Путь земного подвига и служения Пресвятой Богородицы уникален и неповторим. Ведь у Бога уже никогда не будет второй матери, и никто из живущих, кроме Неё, больше не удостоится этого удивительного дара - Богоматеринства. Но вместе с тем каждому из нас следует пройти в своей жизни путем Богородицы, уподобляясь Пречистой Деве в Её личной святости и в духовной чистоте.
Будучи Пречистой Матерью Бога, являясь для всех живущих на земле образцом духовного совершенства, горней нравственной высоты, Пресвятая Дева становится тем прекрасным примером для нашего подражания, следуя которому каждый христианин оказывается способен взойти на само небо. Именно так, по слову святителя Андрея Критского, "Её чревоношение" и может "соделать земных небесными". В этом смысле Рождество Богородицы, как говорит священномученик Сергий Мечёв, оказывается тем духовным мостом, что вводит спасаемых в небесную вечность Богопричастности. И преподобный Иустин (Попович) также провозглашает, что именно Богоматерь дает нам тот горний Рай, который пребывает в Господе Иисусе Христе.
Святые отцы непрестанно говорят в своих гомилиях и о том, что Рождество Богоматери положило начало преодолению прежней власти греха и сатаны, проклятия и смерти, открыло путь ко спасению, к исцелению человеческой природы. Так, по слову святителя Андрея Критского, в Богоматери "женское естество вдруг освобождается от первого проклятия и как первым ввело грех, так первым же и начинает спасение". Именно через Богоматерь, как через Новую Еву, избавляется от прародительской клятвы древняя праматерь Ева. Согласен с ним и преподобный Иоанн Дамаскин, который также указывает, что Богоматерь есть "праматери Евы исправление". Развивая эту мысль и обращаясь при этом непосредственно к Самой Богородице, преподобный Иоанн далее говорит: "О, Дочь всеблаженнейшая, жен лучшее приношение! Если первая Ева впала в преступление и через неё, послужившую змею против прародителя, смерть вошла в мир, то Мария, послушная воле Божией, обманула змея, обманувшего нас, и ввела в мир нетление".
Через посредство Богоматери в мир приходит Духовное Исцеление для всех людей - Её Божественный Сын. При этом родившийся от Неё Господь оказывается одновременно и Самим Исцелителем, и тем Врачебным Средством, Лекарством, что излечивает от владычества смерти весь человеческий род. Об этом рассуждает преподобный Иустин (Попович), когда свидетельствует, что Богоматерь дала нам Лекарство от смерти, ибо родила Победителя смерти. По мысли преподобного Феодора Студита, в подобном смысле и само Рождество Пречистой Девы, как начальная точка отсчета в истории нашего спасительного исцеления Христом, также оказалось духовно врачующим всех людей, но прежде всего - жен: от древней праматери Евы и до матери Самой Пресвятой Богородицы - Анны.
Богоматерь есть Начало и Основание единства во Христе всей полноты живущих. Она, по выражению преподобного Иоанна Дамаскина, "Роза, выросшая среди терний иудейских", есть в то же самое время и истинно "всемирная Радость": равно и для уверовавших из еврейского народа, и для всех обращающихся ко Христу из народов языческих. В этом смысле Рождество Богородицы, открывшее путь ко спасению и для евреев, и для язычников, оказалось, по слову святителя Андрея Критского, подлинным и универсальным "обновлением человеческого рода".
Из гомилии преподобного Феодора Студита на Рождество Богородицы:
"Ликуйте, девы, ибо ныне день Рождения Девы. Взыграйте, матери, ибо Дева есть Плод матери. Бесплодные жены, будьте благодушны, взирая на Ту, Которая прежде была бесплодной, а потом родила Божественного Младенца. И отроковицы да не оставляют ликования, празднуя Рождение Той, Которая одна есть Венец и Царица отроковиц. "Затрубите трубою на холмах, возгласите на высотах, проповедайте во Иерусалиме", как заповедуется нам чрез Осию (Ос. 5:8 по LXX). Да возрадуется Давид-Богоотец; да возвеселится Исаия - главный между пророками; первый - потому что из чресл его, сообразно с клятвенным обещанием, происходит
Царица, от которой Плод его Бог обещал посадить на престоле его (см. Пс. 131:11); последний - потому что исполнилось пророчество его: "выйдет жезл от корня Иессева, и цвет от корня его произойдет" (Ис. 11:1 по LXX). Дева есть Жезл, из Которого произошел Вечный Цвет - неискусобрачный Христос."
