три дня Господь воззовет Её от здешнего мира. Если Господь, Владыка жизни и смерти, открывал святым апостолам Своим кончину их (см.: 2 Пет. 1, 14; 2 Тим. 4, 6), то не достойнее ли и праведнее было сподобиться такого предвестия Пренепорочной Матери Его? Хотя жизнь Её и могла окончиться подобно тому, как окончили своё земное течение великие праведники Енох (см.: Быт. 5, 24) и Илия (см.: 4 Цар. 2, 11), но, по устроению Промысла Божия, Она должна была иметь обыкновенный исход человеческий, для отрады всех людей, чтобы и они не страшились проходить на небо теми же вратами смерти, которыми прошла Сама Царица Небесная, разделяя участь земнородных. "Происшедши от чресл смертных, Чистая, - воспевает Святая Церковь, - Ты имела кончину, сообразную с природою", потому что "если непостижимый Плод, для Которого существует небо, добровольно подвергся погребению, подобно смертному, то и безбрачно родившая Его отвергнет ли погребение?" "Нужно, - замечает святой Иоанн Дамаскин, - чтобы то, что составлено из земли, и возвратилось в землю, а потом взошло на небо, приняв в земле чистейшую жизнь через отложение в ней плоти; нужно, чтобы тело чрез смерть, как бы через огонь в горниле, подобно злату, очистившись от всего мрачного и грубой тяжести брения, восстало из гроба нетленным, чистым и озаренным светом бессмертия".
Чудным действием Промысла Божия к смертному одру Богоматери были собраны слуги и самовидцы Сына Её и Господа - святые апостолы. (...) "Иже на облацех светло, - изъясняет Святая Церковь, - от всех конец собравый Своя Божественныя апостолы к телу Твоему, Чистая, показа Тя всем Богородицу и страшен чертог преукрашен". Они слетелись, по выражению святого Иоанна Дамаскина, "подобно облакам и орлам, чтобы послужить Матери Божией".
Когда настал день успения Пресвятой Девы Богородицы, то Она радостно могла сказать о Себе древнее пророческое слово: "Готово сердце мое, Боже, готово сердце мое" (Пс. 107. 2), и повторить то смиренное признание совершенной преданности воле Божией, которое Она высказала в радостный день Благовещения благовестнику Архангелу: "Се Раба Господня, буди Мне по глаголу твоему" (Лк. 1, 38). Что могло удерживать Её на земле после того, как возлюбленный Сын Её и Бог не пребывал с Нею видимым образом? Всеми мыслями чистой души Своей, всеми чаяниями непорочного сердца Своего Она жила не здесь, а там - в небе, куда Она видела восходящим Господа. А посему, когда настало это вожделенное время отшествия в светлые обители райские, с каким восторгом Она внимала призывному гласу Божию! "Сниди, сниди, Господи, - взывает святой отец, прославляя успение Божией Матери, - воздай Матери Своей достойные награды за питание Себя; простри Божественные руки и приими теперь душу Матери; воззови Её сладким и кротким гласом: прииди, прекрасная, ближняя Моя, сияющая красотою девства светлее самого солнца. Ты даровала Мне плоть; участвуй же теперь со Мною во всём Моем. Прииди, Матерь, к Сыну, прииди и царствуй с Тем, Кто происшел из Тебя и вместе с Тобою терпел нищету, положи душу в руках Сына Своего, возврати земле земное, чтобы и оно вознеслось с Тобою". Взирая на пресветлое лицо дражайшего Сына Своего и Господа, явившегося во славе принять душу Матери Своей, Пресвятая Дева Богородица без всякого телесного страдания, как бы засыпая, предала в руце Его пречистую душу Свою.
Протоиерей Павел Матвеевский, из книги "Двунадесятые праздники и Святая Пасха".
В канонах и стихирах праздника подчёркивается радостный характер события Успения Богоматери. Здесь нет скорби об Умершей, но присутствует подлинное ликование победы над смертью: "Приидите вси концы земнии, честное преставление (смерть) Богоматере восхвалим, в руце бо Сына душу непорочную положи. Темже святым Успением Ея мир оживотворися: во псалмех и пениих и песнех духовных, со безплотными (ангельскими Силами) и апостолы празднует светло".
Петр Малков, из книги "Православные церковные праздники".
Чудным действием Промысла Божия к смертному одру Богоматери были собраны слуги и самовидцы Сына Её и Господа - святые апостолы. (...) "Иже на облацех светло, - изъясняет Святая Церковь, - от всех конец собравый Своя Божественныя апостолы к телу Твоему, Чистая, показа Тя всем Богородицу и страшен чертог преукрашен". Они слетелись, по выражению святого Иоанна Дамаскина, "подобно облакам и орлам, чтобы послужить Матери Божией".
