Занимательное востоковедение.
Все мы знаем о культе кавказских абреков, этаких горских Робин Гудов. Конечно, робингудили они не всегда и вообще абречество тема гораздо более сложная,но такова народная молва и это очень важно.
Что любопытно?
Что абреки были не только на Кавказе.
Они, например, были замечены и в Монголии.
Монгольский абрек называется сайнэр.
Он грабит только богатых и деньги ,аки дагестанский Кири Буба раздает простому народу, сайнэр вне закона, он храбр и крут.
Подобно чеченскому Зелимхану он выступает против власти. В случае монголов - маньчжурской. Как и у известного персонажа Чабуа Амираджиби - Дато Туташхиа, у монгольских сайнэров есть свой кодекс чести.
Интересно, что местный аналог Махача Дахадаева, Сухэ Батор происходил из сайнэров. И для монголов это важно.
Как и в случае абреков на Кавказе , образ сайнэра плотнейшим образом вошёл в монгольскую литературу. Из народных песен образ благородного защитника угнетенных перешёл в книги и на театральные/кино подмостки. Сайнэрам в Монголии ставят памятники и они до сих пор очень популярны в народе.
Все мы знаем о культе кавказских абреков, этаких горских Робин Гудов. Конечно, робингудили они не всегда и вообще абречество тема гораздо более сложная,но такова народная молва и это очень важно.
Что любопытно?
Что абреки были не только на Кавказе.
Они, например, были замечены и в Монголии.
Монгольский абрек называется сайнэр.
Он грабит только богатых и деньги ,аки дагестанский Кири Буба раздает простому народу, сайнэр вне закона, он храбр и крут.
Подобно чеченскому Зелимхану он выступает против власти. В случае монголов - маньчжурской. Как и у известного персонажа Чабуа Амираджиби - Дато Туташхиа, у монгольских сайнэров есть свой кодекс чести.
Интересно, что местный аналог Махача Дахадаева, Сухэ Батор происходил из сайнэров. И для монголов это важно.
Как и в случае абреков на Кавказе , образ сайнэра плотнейшим образом вошёл в монгольскую литературу. Из народных песен образ благородного защитника угнетенных перешёл в книги и на театральные/кино подмостки. Сайнэрам в Монголии ставят памятники и они до сих пор очень популярны в народе.
Entertaining oriental studies.
We all know about the cult of the Caucasian abreks, a sort of mountain Robin Hoods. Of course, they are not always robingudili and in general abrehestvo the topic is much more complex, but such is the rumor of the people and this is very important.
What is curious?
What abreks were not only in the Caucasus.
They, for example, were seen in Mongolia.
The Mongolian abrek is called Siner.
He robs only the rich and the money, like the Dagestan Kiri Buba distributes to the common people, the siner is outlawed, he is brave and cool.
Like Chechen Zelimkhan, he opposes the government. In the case of the Mongols - Manchu. Like the famous character of Chabua Amirajibi - Dato Tutashkhia, Mongolian sinners have their own code of honor.
Interestingly, the local analogue of Makhach Dakhadaev, Sukhe Bator, was descended from sinners. And for the Mongols it is important.
As in the case of the Abreks in the Caucasus, the image of the Siner entered Mongolian literature in the closest way. From folk songs the image of the noble defender of the oppressed was transferred to books and to the stage / cinema stage. Sainers in Mongolia put up monuments and they are still very popular among the people.
We all know about the cult of the Caucasian abreks, a sort of mountain Robin Hoods. Of course, they are not always robingudili and in general abrehestvo the topic is much more complex, but such is the rumor of the people and this is very important.
What is curious?
What abreks were not only in the Caucasus.
They, for example, were seen in Mongolia.
The Mongolian abrek is called Siner.
He robs only the rich and the money, like the Dagestan Kiri Buba distributes to the common people, the siner is outlawed, he is brave and cool.
Like Chechen Zelimkhan, he opposes the government. In the case of the Mongols - Manchu. Like the famous character of Chabua Amirajibi - Dato Tutashkhia, Mongolian sinners have their own code of honor.
Interestingly, the local analogue of Makhach Dakhadaev, Sukhe Bator, was descended from sinners. And for the Mongols it is important.
As in the case of the Abreks in the Caucasus, the image of the Siner entered Mongolian literature in the closest way. From folk songs the image of the noble defender of the oppressed was transferred to books and to the stage / cinema stage. Sainers in Mongolia put up monuments and they are still very popular among the people.
У записи 6 лайков,
0 репостов,
929 просмотров.
0 репостов,
929 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Леонид Ланда