Из гомилии преподобного Иоанна Дамаскина на Рождество Богородицы:
"Блаженны чресла и чрево, из которых Ты произошла. Блаженны руки, Тебя носившие, и уста, изведавшие Твои чистые лобзания, - родительские только уста, чтобы Ты во всем и всегда пребыла Девой".
(Из книги "Рождество Пресвятой Богородицы. Антология святоотеческих проповедей", составитель П. Ю. Малков).
Будучи Пречистой Матерью Бога, являясь для всех живущих на земле образцом духовного совершенства, горней нравственной высоты, Пресвятая Дева становится тем прекрасным примером для нашего подражания, следуя которому каждый христианин оказывается способен взойти на само небо. Именно так, по слову святителя Андрея Критского, "Её чревоношение" и может "соделать земных небесными". В этом смысле Рождество Богородицы, как говорит священномученик Сергий Мечёв, оказывается тем духовным мостом, что вводит спасаемых в небесную вечность Богопричастности. И преподобный Иустин (Попович) также провозглашает, что именно Богоматерь дает нам тот горний Рай, который пребывает в Господе Иисусе Христе.
Святые отцы непрестанно говорят в своих гомилиях и о том, что Рождество Богоматери положило начало преодолению прежней власти греха и сатаны, проклятия и смерти, открыло путь ко спасению, к исцелению человеческой природы. Так, по слову святителя Андрея Критского, в Богоматери "женское естество вдруг освобождается от первого проклятия и как первым ввело грех, так первым же и начинает спасение". Именно через Богоматерь, как через Новую Еву, избавляется от прародительской клятвы древняя праматерь Ева. Согласен с ним и преподобный Иоанн Дамаскин, который также указывает, что Богоматерь есть "праматери Евы исправление". Развивая эту мысль и обращаясь при этом непосредственно к Самой Богородице, преподобный Иоанн далее говорит: "О, Дочь всеблаженнейшая, жен лучшее приношение! Если первая Ева впала в преступление и через неё, послужившую змею против прародителя, смерть вошла в мир, то Мария, послушная воле Божией, обманула змея, обманувшего нас, и ввела в мир нетление".
Через посредство Богоматери в мир приходит Духовное Исцеление для всех людей - Её Божественный Сын. При этом родившийся от Неё Господь оказывается одновременно и Самим Исцелителем, и тем Врачебным Средством, Лекарством, что излечивает от владычества смерти весь человеческий род. Об этом рассуждает преподобный Иустин (Попович), когда свидетельствует, что Богоматерь дала нам Лекарство от смерти, ибо родила Победителя смерти. По мысли преподобного Феодора Студита, в подобном смысле и само Рождество Пречистой Девы, как начальная точка отсчета в истории нашего спасительного исцеления Христом, также оказалось духовно врачующим всех людей, но прежде всего - жен: от древней праматери Евы и до матери Самой Пресвятой Богородицы - Анны.
Богоматерь есть Начало и Основание единства во Христе всей полноты живущих. Она, по выражению преподобного Иоанна Дамаскина, "Роза, выросшая среди терний иудейских", есть в то же самое время и истинно "всемирная Радость": равно и для уверовавших из еврейского народа, и для всех обращающихся ко Христу из народов языческих. В этом смысле Рождество Богородицы, открывшее путь ко спасению и для евреев, и для язычников, оказалось, по слову святителя Андрея Критского, подлинным и универсальным "обновлением человеческого рода".
Из гомилии преподобного Феодора Студита на Рождество Богородицы:
"Ликуйте, девы, ибо ныне день Рождения Девы. Взыграйте, матери, ибо Дева есть Плод матери. Бесплодные жены, будьте благодушны, взирая на Ту, Которая прежде была бесплодной, а потом родила Божественного Младенца. И отроковицы да не оставляют ликования, празднуя Рождение Той, Которая одна есть Венец и Царица отроковиц. "Затрубите трубою на холмах, возгласите на высотах, проповедайте во Иерусалиме", как заповедуется нам чрез Осию (Ос. 5:8 по LXX). Да возрадуется Давид-Богоотец; да возвеселится Исаия - главный между пророками; первый - потому что из чресл его, сообразно с клятвенным обещанием, происходит
Царица, от которой Плод его Бог обещал посадить на престоле его (см. Пс. 131:11); последний - потому что исполнилось пророчество его: "выйдет жезл от корня Иессева, и цвет от корня его произойдет" (Ис. 11:1 по LXX). Дева есть Жезл, из Которого произошел Вечный Цвет - неискусобрачный Христос."