Когда настал день успения Пресвятой Девы Богородицы, то Она радостно могла сказать о Себе древнее пророческое слово: "Готово сердце мое, Боже, готово сердце мое" (Пс. 107. 2), и повторить то смиренное признание совершенной преданности воле Божией, которое Она высказала в радостный день Благовещения благовестнику Архангелу: "Се Раба Господня, буди Мне по глаголу твоему" (Лк. 1, 38). Что могло удерживать Её на земле после того, как возлюбленный Сын Её и Бог не пребывал с Нею видимым образом? Всеми мыслями чистой души Своей, всеми чаяниями непорочного сердца Своего Она жила не здесь, а там - в небе, куда Она видела восходящим Господа. А посему, когда настало это вожделенное время отшествия в светлые обители райские, с каким восторгом Она внимала призывному гласу Божию! "Сниди, сниди, Господи, - взывает святой отец, прославляя успение Божией Матери, - воздай Матери Своей достойные награды за питание Себя; простри Божественные руки и приими теперь душу Матери; воззови Её сладким и кротким гласом: прииди, прекрасная, ближняя Моя, сияющая красотою девства светлее самого солнца. Ты даровала Мне плоть; участвуй же теперь со Мною во всём Моем. Прииди, Матерь, к Сыну, прииди и царствуй с Тем, Кто происшел из Тебя и вместе с Тобою терпел нищету, положи душу в руках Сына Своего, возврати земле земное, чтобы и оно вознеслось с Тобою". Взирая на пресветлое лицо дражайшего Сына Своего и Господа, явившегося во славе принять душу Матери Своей, Пресвятая Дева Богородица без всякого телесного страдания, как бы засыпая, предала в руце Его пречистую душу Свою.
Протоиерей Павел Матвеевский, из книги "Двунадесятые праздники и Святая Пасха".
В канонах и стихирах праздника подчёркивается радостный характер события Успения Богоматери. Здесь нет скорби об Умершей, но присутствует подлинное ликование победы над смертью: "Приидите вси концы земнии, честное преставление (смерть) Богоматере восхвалим, в руце бо Сына душу непорочную положи. Темже святым Успением Ея мир оживотворися: во псалмех и пениих и песнех духовных, со безплотными (ангельскими Силами) и апостолы празднует светло".
Петр Малков, из книги "Православные церковные праздники".
Not far from the top of the Mount of Olives, they show the place where, according to legend, the Mother of God received the last gospel on earth from an angel who, appearing before her with a palm branch, announced that in three days the Lord would call her from the world here. If the Lord, the Lord of life and death, revealed to His holy apostles their demise (see: 2 Pet. 1, 14; 2 Tim. 4, 6), would it not be more worthy and righteous to be able to receive such a foretaste of His Immaculate Mother? Although Her life could have ended like the great righteous Enoch (see: Gen. 5, 24) and Elijah (see: 4 Kings 2, 11) ended their earthly course, but, according to the dispensation of the Providence of God, She must was to have an ordinary human outcome, for the joy of all people, so that they would not be afraid to go to heaven with the same gate of death, which the Queen of Heaven herself passed, sharing the fate of the earthly. “Descended from the loins of mortals, Pure,” the Holy Church chants, “You had a demise similar to nature,” because “if the incomprehensible Fruit for Whose heaven exists, was voluntarily buried like a mortal, then the one who gave birth to Him celibate will reject ? " “It is necessary,” says St. John of Damascus, “that what is made up of the earth should return to the earth, and then ascend to heaven, having accepted in the earth a pure life through the deposition of flesh in it; it is necessary that the body through death, as if through the fire in the crucible, like gold, having cleansed itself of all the gloomy and gross weight of battle, rose from the tomb of the imperishable, pure and illuminated light of immortality. "
By the miraculous action of the Providence of God to the deathbed of the Mother of God, the servants and the seers of Her Son and Lord, the holy apostles, were gathered. (...) "It’s also light in the village," the Holy Church explains, "from all the end gathering His Divine apostles to Your body, Pure, showing the Mother of God to all of you and the terrible palace is decorated." They flew together, in the words of St. John of Damascus, "like clouds and eagles to serve the Mother of God."
