Виджитатма Прабху, главный редактор российского Би-би-ти, написал замечательную заметку о Шриле Бхакти Вигьяне Госвами. Просто поразительно.
"Шрила Бхактивинода Тхакур оставил для нас некоторые практические указания, помогающие распознать вайшнава категории уттама-адхикари; в частности, как он пишет, уттама-адхикари славится своей способностью обращать в вайшнавизм множество падших душ" (Шрила Прабхупада, Нектар наставлений, 5).
Вряд ли многие из российских преданных могут сравниться по этому критерию с Бхакти Вигьяной Госвами. Во многих из сотен книг Шрилы Прабхупады, которые распространяются каждый день в нашей стране, есть частичка его энергии - как переводчика или редактора. А значит, в этом и его заслуга. Я уж не говорю о тех сотнях, если не тысячах вайшнавов (настоящих, которые распространяют книги, проводят харинамы, поклоняются Божествам), вставших на путь сознания Кришны благодаря его лекциям, выступлениям на радио "Кришналока", личной заботе и т.п. И о тех, кто успел разочароваться в сознании Кришны, но потом "воскрес" благодаря ему, вырос и окреп духовно. И не говорю о том, как он поддержал российский ИСККОН в трудные времена - и в середине 90-х, когда приходилось противостоять антикультистам (именно это было одной из целей его приезда в Москву), и в 98-м, когда многие преданные утратили опору в своей духовной жизни.
Мое первое воспоминание, связанное с Госвами Махараджем, относится ко временам, намного более ранним, чем время нашего личного знакомства. 93-й год. Передача "Сокровенное знание" на "Радио-1". Лекция Харикеши Свами. Переводчик - Вайдьянатха дас. Не помню, о чем была лекция, запомнил только голос переводчика.
Уже потом, несколько лет спустя, когда я жил в ашраме, мы слышали этот голос по вечерам, включая кассету с "Историями из Махабхараты" (была такая запись во второй половине 90-х).
В храме у нас было много кассет с разными записями. Они валялись где ни попадя, и, поскольку народу в храмах в те кризисные времена было мало, их почти никто не слушал. Они пылились, размагничивались, ломались. И президент храма дал мне поручение - собрать, переслушать, расставить по коробкам и подписать. Я охотно выполнил это задание. Десятки часов киртанов, кришна-катхи, даршанов - это был удивительный опыт. Именно тогда я познакомился с легендарными семинарами Госвами Махараджа, посвященными вайшнавской теологии и истории. "Шикшаштака", "Шесть Госвами", "История вайшнавских сампрадай", "Веданта-даршана". Парикрамы по Джаганнатха-Пури и Вриндавану. Чистая кришна-катха и поразительное знание шастр! Тогда эти записи, появляясь, производили сенсацию. Из них мы узнавали, насколько глубока и прекрасна традиция, подаренная нам Шрилой Прабхупадой. Госвами Махарадж пересказывал нам комментарии ачарьев и истории, услышанные от учеников Прабхупады, объяснял многие тонкости в книгах Прабхупады, на которые мы иначе могли бы просто не обратить внимания. Может быть сейчас, когда любая информация довольно легко доступна, это не кажется чем-то особо выдающимся, но в те времена эти семинары были настоящим откровением. Лекции Госвами Махараджа слушали все. Когда он давал кришна-катху на "Беговой" или на каком-нибудь фестивале, в алтарную трудно было зайти. Эта кришна-катха очищала и давала вдохновение и силы. Скажи нам кто-нибудь тогда, что через пятнадцать лет появятся идиоты, которые будут распространять про него дурные сплетни на уровне "одна бабка сказала" и доказывать НАМ ЖЕ, какой плохой был Госвами Махарадж и как он "развалил" российский ИСККОН, мы, наверное, просто покрутили бы пальцем у виска. И правильно бы сделали.
Я помню "Беговую" 2000-01 годов. Всего два года прошло после тяжелейшего кризиса, но "Беговая" тех времен вспоминается (по крайней мере мне, гостю из другого города) как обитель духовной радости и чистоты. И во многом это заслуга Госвами Махараджа.
Я не помню, когда мы познакомились с ним лично. Просто в какой-то момент стало ясно, что он знает меня, а я знаю его. Мы встречались на фестивалях, и иногда он отвечал на мои вопросы. Мы виделись в Майяпуре, в Москве, в каких-то других местах. Я писал ему письма, и не было случая, когда бы он не ответил мне (что всегда меня поражало, поскольку я знал, насколько он занят). Иногда мы общались по работе (т.е. служению в ББТ). Иногда я бывал у них в Юрлово (каждый раз приходя в восторг от вайшнавской библиотеки, собранной Махараджем). За все время, которое мы знакомы, я не нашел в нем недостатков. Хотя нет, один нашел - наш общий с ним недостаток. Он плохо умеет отказывать. Наверное, как раз поэтому ему сейчас и понадобился отдых - на нем было слишком много нагрузки.