Из гомилии преподобного Иоанна Дамаскина на Рождество Богородицы:
"Блаженны чресла и чрево, из которых Ты произошла. Блаженны руки, Тебя носившие, и уста, изведавшие Твои чистые лобзания, - родительские только уста, чтобы Ты во всем и всегда пребыла Девой".
(Из книги "Рождество Пресвятой Богородицы. Антология святоотеческих проповедей", составитель П. Ю. Малков).
The path of the earthly deed and ministry of the Blessed Virgin Mary is unique and inimitable. After all, God will never have a second mother, and none of those living, except Her, will no longer be awarded this amazing gift - the Mother of God. But at the same time, each of us should walk in our life the way of the Virgin, likening the Most Holy Virgin to Her personal holiness and spiritual purity.
Being the Blessed Mother of God, being for all living on earth a model of spiritual perfection, the heights of moral height, the Blessed Virgin becomes the perfect example for our imitation, following which every Christian is able to ascend to heaven itself. Exactly so, according to St. Andrew of Crete, "Her abusiveness" can "make the earthly things of heaven." In this sense, the Nativity of the Virgin, as the holy martyr Sergius Mechev says, turns out to be the spiritual bridge that introduces those who are being saved into the heavenly eternity of God. And the Rev. Justin (Popovich) also proclaims that it is the Mother of God that gives us that heavenly Paradise that abides in the Lord Jesus Christ.
The Holy Fathers incessantly say in their homilies that the Nativity of the Mother of God laid the foundation for overcoming the previous power of sin and Satan, curse and death, opened the way to salvation, to the healing of human nature. So, according to St. Andrew of Crete, in Our Lady "the female nature is suddenly freed from the first curse and as it introduced sin the first, so it begins salvation first." It was through the Mother of God, as through the New Eve, that the ancient mother Eve was delivered from her ancestral oath. I agree with him and St. John of Damascus, who also indicates that the Mother of God is the "forefather of Eve correction." Developing this idea and turning directly to the Virgin Mary herself, the Monk John further says: “Oh, the Most Blessed Daughter, the best offering is for women! If the first Eve fell into crime and through her, who served as a serpent against her ancestor, death entered the world, then Mary, obedient to the will of God, she deceived the serpent that deceived us, and brought incorruption into the world. "
Through the medium of the Mother of God, Spiritual Healing for all people comes to the world - Her Divine Son. At the same time, the Lord born from Her appears at the same time as the Healer Himself, and as the Medicine, Medicine, which cures the entire human race from the dominion of death. Rev. Justin (Popovich) argues about this when he testifies that the Mother of God gave us the Cure for Death, for she gave birth to the Victor of death. According to the Monk Theodore the Studite, in a similar sense, the Nativity of the Blessed Virgin herself, as the starting point in the history of our saving healing by Christ, also turned out to be a spiritual physician for all people, but first of all wives: from the ancient forefather of Eve to the mother of the Most Holy Mother of God - Anne.
The Mother of God is the Beginning and Foundation of the unity in Christ of all the fullness of the living. According to the expression of St. John of Damascus, "She rose among the thorns of the Jews" is at the same time truly "universal Joy": for believers from the Jewish people and for all who turn to Christ from pagan peoples. In this sense, the Nativity of the Virgin, which opened the way to salvation for both Jews and pagans, turned out, according to St. Andrew of Crete, to be a genuine and universal "renewal of the human race."
From the homily of St. Theodore the Studite for the Nativity of the Virgin:
"Rejoice, virgins, for now is the birthday of the Virgin. Leap forth, mothers, for the Virgin is the fruit of the mother. Infertile wives, be complacent, looking at She, who was previously barren, and then gave birth to the Divine Infant. And let the ladies not leave glee, celebrating The birth of the One, who alone is the Crown and Queen of the young women. "Trumpet the hills, cry out on high, preach in Jerusalem," as we are commanded through Hosea (Hosea 5: 8 according to LXX). May David the God-Father rejoice; may Isaiah rejoice - chief among the prophets; the first - because of the loins him, in accordance with the oath promise, occurs
The queen, from whom his fruit God promised to plant on his throne (see Psalm 131: 11); the latter - because his prophecy was fulfilled: “a rod will come out from the root of Jesse, and color will come from his root” (Isa. 11: 1 according to LXX). The Virgin is the Rod from which the Eternal Color - the unsophisticated Christ - came. "
From the homily of St. John of Damascus on the Nativity of the Virgin:
"Blessed are the loins and womb from which you came. Blessed are the hands that wore you, and the lips that have tasted your pure kisses - only the mouth of the parent, so that you in all and always remain the Virgin."
