#МыслиВслух
Британский след и чуточку Канта
В конце 2015-го года,как раз на излете вот этой массовой заинтересованности в парадоксе Ферми,из-под пера британского фантаста-сатирика Адама Робертса выходит роман "The Thing Itself". Можно перевести как "Вещь в себе", но у нас правильнее перевели как "Нечто в себе". Почему правильнее? Потому что ничего не подозревающие читатели,и я в том числе,не понимали,что книга своим названием и аннотацией их откровенно троллит - по описанию складывалось впечатление,что это чуть ли не трибьют великому фильму "The Thing" ("Нечто") Джона Карпентера. Потому что все совпадало: та же самая научная станция в снегах Антарктиды,те же ученые,правда их всего двое,тоже все идет наперекосяк,но неизвестно приложили ли к этому руку инопланетяне...
Однако же,при прочтении выяснилось, что вот это все действие на южном полюсе ограничивается всего лишь первой главой. Дальше это какая-то совершенно безумная дичь,которая,в общем,сильно отдаляется от эстетики Джона Карпентера. Ну,разумеется,игра слов "The Thing Itself", "Вещь-в-себе" ,все-таки, неслучайна,так как Адам Робертс решил пофантазировать: что было бы,если бы автор этой философской формулировки - а это никто иной как Иммануил Кант - оказался прав.
Ну,Кант,конечно,никогда про инопланетян не писал,но,если верить его трудам,сам поиск этих самых инопланетян никакого смысла не имеет. Потому что там,где мы их ищем - этого на самом деле не существует. И речь не только про космос,а вообще про все,казалось бы,незыблемые понятия: "пространство","время","физические законы","квантовая механика"...По мнению Канта всё это продукты нашего восприятия, инструменты,которые помогают сознанию как-то упорядочить объективную реальность - ты самую "вещь-в-себе",до которой нам никогда не докопаться. Потому что мы "отягощены" белковым организмом,мозгом и прочими органами,которые доносят до нас совершенно не правдивую картину.
И Робертс эту мысль развивает,говоря:"Окей,нам не суждено достучаться до этой вещи-в-себе,а,может,кто-то другой сможет? Такой же умный,только у кого нет ни мозга,ни таких же органов". Первое,что приходит на ум - конечно, искусственный интеллект. И такой интеллект в итоге создается. Дальше спойлить не буду,но теория,которая излагается на страницах романа,заключается в том,что искусственный интеллект по умолчанию освобождён от оков человеческих органов восприятия,а,значит,в теории,он может избежать вот этой жесткой привязки ко времени,пространству и,даже, теоретически,может как-то ими управлять и перемещаться. Хотя здесь уже Адам Робертс - даже по своим меркам - перегибает палку,потому что получается,что Иммануил Кант в свое время,сам того не подозревая,изобрел машину времени.
Представляю как Робертс удивился,когда спустя полгода после публикации романа выяснилось, что ученые всерьез этой проблематикой занимаются. Есть такой одиозный профессор Дональд Хоффман,который строит математические модели планет,населяет их виртуальными организмами с разной степенью осознания окружающей действительности и смотрит кто из них победит в результате виртуального естественного отбора.(https://youtu.be/oYp5XuGYqqY) Как показывает практика,почти всегда эволюция отдает предпочтение тем организмам,которые почти ничего не знают об объективной реальности и сосредоточены только на сохранении собственного вида. И проводя аналогию с Землей,где человек доминирует,Хоффман делает вывод,что от нас эволюция эту объективную реальность постепенно скрывала,и сейчас мы живем в каком-то иллюзорном мирке. И достучаться до "вещи-в-себе" - невероятно трудно,а,значит,и доказательств никаких не будет...
Британский след и чуточку Канта
В конце 2015-го года,как раз на излете вот этой массовой заинтересованности в парадоксе Ферми,из-под пера британского фантаста-сатирика Адама Робертса выходит роман "The Thing Itself". Можно перевести как "Вещь в себе", но у нас правильнее перевели как "Нечто в себе". Почему правильнее? Потому что ничего не подозревающие читатели,и я в том числе,не понимали,что книга своим названием и аннотацией их откровенно троллит - по описанию складывалось впечатление,что это чуть ли не трибьют великому фильму "The Thing" ("Нечто") Джона Карпентера. Потому что все совпадало: та же самая научная станция в снегах Антарктиды,те же ученые,правда их всего двое,тоже все идет наперекосяк,но неизвестно приложили ли к этому руку инопланетяне...