Есть три человека, благодаря которым я знаю что-то о Кришне. Это Шрила Прабхупада, мой духовный учитель и Госвами Махарадж.
#СпасибоБВГ
"Шрила Бхактивинода Тхакур оставил для нас некоторые практические указания, помогающие распознать вайшнава категории уттама-адхикари; в частности, как он пишет, уттама-адхикари славится своей способностью обращать в вайшнавизм множество падших душ" (Шрила Прабхупада, Нектар наставлений, 5).
Вряд ли многие из российских преданных могут сравниться по этому критерию с Бхакти Вигьяной Госвами. Во многих из сотен книг Шрилы Прабхупады, которые распространяются каждый день в нашей стране, есть частичка его энергии - как переводчика или редактора. А значит, в этом и его заслуга. Я уж не говорю о тех сотнях, если не тысячах вайшнавов (настоящих, которые распространяют книги, проводят харинамы, поклоняются Божествам), вставших на путь сознания Кришны благодаря его лекциям, выступлениям на радио "Кришналока", личной заботе и т.п. И о тех, кто успел разочароваться в сознании Кришны, но потом "воскрес" благодаря ему, вырос и окреп духовно. И не говорю о том, как он поддержал российский ИСККОН в трудные времена - и в середине 90-х, когда приходилось противостоять антикультистам (именно это было одной из целей его приезда в Москву), и в 98-м, когда многие преданные утратили опору в своей духовной жизни.
Мое первое воспоминание, связанное с Госвами Махараджем, относится ко временам, намного более ранним, чем время нашего личного знакомства. 93-й год. Передача "Сокровенное знание" на "Радио-1". Лекция Харикеши Свами. Переводчик - Вайдьянатха дас. Не помню, о чем была лекция, запомнил только голос переводчика.
Уже потом, несколько лет спустя, когда я жил в ашраме, мы слышали этот голос по вечерам, включая кассету с "Историями из Махабхараты" (была такая запись во второй половине 90-х).
В храме у нас было много кассет с разными записями. Они валялись где ни попадя, и, поскольку народу в храмах в те кризисные времена было мало, их почти никто не слушал. Они пылились, размагничивались, ломались. И президент храма дал мне поручение - собрать, переслушать, расставить по коробкам и подписать. Я охотно выполнил это задание. Десятки часов киртанов, кришна-катхи, даршанов - это был удивительный опыт. Именно тогда я познакомился с легендарными семинарами Госвами Махараджа, посвященными вайшнавской теологии и истории. "Шикшаштака", "Шесть Госвами", "История вайшнавских сампрадай", "Веданта-даршана". Парикрамы по Джаганнатха-Пури и Вриндавану. Чистая кришна-катха и поразительное знание шастр! Тогда эти записи, появляясь, производили сенсацию. Из них мы узнавали, насколько глубока и прекрасна традиция, подаренная нам Шрилой Прабхупадой. Госвами Махарадж пересказывал нам комментарии ачарьев и истории, услышанные от учеников Прабхупады, объяснял многие тонкости в книгах Прабхупады, на которые мы иначе могли бы просто не обратить внимания. Может быть сейчас, когда любая информация довольно легко доступна, это не кажется чем-то особо выдающимся, но в те времена эти семинары были настоящим откровением. Лекции Госвами Махараджа слушали все. Когда он давал кришна-катху на "Беговой" или на каком-нибудь фестивале, в алтарную трудно было зайти. Эта кришна-катха очищала и давала вдохновение и силы. Скажи нам кто-нибудь тогда, что через пятнадцать лет появятся идиоты, которые будут распространять про него дурные сплетни на уровне "одна бабка сказала" и доказывать НАМ ЖЕ, какой плохой был Госвами Махарадж и как он "развалил" российский ИСККОН, мы, наверное, просто покрутили бы пальцем у виска. И правильно бы сделали.
Я помню "Беговую" 2000-01 годов. Всего два года прошло после тяжелейшего кризиса, но "Беговая" тех времен вспоминается (по крайней мере мне, гостю из другого города) как обитель духовной радости и чистоты. И во многом это заслуга Госвами Махараджа.
