Изъясняя слова Христа: «Иже хощет по Мне ити,...

Изъясняя слова Христа: «Иже хощет по Мне ити, да отвержется себя и возмет крест свой и по Мне грядет. Иже бо аще хощет душу свою спасти, погубит ю». (Мрк. 8, 34-35) Свт. Григорий Палама приводит пример отношений между слугой и царем. Всякий царь всегда ищет, чтобы «его окружение было готово на смерть ради него». И таких царь приближает и любит. Не так ли в нашей христианской жизни? Бог, Который сам предал Себя за нас на смерть, нас «увещевает быть готовыми на смерть». «Следовать Христу, - далее говорит свт. Григорий Палама, - означает – жить по Евангелию Его, проявляя всякую добродетель и благочестие; желающий же следовать Ему, должен отвергнуть себя и взять крест свой и уже более не щадить себя, если призовет время, но быть готовым и на позорную смерть ради добродетели и истины божественных догматов». Свт. Григорий напоминает, что всякий человек, который в земной жизни «по причине любви к привременному этому веку, не готовый быть таким образом погубить ее, наносит ущерб своей душе, лишив ее истинной жизни». То есть жизнь ради Бога есть ни что иное как подлинная жизнь, которая нас приобщает к Божественному Нетварному свету божественной благодати. Отказ жить жертвенно для Бога и предпочтение жизни «по стихиям мира сего», по законам и предпочтениям людей и общества далеких от Бога - это есть жизнь по плоти и духовная смерть для человека и предвкушение вечной смерти и наказания.
По мысли свт. Григория Паламы тайна Креста трояка. Она заключается в: первое - бегстве от мира, когда распятыми становятся мiръ и грехъ, второе – распятие себя для мiра и страстей, когда они и сами бегут от нас, третье – в созерцании Бога.
В исполнении Авраамом божественного призыва оставить Харран «изыди из земли твоея, и от рода твоего, и иди в землю, юже ти покажу» свт. Григорий видит отречение человека от мира, о котором свидетельствует ап. Павел: «Мне мир распяся». (Гал.6, 14). Земля обетованная Авррааму - это образ духовной земли, царства Божия, которое не может вкусить человек, пристращенный к привычкам безбожного общества.

Но как в духовной жизни недостаточным является просто бегство от мира, от социума, но важно, прежде всего, внутреннее преодоление плотских влечений, похоти и т.д., то также и здесь - исход Авраама не является совершенным деянием. В большей мере тайна Креста совершилась на Аврааме при явлении ему Триипостасного Бога – это тайна созерцания Бога, «распинающее миру удостоенных его». А сын Араама Исаак «сам собою был образом Пригвожденого, быв послушен своему отцу даже до смерти, как и Христом Богу Отцу».

Однако, свт. Григорий говорит, что Авраам в отличие от Моисея «созерцает большую и более совершенную» тайну при созерцании неопалимой Купины. Но прежде чем взойти к этому созерцанию, он совершает важное действие по особому повелению Божию. Он снимает сандали со своих ног. «Это значит, - говорит свт. Григорий Палама, - разрешие кожаные ризы одежды, в которые ты оделся и в которых грех имеет действие, то есть не живи более по плоти и в грехе, но да будет упразднена и умервщлена противная Богу жизнь и рассуждения плоти и закон в членах, противящиеся закону духа и пленяющий законом греха». Это и означает то, о чем говорит апостола Павел - «распять плоть со страстьми и похотьми». (Гал. 5, 24)

Но только вторая тайна Креста, разрешения себя от уз плотских похотей и страстей дает возможность взойти к созерцанию Неопалимой Купины, «созерцанию в Боге».

