#Пена_дней
...А началось всё с того, что я вчера решил качнуть, наконец, "Ангелов Революции" Алексея Федорченко. И тут -вах! - очередной срач в комментах. Торренты такие торренты. Сперва было смешно. Потом навалилась бессонница.
Видите ли, "режиссёр с украинской фамилией" снимает "исторически недостоверное прозападное кино", "очерняя русских" и воспевая недостойных "нацменов". Вроде латышей, евреев и хантов.
Я готов назвать таких людей " идейными танкистами" - не в обиду служащим в определённом роде войск. Сижу "в танке", мир вижу в узкую щель, ничего не слышу ( шлемофон!), зато всегда готов вдарить по "врагу". Интернациональное,кстати, явление. Как с ним бороться? Смотреть кино, разумеется. Книжки читать. Разговаривать друг с другом.
В основе "Ангелов Революции", если вы их еще не видели - история о Казымском восстании, бунте хантов против Советской власти. Слышали о таком?
Вряд ли. Ещё бы. Кажется, из всех отечественных режиссёров - больших и современных - только Федорченко обращает внимание на историю и культуру малых финно-угорских народов, облекая её в довольно причудливую кино-форму: сказки, мистификации.
Да, он не всегда следует твёрдым фактам - но это не мешает говорить о том, что кино "основано на реальных событиях". К драматическому существованию на фоне Наполеона и горящей Москвы некоего гражданина Безухова вопросов почему-то возникает меньше. Хотя суть одна.
Так и тут. Есть горные и луговые мари. Есть остяки и вогулы. Казымский бунт действительно был, и пострадали в нём все - и агитаторы, и ханты. Сперва "туземцы" грохнули "чужих", потом пришёл симметричный ответ. Для маленького народа, кстати, сорок девять убитых - это большой удар. Сразу несколько семей, грубо говоря. Целый пласт.
Кто был прав? Все, отчасти. Кто неправ? В равной мере - тоже все. Ситуация практически безвыходная, как и большинство спорных моментов нашей истории. Которую уже не изменишь.
И тем прекраснее, что, в художественном её переложении, из всех "ангелов" и "туземцев" в финале фильма остаётся самое главное и дорогое - "первый ребёнок советской Югры". Доживший до наших дней. Абсолютно реальный.
Вот он, авторский подход к проблеме. Довольно оптимистичный, как и в большинстве фильмов Федорченко. Даже если они заканчиваются гибелью героев.
А как иначе? По-моему, слишком многое пришлось повидать в своё время автору - достаточно, чтобы перестать делить мир на чёрное и белое, тем паче - красить всё одним цветом. Свердловская киностудия в девяностые без "человека с украинской фамилией" не выжила бы - и уже за это спасибо, и карт-бланш на своей территории, по-моему. И всех благ.
А что касается "прозападности" - ну, тут восторг европейских фестивальных жюри понятен. Они о такой России ещё не видели - как, к сожалению, и множество живущих в России. Для некоторых она вообще ограничивается Волгой на востоке и Крымом на юге.
Короче, ребят - посмотрите. Терять точно - нечего, а там и найдётся кое-чего.
...А началось всё с того, что я вчера решил качнуть, наконец, "Ангелов Революции" Алексея Федорченко. И тут -вах! - очередной срач в комментах. Торренты такие торренты. Сперва было смешно. Потом навалилась бессонница.
Видите ли, "режиссёр с украинской фамилией" снимает "исторически недостоверное прозападное кино", "очерняя русских" и воспевая недостойных "нацменов". Вроде латышей, евреев и хантов.
Я готов назвать таких людей " идейными танкистами" - не в обиду служащим в определённом роде войск. Сижу "в танке", мир вижу в узкую щель, ничего не слышу ( шлемофон!), зато всегда готов вдарить по "врагу". Интернациональное,кстати, явление. Как с ним бороться? Смотреть кино, разумеется. Книжки читать. Разговаривать друг с другом.
