Вчера досмотрел Тихий Дон 2015 года. Невероятно сильная режиссура. Пока мне чинили машину, по счастью там работал интернет. Впрочем, с такой скоростью, как они чинят, я скоро Санта Барбару от начала до конца посмотрю....Но суть не в этом.
В прошлом посте я спросил у вас, верите ли Вы, что Тихий Дон написал Шолохов. Суть вопроса изложена в Википедии https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B0_%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2_%D0%9C._%D0%90._%D0%A8%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0, нет смысла пересказывать подробно. Выскажу свою точку зрения и несколько комментариев.
1) То, что Шолохов показал черновики (кстати, не сразу), я считаю неубедительным. Я могу сейчас набросать "черновики" с правками Евгения Онегина.
2) Аргументы противников о правках Шолохова соответствующих более переписыванию, нежели размышлению; а также о "знании" Шолоховым редких песен и очень специфических знаний о жизни казаков считаю состоятельными.
3) И, наконец, самое главное. Такое произведение нельзя написать в 20 лет.
Толстой в 20 лет был молодым офицером в Крымской войне. Написал Севастопольские рассказы; песни о Крымской войне, которые потом выдавал за народные. Да, довольно неплохо, но они значимы скорее как живое свидетельство от первого лица и освещены ретроспективно более поздней славой Толстого. Потом он набирал обороты, и появились Хаджи-Мурат, Рубка Леса и прочие рассказы о Кавказской войне. Анна Каренина и Война и Мир написаны гораздо позже. Все логично, писатель набирал опыт жизни, а также развивался как литератор. А Шолохов сразу написал свое самое великое произведение.
Более того, у Толстого душевные искания продолжались до конца жизни, он не ушел на покой в лучах славы как Шолохов.
Далее, Моцарт начал писать в 4 года, первые его произведения посредственны и не интересуют никого, кроме историков музыки. А вот Реквием он так и не успел дописать, умерев за 30, и очень много сожалений о том, что он так мало пожил. А сколько всего мог бы еще написать! А Шолохов? Ну не может гений умереть на пенсии, отойдя от дел. Моцарт не мог не писать, а Шолохов стало быть мог.
Пушкин. По юности писал эпиграммы на Кюхельбекера, в молодости о ножках разных дам. А вы о чем в 20 лет думали? О ножках или о судьбе русского казачества? То-то же. Затем увлекся Байроном и подражал ему. Вообще, если кратко подвести итог творчеству Пушкина, то он придумал вставлять русские слова в стихи на западный манер. Это уже потом "Нет он не Байрон, он другой". Русская поэзия после Пушкина - это русские слова, нанизанные на каркас западного поэтического ритма. В этом нет ничего дурного: точно так же зубцы Кремлевской стены повторяют итальянскую архитектуру, а купольная архитектура храмов внутри Кремля - византийскую (с той разницей, что технология строительства одного большого купола была утрачена после Татаро-Монгольского периода нашей истории). Но я отвлекся. У Пушкина опять же наиболее интересные произведения приходятся на последний период его жизни. Если бы не заносчивость Пушкина (я понимаю, что гораздо приятнее рассказывать школьникам про плохих французов Дантеса и Геккерна и нашего хорошего поэта), то еще бы много написал. А что потеряла бы литература, если бы Шолохова на дуэли убили?
Томас Манн. Да, молодой гений, за роман Будденброки получил Нобелевскую премию. Но Будденброки - это пересказ истории семьи самого Манна, он это видел. То есть этакое сочинение "Как я провел лето", только много шикарных своих мыслей, но все-таки пересказ. А вот Иосифа и Его Братьев, художественный пересказ библейского сюжета (который он не видел, хотя тоже жил давно:)), вещь более сильную написал позднее.
И, наконец, Солженицын. Был самодовольным офицером, потом посидел, поумнел. Начал с Ивана Денисовича - хороший короткий рассказ, но не шедевр мировой литературы. Жизнь закончил, не успев дописать Красное Колесо (это я не читал, но когда-нибудь соберусь), которое считается одним из самых полных произведений о Гражданской войне.
Завершить для тех, у кого еще остались сомнения, я хочу как раз цитатой Солженицына о Шолохове:
"Книга [Тихий Дон - Л.И.] удалась такой художественной силы, которая достижима лишь после многих проб опытного мастера, — но лучший первый том, начатый в 1926 году, подан готовым в редакцию в 1927 году; через год же за первым томом был готов и великолепный второй; и даже менее года за вторым подан и третий, и только пролетарской цензурой задержан этот ошеломительный ход. Тогда — несравненный гений? Но последующей 45-летней жизнью никогда не были подтверждены и повторены ни эта высота, ни этот темп".