Я не помню, когда мы познакомились с ним лично. Просто в какой-то момент стало ясно, что он знает меня, а я знаю его. Мы встречались на фестивалях, и иногда он отвечал на мои вопросы. Мы виделись в Майяпуре, в Москве, в каких-то других местах. Я писал ему письма, и не было случая, когда бы он не ответил мне (что всегда меня поражало, поскольку я знал, насколько он занят). Иногда мы общались по работе (т.е. служению в ББТ). Иногда я бывал у них в Юрлово (каждый раз приходя в восторг от вайшнавской библиотеки, собранной Махараджем). За все время, которое мы знакомы, я не нашел в нем недостатков. Хотя нет, один нашел - наш общий с ним недостаток. Он плохо умеет отказывать. Наверное, как раз поэтому ему сейчас и понадобился отдых - на нем было слишком много нагрузки.
Есть три человека, благодаря которым я знаю что-то о Кришне. Это Шрила Прабхупада, мой духовный учитель и Госвами Махарадж.
#СпасибоБВГ
Vijitatma Prabhu, the chief editor of the Russian BBC, wrote a wonderful note about Srila Bhakti Vigyan Goswami. Just amazing.
“Srila Bhaktivinoda Thakur left some practical guidelines for us to help recognize the Utahma-adhikari category of Vaisnavas; in particular, he writes that Uttama-adhikaris are famous for their ability to convert many fallen souls into Vaishnavism” (Shrila Prabhupada, Nectar of Instructions, 5).
It is unlikely that many of the Russian devotees can match this criterion with Bhakti Vigyana Goswami. In many of the hundreds of books of Srila Prabhupada that are distributed every day in our country, there is a part of his energy - as a translator or editor. So, this is his merit. I’m not talking about those hundreds, if not thousands of Vaishnavas (the real ones who spread books, spend harinamas, worship Deities), embarked on the path of Krishna consciousness due to his lectures, speeches on Krishnaloka radio, personal care, etc. And about those who had time to become disillusioned with Krsna consciousness, but then “rose” thanks to him, he grew and got stronger spiritually. And I'm not talking about how he supported Russian ISKCON in difficult times - in the mid-90s, when anti-cultists had to confront (that was one of the goals of his visit to Moscow), and in 1998, when many devotees lost their support in their spiritual life.
My first memory related to Goswami Maharaj dates back to times much earlier than our personal acquaintance. 93rd year. Transfer "Intimate knowledge" to "Radio 1". Lecture Harikeshi Swami. Translator - Vaidyanatha das. I do not remember what the lecture was about; I only remembered the voice of the translator.
Later, several years later, when I lived in the ashram, we heard this voice in the evenings, including the tape with the Stories from the Mahabharata (there was such a recording in the second half of the 90s).
In the temple we had a lot of tapes with different records. They were lying somewhere where they were not, and since there were few people in the temples in those times of crisis, almost no one listened to them. They gathered dust, demagnetized, broke. And the president of the temple gave me a commission - to collect, rehearse, arrange in boxes and sign. I willingly completed this task. Dozens of hours of kirtan, krishna-katha, darshan - it was an amazing experience. It was then that I met the legendary Goswami Maharaj seminars on Vaishnava theology and history. "Shikshashtaka", "Six Goswami", "History of the Vaishnava Sampradayi", "Vedanta-Darshan". Parikrama according to Jagannath Puri and Vrindavan. Pure Krishna-katha and amazing knowledge of the sastras! Then these records, appearing, made a sensation. From them we learned how deep and beautiful the tradition presented to us by Srila Prabhupada. Goswami Maharaj told us the comments of the acaryas and stories that were heard from the Prabhupada disciples, explained many subtleties in the Prabhupada books that we could otherwise simply not pay attention to. Maybe now, when any information is fairly readily available, this does not seem to be particularly outstanding, but at those times these seminars were a real revelation. Everyone was listening to the lectures of Goswami Maharaj. When he gave a krishna-katha on Begovaya or at some festival, it was difficult to enter the altar room. This krsna-katha purified and gave inspiration and strength. Someone tell us then that in fifteen years there will be idiots who will spread bad gossip about him at the level of “one grandma said” and prove to us the same, what bad was Goswami Maharaj and how he “ruined” Russian ISKCON, we , would simply have twisted his finger to his temple. And rightly so.
I remember the 2000-01 running. Only two years have passed after the hardest crisis, but the “Running” of those times is remembered (at least to me, a guest from another city) as the abode of spiritual joy and purity. And this is largely due to Goswami Maharaj.
I do not remember when we met him personally. Just at some point it became clear that he knows me, and I know him. We met at festivals, and sometimes he answered my questions. We saw each other in Mayapur, in Moscow, in some other places. I wrote letters to him, and there was no occasion when he would not answer me (which always amazed me, because I knew how busy he was). Sometimes we talked about work (i.e. serving in the BBT). Sometimes I visited them in Yurlovo (every time I got excited about the Vaishnava library assembled by Maharaj). For all the time that we know, I have not found flaws in it. Although no, one found - our common flaw with him. He badly knows how to refuse. Perhaps that is why he now needed a rest - there was too much pressure on him.