Какое это имеет отношение к нам? Самое непосредственное. Поскольку «не имеющие духа Христова, не Его суть», - подчеркивает ап. Павел. То есть христианство – это следование Христу, осуществление тайны Креста в нашей жизни. А эта тайна в нас совершается только тогда, когда мы совершаем, по крайней мере, две тайны Креста, то есть бежим от обществ, где грех нормы и правило жизни, отрекаемся от плотских страстей и пороков. Ибо, как говорит нам ап. Павел: «Не обманывайтесь: Бог поругаем не бывает. Что посеет человек, то и пожнет: сеющие в плоть свою от плоти пожнут тление, а сеющий в дух от духа пожнет жизнь вечную... (Гал. 6, 7-9) Дела плоти известны: они суть прелюбодеяние, блуд, нечистота, непотребство, ...волшебство, вражда ссоры, зависть, гнев... ереси. Предваряю вас..., что поступающие так царствия Божия не наследуют». (Гал. 5, 19-21). Храня в своей жизни сердце евангельскую чистоту, неприсращенность к земному и тленному, любя Бога и ближнего, мы сможем быть близкими к Богу, ощущать Его близость и Его присутствие, иметь дерзновение просить о Его помощи и защите.
«Но мы, - говорит свт. Григорий Палама, - вместе с коленами склоняя и сердце, приидите поклонимся вместе с Псалпопевцем Давидом, - месту «идеже стоясте Нозе Его» и где простерлись всеобъемлющия Руки, и где ради нас было мучительно распростерто живоначальное Тело, - и поклонившись в вере и целовав, почерпнем и сохраним обильное освящение оттуда...»
Explaining the words of Christ: “Even if he wants to go for Me, let him be rejected and take up his cross and will come after Me. And even more, he wants to save his soul, he will destroy yu. ” (Mark 8, 34-35) Gregory Palamas gives an example of the relationship between a servant and a king. Every king always seeks that "his environment was ready for death for his sake." And the king brings them closer and loves. Isn’t it in our Christian life? God, who Himself betrayed Himself to death for us, "exhorts us to be ready for death." “Follow Christ,” says St. Gregory Palamas - means - to live according to His gospel, showing all virtue and piety; he who wants to follow Him must reject himself and take up his cross and no longer spare himself if time calls, but be prepared for shameful death for the sake of virtue and the truth of divine dogmas. ” St. Gregory recalls that every person who in earthly life "because of love for this time-bound age, not ready to be in such a way to destroy it, damages his soul, depriving it of a true life." That is, life for the sake of God is nothing more than a genuine life that unites us to the Divine Uncreated light of divine grace. The refusal to live sacrificially for God and the preference for life “according to the elements of this world”, according to the laws and preferences of people and society far from God, is life in the flesh and spiritual death for man and a foretaste of eternal death and punishment.
According to St. Gregory Palamas Mystery of the Cross of the Threefold. It consists in: the first - the flight from the world, when peace and sin become crucified, the second - the crucifixion of self for peace and passions, when they themselves flee from us, the third - in the contemplation of God.
In the fulfillment by Abraham of the divine call to leave Harran "come out of your land, and from your kind, and go into the earth, I will show you even less" Gregory sees man’s renunciation of the world, of which ap. Pavel: "I have crucified the world." (Gal. 6, 14). The promised land to Abraham is an image of the spiritual land, the kingdom of God, which cannot be tasted by a person who is addicted to the habits of a godless society.

But just as flight from the world, from society, is insufficient, but it is important, first of all, to overcome inner carnal impulses, lust, etc., it is also here - the outcome of Abraham is not a perfect act. To a greater extent, the mystery of the Cross was made on Abraham at the appearance of the Tri-Apostolic God to him - this is the mystery of contemplating God, "crucifying the world to those who have been honored with him." And the son of Araam Isaac "himself was the image of a Nail, being obedient to his father even to death, as well as to Christ to God the Father."

However, St. Gregory says that Abraham, unlike Moses, “contemplates a greater and more perfect” secret when contemplating the burning bush. But before ascending to this contemplation, he performs an important action according to the special commandment of God. He takes off his sandals. “That means,” says St. Gregory Palamas, who cut the leather robes of clothes that you put on and in which sin has an effect, that is, do not live anymore according to the flesh and sin, but let the life contrary to God and the reasoning of the flesh and the law in members, opposing the law, be abolished and mortified. spirit and captivating by the law of sin. " This means what the apostle Paul is talking about - "crucify the flesh with passions and lusts." (Gal. 5, 24)

But only the second secret of the Cross, resolving oneself from the bonds of carnal lusts and passions, makes it possible to ascend to the contemplation of the Burning Dome, "contemplation in God."

What does this have to do with us? The most immediate. Since “those who do not have the spirit of Christ are not His essence,” ap. Paul. That is, Christianity is the following of Christ, the implementation of the mystery of the Cross in our lives. And this mystery in us is committed only when we commit at least two secrets of the Cross, that is, we flee from societies where sin is the norm and rule of life, we renounce carnal passions and vices. For, as the ap tells us. Paul: “Do not be fooled: God does not scold. What a man sows, he will also reap: he who sows in his flesh from the flesh will reap corruption, and he who sows in the spirit from the spirit will reap eternal life ... (Gal. 6, 7-9) The works of the flesh are known: they are adultery, fornication, uncleanness, indecency, ... magic, enmity of quarrel, envy, anger ... heresy. I anticipate ... that those who do so will not inherit the kingdom of God. ” (Gal. 5, 19-21). Keeping in our lives the heart of the gospel purity, non-attachment to the earthly and perishable, loving God and neighbor, we can be close to God, feel His closeness and His presence, have the audacity to ask for His help and protection.
“But we,” says St. Gregory Palamas, - with your knees bowing and heart, come and bow together with the Psalmist David, to the place “stand still to His Nose” and where the all-encompassing Hands extended, and where the life-giving Body was painfully extended for us, and bowing in faith and kissing, draw and preserve abundant sanctification from there ... "
У записи 5 лайков,
0 репостов,
356 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Вероника Вовденко

Понравилось следующим людям