P.S. я приводил многие факты по памяти, почти не заглядывая в википедию, поэтому не взыщите за фактические ошибки.
В прошлом посте я спросил у вас, верите ли Вы, что Тихий Дон написал Шолохов. Суть вопроса изложена в Википедии https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B0_%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2_%D0%9C._%D0%90._%D0%A8%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0, нет смысла пересказывать подробно. Выскажу свою точку зрения и несколько комментариев.
1) То, что Шолохов показал черновики (кстати, не сразу), я считаю неубедительным. Я могу сейчас набросать "черновики" с правками Евгения Онегина.
2) Аргументы противников о правках Шолохова соответствующих более переписыванию, нежели размышлению; а также о "знании" Шолоховым редких песен и очень специфических знаний о жизни казаков считаю состоятельными.
3) И, наконец, самое главное. Такое произведение нельзя написать в 20 лет.
Толстой в 20 лет был молодым офицером в Крымской войне. Написал Севастопольские рассказы; песни о Крымской войне, которые потом выдавал за народные. Да, довольно неплохо, но они значимы скорее как живое свидетельство от первого лица и освещены ретроспективно более поздней славой Толстого. Потом он набирал обороты, и появились Хаджи-Мурат, Рубка Леса и прочие рассказы о Кавказской войне. Анна Каренина и Война и Мир написаны гораздо позже. Все логично, писатель набирал опыт жизни, а также развивался как литератор. А Шолохов сразу написал свое самое великое произведение.
Более того, у Толстого душевные искания продолжались до конца жизни, он не ушел на покой в лучах славы как Шолохов.
Далее, Моцарт начал писать в 4 года, первые его произведения посредственны и не интересуют никого, кроме историков музыки. А вот Реквием он так и не успел дописать, умерев за 30, и очень много сожалений о том, что он так мало пожил. А сколько всего мог бы еще написать! А Шолохов? Ну не может гений умереть на пенсии, отойдя от дел. Моцарт не мог не писать, а Шолохов стало быть мог.
Пушкин. По юности писал эпиграммы на Кюхельбекера, в молодости о ножках разных дам. А вы о чем в 20 лет думали? О ножках или о судьбе русского казачества? То-то же. Затем увлекся Байроном и подражал ему. Вообще, если кратко подвести итог творчеству Пушкина, то он придумал вставлять русские слова в стихи на западный манер. Это уже потом "Нет он не Байрон, он другой". Русская поэзия после Пушкина - это русские слова, нанизанные на каркас западного поэтического ритма. В этом нет ничего дурного: точно так же зубцы Кремлевской стены повторяют итальянскую архитектуру, а купольная архитектура храмов внутри Кремля - византийскую (с той разницей, что технология строительства одного большого купола была утрачена после Татаро-Монгольского периода нашей истории). Но я отвлекся. У Пушкина опять же наиболее интересные произведения приходятся на последний период его жизни. Если бы не заносчивость Пушкина (я понимаю, что гораздо приятнее рассказывать школьникам про плохих французов Дантеса и Геккерна и нашего хорошего поэта), то еще бы много написал. А что потеряла бы литература, если бы Шолохова на дуэли убили?
Томас Манн. Да, молодой гений, за роман Будденброки получил Нобелевскую премию. Но Будденброки - это пересказ истории семьи самого Манна, он это видел. То есть этакое сочинение "Как я провел лето", только много шикарных своих мыслей, но все-таки пересказ. А вот Иосифа и Его Братьев, художественный пересказ библейского сюжета (который он не видел, хотя тоже жил давно:)), вещь более сильную написал позднее.
И, наконец, Солженицын. Был самодовольным офицером, потом посидел, поумнел. Начал с Ивана Денисовича - хороший короткий рассказ, но не шедевр мировой литературы. Жизнь закончил, не успев дописать Красное Колесо (это я не читал, но когда-нибудь соберусь), которое считается одним из самых полных произведений о Гражданской войне.
Завершить для тех, у кого еще остались сомнения, я хочу как раз цитатой Солженицына о Шолохове:
"Книга [Тихий Дон - Л.И.] удалась такой художественной силы, которая достижима лишь после многих проб опытного мастера, — но лучший первый том, начатый в 1926 году, подан готовым в редакцию в 1927 году; через год же за первым томом был готов и великолепный второй; и даже менее года за вторым подан и третий, и только пролетарской цензурой задержан этот ошеломительный ход. Тогда — несравненный гений? Но последующей 45-летней жизнью никогда не были подтверждены и повторены ни эта высота, ни этот темп".
P.S. я приводил многие факты по памяти, почти не заглядывая в википедию, поэтому не взыщите за фактические ошибки.