When the day came for the assumption of the Blessed Virgin Mary, She could joyfully say about Her ancient prophetic word: “My heart is ready, God, my heart is ready” (Psalm 107. 2), and repeat that humble admission of perfect devotion to the will of God, which She expressed on the joyful day of the Annunciation to the Evangelist the Archangel: "Behold the Servant of the Lord, wake me according to your verb" (Luke 1, 38). What could keep Her on earth after her beloved Son and God did not abide with her in a visible way? With all the thoughts of Her pure soul, with all the aspirations of Her immaculate heart, She did not live here, but there, in heaven, where She saw the Lord ascend. And therefore, when this longed-for time of departure to the bright cloisters of paradise came, with what delight She listened to the invoking voice of God! “Come down, Lord,” the holy father calls out, glorifying the Assumption of the Mother of God, “give Your Mother worthy rewards for feeding Yourself; stretch out the Divine hands and receive the Mother’s soul now; call Her in a sweet and gentle voice: come, beautiful, my neighbor, shining with the beauty of virginity is lighter than the sun itself.You have given me flesh; now take part with me in all of mine.Come, mother, to the Son, come and reign with him who came from you and suffered the poverty with you, put your soul in the hands of the Son Return your earthly earth, that it may also be exalted. with you". Looking at the bright face of His dearest Son and Lord, who appeared in glory to receive the soul of His Mother, the Blessed Virgin Mary, without any bodily suffering, as if falling asleep, betrayed His pure soul in His hand.
Archpriest Pavel Matveyevsky, from the book "Twelfth Holidays and Holy Easter".
The canons and sticheras of the holiday emphasize the joyful nature of the event of the Assumption of the Virgin. There is no sorrow for the Deceased, but there is a genuine glee of victory over death: "Come all the ends of the earth, an honest repentance (death) to the Mother of God praise, put the soul of the immaculate soul in the hands of the Son. By the same Assumption of Her God will quicken the world: in a psalm and penal songs and spiritual songs , with the incorporeal (angelic Forces) and the apostles celebrates lightly. "
Peter Malkov, from the book "Orthodox Church Holidays".
By the miraculous action of the Providence of God to the deathbed of the Mother of God, the servants and the seers of Her Son and Lord, the holy apostles, were gathered. (...) "It’s also light in the village," the Holy Church explains, "from all the end gathering His Divine apostles to Your body, Pure, showing the Mother of God to all of you and the terrible palace is decorated." They flew together, in the words of St. John of Damascus, "like clouds and eagles to serve the Mother of God."
When the day came for the assumption of the Blessed Virgin Mary, She could joyfully say about Her ancient prophetic word: “My heart is ready, God, my heart is ready” (Psalm 107. 2), and repeat that humble admission of perfect devotion to the will of God, which She expressed on the joyful day of the Annunciation to the Evangelist the Archangel: "Behold the Servant of the Lord, wake me according to your verb" (Luke 1, 38). What could keep Her on earth after her beloved Son and God did not abide with her in a visible way? With all the thoughts of Her pure soul, with all the aspirations of Her immaculate heart, She did not live here, but there, in heaven, where She saw the Lord ascend. And therefore, when this longed-for time of departure to the bright cloisters of paradise came, with what delight She listened to the invoking voice of God! “Come down, Lord,” the holy father calls out, glorifying the Assumption of the Mother of God, “give Your Mother worthy rewards for feeding Yourself; stretch out the Divine hands and receive the Mother’s soul now; call Her in a sweet and gentle voice: come, beautiful, my neighbor, shining with the beauty of virginity is lighter than the sun itself.You have given me flesh; now take part with me in all of mine.Come, mother, to the Son, come and reign with him who came from you and suffered the poverty with you, put your soul in the hands of the Son Return your earthly earth, that it may also be exalted. with you". Looking at the bright face of His dearest Son and Lord, who appeared in glory to receive the soul of His Mother, the Blessed Virgin Mary, without any bodily suffering, as if falling asleep, betrayed His pure soul in His hand.
Archpriest Pavel Matveyevsky, from the book "Twelfth Holidays and Holy Easter".
The canons and sticheras of the holiday emphasize the joyful nature of the event of the Assumption of the Virgin. There is no sorrow for the Deceased, but there is a genuine glee of victory over death: "Come all the ends of the earth, an honest repentance (death) to the Mother of God praise, put the soul of the immaculate soul in the hands of the Son. By the same Assumption of Her God will quicken the world: in a psalm and penal songs and spiritual songs , with the incorporeal (angelic Forces) and the apostles celebrates lightly. "
Peter Malkov, from the book "Orthodox Church Holidays".
У записи 14 лайков,
1 репостов,
474 просмотров.
1 репостов,
474 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко