Я обещал рассказать про памирскую религию. Странный вариант ислама.
Меня действительно памирский исмаилизм очень удивил. Удивил своей светскостью.
Знакомство с исмаилитами началось с таджиков-суннитов. Таксисты, обычные смертные и даже женщины говорили нам с Ф. , что на Памире живут странные племена, подчеркивая что они не очень мусульмане. При чем это ,зачастую, говорили и светские таджики - то есть без какого-то негатива.
Любопытно, что многие памирцы подтверждали, мусульманами их таджики не считают. Впрочем, понятно что в исламе, как и в других религиях есть разные течения, адепты которых часто неприязненно и соревновательно относятся друг к другу.
Итак, Памир.
Здесь начиная с Калаи Хумба и до Лянгара живут представители памирских горских народностей. Дарвазцы ( дарвазцы в большинстве своём сунниты), рушанцы, язгулямцы, шугнанцы, ишкашимцы, ваханцы и другие.
Несмотря на общее, которого немало - язык, культура и религия памирцев - отличаются от общетаджикских.
Главной и основополагающей, мне показалась именно религиозная история. В связи с общим для всех социалистическим бэкраундом,
как и везде на постсоветском пространстве и этнический исмаилит и этнический суннит могут,например, выпивать. Но! Остаются при этом исмаилитом и суннитом.... И по этому принципу себя разделяют. Впрочем, это имеет место быть во всех религиях.
Не буду вдаваться в историю исмаилизма, как ветви шиитского ислама - расскажу о современном состоянии исмаилитской общины Памира.
Памирцам не надо совершать намаз пять раз в день, у них нет мечетей. В домах собрания " джамаат -хона" молятся мужчины и женщины вместе. Хиджаб не обязателен. Памирцы говорят, что должна быть прикрыта душа, а не тело. Правда, голыми, исмаилитки естественно тоже не ходят. Все прилично. Просто без платка. Или с платком. Кому как хочется.
Пост в рамадан памирцам держать необязательно. Чистота должна быть в помыслах, а пост в душе. Так нам рассказывали.
Хадж в Мекку тоже не особенно популярен.
Джихад с точки зрения исмаилитов - это борьба, непримиримая война с самим собой. И лучший вид джихада - учеба. Повелитель исмаилитов Ага-Хан живет в Европе, куда переехал еще его дед. Третий Ага-Хан.
Для памирцев - четвертый Ага-Хан, главный и единственный имам. Он спас их от голода во время гражданской войны в Таджикистане, а его дед, в свое время помог принять советскую власть.
Сегодня, Ага-Хан строит в столице Горного Бадахшана ( автономии в составе Таджикистана), городе Хороге крупнейший в Ср. Азии университет. Его фонд не только гуманитарно помогает исмаилитам, но и посылает молодежь на стажировки в Европу. И в горы возвращаются талантливые специалисты, дизайнеры,врачи,учителя,инженеры...
Эту учебу он называет джихадом.
Памирцы его боготворят. В каждом памирском доме есть портрет Ага-Хана. По легенде- одним своим звонком он смог остановить войну на Памире в 2012 году.
Он прокладывает дороги, строит школы и детские сады, вкладывает деньги в местный бизнес... Его девиз - Не рыба, а удочка.
Удивительная личность. Имам, потомок пророка Мухаммада, бизнесмен, крупнейший благотворитель, рыцарь британской короны, олимпийский чемпион, почетный гражданин Тимбукту и почетный профессор нескольких пакистанских ВУЗов, врач , пацифист, экономист....
Мне запомнились слова одного памирца в Душанбе :
"- Исмаилиты - не исмаилиты разницы нет. Все хорошие люди обязательно попадут в рай.
У каждого свой путь к Богу. "
Меня действительно памирский исмаилизм очень удивил. Удивил своей светскостью.
Знакомство с исмаилитами началось с таджиков-суннитов. Таксисты, обычные смертные и даже женщины говорили нам с Ф. , что на Памире живут странные племена, подчеркивая что они не очень мусульмане. При чем это ,зачастую, говорили и светские таджики - то есть без какого-то негатива.
Любопытно, что многие памирцы подтверждали, мусульманами их таджики не считают. Впрочем, понятно что в исламе, как и в других религиях есть разные течения, адепты которых часто неприязненно и соревновательно относятся друг к другу.
Итак, Памир.
Здесь начиная с Калаи Хумба и до Лянгара живут представители памирских горских народностей. Дарвазцы ( дарвазцы в большинстве своём сунниты), рушанцы, язгулямцы, шугнанцы, ишкашимцы, ваханцы и другие.
Несмотря на общее, которого немало - язык, культура и религия памирцев - отличаются от общетаджикских.
Главной и основополагающей, мне показалась именно религиозная история. В связи с общим для всех социалистическим бэкраундом,
как и везде на постсоветском пространстве и этнический исмаилит и этнический суннит могут,например, выпивать. Но! Остаются при этом исмаилитом и суннитом.... И по этому принципу себя разделяют. Впрочем, это имеет место быть во всех религиях.
Не буду вдаваться в историю исмаилизма, как ветви шиитского ислама - расскажу о современном состоянии исмаилитской общины Памира.
Памирцам не надо совершать намаз пять раз в день, у них нет мечетей. В домах собрания " джамаат -хона" молятся мужчины и женщины вместе. Хиджаб не обязателен. Памирцы говорят, что должна быть прикрыта душа, а не тело. Правда, голыми, исмаилитки естественно тоже не ходят. Все прилично. Просто без платка. Или с платком. Кому как хочется.
Пост в рамадан памирцам держать необязательно. Чистота должна быть в помыслах, а пост в душе. Так нам рассказывали.
Хадж в Мекку тоже не особенно популярен.
Джихад с точки зрения исмаилитов - это борьба, непримиримая война с самим собой. И лучший вид джихада - учеба. Повелитель исмаилитов Ага-Хан живет в Европе, куда переехал еще его дед. Третий Ага-Хан.
Для памирцев - четвертый Ага-Хан, главный и единственный имам. Он спас их от голода во время гражданской войны в Таджикистане, а его дед, в свое время помог принять советскую власть.
Сегодня, Ага-Хан строит в столице Горного Бадахшана ( автономии в составе Таджикистана), городе Хороге крупнейший в Ср. Азии университет. Его фонд не только гуманитарно помогает исмаилитам, но и посылает молодежь на стажировки в Европу. И в горы возвращаются талантливые специалисты, дизайнеры,врачи,учителя,инженеры...
Эту учебу он называет джихадом.
Памирцы его боготворят. В каждом памирском доме есть портрет Ага-Хана. По легенде- одним своим звонком он смог остановить войну на Памире в 2012 году.
Он прокладывает дороги, строит школы и детские сады, вкладывает деньги в местный бизнес... Его девиз - Не рыба, а удочка.
Удивительная личность. Имам, потомок пророка Мухаммада, бизнесмен, крупнейший благотворитель, рыцарь британской короны, олимпийский чемпион, почетный гражданин Тимбукту и почетный профессор нескольких пакистанских ВУЗов, врач , пацифист, экономист....
Мне запомнились слова одного памирца в Душанбе :
"- Исмаилиты - не исмаилиты разницы нет. Все хорошие люди обязательно попадут в рай.
У каждого свой путь к Богу. "
I promised to tell you about the Pamir religion. A strange version of Islam.
I was really very surprised by Pamirian Ismailism. I was surprised by my secularism.
Acquaintance with the Ismailis began with the Sunni Tajiks. Taxi drivers, ordinary mortals, and even women told us with F. that strange tribes live in the Pamirs, stressing that they are not very Muslim. Moreover, it was often said by secular Tajiks - that is, without some negative.
It is curious that many Pamirians confirmed that the Tajiks do not consider them Muslims. However, it is clear that in Islam, as in other religions, there are different trends, adherents of which are often hostile and competitive with each other.
So, Pamir.
Here, starting from Kalai Khumba and up to Lyangar, there live representatives of the Pamir mountain peoples. The Darvazians (the Darvazians are mostly Sunni), the Rushans, the Yazgulians, the Shugnas, the Ishashimis, the Vakhans, and others.
In spite of the general, which is quite a lot - the language, culture and religion of the Pamiris - differ from the general Tajik.
The main and fundamental, it seemed to me exactly a religious story. In connection with the common socialist background for all,
as elsewhere in the post-Soviet space, both ethnic Ismaili and ethnic Sunni can, for example, drink. But! At the same time, they remain Ismailite and Sunni .... And they divide themselves by this principle. However, this is the place to be in all religions.
I will not go into the history of Ismailism as a branch of Shiite Islam - I will tell you about the current state of the Ismaili community of the Pamirs.
Pamirs do not need to prayer five times a day, they have no mosques. In the houses of the Jamaat-Khona assembly, men and women pray together. Hijab is optional. Pamirs say that the soul should be covered, not the body. True, naked, the Ismailis naturally also do not walk. Everything is decent. Just without a headscarf. Or with a handkerchief. Whom you want.
Fasting in the Ramadan of the Pamirs is not necessary to keep. Cleanliness must be in thought, and fasting in the soul. So we were told.
Hajj to Mecca is also not particularly popular.