В основе "Ангелов Революции", если вы их еще не видели - история о Казымском восстании, бунте хантов против Советской власти. Слышали о таком?
Вряд ли. Ещё бы. Кажется, из всех отечественных режиссёров - больших и современных - только Федорченко обращает внимание на историю и культуру малых финно-угорских народов, облекая её в довольно причудливую кино-форму: сказки, мистификации.
Да, он не всегда следует твёрдым фактам - но это не мешает говорить о том, что кино "основано на реальных событиях". К драматическому существованию на фоне Наполеона и горящей Москвы некоего гражданина Безухова вопросов почему-то возникает меньше. Хотя суть одна.
Так и тут. Есть горные и луговые мари. Есть остяки и вогулы. Казымский бунт действительно был, и пострадали в нём все - и агитаторы, и ханты. Сперва "туземцы" грохнули "чужих", потом пришёл симметричный ответ. Для маленького народа, кстати, сорок девять убитых - это большой удар. Сразу несколько семей, грубо говоря. Целый пласт.
Кто был прав? Все, отчасти. Кто неправ? В равной мере - тоже все. Ситуация практически безвыходная, как и большинство спорных моментов нашей истории. Которую уже не изменишь.
И тем прекраснее, что, в художественном её переложении, из всех "ангелов" и "туземцев" в финале фильма остаётся самое главное и дорогое - "первый ребёнок советской Югры". Доживший до наших дней. Абсолютно реальный.
Вот он, авторский подход к проблеме. Довольно оптимистичный, как и в большинстве фильмов Федорченко. Даже если они заканчиваются гибелью героев.
А как иначе? По-моему, слишком многое пришлось повидать в своё время автору - достаточно, чтобы перестать делить мир на чёрное и белое, тем паче - красить всё одним цветом. Свердловская киностудия в девяностые без "человека с украинской фамилией" не выжила бы - и уже за это спасибо, и карт-бланш на своей территории, по-моему. И всех благ.
А что касается "прозападности" - ну, тут восторг европейских фестивальных жюри понятен. Они о такой России ещё не видели - как, к сожалению, и множество живущих в России. Для некоторых она вообще ограничивается Волгой на востоке и Крымом на юге.
Короче, ребят - посмотрите. Терять точно - нечего, а там и найдётся кое-чего.
#Foam_days
... And it all began with the fact that yesterday I decided to rock, finally, "Angels of the Revolution" by Alexei Fedorchenko. And then you! - another srach in the comments. Torrents are such torrents. It was funny at first. Then insomnia came.
You see, a "director with a Ukrainian surname" is filming "historically unreliable pro-Western cinema", "denigrating the Russians" and singing praises of unworthy "nationalities". Like Latvians, Jews and Khanty.
I am ready to call such people "ideological tankers" - no offense to those serving in a certain type of troops. I sit "in the tank", I see the world through a narrow gap, I hear nothing (headset!), But I am always ready to hit the "enemy". An international phenomenon, by the way. How to deal with it? Watching a movie, of course. Read books. Talk to each other.
At the heart of the "Angels of the Revolution", if you have not seen them yet, is the story of the Kazym uprising, the Khanty revolt against Soviet power. Have you heard of this?
Hardly. Still would. It seems that of all domestic directors - large and modern - only Fedorchenko pays attention to the history and culture of small Finno-Ugric peoples, putting it into a rather bizarre film form: fairy tales, hoaxes.
Yes, he does not always follow hard facts - but this does not prevent us from saying that the movie is "based on real events." For some reason, fewer questions arise about the dramatic existence against the background of Napoleon and burning Moscow of a certain citizen Bezukhov. Although the essence is the same.
So it is here. There are mountain and meadow mari. There are Ostyaks and Voguls. There really was a Kazym riot, and everyone suffered in it - both agitators and Khanty. First, the "natives" banged the "strangers", then a symmetrical answer came. For a small nation, by the way, forty-nine killed is a big blow. Several families at once, roughly speaking. A whole layer.