Yesterday I finished watching The Quiet Don of 2015. Incredibly strong direction. While my car was being repaired, luckily the Internet was working there. However, as fast as they are repairing, I will soon look at Santa Barbara from beginning to end .... But that's not the point.
In the last post I asked you if you believe that Quiet Don was written by Sholokhov. The essence of the question is stated in Wikipedia https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B0_% D0% B0% D0% B2% D1% 82% D0% BE% D1% 80% D1% 81% D1% 82% D0% B2% D0% B0_% D1% 82% D0% B5% D0% BA% D1% 81% D1% 82% D0% BE% D0% B2_% D0% 9C ._% D0% 90 ._% D0% A8% D0% BE% D0% BB% D0% BE% D1% 85% D0% BE% D0% B2% D0% B0, it makes no sense to retell it in detail. I will express my point of view and a few comments.
1) The fact that Sholokhov showed the drafts (by the way, not immediately), I consider unconvincing. I can now sketch out "drafts" with edits by Eugene Onegin.
2) The arguments of the opponents about Sholokhov's edits corresponding more to rewriting than to reflection; as well as about Sholokhov's "knowledge" of rare songs and very specific knowledge about the life of the Cossacks, I consider well-to-do.
3) And finally, the most important thing. Such a work cannot be written at 20 years old.
Tolstoy was a young officer in the Crimean War at the age of 20. Wrote the Sevastopol stories; songs about the Crimean War, which he later passed off as folk songs. Yes, pretty good, but they are more significant as living evidence from the first person and are illuminated in retrospect by the later glory of Tolstoy. Then it gained momentum, and Hadji Murad, Cutting of the Forest and other stories about the Caucasian War appeared. Anna Karenina and War and Peace were written much later. Everything is logical, the writer was gaining experience of life, and also developed as a writer. And Sholokhov immediately wrote his greatest work.
Moreover, Tolstoy's spiritual quest continued until the end of his life, he did not retire in the rays of glory like Sholokhov.
Further, Mozart began writing at the age of 4, his first works are mediocre and do not interest anyone except music historians. But he did not manage to finish the Requiem, having died in his 30s, and there are a lot of regrets that he lived so little. And how much more I could write! And Sholokhov? Well, a genius cannot die in retirement, retiring from business. Mozart could not help but write, but Sholokhov, therefore, could.
Pushkin. In his youth, he wrote epigrams to Küchelbecker, in his youth about the legs of different ladies. What did you think about when you were 20? About the legs or the fate of the Russian Cossacks? That's the same. Then he became interested in Byron and imitated him. In general, if we briefly summarize the work of Pushkin, then he came up with the idea of inserting Russian words into poetry in a Western manner. It was only later, "No, he is not Byron, he is different." Russian poetry after Pushkin is Russian words strung on the frame of Western poetic rhythm. There is nothing wrong with this: in the same way, the battlements of the Kremlin wall repeat Italian architecture, and the domed architecture of churches inside the Kremlin is Byzantine (with the difference that the technology of building one large dome was lost after the Tatar-Mongol period of our history). But I digress. Again, Pushkin's most interesting works fall on the last period of his life. If not for Pushkin's arrogance (I understand that it is much more pleasant to tell schoolchildren about the bad Frenchmen Dantes and Heckern and our good poet), then I would have written a lot. And what would literature have lost if Sholokhov had been killed in a duel?
Thomas Mann. Yes, young genius, he won the Nobel Prize for his novel by Buddenbrooks. But the Buddenbrooks are a retelling of the story of Mann's family, he saw it. That is, a kind of composition "How I spent the summer", only a lot of smart thoughts of my own, but still a retelling. But Joseph and His Brothers, an artistic retelling of the biblical story (which he did not see, although he also lived for a long time :)), wrote a more powerful thing later.
And finally, Solzhenitsyn. He was a smug officer, then sat down and grew wiser. I started with Ivan Denisovich - a good short story, but not a masterpiece of world literature. He finished his life before he could finish writing the Red Wheel (I have not read this, but someday I will get together), which is considered one of the most complete works about the Civil War.
For those who still have doubts, I want to finish with just a quote from Solzhenitsyn about Sholokhov:
"The book [Quiet Don - LI] succeeded such an artistic force that is achievable only after many trials by an experienced master, but the best first volume, begun in 1926, was submitted ready to the editor in 1927; a year later, after the first volume the magnificent second was ready; and even less than a year after the second, the third was submitted, and only the proletarian censorship stopped this stunning move. Then - an incomparable genius? But the subsequent 45-year life has never been confirmed and repeated neither this height nor this pace " ...
P.S. I cited many facts from memory, almost without looking at Wikipedia, so do not excuse factual errors.