Однако же,при прочтении выяснилось, что вот это все действие на южном полюсе ограничивается всего лишь первой главой. Дальше это какая-то совершенно безумная дичь,которая,в общем,сильно отдаляется от эстетики Джона Карпентера. Ну,разумеется,игра слов "The Thing Itself", "Вещь-в-себе" ,все-таки, неслучайна,так как Адам Робертс решил пофантазировать: что было бы,если бы автор этой философской формулировки - а это никто иной как Иммануил Кант - оказался прав.
Ну,Кант,конечно,никогда про инопланетян не писал,но,если верить его трудам,сам поиск этих самых инопланетян никакого смысла не имеет. Потому что там,где мы их ищем - этого на самом деле не существует. И речь не только про космос,а вообще про все,казалось бы,незыблемые понятия: "пространство","время","физические законы","квантовая механика"...По мнению Канта всё это продукты нашего восприятия, инструменты,которые помогают сознанию как-то упорядочить объективную реальность - ты самую "вещь-в-себе",до которой нам никогда не докопаться. Потому что мы "отягощены" белковым организмом,мозгом и прочими органами,которые доносят до нас совершенно не правдивую картину.
И Робертс эту мысль развивает,говоря:"Окей,нам не суждено достучаться до этой вещи-в-себе,а,может,кто-то другой сможет? Такой же умный,только у кого нет ни мозга,ни таких же органов". Первое,что приходит на ум - конечно, искусственный интеллект. И такой интеллект в итоге создается. Дальше спойлить не буду,но теория,которая излагается на страницах романа,заключается в том,что искусственный интеллект по умолчанию освобождён от оков человеческих органов восприятия,а,значит,в теории,он может избежать вот этой жесткой привязки ко времени,пространству и,даже, теоретически,может как-то ими управлять и перемещаться. Хотя здесь уже Адам Робертс - даже по своим меркам - перегибает палку,потому что получается,что Иммануил Кант в свое время,сам того не подозревая,изобрел машину времени.
Представляю как Робертс удивился,когда спустя полгода после публикации романа выяснилось, что ученые всерьез этой проблематикой занимаются. Есть такой одиозный профессор Дональд Хоффман,который строит математические модели планет,населяет их виртуальными организмами с разной степенью осознания окружающей действительности и смотрит кто из них победит в результате виртуального естественного отбора.(https://youtu.be/oYp5XuGYqqY) Как показывает практика,почти всегда эволюция отдает предпочтение тем организмам,которые почти ничего не знают об объективной реальности и сосредоточены только на сохранении собственного вида. И проводя аналогию с Землей,где человек доминирует,Хоффман делает вывод,что от нас эволюция эту объективную реальность постепенно скрывала,и сейчас мы живем в каком-то иллюзорном мирке. И достучаться до "вещи-в-себе" - невероятно трудно,а,значит,и доказательств никаких не будет...
#Thinking out loud
British trace and a bit of Kant
At the end of 2015, just at the end of this mass interest in the Fermi paradox, the novel "The Thing Itself" was published from the pen of the British science fiction satirist Adam Roberts. It can be translated as "Thing in itself", but we translated it more correctly as "Something in itself". Why is it more correct? Because unsuspecting readers, including myself, did not understand that the book was openly trolling with its title and annotation - the description gave the impression that this was almost a tribute to the great film "The Thing" by John Carpenter ... Because everything coincided: the same scientific station in the snows of Antarctica, the same scientists, though there are only two of them, everything is also going awry, but it is not known whether the aliens had a hand in this ...
However, after reading it it turned out that this whole action at the South Pole is limited to only the first chapter. Further it is some kind of completely insane game, which, in general, is very far removed from the aesthetics of John Carpenter. Well, of course, the play on words "The Thing Itself", "Thing-in-itself", after all, is no coincidence, since Adam Roberts decided to dream up: what would happen if the author of this philosophical formulation - and this is none other than Immanuel Kant was right.
Well, Kant, of course, never wrote about aliens, but if you believe his works, the very search for these very aliens makes no sense. Because where we are looking for them, it doesn't really exist. And it’s not only about space, but in general about all seemingly unshakable concepts: “space”, “time”, “physical laws”, “quantum mechanics” ... In Kant's opinion, these are all products of our perception, tools that help the consciousness to somehow order the objective reality - you are the very "thing-in-itself", to which we will never get to the bottom. Because we are "burdened" by the protein organism, the brain and other organs, which convey to us a completely untrue picture.
And Roberts develops this idea, saying: "Okay, we are not destined to get through to this thing-in-itself, and maybe someone else can? The same smart, only who does not have a brain or the same organs." The first thing that comes to mind is, of course, artificial intelligence. And such intelligence is ultimately created. I will not spoil further, but the theory that is set forth on the pages of the novel is that artificial intelligence is by default freed from the shackles of human perception organs, which means, in theory, it can avoid this rigid binding to time, space and, even, theoretically, can somehow manage and move them. Although here already Adam Roberts - even by his own standards - goes too far, because it turns out that Immanuel Kant in his time, without suspecting it, invented a time machine.
I can imagine how Roberts was surprised when, six months after the publication of the novel, it turned out that scientists are seriously dealing with this issue. There is such an odious professor Donald Hoffman, who builds mathematical models of planets, populates them with virtual organisms with varying degrees of awareness of the surrounding reality and looks at which of them will win as a result of virtual natural selection. (Https://youtu.be/oYp5XuGYqqY) As practice shows, almost always evolution gives preference to those organisms that know almost nothing about objective reality and are focused only on preserving their own species. And drawing an analogy with the Earth, where man dominates, Hoffman concludes that evolution has gradually hidden this objective reality from us, and now we live in some kind of illusory world. And getting through to the "thing-in-itself" is incredibly difficult, which means that there will be no evidence ...
British trace and a bit of Kant
At the end of 2015, just at the end of this mass interest in the Fermi paradox, the novel "The Thing Itself" was published from the pen of the British science fiction satirist Adam Roberts. It can be translated as "Thing in itself", but we translated it more correctly as "Something in itself". Why is it more correct? Because unsuspecting readers, including myself, did not understand that the book was openly trolling with its title and annotation - the description gave the impression that this was almost a tribute to the great film "The Thing" by John Carpenter ... Because everything coincided: the same scientific station in the snows of Antarctica, the same scientists, though there are only two of them, everything is also going awry, but it is not known whether the aliens had a hand in this ...
However, after reading it it turned out that this whole action at the South Pole is limited to only the first chapter. Further it is some kind of completely insane game, which, in general, is very far removed from the aesthetics of John Carpenter. Well, of course, the play on words "The Thing Itself", "Thing-in-itself", after all, is no coincidence, since Adam Roberts decided to dream up: what would happen if the author of this philosophical formulation - and this is none other than Immanuel Kant was right.
Well, Kant, of course, never wrote about aliens, but if you believe his works, the very search for these very aliens makes no sense. Because where we are looking for them, it doesn't really exist. And it’s not only about space, but in general about all seemingly unshakable concepts: “space”, “time”, “physical laws”, “quantum mechanics” ... In Kant's opinion, these are all products of our perception, tools that help the consciousness to somehow order the objective reality - you are the very "thing-in-itself", to which we will never get to the bottom. Because we are "burdened" by the protein organism, the brain and other organs, which convey to us a completely untrue picture.
And Roberts develops this idea, saying: "Okay, we are not destined to get through to this thing-in-itself, and maybe someone else can? The same smart, only who does not have a brain or the same organs." The first thing that comes to mind is, of course, artificial intelligence. And such intelligence is ultimately created. I will not spoil further, but the theory that is set forth on the pages of the novel is that artificial intelligence is by default freed from the shackles of human perception organs, which means, in theory, it can avoid this rigid binding to time, space and, even, theoretically, can somehow manage and move them. Although here already Adam Roberts - even by his own standards - goes too far, because it turns out that Immanuel Kant in his time, without suspecting it, invented a time machine.
I can imagine how Roberts was surprised when, six months after the publication of the novel, it turned out that scientists are seriously dealing with this issue. There is such an odious professor Donald Hoffman, who builds mathematical models of planets, populates them with virtual organisms with varying degrees of awareness of the surrounding reality and looks at which of them will win as a result of virtual natural selection. (Https://youtu.be/oYp5XuGYqqY) As practice shows, almost always evolution gives preference to those organisms that know almost nothing about objective reality and are focused only on preserving their own species. And drawing an analogy with the Earth, where man dominates, Hoffman concludes that evolution has gradually hidden this objective reality from us, and now we live in some kind of illusory world. And getting through to the "thing-in-itself" is incredibly difficult, which means that there will be no evidence ...
У записи 2 лайков,
0 репостов,
163 просмотров.
0 репостов,
163 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Michael Polishchuk