Who was right? Everything, in part. Who is wrong? Equally - all too. The situation is practically hopeless, like most of the controversial moments in our history. That you can't change.
And it is all the more beautiful that, in its artistic arrangement, of all the "angels" and "natives" in the finale of the film, the most important and dear thing remains - "the first child of Soviet Ugra". Who survived to this day. Absolutely real.
Here it is, the author's approach to the problem. Quite optimistic, as in most of Fedorchenko's films. Even if they end with the death of the heroes.
How else? In my opinion, the author had to see too much in his time - enough to stop dividing the world into black and white, even more so - to paint everything in one color. The Sverdlovsk film studio in the nineties would not have survived without a "man with a Ukrainian surname" - and thanks for that, and carte blanche on its territory, in my opinion. And all the best.
As for the "pro-Western" nature - well, here the delight of the European festival jury is understandable. They have not yet seen such a Russia - as, unfortunately, many people living in Russia. For some, it is generally limited to the Volga in the east and the Crimea in the south.
In short, guys - look. There is definitely nothing to lose, and there will be something.
... And it all began with the fact that yesterday I decided to rock, finally, "Angels of the Revolution" by Alexei Fedorchenko. And then you! - another srach in the comments. Torrents are such torrents. It was funny at first. Then insomnia came.
You see, a "director with a Ukrainian surname" is filming "historically unreliable pro-Western cinema", "denigrating the Russians" and singing praises of unworthy "nationalities". Like Latvians, Jews and Khanty.
I am ready to call such people "ideological tankers" - no offense to those serving in a certain type of troops. I sit "in the tank", I see the world through a narrow gap, I hear nothing (headset!), But I am always ready to hit the "enemy". An international phenomenon, by the way. How to deal with it? Watching a movie, of course. Read books. Talk to each other.
At the heart of the "Angels of the Revolution", if you have not seen them yet, is the story of the Kazym uprising, the Khanty revolt against Soviet power. Have you heard of this?
Hardly. Still would. It seems that of all domestic directors - large and modern - only Fedorchenko pays attention to the history and culture of small Finno-Ugric peoples, putting it into a rather bizarre film form: fairy tales, hoaxes.
Yes, he does not always follow hard facts - but this does not prevent us from saying that the movie is "based on real events." For some reason, fewer questions arise about the dramatic existence against the background of Napoleon and burning Moscow of a certain citizen Bezukhov. Although the essence is the same.
So it is here. There are mountain and meadow mari. There are Ostyaks and Voguls. There really was a Kazym riot, and everyone suffered in it - both agitators and Khanty. First, the "natives" banged the "strangers", then a symmetrical answer came. For a small nation, by the way, forty-nine killed is a big blow. Several families at once, roughly speaking. A whole layer.
Who was right? Everything, in part. Who is wrong? Equally - all too. The situation is practically hopeless, like most of the controversial moments in our history. That you can't change.
And it is all the more beautiful that, in its artistic arrangement, of all the "angels" and "natives" in the finale of the film, the most important and dear thing remains - "the first child of Soviet Ugra". Who survived to this day. Absolutely real.
Here it is, the author's approach to the problem. Quite optimistic, as in most of Fedorchenko's films. Even if they end with the death of the heroes.
How else? In my opinion, the author had to see too much in his time - enough to stop dividing the world into black and white, even more so - to paint everything in one color. The Sverdlovsk film studio in the nineties would not have survived without a "man with a Ukrainian surname" - and thanks for that, and carte blanche on its territory, in my opinion. And all the best.
As for the "pro-Western" nature - well, here the delight of the European festival jury is understandable. They have not yet seen such a Russia - as, unfortunately, many people living in Russia. For some, it is generally limited to the Volga in the east and the Crimea in the south.
In short, guys - look. There is definitely nothing to lose, and there will be something.
У записи 4 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Андрей Репин