There are three people through whom I know something about Krishna. This is Srila Prabhupada, my spiritual master and Goswami Maharaj.
#ThanksBVG
“Srila Bhaktivinoda Thakur left some practical guidelines for us to help recognize the Utahma-adhikari category of Vaisnavas; in particular, he writes that Uttama-adhikaris are famous for their ability to convert many fallen souls into Vaishnavism” (Shrila Prabhupada, Nectar of Instructions, 5).
It is unlikely that many of the Russian devotees can match this criterion with Bhakti Vigyana Goswami. In many of the hundreds of books of Srila Prabhupada that are distributed every day in our country, there is a part of his energy - as a translator or editor. So, this is his merit. I’m not talking about those hundreds, if not thousands of Vaishnavas (the real ones who spread books, spend harinamas, worship Deities), embarked on the path of Krishna consciousness due to his lectures, speeches on Krishnaloka radio, personal care, etc. And about those who had time to become disillusioned with Krsna consciousness, but then “rose” thanks to him, he grew and got stronger spiritually. And I'm not talking about how he supported Russian ISKCON in difficult times - in the mid-90s, when anti-cultists had to confront (that was one of the goals of his visit to Moscow), and in 1998, when many devotees lost their support in their spiritual life.
My first memory related to Goswami Maharaj dates back to times much earlier than our personal acquaintance. 93rd year. Transfer "Intimate knowledge" to "Radio 1". Lecture Harikeshi Swami. Translator - Vaidyanatha das. I do not remember what the lecture was about; I only remembered the voice of the translator.
Later, several years later, when I lived in the ashram, we heard this voice in the evenings, including the tape with the Stories from the Mahabharata (there was such a recording in the second half of the 90s).
In the temple we had a lot of tapes with different records. They were lying somewhere where they were not, and since there were few people in the temples in those times of crisis, almost no one listened to them. They gathered dust, demagnetized, broke. And the president of the temple gave me a commission - to collect, rehearse, arrange in boxes and sign. I willingly completed this task. Dozens of hours of kirtan, krishna-katha, darshan - it was an amazing experience. It was then that I met the legendary Goswami Maharaj seminars on Vaishnava theology and history. "Shikshashtaka", "Six Goswami", "History of the Vaishnava Sampradayi", "Vedanta-Darshan". Parikrama according to Jagannath Puri and Vrindavan. Pure Krishna-katha and amazing knowledge of the sastras! Then these records, appearing, made a sensation. From them we learned how deep and beautiful the tradition presented to us by Srila Prabhupada. Goswami Maharaj told us the comments of the acaryas and stories that were heard from the Prabhupada disciples, explained many subtleties in the Prabhupada books that we could otherwise simply not pay attention to. Maybe now, when any information is fairly readily available, this does not seem to be particularly outstanding, but at those times these seminars were a real revelation. Everyone was listening to the lectures of Goswami Maharaj. When he gave a krishna-katha on Begovaya or at some festival, it was difficult to enter the altar room. This krsna-katha purified and gave inspiration and strength. Someone tell us then that in fifteen years there will be idiots who will spread bad gossip about him at the level of “one grandma said” and prove to us the same, what bad was Goswami Maharaj and how he “ruined” Russian ISKCON, we , would simply have twisted his finger to his temple. And rightly so.
I remember the 2000-01 running. Only two years have passed after the hardest crisis, but the “Running” of those times is remembered (at least to me, a guest from another city) as the abode of spiritual joy and purity. And this is largely due to Goswami Maharaj.
I do not remember when we met him personally. Just at some point it became clear that he knows me, and I know him. We met at festivals, and sometimes he answered my questions. We saw each other in Mayapur, in Moscow, in some other places. I wrote letters to him, and there was no occasion when he would not answer me (which always amazed me, because I knew how busy he was). Sometimes we talked about work (i.e. serving in the BBT). Sometimes I visited them in Yurlovo (every time I got excited about the Vaishnava library assembled by Maharaj). For all the time that we know, I have not found flaws in it. Although no, one found - our common flaw with him. He badly knows how to refuse. Perhaps that is why he now needed a rest - there was too much pressure on him.
There are three people through whom I know something about Krishna. This is Srila Prabhupada, my spiritual master and Goswami Maharaj.
#ThanksBVG
У записи 246 лайков,
55 репостов,
3663 просмотров.
55 репостов,
3663 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Ната Ли