Jihad from the point of view of the Ismailis is a struggle, an implacable war with itself. And the best kind of jihad is study. The master of the Ismailis, Aga Khan, lives in Europe, where his grandfather had moved. Third Aga Khan.
For the Pamiris - the fourth Aga Khan, the main and only imam. He saved them from starvation during the civil war in Tajikistan, and his grandfather, at one time helped to take Soviet power.
Today, the Aga-Khan is building the capital of Gorno-Badakhshan (autonomy within Tajikistan), the city of Khorog, the largest in Wed. Asia University. His foundation not only provides humanitarian aid to the Ismailis, but also sends young people for internships in Europe. And talented specialists, designers, doctors, teachers, engineers come back to the mountains ...
This study he calls jihad.
Pamirs idolize him. In every Pamiri house there is a portrait of Aga Khan. According to the legend, with one of his calls he was able to stop the war in the Pamirs in 2012.
He paves roads, builds schools and kindergartens, invests money in local business ... His motto is “Not a fish, but a fishing rod.”
Amazing personality. Imam, a descendant of Prophet Muhammad, businessman, major philanthropist, knight of the British crown, Olympic champion, honorary citizen of Timbuktu and honorary professor of several Pakistani universities, doctor, pacifist, economist ....
I remember the words of one Pamiri in Dushanbe:
"- The Ismailis - there is no difference. The good people will definitely go to heaven.
Everyone has their own path to God. "
I was really very surprised by Pamirian Ismailism. I was surprised by my secularism.
Acquaintance with the Ismailis began with the Sunni Tajiks. Taxi drivers, ordinary mortals, and even women told us with F. that strange tribes live in the Pamirs, stressing that they are not very Muslim. Moreover, it was often said by secular Tajiks - that is, without some negative.
It is curious that many Pamirians confirmed that the Tajiks do not consider them Muslims. However, it is clear that in Islam, as in other religions, there are different trends, adherents of which are often hostile and competitive with each other.
So, Pamir.
Here, starting from Kalai Khumba and up to Lyangar, there live representatives of the Pamir mountain peoples. The Darvazians (the Darvazians are mostly Sunni), the Rushans, the Yazgulians, the Shugnas, the Ishashimis, the Vakhans, and others.
In spite of the general, which is quite a lot - the language, culture and religion of the Pamiris - differ from the general Tajik.
The main and fundamental, it seemed to me exactly a religious story. In connection with the common socialist background for all,
as elsewhere in the post-Soviet space, both ethnic Ismaili and ethnic Sunni can, for example, drink. But! At the same time, they remain Ismailite and Sunni .... And they divide themselves by this principle. However, this is the place to be in all religions.
I will not go into the history of Ismailism as a branch of Shiite Islam - I will tell you about the current state of the Ismaili community of the Pamirs.
Pamirs do not need to prayer five times a day, they have no mosques. In the houses of the Jamaat-Khona assembly, men and women pray together. Hijab is optional. Pamirs say that the soul should be covered, not the body. True, naked, the Ismailis naturally also do not walk. Everything is decent. Just without a headscarf. Or with a handkerchief. Whom you want.
Fasting in the Ramadan of the Pamirs is not necessary to keep. Cleanliness must be in thought, and fasting in the soul. So we were told.
Hajj to Mecca is also not particularly popular.
Jihad from the point of view of the Ismailis is a struggle, an implacable war with itself. And the best kind of jihad is study. The master of the Ismailis, Aga Khan, lives in Europe, where his grandfather had moved. Third Aga Khan.
For the Pamiris - the fourth Aga Khan, the main and only imam. He saved them from starvation during the civil war in Tajikistan, and his grandfather, at one time helped to take Soviet power.
Today, the Aga-Khan is building the capital of Gorno-Badakhshan (autonomy within Tajikistan), the city of Khorog, the largest in Wed. Asia University. His foundation not only provides humanitarian aid to the Ismailis, but also sends young people for internships in Europe. And talented specialists, designers, doctors, teachers, engineers come back to the mountains ...
This study he calls jihad.
Pamirs idolize him. In every Pamiri house there is a portrait of Aga Khan. According to the legend, with one of his calls he was able to stop the war in the Pamirs in 2012.
He paves roads, builds schools and kindergartens, invests money in local business ... His motto is “Not a fish, but a fishing rod.”
Amazing personality. Imam, a descendant of Prophet Muhammad, businessman, major philanthropist, knight of the British crown, Olympic champion, honorary citizen of Timbuktu and honorary professor of several Pakistani universities, doctor, pacifist, economist ....
I remember the words of one Pamiri in Dushanbe:
"- The Ismailis - there is no difference. The good people will definitely go to heaven.
Everyone has their own path to God. "
У записи 59 лайков,
4 репостов.
4 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Леонид Ланда