In the last post I asked you if you believe that Quiet Don was written by Sholokhov. The essence of the question is stated in Wikipedia https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B0_% D0% B0% D0% B2% D1% 82% D0% BE% D1% 80% D1% 81% D1% 82% D0% B2% D0% B0_% D1% 82% D0% B5% D0% BA% D1% 81% D1% 82% D0% BE% D0% B2_% D0% 9C ._% D0% 90 ._% D0% A8% D0% BE% D0% BB% D0% BE% D1% 85% D0% BE% D0% B2% D0% B0, it makes no sense to retell it in detail. I will express my point of view and a few comments.
1) The fact that Sholokhov showed the drafts (by the way, not immediately), I consider unconvincing. I can now sketch out "drafts" with edits by Eugene Onegin.
2) The arguments of the opponents about Sholokhov's edits corresponding more to rewriting than to reflection; as well as about Sholokhov's "knowledge" of rare songs and very specific knowledge about the life of the Cossacks, I consider well-to-do.
3) And finally, the most important thing. Such a work cannot be written at 20 years old.
Tolstoy was a young officer in the Crimean War at the age of 20. Wrote the Sevastopol stories; songs about the Crimean War, which he later passed off as folk songs. Yes, pretty good, but they are more significant as living evidence from the first person and are illuminated in retrospect by the later glory of Tolstoy. Then it gained momentum, and Hadji Murad, Cutting of the Forest and other stories about the Caucasian War appeared. Anna Karenina and War and Peace were written much later. Everything is logical, the writer was gaining experience of life, and also developed as a writer. And Sholokhov immediately wrote his greatest work.
Moreover, Tolstoy's spiritual quest continued until the end of his life, he did not retire in the rays of glory like Sholokhov.
Further, Mozart began writing at the age of 4, his first works are mediocre and do not interest anyone except music historians. But he did not manage to finish the Requiem, having died in his 30s, and there are a lot of regrets that he lived so little. And how much more I could write! And Sholokhov? Well, a genius cannot die in retirement, retiring from business. Mozart could not help but write, but Sholokhov, therefore, could.
Pushkin. In his youth, he wrote epigrams to Küchelbecker, in his youth about the legs of different ladies. What did you think about when you were 20? About the legs or the fate of the Russian Cossacks? That's the same. Then he became interested in Byron and imitated him. In general, if we briefly summarize the work of Pushkin, then he came up with the idea of inserting Russian words into poetry in a Western manner. It was only later, "No, he is not Byron, he is different." Russian poetry after Pushkin is Russian words strung on the frame of Western poetic rhythm. There is nothing wrong with this: in the same way, the battlements of the Kremlin wall repeat Italian architecture, and the domed architecture of churches inside the Kremlin is Byzantine (with the difference that the technology of building one large dome was lost after the Tatar-Mongol period of our history). But I digress. Again, Pushkin's most interesting works fall on the last period of his life. If not for Pushkin's arrogance (I understand that it is much more pleasant to tell schoolchildren about the bad Frenchmen Dantes and Heckern and our good poet), then I would have written a lot. And what would literature have lost if Sholokhov had been killed in a duel?
Thomas Mann. Yes, young genius, he won the Nobel Prize for his novel by Buddenbrooks. But the Buddenbrooks are a retelling of the story of Mann's family, he saw it. That is, a kind of composition "How I spent the summer", only a lot of smart thoughts of my own, but still a retelling. But Joseph and His Brothers, an artistic retelling of the biblical story (which he did not see, although he also lived for a long time :)), wrote a more powerful thing later.
And finally, Solzhenitsyn. He was a smug officer, then sat down and grew wiser. I started with Ivan Denisovich - a good short story, but not a masterpiece of world literature. He finished his life before he could finish writing the Red Wheel (I have not read this, but someday I will get together), which is considered one of the most complete works about the Civil War.
For those who still have doubts, I want to finish with just a quote from Solzhenitsyn about Sholokhov:
"The book [Quiet Don - LI] succeeded such an artistic force that is achievable only after many trials by an experienced master, but the best first volume, begun in 1926, was submitted ready to the editor in 1927; a year later, after the first volume the magnificent second was ready; and even less than a year after the second, the third was submitted, and only the proletarian censorship stopped this stunning move. Then - an incomparable genius? But the subsequent 45-year life has never been confirmed and repeated neither this height nor this pace " ...
P.S. I cited many facts from memory, almost without looking at Wikipedia, so do not excuse factual errors.
У записи 4 лайков,
0 репостов,
599 просмотров.
0 репостов,
599 просмотров.
Эту запись оставил(а) на своей стене Леонид Иванов