(From the book "The Nativity of the Blessed Virgin Mary. Anthology of the Patristic Sermons", compiled by P. Yu. Malkov).
Being the Blessed Mother of God, being for all living on earth a model of spiritual perfection, the heights of moral height, the Blessed Virgin becomes the perfect example for our imitation, following which every Christian is able to ascend to heaven itself. Exactly so, according to St. Andrew of Crete, "Her abusiveness" can "make the earthly things of heaven." In this sense, the Nativity of the Virgin, as the holy martyr Sergius Mechev says, turns out to be the spiritual bridge that introduces those who are being saved into the heavenly eternity of God. And the Rev. Justin (Popovich) also proclaims that it is the Mother of God that gives us that heavenly Paradise that abides in the Lord Jesus Christ.
The Holy Fathers incessantly say in their homilies that the Nativity of the Mother of God laid the foundation for overcoming the previous power of sin and Satan, curse and death, opened the way to salvation, to the healing of human nature. So, according to St. Andrew of Crete, in Our Lady "the female nature is suddenly freed from the first curse and as it introduced sin the first, so it begins salvation first." It was through the Mother of God, as through the New Eve, that the ancient mother Eve was delivered from her ancestral oath. I agree with him and St. John of Damascus, who also indicates that the Mother of God is the "forefather of Eve correction." Developing this idea and turning directly to the Virgin Mary herself, the Monk John further says: “Oh, the Most Blessed Daughter, the best offering is for women! If the first Eve fell into crime and through her, who served as a serpent against her ancestor, death entered the world, then Mary, obedient to the will of God, she deceived the serpent that deceived us, and brought incorruption into the world. "
Through the medium of the Mother of God, Spiritual Healing for all people comes to the world - Her Divine Son. At the same time, the Lord born from Her appears at the same time as the Healer Himself, and as the Medicine, Medicine, which cures the entire human race from the dominion of death. Rev. Justin (Popovich) argues about this when he testifies that the Mother of God gave us the Cure for Death, for she gave birth to the Victor of death. According to the Monk Theodore the Studite, in a similar sense, the Nativity of the Blessed Virgin herself, as the starting point in the history of our saving healing by Christ, also turned out to be a spiritual physician for all people, but first of all wives: from the ancient forefather of Eve to the mother of the Most Holy Mother of God - Anne.
The Mother of God is the Beginning and Foundation of the unity in Christ of all the fullness of the living. According to the expression of St. John of Damascus, "She rose among the thorns of the Jews" is at the same time truly "universal Joy": for believers from the Jewish people and for all who turn to Christ from pagan peoples. In this sense, the Nativity of the Virgin, which opened the way to salvation for both Jews and pagans, turned out, according to St. Andrew of Crete, to be a genuine and universal "renewal of the human race."
From the homily of St. Theodore the Studite for the Nativity of the Virgin:
"Rejoice, virgins, for now is the birthday of the Virgin. Leap forth, mothers, for the Virgin is the fruit of the mother. Infertile wives, be complacent, looking at She, who was previously barren, and then gave birth to the Divine Infant. And let the ladies not leave glee, celebrating The birth of the One, who alone is the Crown and Queen of the young women. "Trumpet the hills, cry out on high, preach in Jerusalem," as we are commanded through Hosea (Hosea 5: 8 according to LXX). May David the God-Father rejoice; may Isaiah rejoice - chief among the prophets; the first - because of the loins him, in accordance with the oath promise, occurs
The queen, from whom his fruit God promised to plant on his throne (see Psalm 131: 11); the latter - because his prophecy was fulfilled: “a rod will come out from the root of Jesse, and color will come from his root” (Isa. 11: 1 according to LXX). The Virgin is the Rod from which the Eternal Color - the unsophisticated Christ - came. "
From the homily of St. John of Damascus on the Nativity of the Virgin:
"Blessed are the loins and womb from which you came. Blessed are the hands that wore you, and the lips that have tasted your pure kisses - only the mouth of the parent, so that you in all and always remain the Virgin."
(From the book "The Nativity of the Blessed Virgin Mary. Anthology of the Patristic Sermons", compiled by P. Yu. Malkov).
У записи 10 лайков,
1 репостов,
272 просмотров.
1 репостов,
272 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко