РОЖДЕСТВЕНСКОЕ ПОСЛАНИЕ СВЯТЕЙШЕГО ПАТРИАРХА МОСКОВСКОГО И ВСЕЯ РУСИ КИРИЛЛА
Церковь же от имени Бога, неустанно возвещая людям великую радость (Лк. 2:10) о рождении Спасителя, призывает всякого земнородного уверовать и измениться к лучшему. Она предлагает путь восхождения: от богоискательства — к Богопознанию, от Богопознания — к Богообщению, от Богообщения — к Богоуподоблению.
Святитель Афанасий Великий, живший в IV веке в Александрии, в потрясающих словах выразил цель пришествия в мир Спасителя: «Бог стал человеком, чтобы человек стал богом». Не по своей природе, а по Божественной благодати. Весь многовековой опыт Церкви свидетельствует: подлинное преображение, обожение совершается действием благодати посредством добровольного соработничества Бога и человека. И достигается оно трудом, в послушании Творцу, а не принятием диавольского искушения змия, предлагавшего нашим прародителям вкусить от древа познания добра и зла и тотчас стать как боги (Быт. 3:5). Каждый, живущий по вере, знает, что именно верность Богу удерживает его от злых дел и мыслей, что именно вера вдохновляет его на подвиги и труды во славу Божию и на благо ближних.
http://www.pravoslavie.ru/news/76320.htm
Церковь же от имени Бога, неустанно возвещая людям великую радость (Лк. 2:10) о рождении Спасителя, призывает всякого земнородного уверовать и измениться к лучшему. Она предлагает путь восхождения: от богоискательства — к Богопознанию, от Богопознания — к Богообщению, от Богообщения — к Богоуподоблению.
Святитель Афанасий Великий, живший в IV веке в Александрии, в потрясающих словах выразил цель пришествия в мир Спасителя: «Бог стал человеком, чтобы человек стал богом». Не по своей природе, а по Божественной благодати. Весь многовековой опыт Церкви свидетельствует: подлинное преображение, обожение совершается действием благодати посредством добровольного соработничества Бога и человека. И достигается оно трудом, в послушании Творцу, а не принятием диавольского искушения змия, предлагавшего нашим прародителям вкусить от древа познания добра и зла и тотчас стать как боги (Быт. 3:5). Каждый, живущий по вере, знает, что именно верность Богу удерживает его от злых дел и мыслей, что именно вера вдохновляет его на подвиги и труды во славу Божию и на благо ближних.
http://www.pravoslavie.ru/news/76320.htm
CHRISTMAS MESSAGE OF HOLY PATRIARCH OF MOSCOW AND ALL RUSSIA KIRILL
The Church, on behalf of God, tirelessly proclaiming to people the great joy (Luke 2:10) about the birth of the Savior, calls on every earthly born to believe and change for the better. It offers the path of ascent: from God-seeking - to God-knowledge, from God-knowledge - to communion with God, from communion to God-likeness.
Saint Athanasius the Great, who lived in Alexandria in the 4th century, expressed in stunning words the purpose of the Savior's coming into the world: "God became man so that man could become God." Not by nature, but by Divine grace. All the centuries-old experience of the Church testifies: true transformation, deification is accomplished by the action of grace through the voluntary collaboration of God and man. And it is achieved by labor, in obedience to the Creator, and not by accepting the devil's temptation of the serpent, which invited our ancestors to partake of the tree of the knowledge of good and evil and immediately become like gods (Genesis 3: 5). Everyone who lives by faith knows that it is faithfulness to God that keeps him from evil deeds and thoughts, that it is faith that inspires him to deeds and labors for the glory of God and for the good of his neighbors.
http://www.pravoslavie.ru/news/76320.htm
The Church, on behalf of God, tirelessly proclaiming to people the great joy (Luke 2:10) about the birth of the Savior, calls on every earthly born to believe and change for the better. It offers the path of ascent: from God-seeking - to God-knowledge, from God-knowledge - to communion with God, from communion to God-likeness.
Saint Athanasius the Great, who lived in Alexandria in the 4th century, expressed in stunning words the purpose of the Savior's coming into the world: "God became man so that man could become God." Not by nature, but by Divine grace. All the centuries-old experience of the Church testifies: true transformation, deification is accomplished by the action of grace through the voluntary collaboration of God and man. And it is achieved by labor, in obedience to the Creator, and not by accepting the devil's temptation of the serpent, which invited our ancestors to partake of the tree of the knowledge of good and evil and immediately become like gods (Genesis 3: 5). Everyone who lives by faith knows that it is faithfulness to God that keeps him from evil deeds and thoughts, that it is faith that inspires him to deeds and labors for the glory of God and for the good of his neighbors.
http://www.pravoslavie.ru/news/76320.htm
У записи 1 лайков,
0 репостов.
0 репостов.
Эту запись оставил(а) на своей стене Анастасий Байков